Gigabyte gör AIO-moderkort för systembyggare

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte gör AIO-moderkort för systembyggare

Den som tröttnat på otympliga datorlådor kan inom kort bygga en egen "allt i ett"-dator. Intel och Gigabyte arbetar med formfaktorn AIO Thin Mini ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Den som tröttnat på otympliga datorlådor kan inom kort bygga en egen "allt i ett"-dator. Intel och Gigabyte arbetar med formfaktorn AIO Thin Mini ITX.

Läs artikeln

bra ide!

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Bygga egen laptop?

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Hoppas de gör en med FM2 så man kan köra på AMDs APU.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Helt underbart! detta vill jag se mer av, hoppas det slår i taket, hade varit helt underbart!

Permalänk
Medlem

Aer det fortfarande sunkiga intel graffakort i dem saa faar det bli nej tack foer min del.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Finns det skärmar som är extra lämpade till detta? Är det bara 1 ström kontakt då? om man har en skärm+mobot bakom?

Skulle lätt vilja ha en spelburk i skärmen

Permalänk
Skrivet av excepto:

Bygga egen laptop?

Inte med en 77W TDP-prolle inte.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Hoppas denna nya standarden innebär att eventuella diskreta grafikkort ligger ner i linje med moderkortet, då skulle skärmen/datorn inte bygga så mycket på djupet och tyngden skulle inte hamna så lång ut.

Permalänk
Medlem

Sjysst! Ser faktiskt riktigt bra ut. Kan inte mer än dräggla lite till alla smått perversa idéer jag fått på byggen som detta skulle kunna ge behov av

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Kan man få ner volymen på HTPCn.
Samtidigt så lockar NUC som troligtvis har lägre volym men då blir det inte lika modulärt då man inte kan byta processor.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Säger som Gert Fylking: Äntligen!

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på vilka kylningslösningar som funkar i exempelvis foten på en bildskärm?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av excepto:

Bygga egen laptop?

Har komponentlista liggandes sedan något år tillbaka i väntan på dessa moderkorten

http://www.digitalview.com/ har intressanta styrningar för LCD-displayen i vettig prisklass och du kan hitta batterier hos tex automationplace på Ebay.

Blir ju ingen Macbook Air direkt men kan vara ett roligt projekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Inte med en 77W TDP-prolle inte.

räcker väl gott och väl med 77W TDP till en laptop? eller har jag missat nåt uppenbart nu?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

räcker väl gott och väl med 77W TDP till en laptop? eller har jag missat nåt uppenbart nu?

77W TDP är i stort sett dubbelt så mycket som de mer strömhungriga bärbara CPU:erna i dagsläget, så datorn skulle överhetta relativt fort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

77W TDP är i stort sett dubbelt så mycket som de mer strömhungriga bärbara CPU:erna i dagsläget, så datorn skulle överhetta relativt fort.

jaså, det var så du tänkte. jag tänkte tvärtom

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Gulligt, men var ska grafikkortet sitta?
Annars lika bra att köpa laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Slaktardej:

Inte med en 77W TDP-prolle inte.

Köra med en Y eller T processor kanske?
Det kan nog vara jäkligt trevligt.

Skrivet av quattro-2.6:

Gulligt, men var ska grafikkortet sitta?
Annars lika bra att köpa laptop.

Skickades från m.sweclockers.com

Köpa en PCIe Riser och lägga på sidan istället. Köpa en 7870 one slot så kommer man få hyfsad power! =D

Har suttit och funderat de senaste månaderna hur man ska få plats med ett Asus P8Z77-i i en skärm. Tror att detta är en bättre lösning med som jag sa ovan kanske en Y-processor eller T-processor.

Drägel!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Vad "gör" de med dem?

Anyhow, intressant kort med dubbla HDMI. STort minus för ingen Thunderbolt dock.

Permalänk
Medlem

Bra men utan grafikkort med stor säkerhet
Det som är illa är att vanliga itx burkar kanske stannar på bitfenix prodigy storlek och sen hoppar ner till macmini för thin itx.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Skulle bygga en HTPC med Intels Thin-kort i höstas - problemet är kylningen. Det finns inga så tunna chassin som klarar av en hyfsat specad CPU (=65W TDP) - faktum är att det knappt finns några tunna chassin alls! Dessutom sitter CPU:n så illa till att existerande "halvtunna" chassin (typ Streacom FC5) inte passar heller.

Det hela slutade med att jag använde Thin-kortet till en server som monterades utan låda alls, och tog ett annat kort till HTPC:n.

Intel har gjort ett försök att skapa en miljö runt konceptet med ett antal chassin (främst All-In-One), men alla har "laptop"-kylning som bullrar. För att det här skall ta fart behöver de större uppslutning från chassitillverkarna, men det kanske kommer.

Permalänk

Då CMOS batteriet måste ligga mellan två I/O portal i gummi höljer då vet man att det är trångt på kortet.
Najs:D

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Ge mig liggande PCI-e till vänster om I/O.panelen. Först då går det att bygga en smidig speldator.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beleg:

Ge mig liggande PCI-e till vänster om I/O.panelen. Först då går det att bygga en smidig speldator.

Nu är jag inte alls med på hur du menar... Lust att utveckla i form av en bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vad "gör" de med dem?

Anyhow, intressant kort med dubbla HDMI. STort minus för ingen Thunderbolt dock.

Det är väl en HDMI och en eSATA port?

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Då CMOS batteriet måste ligga mellan två I/O portal i gummi höljer då vet man att det är trångt på kortet.
Najs:D

Oh! Jag satt och stirrade på bilderna och undrade vad det var som satt inklämt där!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Mutt:

Det är väl en HDMI och en eSATA port?

Naturligtvis är de det, du har helt rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bachman:

Nu är jag inte alls med på hur du menar... Lust att utveckla i form av en bild?

Liggande PCI-E för att kunna ha en platt dator och följa den låga profil som resten av moderkortet har. Till vänster för att annars hamnar grafikkortet med en fet kylfläns nedåt, alltså fel håll.
Tänk dig ett m-itx moderkort. Ta ett grafikkort och lägg det ned till vänster om moderkortet. Skulle bli brett som ett m-atx men inte djupare än ett m-itx.
Har för mig att det finns GTX 660Ti som är 18 cm långa.
Skulle bli en fin liten platt spelburk som hade varit lätt att gömma undan.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |