Bygga HTPC-server för virtualisering

Permalänk
Medlem

Bygga HTPC-server för virtualisering

Hej

Behöver råd på vettig konfiguration för att kunna bygga en bra hemmaserver för virtualisering (labbar etc och ev. köra som HTPC när andan faller på)

Priset är rätt viktigt då tanken är att jag ska kunna köpa en till och köra en till host i framtiden för större projekt.

Har lagt upp en lista på komplett och hoppas denna länk fungerar:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=118231...

Finns det ett mer prisvärt alternativ och finns det någon stor nackdel med detta paket som jag har missat? Är det jättedålig VM-prestanda på amd:s quaddar?? Finns det nån stor bottleneck med dessa system tex mellan bryggan eller storage-prestanda?

Tanken är att jag stoppar i några SSD för storage och sedan kör en fin slimmad host (går inte in på detaljer här då jag inte vill starta en diskussion om det).

Tacksam för svar!

*Edit: Fixat länken.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Hej

Behöver råd på vettig konfiguration för att kunna bygga en bra hemmaserver för virtualisering (labbar etc och ev. köra som HTPC när andan faller på)

Priset är rätt viktigt då tanken är att jag ska kunna köpa en till och köra en till host i framtiden för större projekt.

Har lagt upp en lista på komplett och hoppas denna länk fungerar:

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Finns det ett mer prisvärt alternativ och finns det någon stor nackdel med detta paket som jag har missat? Är det jättedålig VM-prestanda på amd:s quaddar?? Finns det nån stor bottleneck med dessa system tex mellan bryggan eller storage-prestanda?

Tanken är att jag stoppar i några SSD för storage och sedan kör en fin slimmad host (går inte in på detaljer här då jag inte vill starta en diskussion om det).

Tacksam för svar!

"Din kundvagn är tom"

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har du tänkt att köra HTPC'n virtuellt? Det fungerar inget bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Har du tänkt att köra HTPC'n virtuellt? Det fungerar inget bra

Varför skulle det inte göra det ?

Permalänk
Medlem

Den virtuella HTPC kan du inte koppla nån skärm till. Du kan köra RDP eller VNC mot den men lär ju knappast kunna spela nån 1080P film då

Permalänk
Medlem

Ej köra HTPCn virtuellt.

Har fixat länken nu i första inlägget, den kommer här också:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=118231...

*Tillägg: Finns även 5800K för samma pris som är en lite snabbare processor men frågan är då hur stor skillnad det gör med 100W TDP istället för 65W TDP i ett sådant litet paket, och fungerar det med kylaren som följer med eller gäller det att hitta något som passar i chassit i fråga??

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Den virtuella HTPC kan du inte koppla nån skärm till. Du kan köra RDP eller VNC mot den men lär ju knappast kunna spela nån 1080P film då

Klart du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Klart du kan.

Utveckla gärna det lite. Man kan ju göra pass through till en VM av grafikkortet, har läst om några som har gjort det men att få hårdvaruaccelerering fr grafikkortet vid uppspelande av HD filmer mm har det varit en del hel strul med. Även mycket problem med själva pass through av grafikkortet med drivrutiner som krashar mm.

Får man ut DTS/Dolby ljud ? Svårt att tro det.

Det är några av sakerna man måste lösa för att det för mig ska vara en bra lösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZeroBER:

Utveckla gärna det lite. Man kan ju göra pass through till en VM av grafikkortet, har läst om några som har gjort det men att få hårdvaruaccelerering fr grafikkortet vid uppspelande av HD filmer mm har det varit en del hel strul med. Även mycket problem med själva pass through av grafikkortet med drivrutiner som krashar mm.

Får man ut DTS/Dolby ljud ? Svårt att tro det.

Det är några av sakerna man måste lösa för att det för mig ska vara en bra lösning.

Vet inte riktigt vad det är jag skall utveckla. Både VMware esxi och Oracle VirtualBox stödjer både hårdvaru-grafikaccelerering och digitalt ljud ut via HDMI eller S/PDIF. Jag har aldrig haft några problem med det i alla fall.

Permalänk

Ang koppling av bildskärm till en VM... varför inte köra HyperV-rollen på 2008R2/2012? Så kan du köra OS'et på metallen, men ändå ha dina VM:ar. Dock behövs licens för ovan operativ, vilket kan se som en downside.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Hej

Behöver råd på vettig konfiguration för att kunna bygga en bra hemmaserver för virtualisering (labbar etc och ev. köra som HTPC när andan faller på)

Priset är rätt viktigt då tanken är att jag ska kunna köpa en till och köra en till host i framtiden för större projekt.

Har lagt upp en lista på komplett och hoppas denna länk fungerar:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=118231...

Finns det ett mer prisvärt alternativ och finns det någon stor nackdel med detta paket som jag har missat? Är det jättedålig VM-prestanda på amd:s quaddar?? Finns det nån stor bottleneck med dessa system tex mellan bryggan eller storage-prestanda?

Tanken är att jag stoppar i några SSD för storage och sedan kör en fin slimmad host (går inte in på detaljer här då jag inte vill starta en diskussion om det).

