Processor segare efter monterat nytt Asus GTX 680

Permalänk
Medlem

Processor segare efter monterat nytt Asus GTX 680

Hejsan!

Skulle haft lite hjälp. Har en Intel i7-2600k som är klockad till 4,7gHz som blev trögare efter jag monterat mitt nya Asus GTX 680 cuII Top kort enligt 3dmark11. Tappar nästan 1000p på Physics Score.

Test 1 då jag hade fått låna ett Gigabyte GTX 670 som var lite överklockat http://www.3dmark.com/3dm11/5475154

Test 2 då jag har de nya Asus GTX 680 cuII Top http://www.3dmark.com/3dm11/5519698

Nån som vet varför?

Tacksam för svar

Permalänk

hur är det med andra tester. superpi och andra benchmarks? blev processorn slöare där också?

Permalänk
Medlem

vad är ditt nätagg? kan vara problem där, i och med att gtx 680 kräver mer watt? eller? ah jag har inte så stor koll på den gröna sidan.
kan också vara så att prollen måste jobba lite mera med gpun... bara några antaganden

Permalänk
Medlem

Nätagget ligger på 750w. Tycker det borde räcka? Felet var att jag inte gjorde några andra benchmarks innan. Tycker att det skiljer så mycket bara på 3dmark11. Inga andra ideér?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

vad är ditt nätagg? kan vara problem där, i och med att gtx 680 kräver mer watt? eller? ah jag har inte så stor koll på den gröna sidan.
kan också vara så att prollen måste jobba lite mera med gpun... bara några antaganden

i7:an och grafikkortet lär väl dra någonstans mellan 400-450W ifall jag inte misstar mig, så såvida han inte har ett nätagg med lågt wattantal (tänk på att över tid så brukar nätagg tappa några W) så bör det inte vara det. Jag är dock ingen expert på ämnet, så kan lika gärna vara något annat.

Permalänk
Medlem

Nätagget är Ca 6 månader gammalt. Det heter så mycket som Cooler Master GX 750W PSU http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=593204

Permalänk
Medlem

Det ska klara av det. Har du något annat nätagg du kan testa med?

Permalänk

Tror ju inte det kan vara nätagget som gör att han tappar prestanda Känns rätt sjukt. Har du några övervakande program i bakgrunden? De kan ta ett par poäng ifrån dig. Annars kommer jag inte på något.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Har samma igång som innan jag installerade Asus kortet. Har tyvärr inget annat nätagg jag kan prova med.

Permalänk
Medlem

du råkar väll inte ha origin i bakgrunden... den brukar sega ner min dator rejält och jag får en hel del fps drop då och då i bf3 (70fps o så dippar den ner i 23-12 i 1s sedan upp i 70 igen -.-) just pågrund utav origin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

du råkar väll inte ha origin i bakgrunden... den brukar sega ner min dator rejält och jag får en hel del fps drop då och då i bf3 (70fps o så dippar den ner i 23-12 i 1s sedan upp i 70 igen -.-) just pågrund utav origin

Nu gjorde jag ett nytt test då jag hade stängt ner allt jag kunde och de blev exakt lika som innan. Fattar inte varför det ska skilja. Spelar inte så stor roll egentligen men fan rätt ska va rätt

Permalänk
Medlem

det enda som har blivit sämre är ju ditt physics score... resten har ju gått plus, så om det är något som är fel skulle jag tro att du skulle prova med att ominstallera drivisar för gpun om du inte ha gjort det redan...

vad är temps på alla delar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

det enda som har blivit sämre är ju ditt physics score... resten har ju gått plus, så om det är något som är fel skulle jag tro att du skulle prova med att ominstallera drivisar för gpun om du inte ha gjort det redan...

vad är temps på alla delar i datorn?

Har provat att installera äldre drivrutiner men det blir ingen skillnad. CPU´n ligger på ca 60 grader och GPU´n ligger på ca 60 grader vid belastning.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du är ensam, jag tycker mig känna igen detta, jag har dock inga siffror innan bytet och det gamla kortet har jag inte kvar..
Men jag upplever också det som att min burk inte är riktigt i ordning sedan bytet till GTX 680 och jag har spenderat sista veckan med att mecka och klura, men utan större framgång..

Vi har snarlika grafikkort och båda kör SB..

Jag har provat både W7 och 8, fräsha drivers osv.

Nån som har någon ide?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Jag tror inte du är ensam, jag tycker mig känna igen detta, jag har dock inga siffror innan bytet och det gamla kortet har jag inte kvar..
Men jag upplever också det som att min burk inte är riktigt i ordning sedan bytet till GTX 680 och jag har spenderat sista veckan med att mecka och klura, men utan större framgång..

Vi har snarlika grafikkort och båda kör SB..

Jag har provat både W7 och 8, fräsha drivers osv.

Nån som har någon ide?

Vilka drivrutiner kör du med? Själv upplever jag att allt blir stabilare om jag installerar en äldre drivrutin

Permalänk
Medlem

Kan upplysa om att 310.70 löste detta för mig, jag hade också relativt bra 3DMark11 siffror men inte det där flytet som man vill ha och räknar med när man kör 680.

Jag löse det med Fresh W8 install, drivesweeper av grafikdrivarna och in med 310.70

Hoppas nVidia får till det bättre nästa gång.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Kan upplysa om att 310.70 löste detta för mig, jag hade också relativt bra 3DMark11 siffror men inte det där flytet som man vill ha och räknar med när man kör 680.

Jag löse det med Fresh W8 install, drivesweeper av grafikdrivarna och in med 310.70

Hoppas nVidia får till det bättre nästa gång.

Okey. Då ska jag lägga in 310.70 igen