Toshiba spår ljus framtid för hybridhårddiskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Nej tack... Men visst, lyckas dem lura alla svennebananer som går till Elgiganten att de vill ha detta lika mycket som "Hela 1024MB grafikminne!" eller "Fantastisk bild med LED-TV" osv, så kommer de säkert gå att kränga.

Ja vist är det mycket flum men hybrider är en bra ide.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Men Intels krav för att kalla en Ultrabook just Ultrabook är väl just att den ska ha en SSD i sig. Annars får dom väl inte kalla den Ultrabook.

Eller har detta ändrats?

"Enligt Intel ska en dator som får kalla sig ultrabook uppfylla vissa minimikrav.
Tjockleken när den är hopfälld ska vara mindre än två centimeter, vikten får inte ¤överstiga 1,4 kilo, batteritiden ska vara minst fem timmar, den ska ha en SSD i stället för en mekanisk hårddisk, och en Sandy Bridge-¤processor"

Skrivet av HurMycket:

Jo, så är det väl. Jag använde felaktigt benämningen ultrabook på datorer som är tunna, lätta och avsedda att flyttas mycket.

Men en ultrabook måste väl kunna ha en Ivy Bridge?

Definitionen av vad som får kallas för en Ultrabook förändras inför varje ny plattformsgeneration. Förra generationens ultrabooks (Huron River) krävde en processor ur Sandy Bridge-familjen som exempel, denna generationen (Chief River) en ur Ivy Bridge-familjen och nästa (Shark Bay) kommer kräva en ur Hashwell-familjen.

Finns inte heller krav på SSD-lagring i varken förra, nuvarande generationens eller kommande generations Ultrabooks. Det enda som krävs fr.o.m denna generation är läs/skriv-hastigheter på minst 80MB/s.

Sedan finns det ett flertal andra krav som förändras vid varje generationsskifte.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

De som köper enkla laptopar struntar å andra sidan i om den har SSD eller inte. Morsan köpte en fin Sony Vaio för 6 500 kr. 17" 1080p skärm, bluray, HD 7450 typ, Core i5 2450M. Men den har en 640 GB mekanisk hårddisk som är fylld med skräp från fabrik. Men hon vågar inte riskera garantin genom att sätta i en SSD, utan är nöjd med den ändå.

Själv tycker jag att framförallt ultrabooks ska ha rena SSD:er då det gör dem mycket mer tåliga mot stötar. Större laptopar kan ha hybriddiskar, men hade jag en laptop hade jag mycket hellre haft en ren SSD på så lite som 120 GB och kompletterat den med en extern hårddisk.

Och det är just därför som hybrider behövs för att de ska kunna säljas med hybrider från fabrik. SSD är fortfarande på tok för dyrt för att passa in i laptopar i det prissegmentet. Det är svårt att sälja en laptop med 120 GB utrymme även om det står stort i annonsen att det är en supersnabb SSD med massa buzzwords. Detta för att folk tittar på sina datorer och ser att de är fulla av skit och att 120 GB skulle ta slut lite för fort. Om man däremot säljer samma laptop med 750 GB och samma buzzwords om SSD och dessutom slänger in ordet hybrid så ska du nog se att det går att sälja utan större problem.

Om du ser två laptopar där båda har en HDD på 750 GB fast den ena är en hybrid. Den med hybrid kostar kanske 500 kr mer. I annonsen står det att den som är lite dyrare har "upp till 5x läshastighet", "Windows startar upp till 3x snabbare", "supersnabb filöverföring", "10x kortare accesstid". Visst låter det mycket mer lockande att lägga lite mer pengar på den som har jättemycket större siffror i annonsen. Det låter ju helt klart som ett kap med så mycket prestanda för bara lite mer pengar eller hur? Grejen är att folk inte behöver förstå vad siffrorna betyder, de nöjer sig med att siffrorna är mycket större på den ena och därför är den bättre. I det här fallet är många av siffrorna irrelevanta för gemene konsument men de kommer fortfarande få en väldigt mycket bättre produkt för de där 500 kr extra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Zotamedu:

Och det är just därför som hybrider behövs för att de ska kunna säljas med hybrider från fabrik. SSD är fortfarande på tok för dyrt för att passa in i laptopar i det prissegmentet. Det är svårt att sälja en laptop med 120 GB utrymme även om det står stort i annonsen att det är en supersnabb SSD med massa buzzwords. Detta för att folk tittar på sina datorer och ser att de är fulla av skit och att 120 GB skulle ta slut lite för fort. Om man däremot säljer samma laptop med 750 GB och samma buzzwords om SSD och dessutom slänger in ordet hybrid så ska du nog se att det går att sälja utan större problem.

