Okunnig behöver överklockningshjälp av Intel Q9550

Permalänk
Medlem

Okunnig behöver överklockningshjälp av Intel Q9550

Jag är total okunnig och skulle vara lite tacksam över hjälp att överklocka min Intel Quad Q9550 processer. Den snurrar idag i 2,83GHz men jag skulle gärna vilja skrämma upp den till 3,6GHz.

Kan någon vänlig själ berätta hur jag exakt gör detta på enklaste sätt?

Idag har jag följande komponenter:

ASUS Blizt Extreme moderkort med senaste bios
Intel Q9550
4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz minnen
H50 vattenkylning
Club Radion HD6990 grafikkort

Jag försökte mig på att endast ändra frekvensen till 400 X 8,5 multipel dvs 3,4GHz men enligt 3Dmark så gick det en smula långsammare än med original inställningar. Hur kan detta vara möjligt?

Förhoppningsvis så kan någon hjälpa mig då det finns så mycket att ställa i bios som jag inte vet vad det är.

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Håller på med samma sak har bara klockat den inann med fsp och lite enklare saker och det mesta på auto men tänkte jag skulle klocka den till 3.6 nu.

så har läst runt och kolla alla tänkbara forum på nätet googlat upp vad allt är till för och så vidare i snart en veckas tid.

Jag skulle alldrig posta en sån här tråd och fråga utan att läsa själv först och tro att nån ska hjälpa mig med allt bara så där?

Men om man är på läst och vet vad man snackar om tycker jag inte det är fel att fråga om visa saker som man inte kan hitta eller förstå eller om tips men bara skriva "hej jag har detta göra detta åt mig är du snäll" funkar inte.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Skrivet av boko57:

Jag är total okunnig och skulle vara lite tacksam över hjälp att överklocka min Intel Quad Q9550 processer. Den snurrar idag i 2,83GHz men jag skulle gärna vilja skrämma upp den till 3,6GHz.

Kan någon vänlig själ berätta hur jag exakt gör detta på enklaste sätt?

Idag har jag följande komponenter:

ASUS Blizt Extreme moderkort med senaste bios
Intel Q9550
4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz minnen
H50 vattenkylning
Club Radion HD6990 grafikkort

Jag försökte mig på att endast ändra frekvensen till 400 X 8,5 multipel dvs 3,4GHz men enligt 3Dmark så gick det en smula långsammare än med original inställningar. Hur kan detta vara möjligt?

Förhoppningsvis så kan någon hjälpa mig då det finns så mycket att ställa i bios som jag inte vet vad det är.

du kan ju gå långsamt framåt. att direkt klocka upp mycket är inte så bra för att då vet man inte vilket värde som skall justeras.

har du justerat vcore? sen kan du kolla hur snabbt är minnet med MaxxMEM2_preview. Vad ligger tempsen vid max belastning?

det gäller att ställa in rätt frekvensen, spänningen och multipliern... speciellt på minnena och processorn.

Permalänk
Medlem

Nej jag ändrade aldrig vcore. Det jag gjorde var att endast ändra frekvensen så att den gick i 3.4 GHz. Kollade inte heller tempen men det verkade inte på något sätt vara ett problem och cpu:n var stabil. Det konstiga var att när jag körde 3dmark så gick det sämre på alla mätvärden än innan så jag ställde tillbaka den till 2,83GHz.

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Skrivet av boko57:

Nej jag ändrade aldrig vcore. Det jag gjorde var att endast ändra frekvensen så att den gick i 3.4 GHz. Kollade inte heller tempen men det verkade inte på något sätt vara ett problem och cpu:n var stabil. Det konstiga var att när jag körde 3dmark så gick det sämre på alla mätvärden än innan så jag ställde tillbaka den till 2,83GHz.

det skulle vara intressant att se dina minnena, hur de förändrades. Jag tror att det kan vara detta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av boko57:

Nej jag ändrade aldrig vcore. Det jag gjorde var att endast ändra frekvensen så att den gick i 3.4 GHz. Kollade inte heller tempen men det verkade inte på något sätt vara ett problem och cpu:n var stabil. Det konstiga var att när jag körde 3dmark så gick det sämre på alla mätvärden än innan så jag ställde tillbaka den till 2,83GHz.

