Toshiba spår ljus framtid för hybridhårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Toshiba spår ljus framtid för hybridhårddiskar

Hårddiskar med inbyggt flashminne har ännu inte fått något större genomslag. Tillverkarna räknar däremot med ett uppsving i samband med det ökade intresset för ultratunna datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sluta spå och börja tillverka!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är väldigt intressant vad som komma skall inom detta området.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Visst kommer det slå eftersom de kommer tillverka en massa av dessa.
Kommer säkert ersätta den traditionella HDDn.
Men jag tror inte det kommer va Ultrabooksen som blir marknaden. De kommer fyllas med billiga SSDer istället.
Tror det kommer va vanliga laptops och OEM datorer som köper upp dessa.
Givetvis kommer de säga att datorerna innehåller en SSD tack vare det oxå.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hade dom haft större flashminne på så hade det vart mycket mer attraktivt.

Permalänk
Medlem

Känns som jag såg en liknande artikel om just detta för ett tag sen på SweC? o.O

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Så de förutspår något som ännu inte fått någon uppswing, när SSD:er idag redan säljer som smör och större storlekar är på ingång!

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Igen? Detta var ju på tapeten för nått halvår sedan och blev redan då sågat vid fotknölarna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Att dom orkar tro på det själva ens...

varför skulle vi köpa det här ? halvkassa ssd kretsar och halvkassa mekaniska tillsammans, det dåliga från från 2 världar är sanningen..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Med tanke på att priset på SSD har gått ner nåt så brutalt den senaste tiden så lär hybriddiskarnas framtid inte vara så länge. Det är väl bara en tidsfråga innan 1TB SSD kommer kosta 1000kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

njae, de e som att kompromissa ist för att helhjärtat satsa på SSD.. skulle hellre ha en stor, stabil och snabb SSD i min laptop än en hybriddisk.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag spår att hybriddiskar snart är utdöda. De blev ju aldrig så pass mycket billigare att de fyllde någon funktion och när de sedan dessutom presterar undermåligt så är det ju lika bra de går hädan.

Permalänk
Medlem

Det hade lätt kunnat vara ett alternativ om det hade ett rimlig pris. Dvs strax över vanliga hårddiskar.

Permalänk
Entusiast

Felet de gjorde var nog att slänga in så lite flash i enheterna. 8 GB räcker inte så långt och prestandan landade någonstans mellan SSD och HDD. Nästa generation med 32 GB kommer vara betydligt mer intressant rent prestandamässigt om det ligger en bra algoritm bakom. Anandtech testade ju Intels hybridlösning som är inbyggd i deras chipset och kom fram till att man faktiskt kan få ut SSD-prestanda men bara till en viss gräns. Vill minnas att han körde med en 20 GB Intel-SSD som var designad för att köras som hybrid. Den räckte om man inte körde för många stora program. Så med 32 GB kommer den ju kunna lagra allt viktigt för OS och de vanligaste programmen utan problem så resultatet blir något som faktiskt kan ge SSD-prestanda och samtidigt ge en ordentlig storlek. Kan de bara sälja den ett hyfsat pris så kommer den kunna gå bra.

Det många här missar är att normalt folk bara har en dator och då gärna en laptop. Då räcker inte 128 GB för normalt folk har inte en stationär dator med massa hårddiskar i eller en filserver i källaren. De vill ha alla sina bilder på datorn och alla sina filmer. Det går idag inte med SSD för det blir för dyrt. Titta på vad nästa generation 1 TB SSD skulle kosta och jämför det med vad laptoparna som säljer som smör kostar så ser ni att den disken kostar mer än hela laptopen. Inte en optimal lösning.

Så mer hybrider åt folket.

