Permalänk

Är moderkortet viktigt!? :P

Hej, tänkte bara fråga hur stor inverkan moderkortet har för speldatorer

Om man ska överklocka så vet jag att moderkortet spelar roll men om man inte skulle göra det? Hur stor inverkan har moderkortet på spelupplevelsen?

Gör det stor skillnad på ett 600;- kort eller ett 1200;- kort vad gäller spel?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

jag personligen skulle säga att moderkortet är viktigare än allt annat förutom nätagget...

Permalänk
Medlem

Skulle säga absolut ingenting!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

moderkort är väldigt viktigt. ja det är stor skillnad mellan ett moderkort på 600 kr och 1200 kr. det är moderkortet som binder samman alla delar i datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Jag skulle säga om du inte ska överklocka så är moderkortet ganska oviktigt förutom andra features som du eventuellt behöver. Alla moderkort nuförtiden har inga problem att köra stock speed och kommer inte påverka spelupplevelsen då du inte vill överklocka. Har funnits moderkort förr med stora problem (även kända märken som ASUS) men det förekommer inte så vitt jag vet längre.

Permalänk

Så jag bör spendera mer pengar än ett Asus p8b75-M LX eller?

Så moderkortet går också före processor och grafikkort vad gäller spel :O?

Citat:

Skulle säga absolut ingenting!

Menar du att det inte behövs läggas ner pengar då?

Permalänk
Medlem

Han frågade dock om ett 600kr vs 1200kr mobo är märkbar skillnad i spel, och jag skulle nog säga nej på den frågan.
Allt beror ju självklart på vad för slags kort vi pratar om men någon större prestandavinst/skillnad i spel är det inte.

Rätta mig om jag har fel dock.

EDIT: Jag skulle nog säga att man bör ju lägga iaf en tusing på ett moderkort om du inte har så stora krav vad gäller extra portar/USB3 x-fire / SLI osv men allt har ju att göra med ens budget, jag skulle personligen inte lägga mer pengar på ett moderkort jag inte kommer att överklocka högt eller ha massa lull lull med om det skulle begränsa mitt grafikkort eller CPU.

Visa signatur

Fractal design R3 black # Fractal Define Tesla 650Watt 80+ # Intel i7 2600 @ stock # Asus P8P67 deluxe # Noctua DH U12S cpu kylare # Corsair XMS3 1600mhz DDR3 8GB # Gigabyte Windforce3 GTX 670 2GB OC # Kingston SSD 120GB # Asus VG248QE 144hz 1ms 24" LCD # razor deathadder blue mus # Logitech G110 tangentbord # Asus ROG vulcan headset #

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriztmaz:

Hej, tänkte bara fråga hur stor inverkan moderkortet har för speldatorer

Om man ska överklocka så vet jag att moderkortet spelar roll men om man inte skulle göra det? Hur stor inverkan har moderkortet på spelupplevelsen?

Gör det stor skillnad på ett 600;- kort eller ett 1200;- kort vad gäller spel?

Tack för svar

För spelupplevelsen gör det knappt någonting, på sin höjd kan det vara om det är ett upphottat ljudkort eller något i den stilen. Där emot skulle jag inte snåla in alltför mycket på det heller. Vad har du för budget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EvilWord:

moderkort är väldigt viktigt. ja det är stor skillnad mellan ett moderkort på 600 kr och 1200 kr. det är moderkortet som binder samman alla delar i datorn.

Kan du då förklara vad som man tjänar i spelupplevelse, vilket frågan var, om man kör stock förutom att man blir 600:- fattigare?
I praktiken kommer du inte märka någon skillnad överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

viktigt om du ska överklocka annars duger budget bra.

Visa signatur

CM Storm Trooper | Asus P8Z77-V LX
Intel Core i7 3770 stock@4,1GHz | Gainward GTX 670 ref@1200MHz | Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb
PSU Corsair TX 750W | Crucial M4 SSD 128Gb + 500Gb HD
Asus VE278Q 27"

Permalänk
Medlem

Moderkortet gör kanske 1% på FPSen, +-5w på effektförbrukningen. Det som är viktigt på ett moderkort är att man får de utgångar och ingångar man behöver.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chriztmaz:

Så jag bör spendera mer pengar än ett Asus p8b75-M LX eller?

Så moderkortet går också före processor och grafikkort vad gäller spel :O?

Menar du att det inte behövs läggas ner pengar då?

Köp bara ett moderkort som har dom funktionerna som du vill ha, mer behövs inte.

Man kan tjäna ganska mycket på pris vs. prestanda när det gäller moderkort. Jag lägger hellre dom pengarna på grafikkortet om jag skulle köpa en speldator!

Permalänk
Skrivet av Racka:

För spelupplevelsen gör det knappt någonting, på sin höjd kan det vara om det är ett upphottat ljudkort eller något i den stilen. Där emot skulle jag inte snåla in alltför mycket på det heller. Vad har du för budget?

Runt ungefär 6000;- så jag tänkte mitt Asus p8b75-M LX för 550;-

Citat:

Kan du då förklara vad som man tjänar i spelupplevelse, vilket frågan var, om man kör stock förutom att man blir 600:- fattigare?
I praktiken kommer du inte märka någon skillnad överhuvudtaget.

Precis vad jag undrar, vilken skillnad det gör

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Köp bara ett moderkort som har dom funktionerna som du vill ha, mer behövs inte.

Man kan tjäna ganska mycket på pris vs. prestanda när det gäller moderkort. Jag lägger hellre dom pengarna på grafikkortet om jag skulle köpa en speldator!

