Permalänk

Asus z77 sabertooth, värt?

Sitter på fritiden och tittar på möjliga uppgraderingar till datorn tills det finns pengar och blir köp. och kommer alltid upp funderingar så tänkte fråga en här.

asus z77 sabertooth verkar som ett riktigt vettigt kort om man tittar på det
men hur presterar det jämfört mot moderkort i samma prisklass? (1600-1900.-)
värmesköldarna ser riktigt najs ut så klart men ger det någon förbättring i överclockning?
fläktarna som sitter på kortet, gör dom någon nytta? är dom tysta?
"thunderbolt", vad används detta till? något man kan ha nytta av?

om värmesköldarna fungerar bra osv och fläktarna är lagom tysta känns det som ett riktigt bra kort att inskaffa när det är dags (om det inte finns någon ny generation precis runt hörnet då) om man ska köra med luftkylning eller mindre vattenkylnings system.

men om man ska ha vattenkylning, hur lönt är det att kyla moderkortet då? isåfall känns ett maximum iv/v som ett självklart val då det finns många mb kit vattenblock.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Ytterst marginell (om ens någon) prestandaskillnad mellan billiga(re) kort och värstingkort.
Skillnaden ligger i finesser och överdimensionerade komponenter.
Vad gäller ASUS så får man bättre support med värstingkorten, BIOS uppdateringar kommer ofta (även långt efter att dom slutat säljas)t.ex

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ytterst marginell (om ens någon) prestandaskillnad mellan billiga(re) kort och värstingkort.
Skillnaden ligger i finesser och överdimensionerade komponenter.
Vad gäller ASUS så får man bättre support med värstingkorten, BIOS uppdateringar kommer ofta (även långt efter att dom slutat säljas)t.ex

Jo det vet jag att det inte är mycket skillnad så. men skillnad finns det ju mellan billiga kort och dyra. iaf när man ska överklocka osv.
men undrar om detta specefika kortet är bättre än andra kort i samma prisklass och om värmeskölden gör någon skillnad om man tex oc en i5 till 4.6GHz+
och om det ingåR några speciella funktioner osv.
tittar man på det så är det ju så väldigt speciellt^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Personligen så tänker jag aldrig snåla på ett moderkort igen, det är inte värt det tycker jag. Har du funderar på asus ROG serie? Kör själv ett Gene V som jag är nöjd med. Docks å är det M-atx men fullproppat med godis i alla fall.

behöver du features som w-lan, bluetooth osv?

Permalänk
Skrivet av =ezco=:

Personligen så tänker jag aldrig snåla på ett moderkort igen, det är inte värt det tycker jag. Har du funderar på asus ROG serie? Kör själv ett Gene V som jag är nöjd med. Docks å är det M-atx men fullproppat med godis i alla fall.

behöver du features som w-lan, bluetooth osv?

Asus ROG kan vara intressant om man får ut något på att vattenkyla moderkortet.
har så klart inte tänkt att snåla på kortet, men är fundersam om sabertooth är värt eller bara överpris

om jag är intresserad av w-lan eller liknande har inte med detta o göra. då massa kort har detta inbyggt.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Du har ju en garantitid som räcker och blir över på Sabertooth.

Kvalitativa komponenter kostar..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD