Grafikprestanda i Far Cry 3

Permalänk
Avstängd

Sikken... nu har spelet börjat krascha igen. 1 minut kunde jag spela senast.

Fick då även igång spelet på min Laptop med endast I5 Intel HD4000 och det gick men blev lite slow motion av det hela

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Alla inställningar på medium rakt igenom, ger mig 55-60 fps.
Alla inställningar på high rakt igenom, ger mig 35-40 fps.
Dock med en lite lägre upplösning. (1280*800)
Kul att se att spelet är fullt spelbart på en retina Macbook Pro.

Någon som har tips på vilka enstaka inställningar som slukar fps:en och vilka man kan höja utan problem?
Kan självklart prova mig fram, men tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Mr:

Alla inställningar på medium rakt igenom, ger mig 55-60 fps.
Alla inställningar på high rakt igenom, ger mig 35-40 fps.
Dock med en lite lägre upplösning. (1280*800)
Kul att se att spelet är fullt spelbart på en retina Macbook Pro.

Någon som har tips på vilka enstaka inställningar som slukar fps:en och vilka man kan höja utan problem?
Kan självklart prova mig fram, men tacksam för hjälp!

höga inställningar på shadows och AA brukar ju generellt sett sluka massor utav prestanda samt distance-view(kommer inte ihåg om far cry har den funktionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Sikken... nu har spelet börjat krascha igen. 1 minut kunde jag spela senast.

Fick då även igång spelet på min Laptop med endast I5 Intel HD4000 och det gick men blev lite slow motion av det hela

prova olika drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

DX9 skall tydligen se helt okej ut och ge några extra FPS om man jämför detta test med hur TotalHalibut recenserade i "WTF is... FarCry3". Synd att ni inte jämförde DX11 med DX9

Ser nästan likadant ut, man ser bara skillnad om man kollar på vissa detaljer.

Prestanda skillnaden är väldigt stor, ungefär dubbelt.

Permalänk
Avstängd

Då har jag troligen kommit fram till vad som orsakar mina krascher med mitt Nvidia GTX 590

Av-installera Netflix i Windows 8 Metro
Kör inte högre upplösning än 1366X768
2X kantutjämning
5 i grafikkorts-buffert
V-sync of

Annars kan man köra på vad som helst och Extream om man vill i mitt fall. Kör jag på full upplösning 1080p så krashar det förr eller senare hur lågt jag än satt inställningarna i spelet.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

2560x1440, allting maxat besides AA som ar off, 60+ konstant med 680/i5

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ser nästan likadant ut, man ser bara skillnad om man kollar på vissa detaljer.

Prestanda skillnaden är väldigt stor, ungefär dubbelt.

Vattnet var väl en stor skillnad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelathur:

2560x1440, allting maxat besides AA som ar off, 60+ konstant med 680/i5

Kanske dags för mig att byta till en modernare processor?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Kanske dags för mig att byta till en modernare processor?

Kanske, dock sa borde 1080p vara latt att driva i Far Cry 3, jag kan som sagt inte ens peta pa AA utan att forstora frameraten helt. Visst, det fungerar med 2xAA men samtidigt sa dippar det under vissa scener och kanns allmant segt.

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem

GTX 670 Windforce @ 1250 MHz.
Kör på x1080, Very High/High på istort sett allt, 4x AA och får ~30-40 fps överlag.
Kan inte direkt säga att jag är nöjd.

Att aktivera SLI är ingen idé, då jag får högre fps, men varje gång jag skjuter så får jag fps-drops ner till 20 som stannar i några sekunder efter skottlossningen....kul.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Har i alla fall spelat klart spelet med nästan alla sidouppdrag. Är bombsäker på att jag inte spoilar så det är säkert för er att läsa detta:

Varför ska många nya spel ha dessa meningslösa quick time evens på sista uppdraget. Och trycker man få fel knapp får man hela dialogen uppselad för sig igen och första gången är den intressant men femte känns så tråkig. Förstörde nästan hela spelupplevelsen

Dold text

Efter att hammaren har fått talat kan jag säga att jag tycker spelet är värt sina pengar många gånger om. fantastiskt roligt spel och nu blir det många timmars Free Roam (det ni, Mafia 2 utvecklarna, lär och gör om). Eftersom de nu inte är så farligt om när det krashar så njuter jag i hägsta upplösning och "extream förinställningar". Kan kanske få ut tjugo minuter upp mot en timmas spel på detta innan krash bang, nork resert.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Inaktiv

Har tröttnat på den dåliga grafikprestandan (viktigt för mig) och kör Crysis från 2007 istället tillsammans med massa moddar som gör spelet oslagbart grafiskt sett, även idag. Far Cry´s tecknade djungelmiljö bleknar i jämförelse!

Permalänk

Det värsta med Far Cry 3 är att oavsett villken dator du har så kan man inte få det att flyta perfekt oavsett om det är 60fps eller om det är närmare 120fps med SLI. Problememt ligger i grafikmotorn. Samma med dom svarta skuggorna som blir runt karaktärerna om man använder sig av SSAO. UBISOFT behöver skärpa sig. (vet attman kan gå in i .ini filen och manuellt sätta SSAO på 0 om man ändrat i grafikinställningarna för att bli av med dom)

Permalänk
Medlem

Jo, och man behöver gå in i ini.filen för att bli av med det hemska motionblurret också, men även då tycker jag inte att det försvinner till 100%.

Alldeles för många grafiska problem och grafikbuggar i detta spelet imo, det känns inte riktigt färdigt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Jo, och man behöver gå in i ini.filen för att bli av med det hemska motionblurret också, men även då tycker jag inte att det försvinner till 100%.

Alldeles för många grafiska problem och grafikbuggar i detta spelet imo, det känns inte riktigt färdigt.

Japp, helt omöjligt att få det att flyta perfekt oavsett hårdvara : (

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

GTX 670 Windforce @ 1250 MHz.
Kör på x1080, Very High/High på istort sett allt, 4x AA och får ~30-40 fps överlag.
Kan inte direkt säga att jag är nöjd.

Att aktivera SLI är ingen idé, då jag får högre fps, men varje gång jag skjuter så får jag fps-drops ner till 20 som stannar i några sekunder efter skottlossningen....kul.

Har samma kort med i stort sett samma klock, och får över 100fps på BF3, max settings.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Skrivet av Jink:

Har samma kort med i stort sett samma klock, och får över 100fps på BF3, max settings.

Vill veta var någonstans folk får tag på sina kort som presterar bättre än vad som är möjligt 100fps med högre inställningar än honom...mmm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har samma kort med i stort sett samma klock, och får över 100fps på BF3, max settings.

BF3?

Om du menar FC3 så har jag väldigt svårt att tro att du får över 100 fps i max (dvs 1920x1080, ultra-ultra, inget "fuskande" med AA).

Jag får knappt 100 fps med 2xAA med två kort. Får över 100 i grottor och när man t.ex klättrar i en stege, men vid normalt spelande så ligger fpsen och hoppar mellan 60-100.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Får mellan 40-60 FPS med två kort (1 st GTX 590) men till slut kraschar spelet om man sätter kantutjämningen på över 2 och högre upplösning än 1080i vilket gör spelet tecknat - särskilt mänskorna. Okej kraschar till slut ändå men någon timmes spel kan man få. Typisk konsolskadat spel som GTA 4 vilket rinner i 40 FPS i snitt men jädrigt snyggt på PC.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Får mellan 40-60 FPS med två kort (1 st GTX 590) men till slut kraschar spelet om man sätter kantutjämningen på över 2 och högre upplösning än 1080i vilket gör spelet tecknat - särskilt mänskorna. Okej kraschar till slut ändå men någon timmes spel kan man få. Typisk konsolskadat spel som GTA 4 vilket rinner i 40 FPS i snitt men jädrigt snyggt på PC.

Mitt FC3 har faktiskt aldrig kraschat, och det är nog en av de få saker där jag verkligen tycker att spelet förtjänar cred. Det har seriösa problem med grafiken, men det är väldigt stabilt.
Det är inte så att ditt GTX 590 blir överhettat, och därmed kraschar?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Kan vara Nvidias fel, vad vet jag. Mätte 90 grader när spelet gav upp senast. Ibland fryser spelet, ibland får jag blåskärm och ibland fastnar hela datorn. Olika var gång. Har även provat MSI-programmet och satt 80-100% på fläktarna men till slut kraschade härligheten ändå.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag klarar detta spelet på högst med ett 650 i 37fps?

Permalänk
Skrivet av VZGhost:

Jag klarar detta spelet på högst med ett 650 i 37fps?

Extreme Preset med 8XMSAA?
Dröm vidare.

Om du nu inte kör i 240p förstås.

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here