Sharp gör 32-tummare med 4K-upplösning och pekfunktion

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Jag med, får max 12Mbit..

Får runt 14-17 Mbit... Precis som dig föredrar jag högupplösta filmer och tar smällen att få vänta längre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perkoff:

Till er som undrar varför man behöver så hög upplösning: det är ungefär vad som krävs för att uppnå "Retina"-effekten vid 32 tum och normalt tittavstånd för den storleken.

Vi får ut ungefär 138 PPI vid 3840x2160 @ 32 tum. Vid normal syn måste man då gå närmare än ca 60 centimeter från skärmen för att kunna urskilja enskilda pixlar. Med andra ord; text och allt annat får perfekt skärpa vid normalt tittavstånd på en 32-tummare om man kör 4K-upplösning. Men samtidigt är det inte överdimensionerat.

MEN...

Det är först när du får tag i äkta lågkomprimerat 4k filmmaterial som du har glädje av den högre upplösningen...

Immaterialrätighetsinnehavarna måste dock hoppa jämfota av glädje. Nästa generation filmskiveformat efter Blue Ray gör att dom kan sälja sina filmer en gång till. Först såldes det på VHS, sen på DVD, nu senast på Blue Ray och härnäst på ? Det blir massor med klirr i kassan!!!

Datavolymerna gör att det antingen är svårt att få plats med de okomprimerade retinaupplösta filmerna som tar en gigantisk plats, eller att nedladdarnas behov av hårddiskar ökar dramatiskt...

ISP-erna blir också glada av att ta mer betalt för att uppgradera anslutna hushåll med fiber för att klara datavolymerna...

Däremot skulle det vara väldigt trevligt att redigera en Full HD film i ett 1920x1080px fönster som inte täcker mer än en dryg fjärdedel av skärmen med plats för all övrig information typ timeline mer mera på samma bildskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

http://i.imgur.com/iz8cZ.jpg

BF3 i 4K upplösning :3

Knappt så att texten är läsbar

Känns lite onödigt när texturerna inte är snyggare än vad dom är. Tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Känns lite onödigt när texturerna inte är snyggare än vad dom är. Tycker jag iaf.

Hur menar du att texturerna inte blir snyggare? Pixeldensiteten är högre vilket medför skarpare och snyggare texturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Hur menar du att texturerna inte blir snyggare? Pixeldensiteten är högre vilket medför skarpare och snyggare texturer?

Jag skrev inte att texturerna inte blir snyggare. Det blir dom iofs inte heller. Skarpare blir dom förstås.

Vad jag menar är att det inte känns som att texturerna "förtjänar" 4k. Hade texturerna varit snyggare så hade 4k känts mer motiverat.

Man skulle kunna rendera gamla 8bit Super Mario Bros i 4k. Men det skulle inte tillföra så mkt till den visuella upplevelsen, eftersom "texturerna" är så simpla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag skrev inte att texturerna inte blir snyggare. Det blir dom iofs inte heller. Skarpare blir dom förstås.

Vad jag menar är att det inte känns som att texturerna "förtjänar" 4k. Hade texturerna varit snyggare så hade 4k känts mer motiverat.

Man skulle kunna rendera gamla 8bit Super Mario Bros i 4k. Men det skulle inte tillföra så mkt till den visuella upplevelsen, eftersom "texturerna" är så simpla.

Jaha, då förstår jag. Jag kan faktiskt hålla med dig på den punkten, karaktärerna är de enda som håller hyfsad kvalitet vad gäller texturer, resten är inte mycket att hurra över. Det är dagens föråldrade konsoler som håller utvecklingen tillbaka, DICE kan göra mycket bättre än såhär. Förhoppningsvis blir det bättring till nästa upplaga av spelet.