Permalänk
Medlem

Förbryllad över CPU temp..

Som rubrik lyder är jag förbryllad över CPU tempen..

Jag har nyligen uppgraderat till ASUS Maximus Formula V med 3770K och vätskekyler CPU och moderkortet i en loop som går genom en 360 radiator (detta är mitt andra vätskebygge).

Det konstiga är att temperaturen går upp mot 80-90 grader när jag kör med stock CPU speed och testar med Prime95 samtidigt som varken kylblocket, slangarna eller radiatorn genererar någon som helst värme......

Detta fick mig att tro att pumpen hade gått sönder därför testade jag först att stänga av allt och tjuvkoppla en extern PSU och bara köra pumpen så att jag hör om den går, och visst gick den.

Nästa test var att låta pumpen stå av och starta systemet, då blev genast vattenblocket varmt och datorn krashade. Detta måste i min åsikt betyda att det inte är något fel på loopen och att den kyler effektivt.

+ Jag har senaste BIOS.
+ Pumpen testad.
+ Systemet luftat, loop körd 15min innan datorn sattes på.

Nämnvärt är även att temperaturen stiger i en otrolig fart när jag kör Prime95, går från 40 till 80-90 på mindre än en sekund.

Möjliga problem?

+ Temperatursensorerna är felaktiga? Nedgradera BIOS?
+ CPU block felmonterad? Första gången jag monterar ett vattenblock på Intel, kan det vara så att den metallskena man fäster CPU med sticker upp?
+ Något fel med kylpastan? Jag använder Noctuas kylpasta och har mycket erfarenhet av hur stor mängd man ska använda.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror ju, som du antyder, att du har dålig kontakt mot processorn. Tillräcklig kontakt för att kyla en smula, men inte fullt ut.

Prova montera om blocket. När du monterar av det kan du troligtvis se hur väl det suttit. När du monterar på det igen, var inte rädd för att spänna för knug och fosterland - inget konstigt om moderkortet böjer sig en smula. Egentligen borde du montera blocket med moderkortet utanför chassit, så du kan titta från alla vinklar och vara säker på att det sitter som det ska.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Entusiast

Jag skulle gissa att du fått luftbubblor mellan kylaren och CPUn. Ett typiskt fenomen så som du beskriver det.
Du känner till hur man applicerar kylpasta på rätt sätt? (Att INTE smeta ut kylpastan innan du installerar kylaren, utan låter kylaren sköta det)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Tror ju, som du antyder, att du har dålig kontakt mot processorn. Tillräcklig kontakt för att kyla en smula, men inte fullt ut.

Prova montera om blocket. När du monterar av det kan du troligtvis se hur väl det suttit. När du monterar på det igen, var inte rädd för att spänna för knug och fosterland - inget konstigt om moderkortet böjer sig en smula. Egentligen borde du montera blocket med moderkortet utanför chassit, så du kan titta från alla vinklar och vara säker på att det sitter som det ska.

Okej, ska ta och prova det imorgon

Tack.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Jag skulle gissa att du fått luftbubblor mellan kylaren och CPUn. Ett typiskt fenomen så som du beskriver det.
Du känner till hur man applicerar kylpasta på rätt sätt? (Att INTE smeta ut kylpastan innan du installerar kylaren, utan låter kylaren sköta det)

http://www.youtube.com/watch?v=-hNgFNH7zhQ

Om man smetar ut kylpastan själv, och inte låter trycket från kylaren göra jobbet åt en, kan det verkligen påverka temperaturerna till den extrema utsträckningen som TS upplever? Exempelvis har det bekräftats att det inte alls gör så mycket skillnad gällande hur mycket kylpasta man använder, utan det är endast ett par enstaka graders skillnad som uppstår om man gör det rätt jämfört med om man använder groteskt mycket kylpasta.

