Permalänk
Medlem

Får samma temp oavsett fläkthastighet

Hallå där!

Blev bara lite fundersam på en grej, köpte en CM Hyper 212 EVO för några veckor sedan och det första jag gjorde var att stresstesta med den nya kylaren. 50 grader i full last blev resultatet, 25 grader mindre än med stock-kylaren, helt ok tyckte jag. Jag tyckte att ljudnivån var lite hög, så drog ned fläkthastigheten till 50%, stresstestade igen för att se skillnaden. Resultatet? Jo, samma temp, 50 grader celsius.

Hur kan det komma sig att temperaturen är den samma oavsett fläkthastighet, och är 50 grader i full last ok för en 2500k i full last med en hyper 212 EVO?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Hallå där!

Blev bara lite fundersam på en grej, köpte en CM Hyper 212 EVO för några veckor sedan och det första jag gjorde var att stresstesta med den nya kylaren. 50 grader i full last blev resultatet, 25 grader mindre än med stock-kylaren, helt ok tyckte jag. Jag tyckte att ljudnivån var lite hög, så drog ned fläkthastigheten till 50%, stresstestade igen för att se skillnaden. Resultatet? Jo, samma temp, 50 grader celsius.

Hur kan det komma sig att temperaturen är den samma oavsett fläkthastighet, och är 50 grader i full last ok för en 2500k i full last med en hyper 212 EVO?

Har samma kylare som du och är helnöjd. Var nöjd med att den kyler så pass bra med mindre kraft ändå.

Visa signatur

Beasten : Intel Core i7 4790k [<->] MSI Geforce GTX 780 [<->] ASUS Z97-A ATX [<->] 16GB Corsair Vengeance Gold Pro 1600Mhz [<->] be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär [<->] Samsung Evo Basic 250GB SSD [<->] 1TB WD Blue HDD [<->] Cooler Master Hyper 212 Evo Processorkylare [<->] Fractal Design Define R4 [<->]

Permalänk
Medlem

Kan bero på ventilationen i chassit, har själv ett Define R4 till en av mina datorer och innan jag bytt ut fläktar och fyllt chassit så var ventilationen ingen höjdare.
Med en h100 så fick jag runt samma temps oberoende av fläkthastighet tills nya fläktar kom i chassit, nu ligger 2600Kn på runt 64c vid load i 5GHz innan gick den inte köra i så höga frekvenser i det chassit.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.