Alternativ istället för Phanteks PH-TC14PE

Permalänk

Alternativ istället för Phanteks PH-TC14PE

Köpte i förra veckan en ny spel dator med bla ett GTX 680, I5a, Asus P8Z77-PRO och fractal design r4 chassi.
Igår när jag byggde ihop den var det inget som gick som det skulle.

Phanteks kylflänsarna var alldeles för stora för moderkortet mitt. Dom räckte så pass långt ner att jag ej rymde mitt gtx 680 på första pci-e x16 platsen utan var tvungen att sätta det på den andra som är x8.

Har ni några bra tips på andra riktigt bra cpukylare som inte är lika skrymmande?
Har kollat lite på corsairs H100i men vet inte riktigt om dom slutna vattenkylsystemen är något att ha?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chubbebubbe:

Köpte i förra veckan en ny spel dator med bla ett GTX 680, I5a, Asus P8Z77-PRO och fractal design r4 chassi.
Igår när jag byggde ihop den var det inget som gick som det skulle.

Phanteks kylflänsarna var alldeles för stora för moderkortet mitt. Dom räckte så pass långt ner att jag ej rymde mitt gtx 680 på första pci-e x16 platsen utan var tvungen att sätta det på den andra som är x8.

Har ni några bra tips på andra riktigt bra cpukylare som inte är lika skrymmande?
Har kollat lite på corsairs H100i men vet inte riktigt om dom slutna vattenkylsystemen är något att ha?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14 om du har låga minne så tipsar jag den här
vet också den ska få plats om du tittar noctua hemsida där står allt

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Skrivet av pollisoong:

http://www.inet.se/produkt/5321510/noctua-nh-c12p-se14 om du har låga minne så tipsar jag den här
vet också den ska få plats om du tittar noctua hemsida där står allt

Låga minnen har jag, det var ett krav för att ens ha en chans att trycka dit Phanteks kylaren, den tänkte alla minnesportarna

Är det en kylare du själv använder?
Synd bara att noctuakylarna inte är lika snygga och färggranna :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chubbebubbe:

Låga minnen har jag, det var ett krav för att ens ha en chans att trycka dit Phanteks kylaren, den tänkte alla minnesportarna

Är det en kylare du själv använder?
Synd bara att noctuakylarna inte är lika snygga och färggranna :-\

Skickades från m.sweclockers.com

Är det en kylare du själv använder? svar ja kör amd. men vill du inte använda fläkten byt till den phanteks kylaren har eller något typ

Visa signatur

cm HAF 922|x6 1090t @3.7ghz|noctua NH-C12P SE14|8gb xms3 1600 cl9|asus M4A89TD pro|HIS 7970|240gb SSD|samsung 840 500gb avlastar C:\|2x2tb till annat|HX 750watt|AOC U2868PQU|TTbord MX svart mus mx518. MammaPappaLådda overkill :D >>>P8H77-I> i5 3450-S @2.8>XMS3 8gb>HIS 7850 2gb<overkill.>CX430watt>noctua NH-L9i>intel 320 80gb>Bitfenix liten.

Permalänk
Permalänk

Han har mycket mindre grafikkort än mig. EVGA korten är väldigt slimma. Jag sitter på ett MSI Lightning som är riktigt bulkigt så rymmer det inte i översta PCI-16 slotten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chubbebubbe:

Han har mycket mindre grafikkort än mig. EVGA korten är väldigt slimma. Jag sitter på ett MSI Lightning som är riktigt bulkigt så rymmer det inte i översta PCI-16 slotten.

Du kan ju alltid plocka av "reaktorn". Den enda nyttan du får från den är vid extrem överklockning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nackdelen med dessa stora luftkylare är att man ofta kan stöta på problem med passformen på vissa moderkort och minneskonfigurationer. Har själv tidigare kört på en stor luftkylare, men nu sitter jag på Corsair H100i, och jag är oerhört nöjd. Den är lätt att installera, lätt att anpassa för ens behov, och framför allt så kyler den bra mycket bättre än både NH-D14 och Phanteks motsvarighet.

Den enda nackdelen är att den kostar närmare tusenlappen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

nu sitter jag på Corsair H100i, och jag är oerhört nöjd. Den är lätt att installera, lätt att anpassa för ens behov, och framför allt så kyler den bra mycket bättre än både NH-D14 och Phanteks motsvarighet.

Den enda nackdelen är att den kostar närmare tusenlappen.

Innan jag beställde datorn hade jag en H100i i kundvagnen men den var out of stock..därför jag tog phanteks kylaren.
Hur är ljudet på de två fläktarna? Bytte du ut dem mot några andra tystare eller kör du stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbebubbe:

Innan jag beställde datorn hade jag en H100i i kundvagnen men den var out of stock..därför jag tog phanteks kylaren.
Hur är ljudet på de två fläktarna? Bytte du ut dem mot några andra tystare eller kör du stock?

Ljudet på de två medföljande fläktarna är på maxvarv såklart ganska högljudda, men i förhållande till hur snabbt de snurrar så är det inte högt alls. Fläktarna har ett maximalt varvtal på 2700rpm, och ett minimalt på 7-800rpm. På lägsta ljudnivån hörs de inte alls, om man då inte lägger örat emot dem. Jag kör med den medföljande mjukvaran Corsair Link 2 en profil som gör att vid medel- till låg belastning är hastigheten nedtvingad till det lägsta, och det är inte förrän spel eller program börjar belasta datorn och temperaturen börjar närma sig Load-temperaturer som fläktarna kickar igång på 1500-2000rpm.

Ha då i åtanke att jag kör en ganska tungt överklockad 1st gen. i7a med stepping C0, och en hejdundrandes massa strömming. Vi pratar TDP på kanske närmare 200w, till skillnad mot en 3570k som i stock ligger på 77w.

Om jag skulle kört denna på en Ivy/Sandy Bridge skulle jag utan tvekan bytt till Corsairs Quiet, Noctua NF-F12 eller Scythe Gentle Typhoon eftersom att en sådan propp inte behöver den kapacitet som kylaren ger vid så höga varvtal.

I övrigt är det inget att anmärka på. Pumpen är den tystaste pumpen som jag hört i ett slutet system, och sålänge man har två 120mm-platser bredvid varandra så anser inte jag att det finns någon anledning att köra på en bylsig luftkylare, bortsett från bling-faktorn.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chubbebubbe:

Han har mycket mindre grafikkort än mig. EVGA korten är väldigt slimma. Jag sitter på ett MSI Lightning som är riktigt bulkigt så rymmer det inte i översta PCI-16 slotten.

Ok, MSI Lightning korten måste vara stora som f....n. Synd att det inte passar för kylaren presterar riktigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Ok, MSI Lightning korten måste vara stora som f....n. Synd att det inte passar för kylaren presterar riktigt bra.

Det är en liten kylare om man ser till höjden. Däremot är det ett långt kort.

Fast det är inte problemet här, utan det är att MSI GPU Reactor sitter på baksidan av kortet och tar en slot på det hållet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB