Varför offset före fixed och vad är max safe vcore en gång för alla?!

Permalänk
Medlem

Varför offset före fixed och vad är max safe vcore en gång för alla?!

Tjo, två delar i denna post!

Offset:
Frihandsprovade offset efter att ha skumläst om det tidigare. Resulterade i 1.6v vcore och temp på 90 grader på 5 sekunder efter att ha kickat igång prime. Men ett skratt å ett muttrande "det där hade kunnat gå illa" började jag läsa och nu i slutändan undrar jag... Vad är egentligen nyttan? Det verkar inte vara någonting förutom krångel och att folk ältar om hur kalla dom kan få sina processorer? Jag förstår principen men med volt satt till "manual" så händer ju samma sak, fast mer kontrollerat? Eller har jag fel?

Jag har investerat två dagars klockning och hårdläsning och rullar nu på en 2500k @ 4.8ghz (100 bclk), långtidsstabiliteten kan jag ännu inte svara för men den rullar "en stund i prime". Med 113watt använt håller den under 80 grader i prime95 load och 60 grader i spel load. Detta i 1.368 vmax med LLC på ultra-high. Även med fixed volt så steppar den ju ner på 1600mhz och för mig 0.98v @ 29 grader. Detta med en Noctua NH12P SE2 i mellanläget.

Varför i hela fridens dagar ska man böka med att räkna på offset om jag inte är tvingad till detta pga P8P68 moderkort? Förbannat krångligt när man provar att ändra upp och ner på multiplier om man inte vill fylla ett helt A4'a med sina olika testscenarion.

Frågor rörande alla "sanningar" om volt:

  • Varför avstår så många från att klocka högre, sänker sina volter och strävar efter prime95 temperaturer under 60 grader när Intels specar säger 72 grader på centrum av heatshielden? Dvs. 75~78 på cores?

  • Varför är man rädd för spikar på 1.35v när Juan Jose för talan åt både ASUS och Intel via Hard OCP och säger att 1.4v är grönt för 24/7 användning (alltså inte bara turbo) men man rekommenderar inte >1,425v som 24/7 konfiguration pga. att de inte kan backa upp detta med långtidstester. Intel själva specar volten på 1.5-isch i något papper jag läste i mitt surfande tidigare? Nog måste väl ändå 1.37v då duga då och då i lite spel via en turboklock?

  • Är det inte så att den här volträdslan är ett internetfenomen?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

Vad glad jag blev att jag sökte i forumet och hittade den här tråden.

Jag själv leker med fixed och offset och jag tycker bara det är krångligt, Kör offset 0.135V och prollen blir het, när jag minskar till 0.130 så går den fortfarande upp i 1.35V i Cpu-z så jag vet inte riktigt vad jag ska göra, det jag är ute efter är att sänka så mycket offset så att prollen blir stabil, men den går upp i 1.35V hela tiden, så nu ger jag upp och kör fixed om ingen kan komma med förslag på vad som är fel.

edit, Stavning,

Btw så gick jag tillbaka till fixed 1.31V och den är primestabil + att tempen gick ner en del. och den går inte över den V i load nu heller, så håller mig till fixed då jag inte begriper mig på offset ännu, får läsa vidare helt enkelt

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Kan väl svara för mig:

Jag kör custom vattenloop, en 3570k i 4,8Ghz 24/7. Får temps upp till ca 80C vid riktigt hård belastning. Ligger på 1.31V då.

Pressar jag ytterligare sticker tempsen upp emot 100 grader.

Alla som skriker "PROCESSORN KOMMER DÖ PÅ NÅGOT ÅR" bryr jag mig inte så mycket om, den kommer ju ändå uppgraderas innan dess. Sedan, hur många på sweclockers tummar egentligen på prestanda?

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Sitter på mobilen, men skriver grundligt.
Det intel skriver gäller aldrig då du gått utanför deras spelregler.
Alltså stockklock och stockvolt, 1,5v gäller inte då.
75C du har hittat gäller inte heller, det är också en temp som inte går att utläsa själv

Mvh
Lucas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sCaz:

Tjo, två delar i denna post!

Offset:
Frihandsprovade offset efter att ha skumläst om det tidigare. Resulterade i 1.6v vcore och temp på 90 grader på 5 sekunder efter att ha kickat igång prime. Men ett skratt å ett muttrande "det där hade kunnat gå illa" började jag läsa och nu i slutändan undrar jag... Vad är egentligen nyttan? Det verkar inte vara någonting förutom krångel och att folk ältar om hur kalla dom kan få sina processorer? Jag förstår principen men med volt satt till "manual" så händer ju samma sak, fast mer kontrollerat? Eller har jag fel?

Jag har investerat två dagars klockning och hårdläsning och rullar nu på en 2500k @ 4.8ghz (100 bclk), långtidsstabiliteten kan jag ännu inte svara för men den rullar "en stund i prime". Med 113watt använt håller den under 80 grader i prime95 load och 60 grader i spel load. Detta i 1.368 vmax med LLC på ultra-high. Även med fixed volt så steppar den ju ner på 1600mhz och för mig 0.98v @ 29 grader. Detta med en Noctua NH12P SE2 i mellanläget.

Varför i hela fridens dagar ska man böka med att räkna på offset om jag inte är tvingad till detta pga P8P68 moderkort? Förbannat krångligt när man provar att ändra upp och ner på multiplier om man inte vill fylla ett helt A4'a med sina olika testscenarion.

Frågor rörande alla "sanningar" om volt:

  • Varför avstår så många från att klocka högre, sänker sina volter och strävar efter prime95 temperaturer under 60 grader när Intels specar säger 72 grader på centrum av heatshielden? Dvs. 75~78 på cores?

  • Varför är man rädd för spikar på 1.35v när Juan Jose för talan åt både ASUS och Intel via Hard OCP och säger att 1.4v är grönt för 24/7 användning (alltså inte bara turbo) men man rekommenderar inte >1,425v som 24/7 konfiguration pga. att de inte kan backa upp detta med långtidstester. Intel själva specar volten på 1.5-isch i något papper jag läste i mitt surfande tidigare? Nog måste väl ändå 1.37v då duga då och då i lite spel via en turboklock?

  • Är det inte så att den här volträdslan är ett internetfenomen?

Största anledning är att slippa köra max vcore hela tiden. Kör du med offset och processorn klockar ner sig så sänks även vcore. När processorn sedan klockar upp sig höjs även vcore. Kör själv med offset och det funkar alldeles ypperligt. Att du fick så hög spänning beror säkerligen på att du körde auto på offset. Kör med manuellt offset på + eller - och testa även med olika nivåer på LLC så ska du se att det ordnar till sig. Man får pilla lite mer med inställningarna bara.
Min processor ligger runt 0.9V i idle och 1.35V i load på 4.8GHz. Är väl onödigt att köra 1.35V hela tiden när det inte behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Tjo, två delar i denna post!

Offset:
Frihandsprovade offset efter att ha skumläst om det tidigare. Resulterade i 1.6v vcore och temp på 90 grader på 5 sekunder efter att ha kickat igång prime. Men ett skratt å ett muttrande "det där hade kunnat gå illa" började jag läsa och nu i slutändan undrar jag... Vad är egentligen nyttan? Det verkar inte vara någonting förutom krångel och att folk ältar om hur kalla dom kan få sina processorer? Jag förstår principen men med volt satt till "manual" så händer ju samma sak, fast mer kontrollerat? Eller har jag fel?

Jag har investerat två dagars klockning och hårdläsning och rullar nu på en 2500k @ 4.8ghz (100 bclk), långtidsstabiliteten kan jag ännu inte svara för men den rullar "en stund i prime". Med 113watt använt håller den under 80 grader i prime95 load och 60 grader i spel load. Detta i 1.368 vmax med LLC på ultra-high. Även med fixed volt så steppar den ju ner på 1600mhz och för mig 0.98v @ 29 grader. Detta med en Noctua NH12P SE2 i mellanläget.

Varför i hela fridens dagar ska man böka med att räkna på offset om jag inte är tvingad till detta pga P8P68 moderkort? Förbannat krångligt när man provar att ändra upp och ner på multiplier om man inte vill fylla ett helt A4'a med sina olika testscenarion.

Frågor rörande alla "sanningar" om volt:

  • Varför avstår så många från att klocka högre, sänker sina volter och strävar efter prime95 temperaturer under 60 grader när Intels specar säger 72 grader på centrum av heatshielden? Dvs. 75~78 på cores?

  • Varför är man rädd för spikar på 1.35v när Juan Jose för talan åt både ASUS och Intel via Hard OCP och säger att 1.4v är grönt för 24/7 användning (alltså inte bara turbo) men man rekommenderar inte >1,425v som 24/7 konfiguration pga. att de inte kan backa upp detta med långtidstester. Intel själva specar volten på 1.5-isch i något papper jag läste i mitt surfande tidigare? Nog måste väl ändå 1.37v då duga då och då i lite spel via en turboklock?

  • Är det inte så att den här volträdslan är ett internetfenomen?

Att det skulle vara ett "internetfenomen" tror jag inte alls.
Som iSw3de är inne på så kan man inte räkna med 1.5v om man frångår Intels övriga spelregler och speccar.

Det jag kan säga är att har du under 1.38v så är du i princip bergsäker och kan köra på länge 24/7.(Om tempen är OK)
Även om tempen är "grön", säg under 85°, men du har en spänning på bortåt 1.5v så ligger du risigt till. Hög temp och högre spänning är skadligare än hög temp med lägre spänning.
T.ex så är 85° @ 1.36v betydligt hälsosammare än samma temp men med säg 1.5v.

Det fina med dessa proppar är att de först börjar throttla vid runt 90-95°(beroende lite på vilken modell, Sandy/Ivy) och de har dessutom "skyddskretsar" så du kan i princip inte överklocka sönder proppen p.g.a för hög temp, datorn stängs av. (Inställning i BIOS gör väl att man kan göra en "override" på detta? Men det är ju verkligen inget att rekommendera, jag tror iSw3de har bättre koll, så han rättar mig säkert då )

Permalänk

Vart hittar man de här inställningarna, jag har inte sett något som heter offset i min bios :/ Låter annars som något man skulle vilja använda, mindre värme/slitage på cpun mm

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel5908:

Låter annars som något man skulle vilja använda, mindre värme/slitage på cpun mm

Om du tankar ner CPU-Z ( http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html ) så kan du kolla om den klockar ner sig eller inte. Om du bara idlar i Windows så kommer CPU-Z visa en lägre spänning samt en lägre klockfrekvens om EIST är aktiverat.

Inställningen i BIOS för detta heter Enhanced Intel Speedstep Technology, med förkortningen EIST.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Om du tankar ner CPU-Z ( http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html ) så kan du kolla om den klockar ner sig eller inte. Om du bara idlar i Windows så kommer CPU-Z visa en lägre spänning samt en lägre klockfrekvens om EIST är aktiverat.

Inställningen i BIOS för detta heter Enhanced Intel Speedstep Technology, med förkortningen EIST.

Okej, tack, ska kolla

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]

Permalänk
Medlem

Ledsen att dra upp en gammal tråd, men jag tänkte tillföra lite slitage info efter 2 år och 3 månaders användning.

Jag gick upp lite till strax över 1.4 vcore max en tid efter denna post när jag felsökte idle hängningar och där fick den sedan bli. Många andra volter justerades upp och ner och vissa är stock, några lägre än stock, vissa långt in på rött. Det blev iallafall rock solid i svettig lan-miljö (galna 35+ rumsgrader senaste lanet en av nätterna).

Iallfall.. still going strong med 1.4+ vcore max under över 2 års tid med 1500~2000 timmar spel om jag får gissa (400 bara i steam under 2 månaders sjukskrivning i somras) är väl det jag vill förmedla.

EDIT: Misstog mig, jag har ju haft denna dator svinlänge. Ännu mer positivt!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H