Permalänk

AMD 955be överclockning, corsair h70.

Tjena! För bara någon vecka sedan nu så skaffade jag mig en h70 från corsair för att ersätta stock kylaren. När jag först starta datorn var tempsen väldigt bra! Runt 27c idle och 36 load efter 1 timme prime95 blend. Men då jag överklockade från stock (3.2) till 3.8 så låg idle tempen genast på runt 32-36c och load på 49-54c. Jag ville få ner det något, samt märkte inga verkliga fps ökningar i spel, så jag drog ner cpu'n till stock igen. Men tempsen minskade bara med cirka 4c i load och låg fortf på runt 35c idle? Borde dom inte ha gått ner till vad dom var från börjar?

Här är bilder på hur allt ser ut för tillfället, har även en polare som tipsar mig att göra fläktarna till radiatorn som ett intag? Så det tar in kall luft från rummet istället för att skicka ut varm luften etc (Står "recommended as exhaust" i papprerna för kylaren.). Men är det verkligen att rekommendera? Jag har tittat runt lite på bilder etc men dom flesta verkar ju köra med dom som jag.

Bilderna må kanske inte vara det bästa, taget med mobilen som tar upp ljus väldigt dåligt.

Så om ni ser något som står ut/är fel eller har några tips hojta till! Vet att kabeldragningen må vara lite taskig, men det går verkligen inte att få det mycket bättre, mycket kablar som inte räcker att gå bakom etc. Och massvis av kablar från frontpanelen.

Kan slänga in spec med :):
Moderkort - Gigabyte GA-990FXA-UD3
Processor - AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition - Corsair H70 Water Cooler/Corsair quiet fans.
Grafikort - XFX Radeon HD7850 2048MB
Ljudkort - Creative Sound Blaster DG
Minne - Corsair 16GB (4x2048MB) CL9 1600Mhz Vengeance.
Nätagg - Cooler Master GX 80+ Silver 750w

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Hedersmedlem

Idle-temperaturer är inte speciellt bra mätvärde, de beror på massor av saker, saker som kan vara igång i bakgrunden och liknande. Mät endast i full load istället, då ser du skillnaderna.

Att du inte fick fler FPS i spelen beror på att grafikkortet är flaskhalsen, inte processorn.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Känner dock att FPS'en blir något stabilare vid 3.8+, även fast den inte blir högre.

Men kan ju inte direkt klaga ändå, spelar inte så mycket.. har dock en hel del spel, ligger på runt 85 på bf3 på auto. Vilket gav typ high med ultra textures och någon sak på medium.. inte riktigt säker. Så laggar inte precis

Men har ni några tips? Borde man pröva vända på fläktarna till radiatorn kanske, men då får jag ju bara en fläkt som blåser ut luften (den i botten). Är det verkligen att rekommendera? Då borde ju resten bli varmare tycker jag.

EDIT: Av vad jag sett så verkar min voltage vara ganska hög? Den ligger på 1.50 voltage stock, vad jag sett så ligger folk änna nere på 1.34 etc vid 3.8ghz? Voltage har ju även mycket med värme har jag hört.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Känner dock att FPS'en blir något stabilare vid 3.8+, även fast den inte blir högre.

Men kan ju inte direkt klaga ändå, spelar inte så mycket.. har dock en hel del spel, ligger på runt 85 på bf3 på auto. Vilket gav typ high med ultra textures och någon sak på medium.. inte riktigt säker. Så laggar inte precis

Men har ni några tips? Borde man pröva vända på fläktarna till radiatorn kanske, men då får jag ju bara en fläkt som blåser ut luften (den i botten). Är det verkligen att rekommendera? Då borde ju resten bli varmare tycker jag.

EDIT: Av vad jag sett så verkar min voltage vara ganska hög? Den ligger på 1.50 voltage stock, vad jag sett så ligger folk änna nere på 1.34 etc vid 3.8ghz? Voltage har ju även mycket med värme har jag hört.

1.5 är på tok för mycket för stock. Enligt AMDs rekommendationer 1.3-1.55v och då. Vanligtvis skall BIOS ställa in den till 1.4v för stock men oftast kan de gå ner ännu lägre om du testar dig fram.

En annan sak är också att vatten tar lite mer tid på sig att kyla av sig vad jag har märkt. Men det ger ganska bra stabila värden vid load när man överclockar. Jag på min 965BE C2 (140W) får upp min processor till 3700Mhz och RAM till 1600Mhz + FSB på 202, det på en 1.46v

Äldre varianter av Phenom har som sagt svårt att komma över 3800Mhz oftast på grund av temperaturen då Phenom II samt Bulldozer älskar kyla. Bästa överclockning då med vanlig kylning (luft/vatten) är under 55c, Börjar man komma över den gränsen så börjar dom bli tjuriga, när vi pratar dvs om 64bitars operativsystem. Kör du 32bitar så brukar dom nå 3.9-4.0Ghz.

Ang FPS så ja väldigt sällan processorn kommer flaska, oftast vid väldigt tunga eller dåligt optimiserade spel. RTS brukar vara det men annars kanske du kommer märka stabilare FPS eller ingen skillnad alls. Jag överclockar bara för att det är intressant vart man kan trycka den till. Men som sagt, vill du inte dra upp den över stock ställ in den på 1.4v och om du vill försök minska volten tills du får BSOD eller att datorn hänger sig, då kan du dra upp den två snäpp och köra någon benchmark i någon timme för att se om den är stabil.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

1.5 är på tok för mycket för stock. Enligt AMDs rekommendationer 1.3-1.55v och då. Vanligtvis skall BIOS ställa in den till 1.4v för stock men oftast kan de gå ner ännu lägre om du testar dig fram.

En annan sak är också att vatten tar lite mer tid på sig att kyla av sig vad jag har märkt. Men det ger ganska bra stabila värden vid load när man överclockar. Jag på min 965BE C2 (140W) får upp min processor till 3700Mhz och RAM till 1600Mhz + FSB på 202, det på en 1.46v

Äldre varianter av Phenom har som sagt svårt att komma över 3800Mhz oftast på grund av temperaturen då Phenom II samt Bulldozer älskar kyla. Bästa överclockning då med vanlig kylning (luft/vatten) är under 55c, Börjar man komma över den gränsen så börjar dom bli tjuriga, när vi pratar dvs om 64bitars operativsystem. Kör du 32bitar så brukar dom nå 3.9-4.0Ghz.

Ang FPS så ja väldigt sällan processorn kommer flaska, oftast vid väldigt tunga eller dåligt optimiserade spel. RTS brukar vara det men annars kanske du kommer märka stabilare FPS eller ingen skillnad alls. Jag överclockar bara för att det är intressant vart man kan trycka den till. Men som sagt, vill du inte dra upp den över stock ställ in den på 1.4v och om du vill försök minska volten tills du får BSOD eller att datorn hänger sig, då kan du dra upp den två snäpp och köra någon benchmark i någon timme för att se om den är stabil.

Tackar! Tänkte precis lägga mig och så fick jag denna fina kommentar!

Men helt ärligt, på "auto" så står voltagen på 1.5v. Tyckte det var sjukt jag med, samt att 955'an är väl inte så jätte gammal? Verkar ju även ha varit omtyckt av många överklockare och så. Och samma här, vill överklocka bara för att ja.. överklocka helt enkelt, klämma ur minsta lilla prestanda som må gömma sig där någonstans.

Men jag prövar imorgon och ställa voltage på 1.4 samt dra cpu i stock, kan sedan köra prime95 i en timme, är den då stabil så höger jag voltage till 1.45? Och prövar 3.8. Är det stabilt så stannar jag nog där (Om inte 3.8 går med 1.4 då så att säga.

Men återigen, tackar för svar! Älskar detta forum.

EDIT: Tydligen så ändrade jag någon inställning till auto som inte var auto så nu är den på 1.4v auto, konstigt.

Visa signatur

APB: Reloaded <3