Sen är det ju antagligen bara en tidsfråga innan den blir ointressant men priset på SSD måste gå ner en bra bit till innan det blir tillräckligt kostnadseffektivt för att slänga in i enklare laptopar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör med en hybridlösning på min stationära, en 64GB SSD som pga over provisioning har 32GB tillgängligt, i kombination med en 1 TB hårddisk.
Kort sagt; känns det som att köra en SSD på 1TB, 32GB SSD på en hybriddisk upp till 2TB bör räcka galant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Klart de säger att hybriddiskar har en ljus framtid. De vill ju sälja skiten! Ok, skit kanske det inte är men som tidigare har sagt känns det som en dålig kompromiss.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Snusfri

Kanske kan vara intressant om de kommer med minst 120GB SSD och 2TB HDD, annars ser jag ingen som helst anledning (förutom kanske i laptops/ultrabooks).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hybriddisken är väl tänkt som ett alternativ/uppgradering till vanliga hårddiskar. (Och är inte i första hand ett alternativ tilll SSD)

Sannolikt är hybriddisken snart standard i low/medium-end lap-tops.

Hittills har hybriddiskarna inte varit riktigt prisvärda,
men att SweC-are utan egen erfarenhet av hybriddiskar sågar dem som "skit" tycker jag är onyanserat.

Vill man ha SSD-prestanda, skall man förstås köpa SSD.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Igen? Detta var ju på tapeten för nått halvår sedan och blev redan då sågat vid fotknölarna.

Ja, tror det var nån analysfirma som sa det då, antar att det var Toshiba som beställde den analysen

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Nej tack, då sitter man ju fortfarande kvar på mekanisk teknik som är känslig för stöttar, ger ifrån sig värme och ljud.

Jag vill hellre ha en fullständig SSD lösning utan några som helst mekaniska delar.

Permalänk
Musikälskare

Blir väll en billigare lösning för dom? Så klart de ser en framtid i det

Rätta mig om jag har fel, men personligen känner jag att man antingen kör helt mekaniskt eller SSD beroende på uppgift de ska utföra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bara för billiga laptops och andra bärbara enheter isåfall.

SSDer blir billigare och billigare. Om ~8 år vill jag inte se något mekaniskt I mina datorer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Borde inte även stora mekaniska diskar bli bättre av detta? Säg att alla (mekaniska) diskar i framtiden har en flash-buffert på >32Gb. Borde inte svarstiderna på vanligen använda filer då bli bättre, energiförbrukningen bättre då disken kanske inte alltid behöver varva upp. (Passiv läsning? Eller bättre passiv skrivning. Skriver du lite till disken sparas det i minnet för att skrivas nästa gång den behöver varva upp.)

Detta när minne i princip är gratis och prispåslaget för en sådan lösning är minimalt. Givetvis med en smart algoritm i bakgrunden.

Görs det rätt kan det nog bli bra, men att lura konsumenter med "ssd" i laptop är inte bra.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

"ultratunna datorer" "rotationshastighet på 5 400" Tjocklek på disken på ett fåtal millimeter... Därmed är inte ens tanken att det handlar om att den skall sitta i något prestandamoster.

Råkar den sitta en i någon gullig surfdator jag köper till morsan någon gång i framtiden så lär inte hon klaga och inte jag heller de gånger jag eller någon annan är där och uppdaterar Bios och drivrutiner. Då är denna bost väldigt tacksam.

Men hem till mig lär det inte hamna någon i nån av mina gamerburkar. Det är ju inte heller det som är tanken med den här hybriddisken.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Tidigare hybriddiskar med 4 eller 8GB SSD del känns inte så intressant.
Hybrider, även med större SSD del är onödigt för stationära datorer med stora chassin där det inte är något problem att trycka in ett flertal SSDer och mekaniska diskar efter eget tycke.
En hybrid med 30-128GB SSD del kan däremot vara intressant i system där man bara vill ha en disk. Exempelvis bärbara datorer, HTPC, spelkonsoller och dylikt.

Permalänk

Nej tack... Men visst, lyckas dem lura alla svennebananer som går till Elgiganten att de vill ha detta lika mycket som "Hela 1024MB grafikminne!" eller "Fantastisk bild med LED-TV" osv, så kommer de säkert gå att kränga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Felet de gjorde var nog att slänga in så lite flash i enheterna. 8 GB räcker inte så långt och prestandan landade någonstans mellan SSD och HDD. Nästa generation med 32 GB kommer vara betydligt mer intressant rent prestandamässigt om det ligger en bra algoritm bakom. Anandtech testade ju Intels hybridlösning som är inbyggd i deras chipset och kom fram till att man faktiskt kan få ut SSD-prestanda men bara till en viss gräns. Vill minnas att han körde med en 20 GB Intel-SSD som var designad för att köras som hybrid. Den räckte om man inte körde för många stora program. Så med 32 GB kommer den ju kunna lagra allt viktigt för OS och de vanligaste programmen utan problem så resultatet blir något som faktiskt kan ge SSD-prestanda och samtidigt ge en ordentlig storlek. Kan de bara sälja den ett hyfsat pris så kommer den kunna gå bra.