Kolla tempen då. Kanske throttlade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ok

Jag får ge mig på och kolla detta och särskilt minnerna. Hur kollar jag det förresten.

Det kan väl vara värt att säga att den försämring som uppstod vid överklockniong enligt 3dmark inte var särskilt stor men det var i alla fall lite sämre på samtliga mätvärden.

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Skrivet av boko57:

Ok

Jag får ge mig på och kolla detta och särskilt minnerna. Hur kollar jag det förresten.

Det kan väl vara värt att säga att den försämring som uppstod vid överklockniong enligt 3dmark inte var särskilt stor men det var i alla fall lite sämre på samtliga mätvärden.

MaxxMEM2_preview
det kan vara jättestor skillnad på 10x400 och 8,5x471.

Jag själv prioriterar mina minnen mest

här är mina 800mhz minnena som jag körde på 960. nu har jag 1120mhz och allt read/copy är över 9000.. dvs 10-15% snabbare.

Permalänk
Medlem

Innan du ger dig in på att överklocka bör du läsa på lite så att du förstår vad du gör.

En bra start är här
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Och här är en bra tråd för just din prolle och vilka inställningar du ska sikta på.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem

Efter lite trixande med BIOS så har jag nu lyckats klocka upp cpu:n i 3,6GHz.

Först hade jag dock jätteproblem med temperaturen som stack iväg över 95 grader och trodde att min vattenskylning var kass (H50). Dock var det kylpastan som var kass. När jag bytte till kylpasta med silver i så sjönk tempen dramatiskt över 15 grader.

När jag nu kör PRIME så har jag efter 15 - 20 rundor en temp runt 80 grader.

Är det för högt? CPU:n verkar stabil.

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Skrivet av boko57:

Efter lite trixande med BIOS så har jag nu lyckats klocka upp cpu:n i 3,6GHz.

Först hade jag dock jätteproblem med temperaturen som stack iväg över 95 grader och trodde att min vattenskylning var kass (H50). Dock var det kylpastan som var kass. När jag bytte till kylpasta med silver i så sjönk tempen dramatiskt över 15 grader.

När jag nu kör PRIME så har jag efter 15 - 20 rundor en temp runt 80 grader.

Är det för högt? CPU:n verkar stabil.

Jag skulle inte säga att det är för högt, just pågrund att din cpu kommer inte upp i dom temperaturerna under spelande, dock skulle jag inte klocka så mycket högre än det p.ga det blir lite varmt.
Nu tycker väldigt många annorlunda här på swec men jag skulle själv hålla mig till dess guidelines:
max temp stresstest:80-85
spelande max temp: 70-75(Då under väldigt cpu tunga spel.)

Permalänk
Medlem

Ok

Det är kanske klokt att stanna här och inte chansa genom att försöka skrämma upp cpu:n högre. När man läser på forumet så verkar det ju som att problemen tilltar och svårighetsgredan ökar ordentligt om man skall skrämma upp cpu:n till 3,8GHz eller högre.

Att klocka upp den till 3,6GHz eller 3,7GHz räcker ju egentligen gott och väl.

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 3,6ghz. skulle kunna kolla mina inställningar om det är till någon hjälp? (datorn i sign)

Visa signatur

ASUS z97i-plus wifi | i7-4790k | Phanteks PH-TC14PE | 16gb Corsair Vengeance LP | GTX 1080 | Corsair AX860 | Samsung 850 evo m.2 500gb

Permalänk
Medlem

Jag kör ju redan min cpu 3,6GHz så jag har väl redan fungerande inställningar för detta. Jag skulle kunna listan mina inställningar kväll så kan man se om det är något stort som skiljer sig.

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag var nog för snabb att allt var stabilt.

I en av kärnorna så får jag nu fel när jag kör Prime efter endast några gånger trots att jag sänkt överklockningen till 3,5GHz. Vad kan detta bero på?

Kärnan är inte varmare än kanske 65 grader när det händer.

Har någon en ide vad det kan bero på?

