Micron och Crucial tillkännager M500 SSD på närmare en terabyte

Permalänk
Melding Plague

Micron och Crucial tillkännager M500 SSD på närmare en terabyte

För den som suktar efter större SSD-enheter levererar Micron med dotterbolaget Crucial. M500-serien kommer finnas i upp till 960 GB och syskonserien M.2 möjliggör högre kapacitet i Ultrabook-datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

600Dollar är ändå inte så jävla farligt för en såpass stor SSD. Har FÖR många kompisar som inte hoppat på SSD enbart för att det är för lite utrymme :/

Permalänk
Medlem

600 dollar för 960GB?
Nu börjar det likna nåt!
Gissningsvis ca 5000-5500 kronor i Sverige...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Grymt, väntat idogt på releasen av Crucials nya. Hoppas de hittar hit innan det är dags att köpa ny företagsdator.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nu är det bara priserna som behöver komma ner en aning! Men annars ser det bra ut!

Permalänk
Avstängd

Kan inte tillverkarna börja köra ett terabyte-race?

Där dom tävlar hårt om vem som kan ta terabyte pokalen och vinna terabyte racet.

Permalänk
Medlem

OJ! Det var inte alls så fasligt dyrt för en så stor SSD. Om ett år så ligger väl priserna på 1TB ännu lägre än så.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något. Blir kul att se vad den kostar när den väl hänger i affären.

Permalänk
Medlem

Jag vill se att SSD är lika stabilt som Mekaniska hårddiskar innan jag hoppar på SSD tåget.

MEN Samsung är ju faktiskt bra på väg. Så man kanske skulle skaffa sig en 840 och ha backup på en av mina mekaniska. Känner ingen brådska då min nuvarande Seagate disk har en egen 4GB ssd inbyggt så datorn och program startar redan tillräckligt snabbt. Brukar vara först in på kartor och sånt när jag spelar med vänner oxå så laddtider är inte heller något bekymmer.

Det jag vill komma till är att jag känner inte att en SSD ger så pass mycket lägre laddtider än min nuvarande disk för att det ska vara värt priset. Eller är det någon info där ute jag har missat?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Milliwatt

Borde inte 5 milliWatt bli 0,005 watt?

Permalänk
Skrivet av Heracl:

Borde inte 5 milliWatt bli 0,005 watt?

Jo det stämmer då miliwatt är 10^−3.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Får man hoppas priset kan bli bra på dessa inom något/ett par år!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Nice 480gb msata.
Bara jobba vidare uppåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Master of Overkill

Jag använder redan SSD som lagrings media xD

Men mer SSD ÅT FOLKET !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett biligt pris för en så stor SSD

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt: nu händer det saker!
Terabyte är en vettig storlek, och gör ju att man så sakteliga kan börja överväga att gå på enbart SSD i nån kommande burk. 5000kr är inte småpotatis, men det går i rätt riktning

Skrivet av Ant3:

Jag vill se att SSD är lika stabilt som Mekaniska hårddiskar innan jag hoppar på SSD tåget.

MEN Samsung är ju faktiskt bra på väg. Så man kanske skulle skaffa sig en 840 och ha backup på en av mina mekaniska.

Fast de där långtidstesterna på Samsungdisken som höll så länge, var inte det en 830? Den har ju helt andra (och mer påkostade) minneskretsar än nya 840... Eller finns det långtidstester på 840 också som jag missat?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1kr/Gb skulle sitta fint på dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

1kr/Gb skulle sitta fint på dessa

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer det kommer :):)

Vet när jag köpte min 60gb hårddisk (mekaniska, läääänge sedan) fick nog pröjsa ca 1000 kr då, idag.. jaa ni vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Det kommer det kommer :):)

Vet när jag köpte min 60gb hårddisk (mekaniska, läääänge sedan) fick nog pröjsa ca 1000 kr då, idag.. jaa ni vet

Hoppas det Billigaste just nu är 4,26kr/gb

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Inaktiv

Har väntat på en 480 Gb SSD, riktigt intressant!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något. Men jag har inget emot 3,5" så hade gärna sett en 3,5" enhet där extra ytan används för fler minneskrersar.

Jag har bra erfarenheter av Samsungs SSD så när de släpper en TB diskar köper jag en

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag vill se att SSD är lika stabilt som Mekaniska hårddiskar innan jag hoppar på SSD tåget.

Finns inga studier som skulle tyda på att SSD är osäkrare än mekaniska diskar. SSDer är däremot mycket mer tåliga mot mekaniska krafter som stötar och vibrationer.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Äntligen (nästan) 1 TB!

Återstår bara att vänta tills Samsung eller Intel släpper en motsvarande. Då blir det köp!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hoppas nu att detta blir det riktigs startskottet för "kapacitetsracet", då det behövs. Om de bara skyndar sig att komma upp i 4tb så kan vi vinka adjö till mekaniska diskar se'n, bara priserna sjunker

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är inte nöjd förrän SSD är snabbare än L1 cache...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heracl:

Borde inte 5 milliWatt bli 0,005 watt?

Skrivet av Skogsmulletrance:

Jo det stämmer då miliwatt är 10^−3.

Så en reduktion på hela 93% är i själva verket några ynka milliwatt, Att skippa den vanligt förekommande blinkande lysdioden hade sparat mer batteritid.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det går åt rätt håll.
Min 5,25" 128KB diskett enhet till Amigan kostade över 5000 kr i början av 80 talet

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Äntligen (nästan) 1 TB!

Återstår bara att vänta tills Samsung eller Intel släpper en motsvarande. Då blir det köp!

Dock var 1TB ingen nyhet. OCZ har haft 1TB-diskar ett bra tag. Dock så är priset ganska saftigt för en i princip usel disk.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=eg_2740&b=893#prodlista

Permalänk
Medlem

5 100 låter ju helt klart överkomligt för en SSD på knappt 1TB!

Permalänk
Entusiast

Trodde ju att en terabyte SSD skulle kosta ungefär en terrakronor, men drygt fem laxar är ju ändå inom rimlighetens gränser.

Nu får snart steam-mappen plats på SSD