Det många här missar är att normalt folk bara har en dator och då gärna en laptop. Då räcker inte 128 GB för normalt folk har inte en stationär dator med massa hårddiskar i eller en filserver i källaren. De vill ha alla sina bilder på datorn och alla sina filmer. Det går idag inte med SSD för det blir för dyrt. Titta på vad nästa generation 1 TB SSD skulle kosta och jämför det med vad laptoparna som säljer som smör kostar så ser ni att den disken kostar mer än hela laptopen. Inte en optimal lösning.

Så mer hybrider åt folket.

Sen är det ju antagligen bara en tidsfråga innan den blir ointressant men priset på SSD måste gå ner en bra bit till innan det blir tillräckligt kostnadseffektivt för att slänga in i enklare laptopar.

De som köper enkla laptopar struntar å andra sidan i om den har SSD eller inte. Morsan köpte en fin Sony Vaio för 6 500 kr. 17" 1080p skärm, bluray, HD 7450 typ, Core i5 2450M. Men den har en 640 GB mekanisk hårddisk som är fylld med skräp från fabrik. Men hon vågar inte riskera garantin genom att sätta i en SSD, utan är nöjd med den ändå.

Själv tycker jag att framförallt ultrabooks ska ha rena SSD:er då det gör dem mycket mer tåliga mot stötar. Större laptopar kan ha hybriddiskar, men hade jag en laptop hade jag mycket hellre haft en ren SSD på så lite som 120 GB och kompletterat den med en extern hårddisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

De som köper enkla laptopar struntar å andra sidan i om den har SSD eller inte. Morsan köpte en fin Sony Vaio för 6 500 kr. 17" 1080p skärm, bluray, HD 7450 typ, Core i5 2450M. Men den har en 640 GB mekanisk hårddisk som är fylld med skräp från fabrik. Men hon vågar inte riskera garantin genom att sätta i en SSD, utan är nöjd med den ändå.

Själv tycker jag att framförallt ultrabooks ska ha rena SSD:er då det gör dem mycket mer tåliga mot stötar. Större laptopar kan ha hybriddiskar, men hade jag en laptop hade jag mycket hellre haft en ren SSD på så lite som 120 GB och kompletterat den med en extern hårddisk.

Men Intels krav för att kalla en Ultrabook just Ultrabook är väl just att den ska ha en SSD i sig. Annars får dom väl inte kalla den Ultrabook.

Eller har detta ändrats?

"Enligt Intel ska en dator som får kalla sig ultrabook uppfylla vissa minimikrav.
Tjockleken när den är hopfälld ska vara mindre än två centimeter, vikten får inte ¤överstiga 1,4 kilo, batteritiden ska vara minst fem timmar, den ska ha en SSD i stället för en mekanisk hårddisk, och en Sandy Bridge-¤processor"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skog1s:

Men Intels krav för att kalla en Ultrabook just Ultrabook är väl just att den ska ha en SSD i sig. Annars får dom väl inte kalla den Ultrabook.

Eller har detta ändrats?

"Enligt Intel ska en dator som får kalla sig ultrabook uppfylla vissa minimikrav.
Tjockleken när den är hopfälld ska vara mindre än två centimeter, vikten får inte ¤överstiga 1,4 kilo, batteritiden ska vara minst fem timmar, den ska ha en SSD i stället för en mekanisk hårddisk, och en Sandy Bridge-¤processor"

Jo, så är det väl. Jag använde felaktigt benämningen ultrabook på datorer som är tunna, lätta och avsedda att flyttas mycket.

Men en ultrabook måste väl kunna ha en Ivy Bridge?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers