Permalänk
Medlem

Kan det bli bedrägeri?

Hej
Jag vet inte riktigt om det här är rätt forum, men jag är inte medlem på en annan sida, aja...
Jag funderar på att skicka min kamera som jag har lagt ut på blocket till en i London. Grejen är att han verkar lite mystisk. Han säger att han kan lägga in pengarna på mitt konto och sen skickar jag varan. Om man ska göra det, räcker det för mig att bara ge ut kontonummret? Och kommer han kunna göra ett bedrägeri, ex ta pengar från mitt kort (dock har jag bara 1500:- på det just nu men ändå) , med bara kontunummret eller behöver man fler uppgifter för att kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har köparen erbjudit dig mer pengar än du begärde?
Begär han massa konstiga uppgifter?

OM ja, så håll dig borta.

Men annars kan han inte göra något med dina kontouppgifter.
Dock finns kruxet att de kan dra tillbaka betalningen. Dvs, du tror att du har fått pengarna och skickar varan. Men de är inte fysiskt på ditt konto än..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Har köparen erbjudit dig mer pengar än du begärde?
Begär han massa konstiga uppgifter?

OM ja, så håll dig borta.

Men annars kan han inte göra något med dina kontouppgifter.
Dock finns kruxet att de kan dra tillbaka betalningen. Dvs, du tror att du har fått pengarna och skickar varan. Men de är inte fysiskt på ditt konto än..

Han kanske inte är så skum ändå, nu erbjuder han även paypal betalning och då kan han väll inte göra något skumt? För paypal är ju säkert och jag behöver bara ange min mailadress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Han kanske inte är så skum ändå, nu erbjuder han även paypal betalning och då kan han väll inte göra något skumt? För paypal är ju säkert och jag behöver bara ange min mailadress?

För köparen är Paypal säkert, inte för säljaren. Han kan hävda att du skickade ett tomt paket och då sitter du i skiten.

Permalänk
Medlem

Säg till honom att betala direkt till ditt bankkonto. Då kan du inte bli lurad så länge du kollar så pengarna verkligen gått in innan du skickar. Allt annat är osäkert. Han behöver nåt som kallas IBAN nr. Du kan få det från din bank. Det säkraste är att ha ett extrakonto som han kan sätta in pengarna på. Det brukar inte kosta något.
Tänk bara på att det egentligen inte finns nån anledning för någon från England att köpa en kamera ifrån Sverige om det inte är nån riktigt gammal obskjyr modell.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Förutsätt ALLTID att alla "köpare" på blocket utanför Sverige är bedragare, med nästintill 100%-ig säkerhet är så också fallet.
Stup i kvarten läser man i tidningen om folk som blivit blåsta och ibland rentav betalat tjuvarna, säkra (fejk)betalningsförmedlare och (fejk)fraktbolag som visar att allt är betalt men fraktbolaget måste ha lite pengar i förskott innan upphämtning...

Nigeriabrev i liten annan form helt enkelt, man räknar med att girigheten hos säljaren ska få denna att glömma hur extremt konstigt det är att folk i I-länder vill köpa en helt vanlig pryl från ett annat land, ofta till ett högre pris än vad dom kan göra hemma.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem

Skapa ett nytt konto via internetbank för just detta ändamål, låt han sätta in pengar på detta konto och gör han det så kan du skicka varan, senare är det bara att flytta pengar till dina konton och ta bort det temporära kontot.

Använd inte Paypal eller liknande.

Visa signatur

En Laptop