Ny fläkt till processor och hur man överklockar den

Permalänk

Ny fläkt till processor och hur man överklockar den

Tja jag har tänkt att jag ska klocka min processor men jag känner att om jag gör det så blir den lite varm, så jag tänkte att det skulle vara lika bra att köpa en ny fläkt till den för runt 400-500 max inte mer, Då undrar jag också hur man överklockar en processor och vad för skador den kan bli, Fläkte till processor ska vara tyst också, Vilket program ska man använda för att överklocka den?
Min processor:AMD A8-3870

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 föreslår jag.

HUR du överklockar kan du läsa tusentals guider om, jag föreslår dig att börja där.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Man överclockar i BIOS inte via något program!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Man överclockar i BIOS inte vis något program!

vart finns det då?¨

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

vart finns det då?¨

Ok jag ska är helt seriös men ta inte illa upp men ska du överclocka och inte vet vad BIOS (UEFI på nyare moderkort) så är du inte redo för att överclocka..
hmm men om du nu vill ändå med risk att hela datorn går sönder...
När datorn startar upp trycker du på Någon av Fx/xx (1-12), Del eller Esc knappen. vilken beror på moderkortet. och då kommer du in i BIOS vilket inte är Windows och har inget med Windows att göra och fel inställningar här får datorn att gå sönder i princip. (slänger du in 1,8V i CPU:n så är den sten död sen).
Följ en guide och kolla vad du ska göra här...
(är datorn OEM tillverkad går det ej att överclocka i dom flesta fall)
lycka till

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Ok jag ska är helt seriös men ta inte illa upp men ska du överclocka och inte vet vad BIOS (UEFI på nyare moderkort) så är du inte redo för att överclocka..
hmm men om du nu vill ändå med risk att hela datorn går sönder...
När datorn startar upp trycker du på Någon av Fx/xx (1-12), Del eller Esc knappen. vilken beror på moderkortet. och då kommer du in i BIOS vilket inte är Windows och har inget med Windows att göra och fel inställningar här får datorn att gå sönder i princip. (slänger du in 1,8V i CPU:n så är den sten död sen).
Följ en guide och kolla vad du ska göra här...
(är datorn OEM tillverkad går det ej att överclocka i dom flesta fall)
lycka till

Okej, men då ska jag inte överklocka den, Men ska jag köpa en fläkt då? jag sitter väldigt mycke vi datorn och min rummet är väldigt litet så det blir snabbt varmt plus att jag ska till dh summer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Okej, men då ska jag inte överklocka den, Men ska jag köpa en fläkt då? jag sitter väldigt mycke vi datorn och min rummet är väldigt litet så det blir snabbt varmt plus att jag ska till dh summer

var på DH summer 2012 med polare.. skit kul! Så länge du inte sitter i D-hallen kommer nog inte din dator att överhetta. det var drygt 5-10c över B (kan minnas fel på namnen). kör på den som första komentaren säger eller en sådan: https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2
OBS du får överclocka om du vill

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

var på DH summer 2012 med polare.. skit kul så länge du inte sitter i D-hallen kommer nog inte din dator att överhetta. det var drygt 5-10c över B (kan minnas fel på namnen). kör på den som först komentaren säger eller en sådan: https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2
OBS du får överclocka om du vill

Asså känner att jag inte är så kunnig just nu, så jag väntar och lär mig mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Asså känner att jag inte är så kunnig just nu, så jag väntar och lär mig mer

haha ja jag känner mej också som en "noob" ibland (framför allt i början). Men man lär sej och ska inte vara rädd för att göra lite fel annars lär man ju sej inte

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Apocalysm:

Tja jag har tänkt att jag ska klocka min processor men jag känner att om jag gör det så blir den lite varm, så jag tänkte att det skulle vara lika bra att köpa en ny fläkt till den för runt 400-500 max inte mer, Då undrar jag också hur man överklockar en processor och vad för skador den kan bli, Fläkte till processor ska vara tyst också, Vilket program ska man använda för att överklocka den?
Min processor:AMD A8-3870

Gör dig själv en tjänst och läs överklockning FAQ innan du ens funderar tanken på att börja överklocka. Säger det inte för att vara elak utan för att du ska få lite information och att du inte förstör något i din dator.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Okej, men då ska jag inte överklocka den, Men ska jag köpa en fläkt då? jag sitter väldigt mycke vi datorn och min rummet är väldigt litet så det blir snabbt varmt plus att jag ska till dh summer

Ditt rum kommer bli lika varmt lika snabbt även om du köper ny fläkt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Okej, men då ska jag inte överklocka den, Men ska jag köpa en fläkt då? jag sitter väldigt mycke vi datorn och min rummet är väldigt litet så det blir snabbt varmt plus att jag ska till dh summer

Blir inte mindre kallt i rummet för att du köper en bättre kylare? Procesorn mår lite bättre men även dessa har sina begränsningar i varma utrymmen. Enkel fysik.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Min Processor ligger på runt 30-50 grader, är det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Min Processor ligger på runt 30-50 grader, är det normalt?

mycket

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.