Sharp gör 32-tummare med 4K-upplösning och pekfunktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hur gör du när du använder tv-dosan?

Viss prisskillnad på skärmen och en billig plastfjärrkontroll..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av milo_:

http://i.imgur.com/iz8cZ.jpg

BF3 i 4K upplösning :3

Knappt så att texten är läsbar

Kör du GTX 890 Quad SLI?

EDIT: Tydligen inte enligt sign. Verkar som HD 5450 har oanade talanger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Till er som undrar varför man behöver så hög upplösning: det är ungefär vad som krävs för att uppnå "Retina"-effekten vid 32 tum och normalt tittavstånd för den storleken.

Vi får ut ungefär 138 PPI vid 3840x2160 @ 32 tum. Vid normal syn måste man då gå närmare än ca 60 centimeter från skärmen för att kunna urskilja enskilda pixlar. Med andra ord; text och allt annat får perfekt skärpa vid normalt tittavstånd på en 32-tummare om man kör 4K-upplösning. Men samtidigt är det inte överdimensionerat.

Synd att touchfunktionen innebär att man kommer vara närmare än 60 cm då så Retinaeffekten förloras .

Visa signatur

Martha's Second Law of the Universe
The more things an item is designed to do, the less likely it is to do any of them very well .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Den som först släpper en 21,5" OLED med 4K vinner

Skickades från m.sweclockers.com

Om alla program i Windows var optimerade för högre upplösningar så hade det inte varit fel, men nu är det ju inte riktigt så.. Hur ska man kunna se texten utan att sitta extremt nära skärmen..? :/

I dagsläget ser jag ingen anledning med 4k på en liten skärm i Windows miljö.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var ett jäkla gnäll:) det är ingen som tvingar er att köpa eller använda pekfunktion?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

http://i.imgur.com/iz8cZ.jpg

BF3 i 4K upplösning :3

Knappt så att texten är läsbar

717x378 är väl ändå inte 4K? hehe. Har du någon länk till originalbilden?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

Prisa gudarna! Nu börjar det hända något! Lite dyr än men på rätt väg Ner till 10 000 och jag börjar fundera på det. Skulle helst ha 24 tum 16:10 men jag tar vad jag får.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Till att börja med gör såpass hög upplösning att du i mindre grad behöver Anti-Aliasing i spel.

Och när du surfar innebär 4K extremt skarp text, ungefär som skillnaden mellan iPad och iPad 3.

För film anser jag inte att behovet är lika stort på en så liten skärm.

Ja du behöver mindre AA men du höjer upplösningen rejält istället, vilket inte heller är så lätt för ens GPU...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jetblack:

717x378 är väl ändå inte 4K? hehe. Har du någon länk till originalbilden?

Det är originalbilden han har länkat.

Skrivet av WardonE:

Ja du behöver mindre AA men du höjer upplösningen rejält istället, vilket inte heller är så lätt för ens GPU...

Nej, men då kan man fokusera på att bygga GPU:er som kan rendera i högre upplösning och så kan man strunta i AA. MSAA är (normalt sett) det enda som får mitt 7970 att faila i BF3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Kör du GTX 890 Quad SLI?

Nä, HD 5450. Får nästan ut 50-60 FPS i Ultra, lovar.

Fast helt ärligt krävs det inte såååå mycket för att köra i den upplösningen. Ett ensamt 7970 lyckades pumpa ut mellan 25-44 FPS med High-settings och mellan 13-38 FPS i Ultra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

717x378 är väl ändå inte 4K? hehe. Har du någon länk till originalbilden?

Om du högerklickar och väljer "Öppna bild i ny flik" kan du se den nästan i originalstorlek, 3359 x 1771 blir den då.
Bilden kommer från artikeln nedan som testar en 36" EIZO FDH3601 med upplösningen 4096 x 2160.
http://www.brightsideofnews.com/news/2012/5/25/eizo-4k-displa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Scious:

Om alla program i Windows var optimerade för högre upplösningar så hade det inte varit fel, men nu är det ju inte riktigt så.. Hur ska man kunna se texten utan att sitta extremt nära skärmen..? :/

I dagsläget ser jag ingen anledning med 4k på en liten skärm i Windows miljö.

Microsoft får komma ikapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av milo_:

Bilden kommer från artikeln nedan som testar en 36" EIZO FDH3601 med upplösningen 4096 x 2160.
http://www.brightsideofnews.com/news/2012/5/25/eizo-4k-displa...