Ok, tack så mycket hjälpe faktisk verkligen

Permalänk
Medlem

För att återgå till ämnet, det man betalar extra för i moderkortsväg är främst "prestige" och därefter kanske lite "potential". Potential som dock kan vara helt bortkastade pengar på sådant man ändå inte har någon nytta utav. Ja, ett dyrare moderkort har potential för att köra 9 grafikkort eller 24 usb-enheter samtidigt eller använder komponenter som har visat sig ge bättre stabilitet vid världsrekordsförsök i överklockning med flytande kväve?!

Hyggliga moderkort kan nästan alltid hittas på diverse fyndhörnor / begagnadmarknaden för ca. 500:-.

trams
Permalänk

största anledningen att välja ett dyrare är oftast om man vill ha ett stöd för SLI eller Crossfire då brukar priset gå upp lite

och sen är det huvudsakligen antalet av diverse portar som avgör priset.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

I princip klarar du dig väl bra på vilket som helst så länge du har en bra processor-sockel och PCIe.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Sockeln är ju 1155 och PCIe finns, även tillräckligt med portar och HDMI så jag klarar mig nog

Tack för all hjälp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av olle_gamer98:

I princip klarar du dig väl bra på vilket som helst så länge du har en bra processor-sockel och PCIe.

Va? vad är en "bra" processorsockel? En sockel som passar den processor du har? Och går det ens att hitta moderkort utan PCIe nuförtiden? Sluta med allt förvillande bs, tror det finns tillräckligt med svar nu.

Permalänk
Medlem

Nja, se till att det har de utgångar och ingångar du behöver för allt du kanske har att köra in i det.
Jag överklockar sällan och köper oftast CPUer och GPUer som är så högt överklockade det bara går o.s.v. Alla de delarna, oftast väldigt dyra, kopplar jag rakt in i vilket moderkort som helst som har de portar jag behöver. Vilket alla moderkort jag någonsin sett har.

Men vad vet jag, jag är bara en enkel bondpojk!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

När jag väljer moderkort så tänker jag mer på funktionalitet än på prestanda. Självklart presterar dyrare moderkort bättre, t.ex. stöd för snabbare minnen. Men prestandaökningen per krona är nog väldigt låg jämfört med om man lägger pengarna på ett bättre grafikkort.

Men det är nog så att man betalar för de funktioner man vill ha.
Saker man kan klara sig utan och ändå ha en bra spelupplevelse: Usb 3.0 & usb 3.0 till frampanelen, Crossfire/SLI, diverse hjälpverktyg för clockning, stöd för onödigt snabba minnen, olika extrafunktioner för bios (offline flashning, dual bios), onboard knappar för reset/power.

Permalänk
Medlem

JA säger jag för att gå emot strömmen
alltså jag köper ett 1500Kr moderkort före 800Kr för jag vill inte ha billig skit till moderkort (överclockar lite)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte ens vid överklockning har det någon större betydelse om moderkortet kostar 600 eller 1200:- dagens moderkort klarar lätt av 4,5GHz med en Sandy eller Ivybridge processor förutsatt att processorn grejar detta det är bara vid extrem överklockning som skillnaden i priset har betydelse skulle jag säga...

Permalänk
Inaktiv

Så länge du inte skall överklocka så spelar det ingen roll.

Den stora skillnaden man som "vanlig" användare märker är om det ingår program för att eventuellt styra fläktar eller liknande. Prestandan i spel påverkas inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Va? vad är en "bra" processorsockel? En sockel som passar den processor du har? Och går det ens att hitta moderkort utan PCIe nuförtiden? Sluta med allt förvillande bs, tror det finns tillräckligt med svar nu.

Tja, en sockel som passar till de saker man ska göra, Det är en relativ fråga, men den som ska köpa ett moderkort borde väl tänka på det, ellerhur?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Puttefnasket:

Inte ens vid överklockning har det någon större betydelse om moderkortet kostar 600 eller 1200:- dagens moderkort klarar lätt av 4,5GHz med en Sandy eller Ivybridge processor förutsatt att processorn grejar detta det är bara vid extrem överklockning som skillnaden i priset har betydelse skulle jag säga...

Njäp skulle jag vilja säga där!
Många billiga moderkort har inte 8+2 till strömmen eller ens stöd för att ändra multipliers. Många av de billiga har inte heller stöd för att mata mer än kanske 130W till processorn (antingen på grund av för klen kylning eller strömförsörjning) och då är det inte heller kul.

Det finns kanske något billigt (prisvärt) moderkort med stöd för mycket häftiga features.

Här pratar jag om billiga moderkort för kanske 450 - 600 kronor och de dyrare lägger isg ovanför.

Permalänk
Medlem

Det är väl alltid bättre med ett kort med bra kvalité.
Själv har jag ett gäng (7st) ASUS ROG kort och är nöjd.
Har ett par enklare kort oxå, men de krånglar lite då och då.
Det kan vara bättre att välja ett bra märke, med lite enklare konfiguration, än ett billigt märke, som inte håller i längden.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt beror det mesta på chipsetet när det gäller val av moderkort, skillnaden mellan olika moderkort med samma chipset är nu för tiden försumbar. Dock gäller tumregeln som med det mesta annat att man ska undvika de absolut billigaste korten.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Vilken totalt urspårad tråd.

Korta versionen: Nej. Moderkortet och dess chipset påverkar inte prestandan jämfört med något annat moderkort över huvud taget.

Jag ville nästan skriva några exempel på när skillnader märks däremot, men du har redan fått svar på din fråga och denna tråden har tjänat ut sitt syfte som ett tågvrak till en tråd.

Permalänk

Japp håller med behövs inte fler svar, men tack till alla som svarat

Det blir ASRock Z77M mATX 776;-