Tacksam för svar!

*Edit: Fixat länken.

Finns inga mini-itx kort för amd som stödjer IOMMU. Så hade du tänkt köra passthrough till ett grafikkort så går det inte.

Alternativen du har då som hypervisor är linux med kvm eller xen (för vm's, htpc på linux hosten) eller windows server 2012 (samma där). Eller så köper du ett m-atx eller mini-itx Intel.

Skrivet av e-lite:

Vet inte riktigt vad det är jag skall utveckla. Både VMware esxi och Oracle VirtualBox stödjer både hårdvaru-grafikaccelerering och digitalt ljud ut via HDMI eller S/PDIF. Jag har aldrig haft några problem med det i alla fall.

Kan dock vara problem beroende på os/drivrutiner/grafikkort. En del modeller från AMD ska dock fungera ok vad jag läst

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Finns inga mini-itx kort för amd som stödjer IOMMU. Så hade du tänkt köra passthrough till ett grafikkort så går det inte.

Alternativen du har då som hypervisor är linux med kvm eller xen (för vm's, htpc på linux hosten) eller windows server 2012 (samma där). Eller så köper du ett m-atx eller mini-itx Intel.

Kan dock vara problem beroende på os/drivrutiner/grafikkort. En del modeller från AMD ska dock fungera ok vad jag läst

Åter igen ska jag ej köra HTPC virtuellt så snälla sluta hijacka min tråd om detta!

OM OM OM jag ens ska köra som HTPC så är det dual-boot på egen disk eller dyl...

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

Om det var enbart för virtualisering skulle jag satsat på en FX-8320 eller FX-8350 Piledriver istället.
Trinity APU är mer lämpligt för HTPC och budgetdator om man inte spelar dom allra törstigaste spelen.
Funkar att leka lite såklart men för seriöst virtualiserande skulle jag inte köra Trinity.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

FX finns väl inte för ITX, eller??

Verkar finnas extremt lite för fm2 som det är...

Skrivet av Leatherface75:

Om det var enbart för virtualisering skulle jag satsat på en FX-8320 eller FX-8350 Piledriver istället.
Trinity APU är mer lämpligt för HTPC och budgetdator om man inte spelar dom allra törstigaste spelen.
Funkar att leka lite såklart men för seriöst virtualiserande skulle jag inte köra Trinity.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk

Nä dåligt med såna kort tyvärr.
Finns nåt enstaka tror jag men frågan är om den orkar med FX möjligen en 95W variant då.
Skulle nog haft 2 separata maskiner istället där HTPC är nån lätt dator enbart för HTPC och inget mer.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag har gjort tvärtom

Jag kör HTPC:n mot TV:n på den fysiska hårdvaran. Kör sen en virtuell webbserver samt en virtuell SQL-Server. Fungerar klockrent.

Extra bra tycker jag att kunna labba med webbservern i ett virtuelltformat, då det är lätt att återställa den (via t.ex. snapshots)

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Tidigare körde jag en VMware ESXi server och HTPC som två separata datorer.

Nyligen köpte jag en WIndows 8 Pro licens, där Hyper-V 3.0 ingår, så nu behöver jag bara en enda dator som agerar både HTPC och virtualiseringsserver. Den kör Windows 8 med Modern UI, som lämpar sig väldigt bra på en HTPC. I bakgrunden ligger Hyper-V och kör ett par virtuella datorer.

För lagring använder jag funktionen Storage Spaces i Windows. Storage Spaces är inte lika avancerat som ZFS som jag körde tidigare, men otroligt mycket lättare att hantera och funkar utmärkt för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sargan:

Hej

Behöver råd på vettig konfiguration för att kunna bygga en bra hemmaserver för virtualisering (labbar etc och ev. köra som HTPC när andan faller på)

Priset är rätt viktigt då tanken är att jag ska kunna köpa en till och köra en till host i framtiden för större projekt.

Har lagt upp en lista på komplett och hoppas denna länk fungerar:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=118231...

Finns det ett mer prisvärt alternativ och finns det någon stor nackdel med detta paket som jag har missat? Är det jättedålig VM-prestanda på amd:s quaddar?? Finns det nån stor bottleneck med dessa system tex mellan bryggan eller storage-prestanda?

Tanken är att jag stoppar i några SSD för storage och sedan kör en fin slimmad host (går inte in på detaljer här då jag inte vill starta en diskussion om det).

Tacksam för svar!

*Edit: Fixat länken.

Sitter i samma tankar om att skaffa en maskin till just dina krav. Hojta till om du hittar någon bra lösning!

PS. Ditt citat made me rofl.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontraz:

Sitter i samma tankar om att skaffa en maskin till just dina krav. Hojta till om du hittar någon bra lösning!

PS. Ditt citat made me rofl.

Skönt inlägg!

Jo jag löste det genom att jag hittade en Dell Optiplex 990 på blocket som tar lite plats, är tyst och har riktigt schysst prestanda (i7:a Sandy Bridge) med full virtualisering... Blev mkt billigare än att bygga själv samt att datorn fortfarande har garanti kvar. win-win.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"