Asus gör ultrabred 29-tummare med IPS-panel

Permalänk
Medlem

Hellre detta än Eyefinity o.dyl

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Mums...ännu en pryl som kommer att införskaffas och reta gallfeber på käringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Mums...ännu en pryl som kommer att införskaffas och reta gallfeber på käringen.

Självklart får man dra något i stil med "mina förra skärmar hade inte fullt stöd för Windows 8 så därför måste jag köpa en."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av volny:

Om en sådan här skärm skulle vara intressant för min del som arbetsskärm så skulle jag vilja ha möjligheten att typ maximera ett fönster på halva skärmen, typ som att ha 2st 4:3 skärmar bredvid varandra fast utan kant mellan, går detta på något vis?

Det är väl bara att dra fönstret till valfri sidokant på skärmen i Windows 7+, så täcker de halva skärmen.

Permalänk
Medlem

Allting som driver upplösningen utöver 1920x1080 framåt är fantastiskt och ett steg framåt.
Om sådana här små steg säljer, så motiverar det tillverkarna att börja göra större upplösningar för konsumenter.

Just den här vill jag dock inte ha. DELLs eller LGs isåfall.

Permalänk
Medlem

Är inte 21:9 samma sak som 7:3?

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Inte filmer som du har på Blu-ray för de har för det mesta letter box vilket gör att du har extrema letterboxes på kanterna med.
men en 1920*800 eller 1920*816 film där man tvingat bort letterboxen så blir det ju bra.

Då ändrar man helt enkelt till rätt format i VLC och voila! hela skärmen täckt med film!

Skrivet av webbstrateg.net:

Känns ju bra när man ska sitta och jobba med många olika fönster men känns inte optimalt att titta på film på.

Detta är ju om något optimalt till film i letterbox format(som ger svarta kanter ovan och under på 16:9).

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Skrivet av Akira:

Är inte 21:9 samma sak som 7:3?

Ja. Det är nog bara snabbare att kunna jämföra med exempelvis 16:9 om man skriver 21:9.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Då ändrar man helt enkelt till rätt format i VLC och voila! hela skärmen täckt med film!

Detta är ju om något optimalt till film i letterbox format(som ger svarta kanter ovan och under på 16:9).

Använder inte VLC men det du menar är Touch Window From Inside so den struntar i hövjden och drar ut bilden's bredd utan att förstöra vildens kvot (16:9).

Man kan ju alltid emulera dessa superbreda skärmar genom att göra samma kvot med en upplösning som inte överstiger den som skärmen man använder har.
Gjorde det då jag skulle testa Eyefinity på Starcraft fasten jag har ett Nvidia kort och endast en skärm.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjobban112:

Ja. Det är nog bara snabbare att kunna jämföra med exempelvis 16:9 om man skriver 21:9.

Mest troligt. Är väl därför man säger 16:10 istället för 8:5 också, för det ska jämföras med 16:9.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Använder inte VLC men det du menar är Touch Window From Inside so den struntar i hövjden och drar ut bilden's bredd utan att förstöra vildens kvot (16:9).

Man kan ju alltid emulera dessa superbreda skärmar genom att göra samma kvot med en upplösning som inte överstiger den som skärmen man använder har.
Gjorde det då jag skulle testa Eyefinity på Starcraft fasten jag har ett Nvidia kort och endast en skärm.

Nej inte direkt, bilden är ju redan lika bred som skärmen om det är i letterbox format, om kanterna över och under då är med i upplösningen eller liknande får man ändra "aspect ratio" så att det stretchas uppåt och nedåt, då blir allt korrekt.

Edit: pratar om 21:9 om det inte var förstått..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Märkligt låg upplösning.
Det är ju inte bara här det pratas om högre upplösning på datorskärmar. Har vi inte kunnat läsa att bland andra Intel förespråkar högre upplösning. I en artikel på forumet nämns det om en 15 tums skärm och upplösningen 2 880 x 1 800 pixlar. 20 tums surfplatta med 3 840 x 2 560. Sharp visar upp en 32-tummare med 3 840 x 2 160 pixlar.
Titta på den här sidan http://www.sweclockers.com/nyhet/15797-skarmtillverkare-satsa....
En premium desktop borde under 2013 komma upp till 3840 x 2160 i upplösning. Det är en bra bit kvar. Och glöm inte grafikkorten som skall driva dessa skärmar. Var finns de?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hejsann:

Vid film ser jag hellre 1:1 pixelmappat med svartkanter än utsmetat.. men hurra för 144Hz till spel (om nu 5ms duger.. bara ägt 2ms).

Fast nu gällde väl 144Hz enbart till 24" skärmen? Läst lite olika recensioner och det står i artikeln 144hz enbart under 24 tums skärmen. Denna står enbart 5ms och inget om vad den har för hz vad jag kan se.