Jag är nyfiken på om skillnaden är lika förvånansvärt liten när det kommer till hur man låter kylpastan spridas.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att kolla temperaturen? Det är inte precis ovanligt att viss mjukvara kan spöka till det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subdubwise:

Om man smetar ut kylpastan själv, och inte låter trycket från kylaren göra jobbet åt en, kan det verkligen påverka temperaturerna till den extrema utsträckningen som TS upplever? Exempelvis har det bekräftats att det inte alls gör så mycket skillnad gällande hur mycket kylpasta man använder, utan det är endast ett par enstaka graders skillnad som uppstår om man gör det rätt jämfört med om man använder groteskt mycket kylpasta.

Jag är nyfiken på om skillnaden är lika förvånansvärt liten när det kommer till hur man låter kylpastan spridas.

Får man in luftbubblor i kylpastan, så kan det påvisa så stora skillnader. Det handlar om "hur klantig" man är och hur mycket luft och främmande partiklar man "råkar" stänga in.
Risken för luftbubblor är mycket större med "smeta ut" metoden än "klick i mitten" metoden.

Många som smetar ut sin pasta, har i regel tur och får inte in så mycket luft under kylaren, men dessa har inte samma kylprestanda heller.

Det kan handla om enstaka graders skillnad, och det kan handla om tiotals graders skillnad. Allt efter mängden luft och partiklar som stängts in.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Bytte kylpastan och skruvade på blocket för kung och fosterland.

Temp. vid kall boot (ingen överklockning):
Från 40C till 25C

Temp. vid Prime95 (ingen överklockning):
Från 90C med bluescreen till 60C och stabilt.

Temp. vid Prime95 (4.7 Ghz, 1.37v):
Från Instant bluescreen till 80C

Problemet ser ut att vara löst Tack folk.

Permalänk

fick samma resultat på min, visade sej att cpun inte ens hade kontakt med kylaren, kolla så att kylpastan är noga utsmetad över hela processorn, detta tyder ju på bra kontakt och hårt tryck.

kändes extremt skumt att få 99 grader på cpun, grejjade och skruvade en hel dag innan jag kom fram till vad det var för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

fick samma resultat på min, visade sej att cpun inte ens hade kontakt med kylaren, kolla så att kylpastan är noga utsmetad över hela processorn, detta tyder ju på bra kontakt och hårt tryck.

kändes extremt skumt att få 99 grader på cpun, grejjade och skruvade en hel dag innan jag kom fram till vad det var för fel.

Jag har ett Antec Kuhler 620 som skiljer sig från 65-80 grader på kärnorna vid full belastning med Prime95 (3 st ca 65 och en uppöver 80).. kan det va samma problem? bytte inte ut kylpastan utan hade det som var orginal, men meckade en del med att de blev fel skruvar först så då smetades säkert den där pastan ut en aning fram o tillbaka.. :/

Permalänk
Skrivet av tekFreP:

Jag har ett Antec Kuhler 620 som skiljer sig från 65-80 grader på kärnorna vid full belastning med Prime95 (3 st ca 65 och en uppöver 80).. kan det va samma problem? bytte inte ut kylpastan utan hade det som var orginal, men meckade en del med att de blev fel skruvar först så då smetades säkert den där pastan ut en aning fram o tillbaka.. :/

kylpasta leder i regel värme 8000ggr bättre än luft, så om det är luftfickor mellan kylaren och cpun så påverkar detta kylprestandan väldigt mkt!

Permalänk
Skrivet av tekFreP:

Jag har ett Antec Kuhler 620 som skiljer sig från 65-80 grader på kärnorna vid full belastning med Prime95 (3 st ca 65 och en uppöver 80).. kan det va samma problem? bytte inte ut kylpastan utan hade det som var orginal, men meckade en del med att de blev fel skruvar först så då smetades säkert den där pastan ut en aning fram o tillbaka.. :/

kylpastan som följer med är rätt bra, men har du meckat för mycket kan det ha hamnat luft där under. Jag skulle bytat kylpasta.