Haha.. Vilken jävla skärm..

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

asså, sitta inom en armlängds avstånd (antar att den ska användas till datorn) till en 32" kan ju knappast vara hälsosamt för ögonen och huvudet. Har svårt att förstå varför man vill ha touch i en så stor skärm?

Jag har använt en 1080p 32 tums-TV som datorskärm senaste åren utan problem. Skulle dock vilja ha lite högre pixeldensitet, 1620p vore perfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Om du högerklickar och väljer "Öppna bild i ny flik" kan du se den nästan i originalstorlek, 3359 x 1771 blir den då.
Bilden kommer från artikeln nedan som testar en 36" EIZO FDH3601 med upplösningen 4096 x 2160.
http://www.brightsideofnews.com/news/2012/5/25/eizo-4k-displa...

Hm, kan tydligen inte göras i IE10. Who knew. Funkar i chrome dock, riktigt nice!

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

2013 är inte året jag investerar i 4K

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Av samma anledning som vi inte har 640*480 som standardupplösning längre.

Dvs för att vi kan.

Eller iofs, 1920x1080 är praktisk jämf med 4K/8K där man får förstora alla ikoner och text för att man ska kunna läsa det på sådan liten Skrivbords-yta. Likaså text på ramar och i applikationer.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Undra hur lång tid det tar innan man byter ut sin Dell U2711 till en K4 eller högre måste komma under 10 000 först
Dok så föredrar jag 4k i max 27" då Ergotron LX inte klarar så stora /tunga skärmar
U2711 klarar den precis, för att gå tillbaks till 2 axlad fot är inte tänkbart

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

Får nog börja med att byta mitt grafikkort så jag klarar HD innan jag ger mig in i 4KHD...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Hur gör du när du använder tv-dosan?

Tappad i dip-skålen sen länge!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Oj, snart dags att pensionera 30-tummarn

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Hehe, samma här.

Å så en..

..för 16:9 !!

Skrivet av Krux:

Oj, snart dags att pensionera 30-tummarn

Ja, det va en jäkla skitskärm du har! ;p Jag gör dig en tjänst å köper den billigt! [500Kr]-(^__^ ) .. ( *.—*)

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jetblack:

Jag kan förstå 4K för att titta på bilder tagna av en fin kamera. Men vad finns det för anledningar med en sån upplösning för filmtittande, surfande eller spelande (förutom "för att vi kan" )?

Har du sett en 4K skärm? Antar att svaret blir nej.

Kollade in Sonys 84" 4K skärm för några veckor sedan, jag och tjejen blev helt faschinerade. Satt och loopade deras demofilm 2-3 ggr innan vi kunde slita oss.

Allt annat blev genast grynigt och tråkigt. Bestämde mig för att skita i att köpa ny tv fram tills 4K tv har blivit mer "normalt" så att man har råd.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon56869:

Har du sett en 4K skärm? Antar att svaret blir nej.

Kollade in Sonys 84" 4K skärm för några veckor sedan, jag och tjejen blev helt faschinerade. Satt och loopade deras demofilm 2-3 ggr innan vi kunde slita oss.

Allt annat blev genast grynigt och tråkigt. Bestämde mig för att skita i att köpa ny tv fram tills 4K tv har blivit mer "normalt" så att man har råd.

Problemet är ju att filmerna blir så mycket större. Det är i dagens läge knappt realistiskt att ens ladda ner eller strömma 1080p, så hur ska man kunna göra det med fyra respektive sexton gånger så många pixlar? Det kommer ju krävas flera dagars förberedelse innan man kan titta på en film.

Alternativet blir ju att köpa en greenray-spelare för överpris och greenray-skivor för överpris när det kommer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Problemet är ju att filmerna blir så mycket större. Det är i dagens läge knappt realistiskt att ens ladda ner eller strömma 1080p, så hur ska man kunna göra det med fyra respektive sexton gånger så många pixlar? Det kommer ju krävas flera dagars förberedelse innan man kan titta på en film.

Alternativet blir ju att köpa en greenray-spelare för överpris och greenray-skivor för överpris när det kommer.

