Min dator fryser sig/hårddisk försvinner ifrån datorn.

Permalänk
Medlem

Min dator fryser sig/hårddisk försvinner ifrån datorn.

Tjena, min dator håller på och fryser sig till och från ibland och jag får lov att stänga av den manuellt genom att hålla in stäng av knappen på datorn. Min hårddisk brukar också försvinna från datorn ibland och då måste jag också starta om datorn för att hårddisken ska komma tillbaka.

tacksam för svar som kan hjälpa mig att lösa detta problem, tack på förhand// Benzilot

Permalänk
Skrivet av Benzilot:

Tjena, min dator håller på och fryser sig till och från ibland och jag får lov att stänga av den manuellt genom att hålla in stäng av knappen på datorn. Min hårddisk brukar också försvinna från datorn ibland och då måste jag också starta om datorn för att hårddisken ska komma tillbaka.

tacksam för svar som kan hjälpa mig att lösa detta problem, tack på förhand// Benzilot

Angående att det fryser fast, kan ha med att din hårddisk krånglar, och jag förmodar då att du har fler än en hårddisk, för annars tycker jag ju att skärmen borde bli svart eller blåskärm om din hårddisk du har operativsystemet försvinner.
men när du har datorn igång, och din hårddisk försvinner, har du någonsin gått in i DiskManager eller Diskhanteraren på svenska då, och kollat om din hårddisk ligger där? för då kan man enkelt bara sätta ut vilken "enhets" bokstav den ska ha, som C: D: E: osv, så kommer den visas sen

Permalänk
Medlem

Min hårddisk försvinner ifrån min dator.

tjena, jag har 2 hårddiskar (c och e), min E hårddisk håller jämt på och försvinner ifrån datorn hela tiden och jag får lov att starta om datorn för att den ska komma tillbaka. Den kan hålla på så flera gånger i rad utan att den ger sig. Det har varit så till och från ända sen jag fick den för ca ett halvår sedan, jag undrade om det var något virus så jag formaterade om datorn idag men den håller fortfarande på och försvinner.
När den försvinner kan jag inte använda något program som finns på den och jag måste starta om datorn för att den ska komma tillbaka.

Kan det vara själva hårddisken det är fel på eller kan det vara glapp eller dylikt? Hårddisken är en Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5".

Tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Benzilot:

tjena, jag har 2 hårddiskar (c och e), min E hårddisk håller jämt på och försvinner ifrån datorn hela tiden och jag får lov att starta om datorn för att den ska komma tillbaka. Den kan hålla på så flera gånger i rad utan att den ger sig. Det har varit så till och från ända sen jag fick den för ca ett halvår sedan, jag undrade om det var något virus så jag formaterade om datorn idag men den håller fortfarande på och försvinner.
När den försvinner kan jag inte använda något program som finns på den och jag måste starta om datorn för att den ska komma tillbaka.

Kan det vara själva hårddisken det är fel på eller kan det vara glapp eller dylikt? Hårddisken är en Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5".

Tacksam för svar!

högerklicka på den här datorn och klicka på "manage" (jag har engelska) så att du kommer in i dator hanteraren, då finns det ett alternativ ganska långt ner där det står "disk management" eller disk hanteraren, kolla om du ser din SSD hårddisk där, om du gör det, kan du höger klicka på den enheten, och skapa en vanlig volym och utsätta den vid en specifik enhets namn som D: F: osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusanda:

högerklicka på den här datorn och klicka på "manage" (jag har engelska) så att du kommer in i dator hanteraren, då finns det ett alternativ ganska långt ner där det står "disk management" eller disk hanteraren, kolla om du ser din SSD hårddisk där, om du gör det, kan du höger klicka på den enheten, och skapa en vanlig volym och utsätta den vid en specifik enhets namn som D: F: osv

Nej, nej, nej. vad skulle detta hjälpa TS för?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat i diskhanteraren men den hittar inte hårddisken där heller :/

Permalänk
Medlem

Jag skrev en tråd om detta i somras, då fanns det inget att hämta via sökfunktionen. Det gör det nu, flera stycken trådar tom.

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra datorinställningarna för strömsparläge -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisk efter: aldrig

Permalänk
Medlem

Det låter mer som att du behöver binda fast hårddisken så att den inte kan fly.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Nej, nej, nej. vad skulle detta hjälpa TS för?

eftersom det hände mig ett par gånger för några månader sedan, och då försvan den ifrån den här datorn, men i disk hanteraren, visades den, och då satte jag den på en egen volym och satte en specifik enhet så försvan den aldrig igen

Permalänk
Skrivet av Benzilot:

Jag har 2 diskar, den ena som jag har windows på krånglar ingenting men det är min andra (lagringshårddisk) som krånglar, gick nyss in i diskhanteraren och kollade men den finns inte med där. :/

så de finns inte en "disk 0" och en "disk 1" ? för då får inte datorn någon respons ifrån hårddisken alls!

Permalänk
Medlem

Det hände mig med när jag skulle installera windows på min force 3. installerade ca 90%, sen hände sig det och ssdn försvann från dantorn, när jag skulle starta om installationen så hittade den inte ssdn, startade om datorn så hittade den och kunde installera 90% innan den hängde sig. Detta fenomen visade sig på 2st datorer där jag skulle testa med ssd.

Efter typ 10försök på ena datorn så lyckades jag till min besvikelse... Inte alls WOW effekten alla beskriver.
Det kan dock bero på att datorn har 4,7 i snitt på windows experience index.

Tror att ssdn håller på att dö:-\

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med senaste firmware till disken?
De finns här: http://forum.corsair.com/v3/forumdisplay.php?f=206

Edit: Kanske bäst att köra firmware-uppdatering på en annan dator, om din egen tappar kontakten med disken. Mest så det inte skiter sig helt och du sitter med en brickad disk.

Permalänk
Medlem

Har du testat att byta sata-port på moderkortet?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Hedersmedlem

Senaste bios på moderkortet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hårddisken kanske är full och beter sig olämpligt?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa byta kablar, uppdatera samtliga drivrutiner och mjukvara som kan beröra.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Sammanfogade TS trådar då det inte är tillåtet att korsposta i forumet.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Diskarna heter C och E, det är E som krånglar

Permalänk
Medlem

Disken är nästan tom så det kan inte bero på att den är full

Permalänk
Medlem

hopcpu6: varför skulle datorn kunna gå sönder om man uppdaterar firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Jag skrev en tråd om detta i somras, då fanns det inget att hämta via sökfunktionen. Det gör det nu, flera stycken trådar tom.

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra datorinställningarna för strömsparläge -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisk efter: aldrig

Läs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

har gjort detta, hårddisken har fungerat hittils

Permalänk
Hedersmedlem

Benzilot, ta det försiktigt med att skriva flera inlägg i rad. Det ser lite ut som att du bumpar.

Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning).

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Skrivet av Lajning:

Jag skrev en tråd om detta i somras, då fanns det inget att hämta via sökfunktionen. Det gör det nu, flera stycken trådar tom.

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> Ändra datorinställningarna för strömsparläge -> Ändra avancerade inställningar -> Hårddisk -> Stäng av hårddisk efter: aldrig

Nog för att denna tråd är gammal, men HELVETE vilka bekymmer du besparat mig (och pengar). Tack som fan!

Here, have my upvote.. eller nåt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX