Permalänk
Medlem

Tråden om Playstation4.

Tjenare!

som alla vet så närmar sig en ny generations konsoller, och i vanlig ordning så för det med sig massa funderingar och spekulationer.

I denna tråd hade jag tänkt att vi kan diskutera om just olika rykten och spekulation angående det kommande playstation 4!
Enligt de senaste källorna kommer Playstation 4 innehålla:

CPU
"4 core (2 core pairs) 3.2 GHz AMD x86 (Steamroller) moved on to 2 Jaguar packages (Sweetvar26 and Kabini (Jaguar) is the first SoC that can add third party IC)
aggregate, 10x PS3 PPU performance
512 KByte L2 per core pair with Jaguar L2 is 2 meg/package
64 bit pointers"

skulle kanske kunna jämföras med: (rätta mig om jag har fel)
https://www.inet.se/produkt/5308714/amd-athlon-ii-x4-740-3-2-...

GPU
"AMD R10x series GPU @ 800 MHz (Tahiti) moved on from 7000 series GPU to 8000 series GPU
aggregate 10x RSX performance, 1.84 TFlops aggregate is APU GPU + second GPU
DX”11.5″ Current Microsoft DX spec is 11.1 this must include some future features. At the time this was posted OpenGL was catching up with DX
cheap branching
18 compute units, focus on fine grained compute & tessellation 2 CUs + 16 CUs (Temesh APU has a 8280 2 CUs)"

det mest liknande kortet jag hittade just nu: (rätta mig om jag har fel)
https://www.inet.se/produkt/5405115/asus-radeon-hd7750-1024mb

MEDIA

"50 GByte BD drive likely upgraded to 4 layer which will allow 4K blu-ray using HEVC
PCAV, between 3.3 and 8x BD, most likely clamped to 6x
automatic background caching to HDD
HDD SKU with at least 380 GByte
downloadable games"

ANNAN HÅRDVARA
"video encoder/ decoder (Decoder in all AMD APUs) Encoder may be also for Chat
audio processing unit, ~200 concurrent MP3 streams
HW zlib decompressor already in all AMD APUs part of the W3C specs
Missing here is the DSP for the depth camera
FPGA speculation based on CTO programmable arrays and SemiAccurate FPGA. Small FPGA for Ray intersection-database calculations 100X faster than CPU(May be the DX 11.5 feature).
16 gig Flash memory for fast loads of OS and memory swaps"

ni kan läsa mer på :
http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=46311969&postcount...

Edit

pris angående playstation 4 gissas bli något runt 400$ enligt:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-01-14-USD400-price...

Om nu PS4 prissätts till :
400$ kostar den i Sverige ca 3400 kr inkl moms (400 * USD * 1,3 = 3368kr)
350$ kostar den i Sverige ca 3000 kr inkl moms (350 * USD * 1,3 = 2947kr)

Edit

här har vi mer intressant läsande
http://www.vgleaks.com/world-exclusive-orbis-unveiled/

Permalänk
Medlem

det vore verkligen bra för amd om det där stämmer och ps4 kör båda amd cpu / gpu så kanske det blir lite mer konkurrans i cpu marknaden

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Hmmm.. 4k bluray känns ju trevligt men varför inte 8k också? Sen hoppas jag verkligen att det blir ssd på den nya. Mekansk hårddisk är ju bara för segt.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

8k du måste skämta. Finns ingenting som spelas in i det så vad sjutton ska du ha det till? De flesta filmer finns inte ens inspelade i 4k.
Hobbit tex finns bara i en 2K version. Ska man släppa en 4k version av Hobbit så måste man rendera om alla specialeffekterna.

Skulle gissa på en SKU med stor mekanisk disk och en SKU med väldigt liten SSD samt möjligheten att koppla in en egen extern disk. Precis som Wii U har det.

I övrigt så tror jag PS4 kommer vara rätt mycket svagare än nya microsoftkonsollen och ligga nånstans mellan den och Wii U i pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det vore verkligen bra för amd om det där stämmer och ps4 kör båda amd cpu / gpu så kanske det blir lite mer konkurrans i cpu marknaden

AMD kommer finnas i alla konsollerna. Finns i Wii U och kommer också finnas i MS och Sonys konsoller. Finns liksom inga alternativ om man vill ha ngt som inte drar en jävla massa energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

Hmmm.. 4k bluray känns ju trevligt men varför inte 8k också? Sen hoppas jag verkligen att det blir ssd på den nya. Mekansk hårddisk är ju bara för segt.

SSD kan du ju lätt glömma, sammt 4k/8k output också, finns inga portar som stödjer detta och tvivlar på att konsollen kommer med 4-16 st HDMI portar för att kunna leverera denna bandbred.

Varför du kan glömma detta är lätt på grund av priset, det skulle lätt komma upp till 15-20k för själva konsolen, inte en kotte hade köpt den vid det laget.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

SSD kan du ju lätt glömma, sammt 4k/8k output också, finns inga portar som stödjer detta och tvivlar på att konsollen kommer med 4-16 st HDMI portar för att kunna leverera denna bandbred.

Displayport...
8K vet jag inte, men 4k kör DP på en sladd.
Hur är det med TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Displayport...
8K vet jag inte, men 4k kör DP på en sladd.
Hur är det med TB?

Hur många tvapparater känner du till som har TB eller DP?

Permalänk
Medlem

4K i 24Hz stödjer redan HDMI 1.3-1.4 så det krävs egentligen inget nytt jämfört med PS3.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

4K i 24Hz stödjer redan HDMI 1.3-1.4 så det krävs egentligen inget nytt jämfört med PS3.

Exakt:

Citerat från: http://www.hdmi.org/consumer/finding_right_cable.aspx

"High Speed HDMI Cable
The High Speed HDMI cable is designed and tested to handle video resolutions of 1080p and beyond, including advanced display technologies such as 4K, 3D, and Deep Color. If you are using any of these technologies, or if you are connecting your 1080p display to a 1080p content source, such as a Blu-ray Disc player, this is the recommended cable."

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hur många tvapparater känner du till som har TB eller DP?

Personen jag citerade sa att det inte finns några portar som klarar av 4k.
Jag sa ungefär: "Jo det finns det".

Har ingenting med TV-apparater med DP att göra.

Also:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=707661
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=968065
(enligt prisjakt iaf).

Dessutom:
Just nu finns det inte många 4K-apparater ute på marknaden, så behovet finns i princip inte.
Däremot när det börjar trilla fram apparater med 4K är jag övertygad om att de flesta, om inte alla, kommer att vara bestyckade med DP eller annan snabbare variant av audio/video-överföring.

Permalänk
Avstängd

Vet någon när det kommer, för när det kommer så kommer ju de inte behöva ha lika låga grafikkrav längre.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Det låter som dom kommer ta betalt 5k för konsolen som ientligen är värd 2k hårdvaru mässigt. sen kanske 1k i arbete.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Med största sannolikhet så kommer det avslöjas i sommar under den stora spelmässan jag glömt bort namnet på nu. Skulle gissa att både MS och Sony kommer presentera sina nya konsoler i sommar, men sen är det frågan om de lanserar den Q4 2013/Q1 2014. Kan vara så att släppet fortfarande ligger längre fram. De nuvarande konsolerna hänger trots allt med väldigt bra fortfarande och jag tror inte MS och Sony känner sig superhotade i nuläget av Wii U prestandamässigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Det låter som dom kommer ta betalt 5k för konsolen som ientligen är värd 2k hårdvaru mässigt. sen kanske 1k i arbete.

Skulle gissa på att prislappen inte kommer ligga över 4 för ett standardutförande. Du kan nästan räkna med att både Sony och MS kommer gå back på varje konsol, frågan är bara hur mycket de anser sig ha råd med.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ps4 är helt ointressant om ryktena stämmer att de ska stoppa begagnade-marknaden. Köper jag ett skitspel vill jag kunna sälja det. Så WiiU+PC får duga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ps4 är helt ointressant om ryktena stämmer att de ska stoppa begagnade-marknaden. Köper jag ett skitspel vill jag kunna sälja det. Så WiiU+PC får duga...

Med tanke på att Sony köpte upp Gaikai gissar jag på att de löser det problemet genom "Cloud gaming".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Med tanke på att Sony köpte upp Gaikai gissar jag på att de löser det problemet genom "Cloud gaming".

Detta tror jag också på, de lär vilja köra Gaikai ( eller vad det kommer kallas ) och bara sälja koder? ( spekulationer! ) i stället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

PS4 är uteslutet om det är som ryktena säger. För mig iaf.
Ska jag ha konsol alls blir det nog nya Xbox dock så blir det nog inte det heller
om de inte kan leverera gratis Multiplayer.
Fördelen med konsol är just det att så många spelar det, är mindre fuskare och mycket mer.
Men jag bara måste kunna ha tb+mus till (vilket säkert kommer funka ännu bättre på nya konsolerna än de gamla)
om jag ska spela fps spel osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Med tanke på att Sony köpte upp Gaikai gissar jag på att de löser det problemet genom "Cloud gaming".

För tidigt för det. Extremt få som har bandbredd för det.
Om 10 år kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ps4 är helt ointressant om ryktena stämmer att de ska stoppa begagnade-marknaden. Köper jag ett skitspel vill jag kunna sälja det. Så WiiU+PC får duga...

Heh går inte att sälja spel på PC heller. De har också nycklar som förbrukas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Heh går inte att sälja spel på PC heller. De har också nycklar som förbrukas.

Det går om du gör ett nytt account för varje spel du spelar på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det går om du gör ett nytt account för varje spel du spelar på PC.

Har 111 spel på mitt Steamkonto, jobbigt att skapa nytt för varje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hobbit tex finns bara i en 2K version. Ska man släppa en 4k version av Hobbit så måste man rendera om alla specialeffekterna.

Utanför ämnet här, men Hobbit är filmad i 5K-upplösning, och tror inte att specialeffekterna har en annan upplösning än vad själva filmen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det går om du gör ett nytt account för varje spel du spelar på PC.

Man får inte sälja konton. Det är emot användaravtalen.
Då kan man lika gärna piratkopiera från början. Det är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Man får inte sälja konton. Det är emot användaravtalen.
Då kan man lika gärna piratkopiera från början. Det är samma sak.

ALLA?
Har du läst alla?

OnT, Och i och med de nya konsollerna så är skit-grafik och dåliga konsolportar ett faktum...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Processorns hastighet är bestämd av vad, eller räknar man inte i Gigaflops idag?
Om man jämför med PS3 och den så kallade Cell-processorn med 8 kärnor som den har så undrar jag lite hur en konsument processor för några hundra kan leverera bättre till kommande spelkonsol... exempelvis min 2600k med HT på ligger på runt 75 Gflops i IBT men vad säger det egentligen.

"Some basic FLOPS highpoint counts of Processors as of Jan 2010 are as follows:
Pentium 4 - 7 gigaflops
Core2 Quad - 70 gigaflops
Xbox 360 CPU - 115 gigaflops
Playstation 3 CPU [Cell Processor] - 218 gigaflops
Xbox 360 GPU - 240 gigaflops
Playstation 3 GPU - 1800 gigaflops (1.76 teraflops)
nVidia Geforce GTX 295 [top PC graphics card now] - 1788 gigaflops (1.75 teraflops)
Jaguar [top super computer now] - 1,759,000 gigaflops (1.75 petaflops)
Folding@Home Distributed Computer [as of now] - 8,500,000 gigaflops (8.10 petaflops)

8.10 petaflops is 9.11978925 x 1015 FLOPS or 9,119,789,250,000,000 mathematical operations per second!"

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

De går åt gpu intensiva spel istället. Cpun kommer inte ha lika stor betydelse nästa generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

De går åt gpu intensiva spel istället. Cpun kommer inte ha lika stor betydelse nästa generation

Med motsvarande till ett 7750 får de allt optimera gudomligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

PS4 kommer som sagt inte bli ngt prestandamonster. Sony har inte råd med det. Vill du ha en konsoll med högsta möjliga prestanda så är det Microsofts kommande konsoll du bör köpa.