Jag postar mina inställningar nedan vilka kanske kan ge ledtrådar?

Ai Overclock Tuner………… Manual
FSP Frequency................. 412
PCIE Frequency ............... 100
FSB Strap to North Bridge .333
DRAM Frequency ............. DDR3-1649MHz
DRAM Timing Control ....... Manual
DRAM Static Read Control . Disabled
DRAM Read Training ......... Disabled
AI transaction …………..……. Disable
CPU Voltage ........................ 1.2625
DRAM Voltage ..................... 1.66

Load-Line Calibration ........... Enabled
CPU Spread Spectrum .......... Disabled
PCIE Spread Spectrum ......... Disabled

C1E Support ........................ Disabled
Max CPUID Limit .................. Disabled
Intel® Virtualization Tech ..... Enabled
CPU TM Function .................. Enabled
Execute Disable Bit ............... Enabled
Intel® Speedstep(TM) Tech .. Enabled

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Skrivet av boko57:

Jag var nog för snabb att allt var stabilt.

I en av kärnorna så får jag nu fel när jag kör Prime efter endast några gånger trots att jag sänkt överklockningen till 3,5GHz. Vad kan detta bero på?

Kärnan är inte varmare än kanske 65 grader när det händer.

Har någon en ide vad det kan bero på?

Jag postar mina inställningar nedan vilka kanske kan ge ledtrådar?

Ai Overclock Tuner………… Manual
FSP Frequency................. 412
PCIE Frequency ............... 100
FSB Strap to North Bridge .333
DRAM Frequency ............. DDR3-1649MHz
DRAM Timing Control ....... Manual
DRAM Static Read Control . Disabled
DRAM Read Training ......... Disabled
AI transaction …………..……. Disable
CPU Voltage ........................ 1.2625
DRAM Voltage ..................... 1.66

Load-Line Calibration ........... Enabled
CPU Spread Spectrum .......... Disabled
PCIE Spread Spectrum ......... Disabled

C1E Support ........................ Disabled
Max CPUID Limit .................. Disabled
Intel® Virtualization Tech ..... Enabled
CPU TM Function .................. Enabled
Execute Disable Bit ............... Enabled
Intel® Speedstep(TM) Tech .. Enabled

Beror oftast på att den matas för lite ström. Processorer är aldrig perfekta :/ Alltid defekta, höhö

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Ok

CPU Voltage 1.2625 och jag testade tidigare genom att dra upp volten ett steg men det var kanske otillräckligt. Hur långt upp kan jag gå i volt utan att skada cpu?

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag höjde cpu voltage till 1,2875 och nu tycks det vara stabilt igen. Är detta en ok spänning eller vad är max för en Q9550?

Det finns någon i min bios kallat Transactions booster. Vad är det för något? Jag har disabled den men kan jag enebla den. Vad det det för effekt?

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av boko57:

Jag höjde cpu voltage till 1,2875 och nu tycks det vara stabilt igen. Är detta en ok spänning eller vad är max för en Q9550?

Det finns någon i min bios kallat Transactions booster. Vad är det för något? Jag har disabled den men kan jag enebla den. Vad det det för effekt?

tro det var 1.36v eller nått som max på vcore
men du bör nog läsa på lite om SB NB VTT inann du trycker upp mer om du har dom på auto.

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

SB NB VTT har jag inte vågat röra på grund av för dålig kunskap. Därför står de på auto.

Om någon vill ger mer konkreta råd avseende dessa så vore det toppen!

Visa signatur

CPU Intel Q9550 * ASUS Blizt Extreme moderkort (med senaste bios)
RAM 4 x 2GB Corsair Vengence Quad 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz * Grafikkort Club Radion HD6990 * H50 vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av boko57:

SB NB VTT har jag inte vågat röra på grund av för dålig kunskap. Därför står de på auto.

Om någon vill ger mer konkreta råd avseende dessa så vore det toppen!

det är inte bra att har dom på auto VTT kan skada CPUn tro max där är 1.4v
lika så NB ca 1.4v Max sätt den på standard värde
lika så SB på standard tro det är 1.1/1.2 där vet inte får du googlar jag har 1.5v på mitt mobo

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE