Minne eller processor för autoCAD applikationer

Permalänk
Medlem

Minne eller processor för autoCAD applikationer

Hej,
Kort fråga, undar om minne eller processor är viktigast för att kunna köra tunga CAD applikationer på ett smidigt sätt?
Är en SSD disk att föredra?
/Morgan

/Kertoblo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kertoblo:

Hej,
Kort fråga, undar om minne eller processor är viktigast för att kunna köra tunga CAD applikationer på ett smidigt sätt?
Är en SSD disk att föredra?
/Morgan

/Kertoblo

Hejsan

Allt spelar stort roll för CAD programmet. Personligen jag har 16GB i minnet, en ssd och AMD buldozer processor, som är 8 kärnig.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Snabb cpu och minne så det räcker. Har inte testat mekanisk mot ssd på samma dator men gissar på att det inte ger mycket utöver snabb starttid.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Snabb cpu och minne så det räcker. Har inte testat mekanisk mot ssd på samma dator men gissar på att det inte ger mycket utöver snabb starttid.

Hej

Det går både att startar Windows och att starta program, när det gäller CAD, det grå mycket fortera att ladda stora ritningar.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

"Tung CAD" innebär för mig att man sneglar på system i workstationklassen.
Du frågar ju inte om grafikkort, men utöver åtminstone 8-16GB ram och en vettig processor (tex Xeon E3 eller Core i7 i det övre segmentet om man vill satsa på Intel) så är ju grafikkortet viktigt. Helst nVidia Quadro eller ATI FirePro beroende på vad man vill ha för prestanda och features.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Det går både att startar Windows och att starta program, när det gäller CAD, det grå mycket fortera att ladda stora ritningar.

mvh
Njanja

Det vet jag. Men totalt sett är det ändå bara några sekunder av den totala arbetstiden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

CAD

Skrivet av njanja:

Hejsan

Allt spelar stort roll för CAD programmet. Personligen jag har 16GB i minnet, en ssd och AMD buldozer processor, som är 8 kärnig.

mvh
Njanja

Vilket CAD program kör du då? Jag kör kommer köra Autocad 2011 med påbyggnadspaket för el och byggkonstruktion.
/Mogge

*Kertoblo*

Permalänk
Medlem

Jag kör SolidWorks 2011 med en FX-8150 (8 kärnor) och 16GB RAM. Allt flyter på perfekt och det går fort att rendera saker. 8kärnor hjälper verkligen! Om du ska bygga ett budgetsystem för CAD recomenderar jag....

En 8kärning AMD processor
En bra processorkylare (för att klocka upp processorn)
8-16GB RAM (min dator använder ungefär 7GB när den renderar bilder av modellerna)

När det gäller mekanisk och SSD så är det ingen skillnad på prestandan förutom laddningstider. Och de är inte speciellt långa endå.
När det gäller grafikkort så skulle väl typ ett HD7770 räcka?

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

[QUOTE="kertoblo;13112291"]Vilket CAD program kör du då? Jag kör kommer köra Autocad 2011 med påbyggnadspaket för el och byggkonstruktion.
/Mogge

Jag testade Autodesk Revit 2013 30 dagar demo laddade från deras hemsida.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FoamBox:

Jag kör SolidWorks 2011 med en FX-8150 (8 kärnor) och 16GB RAM. Allt flyter på perfekt och det går fort att rendera saker. 8kärnor hjälper verkligen! Om du ska bygga ett budgetsystem för CAD recomenderar jag....

Umm... Solidworks är inte flertrådat, så en i3 ger tyvärr bättre prestanda än en FX-8150. Detsamma gäller AutoCAD.
För båda programmen gäller att redraws (regeneration) kan köras flertrådat, but that as they say is that. CAD är för linjärt för att flertråda då alla matriser beräknas i bokstavligen kronologisk ordning.

Däremot kan bådadera bokstavligen käka RAM-minne till frukost, så 16 GB är inte bortkastat.

De enda stora program i Autodesk's programsvit som kan utnyttja flertrådade processorer på ett vettigt sätt är Maya och 3DSMax. 3DSMax däremot kan bara hantera en thread per part (Blender har samma svaghet) vilket innebär att man måste ha 8 parts för att kunna utnyttja 8 threads.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... Solidworks är inte flertrådat, så en i3 ger tyvärr bättre prestanda än en FX-8150. Detsamma gäller AutoCAD.
För båda programmen gäller att redraws (regeneration) kan köras flertrådat, but that as they say is that. CAD är för linjärt för att flertråda då alla matriser beräknas i bokstavligen kronologisk ordning.

Däremot kan bådadera bokstavligen käka RAM-minne till frukost, så 16 GB är inte bortkastat.

De enda stora program i Autodesk's programsvit som kan utnyttja flertrådade processorer på ett vettigt sätt är Maya och 3DSMax. 3DSMax däremot kan bara hantera en thread per part (Blender har samma svaghet) vilket innebär att man måste ha 8 parts för att kunna utnyttja 8 threads.

DU HAR FEL! När jag renderar bilderna på delarna (Photoview360 som är inbyggt i SW) så använder programmet alla 8 trådar. Det står även Threads: 8, samt så kommer det upp 8 rutor som renderar bilden. En per tråd. Körde det på min skoldator en gång som var en dualcore. BAM! 2 rutor. Samt så stod det Threads: 2. Kan även komma med bildbevis på detta om du inte skulle ge dig.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Antielefant
Skrivet av FoamBox:

DU HAR FEL! När jag renderar bilderna på delarna (Photoview360 som är inbyggt i SW) så använder programmet alla 8 trådar. Det står även Threads: 8, samt så kommer det upp 8 rutor som renderar bilden. En per tråd. Körde det på min skoldator en gång som var en dualcore. BAM! 2 rutor. Samt så stod det Threads: 2. Kan även komma med bildbevis på detta om du inte skulle ge dig.

Nej, SW kan inte räknas som en flertrådad applikation, även om Photoview360-pluginen är det.
Skilj på program och program, att en renderingsplugin är det är inte samma sak som att ritningsprogrammet (faktiska Solidworks) är flertrådat.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync