Permalänk
Medlem

Värde av komponenter

Hej alla glada på swec!
Har en liten fråga till er angående ett "uppgradreringspaket". Har nedanstående komponenter i min stationära dator (och även) liggandes. Min fråga lyder: Vad kan detta paket och "lösa" komponenter vara värda inför en eventuell försäljning?

Paket:
Moderkort: ASRock X58 Extreme
CPU: Intel Core i7 920 @ 2.67GHz
Minnen: 12 GB Corsair (3x2 gb, 1333 Mhz, samt 3x2, 1600 mhz, trippelchannel på båda seten)
Kylare: Zalman CNPS10X-Quiet Cooler.

Liggandes i skydd:
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz
2x2 GB Corsair (1333 mhz, dual channel).

Tacksam för svar

mvh
Johan

Visa signatur

Intel Pentium 4. 3.8 ghz. 4 gb ram. ATI Radeon 1950 pro (512mb). Gigabyte P43-ES3G. 250 gb. Antec 900

Permalänk

Paket: runt 2000kr typ

lösta grejer
~1000kr för processorn
100kr för minnet.

Förvånad att processorn ligger så högt fortfarande faktiskt, får ju en i5 2500k för samma pris typ men en 1336 i7a är väll bättre beroende på tillämpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Paket: runt 2000kr typ

lösta grejer
~1000kr för processorn
100kr för minnet.

Förvånad att processorn ligger så högt fortfarande faktiskt, får ju en i5 2500k för samma pris typ men en 1336 i7a är väll bättre beroende på tillämpning.

ca 3100 då, kan man få ett bra paket hos Inet/Komplett som är bättre för samma peng, hur mycket tror du att jag behöver lägga till för att få en starkare dator än vad jag har? (övriga komponenter är bra) Helst Intel cpu och Gigabyte på moderkortet.

Visa signatur

Intel Pentium 4. 3.8 ghz. 4 gb ram. ATI Radeon 1950 pro (512mb). Gigabyte P43-ES3G. 250 gb. Antec 900

Permalänk
Skrivet av Hastati:

ca 3100 då, kan man få ett bra paket hos Inet/Komplett som är bättre för samma peng, hur mycket tror du att jag behöver lägga till för att få en starkare dator än vad jag har? (övriga komponenter är bra) Helst Intel cpu och Gigabyte på moderkortet.

Vad gör du med datorn som kräver mer cpu prestanda, för att få en uppgradering behöver du gå upp till antingen en i7a till antingen sockel 1155 eller 2011, frågan är om du gör nått så du kommer märka någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vad gör du med datorn som kräver mer cpu prestanda, för att få en uppgradering behöver du gå upp till antingen en i7a till antingen sockel 1155 eller 2011, frågan är om du gör nått så du kommer märka någon skillnad?

Det är precis vad jag funderade på. Om det blir skillnad och om det är värt det.

Visa signatur

Intel Pentium 4. 3.8 ghz. 4 gb ram. ATI Radeon 1950 pro (512mb). Gigabyte P43-ES3G. 250 gb. Antec 900

Permalänk
Skrivet av Hastati:

Det är precis vad jag funderade på. Om det blir skillnad och om det är värt det.

jag perspnligen skulle nog säga nej det är inte värt det, men det beror ju som sagt på vad du gör med datorn och vilka andra komponenter du har. Sitter du tex med ett gtx680 och bara spelar är det mycket möjligt du hade sett en prestanda förbättring med en ny ny sockel 1155 i7a

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

jag perspnligen skulle nog säga nej det är inte värt det, men det beror ju som sagt på vad du gör med datorn och vilka andra komponenter du har. Sitter du tex med ett gtx680 och bara spelar är det mycket möjligt du hade sett en prestanda förbättring med en ny ny sockel 1155 i7a

Sitter med de delar jag nämnt, samt följande:

XFX 6970 XXX
x antal hårddiskar
620 watts agg
samt en Corsairs Vengeance c70. Kanske vore mer värt att inhandla ett extra 1366 moderkort samt en cpukylare till de liggande komponenterna och använda det till en htpc istället? Har inte tid att sitta och spela mycket, blir det spel så är det inga krävande spel. Typ Dragon Age (samt andra rollspel) och strategi. För sådana spel behövs ingen uberdator. Köpte systemet när jag spelade FPS-spel.

Visa signatur

Intel Pentium 4. 3.8 ghz. 4 gb ram. ATI Radeon 1950 pro (512mb). Gigabyte P43-ES3G. 250 gb. Antec 900

Permalänk
Skrivet av Hastati:

Sitter med de delar jag nämnt, samt följande:

XFX 6970 XXX
x antal hårddiskar
620 watts agg
samt en Corsairs Vengeance c70. Kanske vore mer värt att inhandla ett extra 1366 moderkort samt en cpukylare till de liggande komponenterna och använda det till en htpc istället? Har inte tid att sitta och spela mycket, blir det spel så är det inga krävande spel. Typ Dragon Age (samt andra rollspel) och strategi. För sådana spel behövs ingen uberdator. Köpte systemet när jag spelade FPS-spel.

Då hade jag verkligen inte känt ett behov av att uppgradera systemet, prestanda skillnaden är inte så stor. 1336 moderkort börjar titta ut på begagnat marknaden så titta lite här på marknaden samt tradera så kan du nog få ett helt ok begagnat moderkort för 5-800kr eller nått, bra prestanda för liten kostnad.

Permalänk
Medlem

Sitter dagligen på Tradera, och vad jag sett, så har det inte varit mycket utav 1366 alls. Däremot en del 1156, 1155 och 775. Det gäller att vänta tills rätt tillfälle dyker upp helt enkelt. Har ägt ett antal 1366 moderkort, och det verkar vara känsligare än andra kort. 3 Gigabyte kort har dött.

Visa signatur

Intel Pentium 4. 3.8 ghz. 4 gb ram. ATI Radeon 1950 pro (512mb). Gigabyte P43-ES3G. 250 gb. Antec 900