Vilken tillverkare skulle ni vilja se börja med moderkort?

Permalänk
Snusfri

Vilken tillverkare skulle ni vilja se börja med moderkort?

Det finns ju en drös med moderkortstillverkar såsom ASUS, ASRock, MSI, EVGA, Gigabyte, Zotac, INTEL osv.
Men inom datorindustrin så finns det många stora tillverkare av minnen, ssd, grafikkort osv, vilka av dessa skulle ni även vilja se på moderkortssidan?

Själv skulle jag vilja se dessa: Corsair, Crucial, G.Skill

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Om de inte har någon särskild nisch så tycker jag personligen att det verkar rätt onödigt, jag känner faktiskt inget direkt behov av ytterligare en tillverkare som designar de här vanliga generiska korten.
Dessutom verkar det väl som en lite jobbig grej för dem att bredda sig till, krävs ju en massa expertis om de faktiskt ska designa något eget. Alternativet är ju att de OEMar färdiga kort från någon befintlig tillverkare men då är det ju fullständigt meningslöst... Om, som ett exempel, Corsair skulle kränga kort designade av MSI eller liknande.

Crucial (Micron) tycker jag iaf gör rätt i att hålla sig till sin grej (minnen av olika typ, vilket de ju till skillnad från övriga nämnda faktiskt tillverkar själva).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Om nvidia skulle börja tillverka moderkort.. <3

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Lego Master

Jag skulle gärna se en tillverkare som gör både chassin och moderkort, vilken spelar mindre roll. Det kom upp i en annan tråd att det vore trevligt med en standardiserad kontakt för alla chassi-pins, inkluderat typ reset, power, LEDs osv. istället för de där små jävlarna man aldrig får rätt på. Och som jag ser det så är enda chansen att få till nåt sånt att samma tillverkare gör både moderkort och chassi, och utvecklar en egen kontaktstandard som de andra kan kopiera och börja sprida.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Om nvidia skulle börja tillverka moderkort.. <3

http://www.nvidia.com/page/mobo.html

Hade själv så sjukt mycket strul med några av deras chipset för länge sedan så skulle inte vilja röra de med tång.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Vore kul och se Corsair tillverka moderkort som passar med Obsidian-chassien.
Med en färg, som Z77 Mpower fast utan de gula detaljerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det finns ju en drös med moderkortstillverkar såsom ASUS, ASRock, MSI, EVGA, Gigabyte, Zotac, INTEL osv.
Men inom datorindustrin så finns det många stora tillverkare av minnen, ssd, grafikkort osv, vilka av dessa skulle ni även vilja se på moderkortssidan?

Själv skulle jag vilja se dessa: Corsair, Crucial, G.Skill

Corsair skulle vara intressanta på den marknaden.. de gör bra produkter i resten av sina serier så det skulle sitta fint eller kanske samsung moderkort!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag känner inget behov av att ha fler aktörer på marknaden. Speciellt inte när det bara handlar om ett fabrikat, ett märke.
Jag vill se Eldorado börja göra moderkort. Dessa skall gärna också finnas tillgängliga att köpa hos Willy's.

Skrivet av MarcusNO:

Om nvidia skulle börja tillverka moderkort.. <3

Skulle Nvidia börja tillverka moderkort så hade det blivit en väldigt kort karriär på moderkortsmarknaden. Nvidia associeras ju ganska oavkortat med elände när det kommer till deras chipsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusNO:

Om nvidia skulle börja tillverka moderkort.. <3

har dom redan gjort, tror de samarbetade med XFX och Lanparty tror jag det andra märket hette med sina nvidia chipset som fungerade lite sådär

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Oliver91:

Corsair skulle vara intressanta på den marknaden.. de gör bra produkter i resten av sina serier så det skulle sitta fint eller kanske samsung moderkort!

Exakt så resonerade jag med.
Corsair mobo, minne, ssd, vattenkylning i ett 900D

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro