Bygga billig NAS, kom med kommentarer

Permalänk
Medlem

Bygga billig NAS, kom med kommentarer

Jag har tänkt att bygga en NAS, primära användningsområdet är storage för virtuella maskiner i labbsyfte, men den kan säkert komma till användning för allmän lagring i hemmet också. Utgångspunkten är att budgeten är ganska tight, så jag har valt enkla och billiga komponenter, som jag ändå hoppas ska ge tillräcklig prestanda. Tanken är att antingen köra Freenas (ZFS) eller någon Linux-baserad NAS-mjukvara.

Så här ser min plan ut just nu:

Moderkort/CPU - ASROCK Mod AMD E35LM1 (MITX) (E35LM1) (Billigt moderkort med CPU som förhoppningsvis räcker)
Chassi - COOLER MASTER ELITE 120 MINI-ITX SVART (Snyggt och plats för 3 st 3,5"-diskar till mycket bra pris)
Minne - Corsair Value Select DDR3 PC10600/1333MHz CL9 8GB (CMV8GX3M1A1333C9) (8GB är max kortet klarar, men bör räcka bra)
Disk - 2 st Seagate Barracuda® 1TB ST1000DM003 (Billiga 7200-diskar)
PSU - Deltaco PSU-154 120W (Här har jag bara valt ett som är skapligt billigt och finns tillgängligt)

Slutsumman landar nånstans mellan 2500-3000. Kommentarer?

Permalänk
Medlem

Ser bra uu. inte mycket att påpeka, förutom vad tdp värdet är på processorn. 2 1tb? inte billigare att köpa en 2b tb?

Permalänk
Medlem

Att köra 2 diskar i mirror är bra för redundansen i ZFS så det förklarar väl 2x1 TB gissar jag. Kanske en SSD som L2ARC skulle göra susen för diskprestandan hos de virtuella maskinerna (förkortar åtkomsttiderna om filerna inte får plats i filcache i RAM). Fast mera RAM-minne är bättre. Fast det är klart, minnet kanske gör mer nytta i maskinen som är värd för de virtuella maskinerna. Filer via en NAS borde väl hamna i filcachen i den maskinen och slipper då gå via nätverket. Du kanske tänker rätt ändå trots allt.

Ett alternativ är att göra som jag gjorde, köp något billigt moderkort och processor på sweclockers marknad. Det är ingen nackdel om det går att trycka i mer RAM om behovet skulle uppstå. Själv kör jag på ett AM3-system. Athlon II och AM3 moderkort är inte mycket dyrare men ger betydligt bättre prestanda och även möjlighet att trycka i mer RAM. Ja du kanske till och med kan köra virtuella maskiner på samma maskin som filservern då.

Permalänk
Medlem

Tack för er input, jag hittade ett annat moderkort med en AMD E-350 för en hundralapp mer, som verkar som ett bättre val. Dels för att proppen är dubbelkärnig och dels för att det kortet klarar upp till 16 GB minne.

Anledningen till två diskar är för att ha valet att antingen spegla, eller stripa, beroende på om redundans iops är önskvärt. Jag tänkte förmodligen komplettera med en SSD vid senare tillfälle och/eller en eller två diskar till för att få fler huvuden (chassit har bara 3 st 3,5-tumsplatser, men jag antar att man kan nyttja 5,25-tumsplatsen också).

Operativet tänkte jag köra från USB för att slippa ta upp en diskplats med det.

Permalänk
Medlem

Om du speglar får du både högre iops samt redundans samtidigt. Stripar du får du bara högre sekventiell hastighet men det har du ändå ingen större nytta av på gigabitnätverket och iops blir lika dåligt som singeldisk. Helt klart spegel du ska köra. Man får även högre sekventiell läshastighet med en spegel (däremot blir skrivhastigheten samma som en singeldisk) när man kör ZFS.

Många håller på med raidz och tror det ger bra prestanda, men det som verkligen ger bra prestanda är speglar (man kan också stripa flera speglar i poolen för extra boost). Min arbetsstation kör 6 diskar som tre stycken stripade speglar. Det ger härlig prestanda trots att det är gamla 5400 rpm greendiskar!