Om du ser två laptopar där båda har en HDD på 750 GB fast den ena är en hybrid. Den med hybrid kostar kanske 500 kr mer. I annonsen står det att den som är lite dyrare har "upp till 5x läshastighet", "Windows startar upp till 3x snabbare", "supersnabb filöverföring", "10x kortare accesstid". Visst låter det mycket mer lockande att lägga lite mer pengar på den som har jättemycket större siffror i annonsen. Det låter ju helt klart som ett kap med så mycket prestanda för bara lite mer pengar eller hur? Grejen är att folk inte behöver förstå vad siffrorna betyder, de nöjer sig med att siffrorna är mycket större på den ena och därför är den bättre. I det här fallet är många av siffrorna irrelevanta för gemene konsument men de kommer fortfarande få en väldigt mycket bättre produkt för de där 500 kr extra.

Det är säkert så som du säger. Själv är jag ytterst skeptisk mot alla marknadsföringstrick som de stora kedjorna använder sig av. ("3 GB grafikminne (på ett GT 610M) och hela 1000 GB (aslångsam) hårddisk!!!")

Jag är även skeptisk mot dessa hybrider. Får man verkligen så mycket mer prestanda som man borde? Är de av hög kvalité? Fungerar det som det ska? Nej, det får allt krävas bra mycket mer än lite marknadsföring à la Elgiganten för att jag ska köpa en hybriddisk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HurMycket:

Det är säkert så som du säger. Själv är jag ytterst skeptisk mot alla marknadsföringstrick som de stora kedjorna använder sig av. ("3 GB grafikminne (på ett GT 610M) och hela 1000 GB (aslångsam) hårddisk!!!")

Jag är även skeptisk mot dessa hybrider. Får man verkligen så mycket mer prestanda som man borde? Är de av hög kvalité? Fungerar det som det ska? Nej, det får allt krävas bra mycket mer än lite marknadsföring à la Elgiganten för att jag ska köpa en hybriddisk.

Jag kör en hybridlösning men med separat SSD (32GB) och hårddisk, jag kan försäkra att det är en jäkla skillnad mellan denna och hårddisk, märker ingen skillnad mot att köra på enbart SSD, även om det kan mäta långsammare i vissa tester.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HurMycket:

Det är säkert så som du säger. Själv är jag ytterst skeptisk mot alla marknadsföringstrick som de stora kedjorna använder sig av. ("3 GB grafikminne (på ett GT 610M) och hela 1000 GB (aslångsam) hårddisk!!!")

Jag är även skeptisk mot dessa hybrider. Får man verkligen så mycket mer prestanda som man borde? Är de av hög kvalité? Fungerar det som det ska? Nej, det får allt krävas bra mycket mer än lite marknadsföring à la Elgiganten för att jag ska köpa en hybriddisk.

Kolla runt på lite tester så får du se. Anandtech har testat både rena hybriddiskar med 4 och 8 GB cache samt Intels egna system där man kombinerar en liten SSD med en HDD så sköter chipsetet hybridbiten. Slutsatsen var att hybriddiskarna med "liten" cache gav prestanda någonstans mellan HDD och SSD så det blev ju ett rätt bra uppsving i prestanda men inte riktigt upplevelsen av en ren SSD. Fast de är ett par år gamla nu. I testet med Intels lösning så fick de ut SSD prestanda men 20 GB var lite för lite för de som växlar mellan många stora program. 32 GB kan nog vara tillräckligt för många men kommer inte räcka om man spelar mycket spel eller jonglerar hela adobe sviten på samma dator. Men det är ju ändå inte den tänkta målgruppen.

Jag tycker inte heller om 3 GB grafikminne som visar sig vara DDR2 men i det här fallet stämmer ju siffrorna och de ger en faktisk prestandaökning. Sen att det inte är den höga överföringshastigheten som ger prestandan utan söktiden skiter de flesta i för de vet ändå inte vad söktid är och de är inte intresserade av att lära sig. De vill bara höra att dator A är snabbare och bättre än dator B.

Så hybrider har helt klart en marknad men tyvärr verkar stora delar av Sweclockers vara så instängda i sin egna lilla låda att de inte klarar av att tänka utanför den och se att det finns andra som helt andra behov. Hybriden passar inte stora delar av Sweclockers men det gör ju inget vi entusiaster är inte den tänkta målgruppen. Vi vet vad vi vill ha och vi är beredda att betala för prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24