Acer förbereder datorer och monitorer med "Retina"-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Acer förbereder datorer och monitorer med "Retina"-upplösning

Bakom stängda dörrar under CES 2013 visade Acer upp Ultrabook-prototyper med hög upplösning. Företaget planerar även att öka antalet pixlar för stationära monitorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag säger bara ett ord: Äntligen.

Permalänk
Medlem

Tack Acer och ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem

It's about time!

Permalänk
Inaktiv

AAAAAAWW YEEEEEEAAH!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snart kanske vi får se lite högre upplösning som standard

Permalänk

nu är det bara stationära skärmar som behöver uppdateras till 4k
27 tummare med 4k o 120hz mums

Permalänk

Hade varit bra om stationära skärmar fick samma kärlek som allt bärbart får.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det kanske kan sparka igång en marknad för högupplösta skärmar. Det vore ju något!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Även om jag inte skulle gissa att det är just med en Acerskärm man kommer att sitta om några år så är det ju bra att någon är villig att börja dra i rätt riktning. Man får hoppas att andra följer efter.

Visa signatur

Desktop) Chassi: Fractal Design Define R3, GPU: 2xGTX 560ti @1000mhz, CPU: Phenom II X4 965, HDD: Seagate 1TB , PSU: Corsair TX 850W, Mobo: Gigabyte GA-990FXA-UD3, RAM: Corsair Vengeance 8GB, Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC360.
Laptop) MacBook ~ 2010

Permalänk

Nog om massa tråkiga skärmar och stora telefoner! Testa Oculus Rift! Do it!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara dags att få lite kraftfullare grafikkort för att säkerställa 60fps med högsta inställningar och upplösning som matchar denna skärm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Roligt att bilden skulle kunna vara från förra året
Plus upplösningen då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Bakom stängda dörrar under CES 2013 visade Acer upp Ultrabook-prototyper med hög upplösning. Företaget planerar även att öka antalet pixlar för stationära monitorer.

Läs artikeln

trodde inte man sku fundera på att köpa en Acer monitor ens, men Oja om priset är rätt på en 1440p så slår jag till DIREKT!!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

+OLED NU snälla. Kan inte komma fort nog.

Kört CRT tills nyss.. hoppades den skulle fungera tills OLED ankomst och slippa LCD, men icke :S. BLERGH va kass bilden blev.. :\ Trots CRT'ns blurr hade ja valt den om det hade gått. :S

Permalänk
Entusiast

"Acer har också för avsikt att lansera stationära monitorer med "ultrahög" upplösning. Företaget gick dock inte in på några detaljer, förutom att lanseringen av skärmarna sker senare under året."

Började fan dansa av glädje när jag läste det där sista, äntligen!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Acer har också för avsikt att lansera stationära monitorer med "ultrahög" upplösning. Företaget gick dock inte in på några detaljer, förutom att lanseringen av skärmarna sker senare under året.

Nu snackar vi.

Permalänk
Inaktiv

16:9, skjut mig...

Permalänk
Medlem

Tog bara några år... Kunde de inte behagat komma på detta på egen hand, behövder verkligen apple släppa en produkt för att de äntligen skulle inse att kunderna vill ha högre upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

+OLED NU snälla. Kan inte komma fort nog.

Kört CRT tills nyss.. hoppades den skulle fungera tills OLED ankomst och slippa LCD, men icke :S. BLERGH va kass bilden blev.. :\ Trots CRT'ns blurr hade ja valt den om det hade gått. :S

Word!

Sitter kvar på min CRT än, hoppas den aldrig går sönder Eller att högupplöst OLED är standard då.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yrch:

Word!

Sitter kvar på min CRT än, hoppas den aldrig går sönder Eller att högupplöst OLED är standard då.

Har en CRT 160Hz hemma fan spela CS på den är guld

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Yes äntligen en Ultrahög retina -upplösning..... magical..

Permalänk
Medlem

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa äntligen wieeee fan va kul!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Äntligen, det var på tiden.
Varför har inte vi fått det här för flera år sedan? Grr!

Jag vill ha 16:10, inte 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hade varit bra om stationära skärmar fick samma kärlek som allt bärbart får.

När det gäller upplösning så är det såhär:
Mobiler > Surfplattor > Bärbara > Stationära.
Tänk om Stationära monitors fick samma ppi som surfplattor eller mobiler får?
300ppi på min 23" vore riktigt nice, den är ju knappt 100ppi nu så 3x bättre bild skulle det bli...
Dock så tror jag inte dom kommer med så högupplösta skärmar, snarare 200ppi...

Permalänk
Medlem

Kan inte swec sluta använda "retina" ord när det inte gäller en appel produkt? det är bara appel som använder "retina" på sina skärmar!!

onT: kom igen nu, kan inte acer passa på med en 4k skärm till stationära för en mumsig prislapp?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Men kom igen, Fatima kan ändå knappt se något såhär på ålderns höst. Så kan hon gå ner till databutiken och fråga de rara och kunniga försäljargossarna om de kan hjälpa henne? Jojo, minsann kan de erbjuda henne en finfin laptop med skyhög pixeldensitet som är jättebra när hon ska goggla och skicka sånna där elektroniska brev.

Och här sitter jag på min 27-tummare och spelar 1920x1080 röj så stora pixeljävlarna är...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Tog bara några år... Kunde de inte behagat komma på detta på egen hand, behövder verkligen apple släppa en produkt för att de äntligen skulle inse att kunderna vill ha högre upplösning?

Haha så sant, därför jag sitter med en MBPr idag Fanns ju ingen annan på marknaden som har inte ens än idag en skärm med så hög PPI. Troligen ligger Apple såpass mycket i framkant för dom vet att dom som köper en Apple produkt oftast skiter i priset och vill ha den senaste tekniken.
Sen efter ett år då produktions kostnaderna gått ner då hakar resten av tillverkarna på tåget och lanserar i princip samma teknik fast för en bra mycket mindre prislapp.

Man är rätt trött på stämningar fram och tillbaka mellan bolagen men att driva fram utvecklingen ligger Apple rätt bra i framkant, hade önskat det fanns fler bolag som kunde komma med något nytt före Apple någon gång.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

16:9, skjut mig...

Tilta den 90grader -> 9:16.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Förstår inte hatet mot 16:9.
Så mycket bättre är inte 16:10. Har en själv och skulle absolut inte bry mig om nästa skärm är 16:9.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w