Ja, tar ju oerhört tid att ladda ner några gb.... Vilken värld lever du i? Flertalet tankar i 10MB / Sek minst idag. För några år sedan var det helt ok att vänta 40 minuter på en film, i dagsläget tar man samma film på några minuter. Att gå tillbaka till 40 minuter tror jag inte gör så ont om man kan få 4k på köpet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Domifuling:

Ja, tar ju oerhört tid att ladda ner några gb.... Vilken värld lever du i? Flertalet tankar i 10MB / Sek minst idag. För några år sedan var det helt ok att vänta 40 minuter på en film, i dagsläget tar man samma film på några minuter. Att gå tillbaka till 40 minuter tror jag inte gör så ont om man kan få 4k på köpet.

Tänk om förfan, flertalet tankar i kanske 1MB/s inte 10.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Problemet är ju att filmerna blir så mycket större. Det är i dagens läge knappt realistiskt att ens ladda ner eller strömma 1080p, så hur ska man kunna göra det med fyra respektive sexton gånger så många pixlar? Det kommer ju krävas flera dagars förberedelse innan man kan titta på en film.

Alternativet blir ju att köpa en greenray-spelare för överpris och greenray-skivor för överpris när det kommer.

Betyder inte ditt inlägg att alla slutar ladda ner film?=Win för Filmbolagen
haha inte riktigt så iochmed att man kan skala ner osv men det bidrar nog till att fler går på bio och köper "greenray", vilket alla tjänar på i slutändan(utom vi då)

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Domifuling:

Ja, tar ju oerhört tid att ladda ner några gb.... Vilken värld lever du i? Flertalet tankar i 10MB / Sek minst idag. För några år sedan var det helt ok att vänta 40 minuter på en film, i dagsläget tar man samma film på några minuter. Att gå tillbaka till 40 minuter tror jag inte gör så ont om man kan få 4k på köpet.

Jag lever i ADSL-som-dessutom-kostar-pengar-världen. Bara för att 80 % av SweClockers verkar sitta med gratis 1 Gbit/s fiber betyder inte det att alla har, eller ens kan ha, det. Vi kan max få "upp till" 30 Mbit/s, så kanske 3 MB/s i praktiken om vi har tur. Men vi måste då betala betydligt mer än de som har 100 Mbit/s fiber. Och då får vi dessutom högre latens och allting sämre.

<EDIT>
100/10 över fiber = 339 kr/mån
30/12 över ADSL = 359 kr/mån

Alltså inte "betydligt mer". Men vi förväntas betala mer pengar för en betydligt sämre tjänst.
</EDIT>

Jag laddar idag ner 8 GB på tre timmar i bästa fall. Går vi upp till 4K handlar det alltså om minst ett halvt dygn för en sådan bit data i OK kvalité. Dessutom skulle den ta upp 32 GB på hårddisken och ta år att överföra mellan datorer. (Nej, alla har inte en NAS och 10 Gbit/s inom LAN.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Bara för att 80 % av SweClockers verkar sitta med gratis 1 Gbit/s fiber betyder inte det att alla har, eller ens kan ha, det. Vi kan max få "upp till" 30 Mbit/s, så kanske 3 MB/s i praktiken om vi har tur. Men vi måste då betala betydligt mer än de som har 100 Mbit/s fiber. Och då får vi dessutom högre latens och allting sämre.

Samma sak här... Och det är skitsurt... De flesta här verkar inte förstå det dock

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Samma sak här... Och det är skitsurt... De flesta här verkar inte förstå det dock

Jag med, får max 12Mbit..

Skrivet av HurMycket:

Jag lever i ADSL-som-dessutom-kostar-pengar-världen. Bara för att 80 % av SweClockers verkar sitta med gratis 1 Gbit/s fiber betyder inte det att alla har, eller ens kan ha, det. Vi kan max få "upp till" 30 Mbit/s, så kanske 3 MB/s i praktiken om vi har tur. Men vi måste då betala betydligt mer än de som har 100 Mbit/s fiber. Och då får vi dessutom högre latens och allting sämre.

Jag laddar idag ner 8 GB på tre timmar i bästa fall. Går vi upp till 4K handlar det alltså om minst ett halvt dygn för en sådan bit data i OK kvalité. Dessutom skulle den ta upp 32 GB på hårddisken och ta år att överföra mellan datorer. (Nej, alla har inte en NAS och 10 Gbit/s inom LAN.)

Jag uppskattar högre kvalité på film och om det innebär att jag får öka mitt tålamod pga högre laddningstider så är det en smäll jag gärna tar oavsett ADSL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------