Permalänk

ps3 eller xbox?

Hej!
Jag har ps3 just nu är rätt nöjd. Men måste fråga vad ni tycker är bäst och varför...
För snart kommer ju de nya ps4 och xbox 720. Så vet ni något om de nya konsolerna får ni gärna kommentera!

Tack i förväg /////Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobiisha:

Hej!
Jag har ps3 just nu är rätt nöjd. Men måste fråga vad ni tycker är bäst och varför...
För snart kommer ju de nya ps4 och xbox 720. Så vet ni något om de nya konsolerna får ni gärna kommentera!

Tack i förväg /////Robin

Föredrar PS3.

1. Deras kontroller är skönare imo + deras unika speltitlar tilltalar mig mer.
2. Bättre grafik.
3. Grattis nätverk.

Du kan ju läsa om PS4 i PS4 tråden.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Ps3 all The way bättre grafik högre upplösning om jag inte minns fel
Gratis live och man kan dela med sig av sina map packs som jag inte man också bara
Kan göra på ps3

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Inaktiv

PS3, mycket gratis på den... inte många nämner deras fina musikvideo app som är gratis, nästan alla låtar/band man kan tänka sig, med video.. gratis, med lite reklam ibland, sjukt najs på fester.

Sedan tål jag inte Xbox kontrollen, ungefär lika mycket spel till båda.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig? PS3? Bättre grafik? Pff... Det är väldigt subjektivt måste jag säga, för om man inte gillar AA så är säkerligen ps3 snyggare. I dagsläget äger jag bara konsoller för deras exclusives.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Beror väl på spelet om det har bättre grafik på ena konsollen eller andra? Utvecklarna verkar optimera olika bra.
Kollade tex Gamespots DMC review och han sa att frameraten var sämre på PS3 än X360.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ps3 fördelar: Gratis online, många bra exklusiva, gratis spel/saker om man betalar för PSN+.
360 fördelar: Bättre onlinetjänst med ex. partychat, bäst version av de klart flesta multiplattformsspel, indie games, bra exklusiva.

Permalänk

måste hålla med vissa, ps3 kontrollen är skönare enligt mig..... och hatar att man betalar för xbox live

Permalänk
Medlem

Jag har rent hårdvarumässigt gillat ps3 mer än 360'n.

När 360'n kom var det så som ni alla numera vet en ren katastrof. Konsolen lät som en mindre naturkatastrof och var och varannan konsoll överhettade eller gick sönder på andra sätt.

Jämförelsevis var playstation mycket mognare. Knäpptyst, kunde spela blueray, uppladdningsbara handkontroller, trådlöst nätverk, minneskortläsare osv osv. Helt enkelt en grymt bra produkt, om än dyr.

Rent hårdvarumässigt smiskade playstation 3 xbox 360 på fingrarna fullständigt alltså, ingen fråga om saken. (notera här att vikt inte läggs på "grafiken" då den är nästintill lika, utan på alla andra hårdvaru skillnader)

Mycket har dock skett under åren och numera finns ju xbox 360 slim vilket inte alls är en dålig maskin. Den är tyst, strömsnål, har stöd för trådlöst internet mm. Med ett fördelaktigt pris runt 990:- gör det att den numera leder eftersom följande:

Visserligen har även ps3 förbättras med slim varianten och den nya "budget" super slim varianten som alldeles nyligen kom ut men där har saker snarare försämrats med tiden (frånsett strömförbrukning och ljudnivå då som med modernare tillverkningstekniker på cpu och gpu kunnat förbättrats).

Ps3 har numera ingen minneskortläsare, ingen dvd släde (super slim är toppmatad) och håller inte samma gedigna kvalitetsintryck som den tidigare gjorde, lite tråkigt. Dock billigare givetvis, villket är trevligt. Speciellt för de som inte bryr sig i övriga aspekter än enbart rent spelande (oavsett ljudnivå, övrig funktionalitet osv)

Rent mjukvarumässigt med speltitlar och sådant kan jag inte uttala mig, men det finns väll ett antal specifika spel som bara finns på respektive konsoll.

Givetvis finns det också ett antal hardcore fans som växte upp med playstation 2 respektive vanliga xbox'en som inte har förmågan att vara objektiva men dess åsikt kommer enbart ignoreras.

Permalänk
Medlem

Jag har båda hemma. Startar bara ps3an när jag ska kolla bluray. Blir alltid så jävla trött på hur långsam den är, så fort det är en uppdatering så kan du lika gärna sätta igång den och planera in speltid någon timme senare. Visst onlinedelen är gratis men är fruktansvärt dålig jämfört med xbox-live. Laddningstider känns mycket längre också tycker jag. Och grafiken tycker jag definitivt inte det är någon märkbar skillnad på, har dock haft fler problem med buggar på PS3. Red dead redemption och Skyrim är två bevis på detta, gick ju knappt att spela alls.

Edit: Dock så är Uncharted exklusivt till PS3 och det är nog den bästa spelserien jag spelat.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Föredrar PS3.

1. Deras kontroller är skönare imo + deras unika speltitlar tilltalar mig mer.
2. Bättre grafik.
3. Grattis nätverk.

Du kan ju läsa om PS4 i PS4 tråden.

Det där om bättre grafik är ju inte direkt sant dock.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bra Hemsida:

Ps3 all The way bättre grafik högre upplösning om jag inte minns fel
Gratis live och man kan dela med sig av sina map packs som jag inte man också bara
Kan göra på ps3

Högre upplösning är också en myt, det finns ett fåtal spel på är 720p men det mesta är upp-skalat från 480p. Vet inte om det finns några titlar till 360 som är äkta 720p men det är en ganska ovidkommande faktor om inte TS vill ha en speciell speltitel, om så vore fallet så hade det ändå varit ps3 exclusive.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag personligen gillar PS3ans bredd av genre på deras exklusiva spel. Jag menar bara i år har du speltitlar som "Ni no Kuni", "The Last of Us", "Sly Cooper: Thieves in Time", "God of War: Ascension", "Beyond: Two Souls" och fler. Sen har du även PS+ som ger dig spel "gratis", rabatter och beta access för samma kostnad som Xbox Live, och skulle du inte vilja vara PS+ medlem så har du fortfarande tillgång till alla online funktioner.

Så min slutsats är att om du inte har en specifik anledning till att välja Xbox 360 (exklusiva spel, vänner har 360, m.m.) så är PS3 det bättre valet.

Permalänk
Medlem

PS3an har Blu-Ray spelare och spel som Killzone, God of War, Uncharted, Little Big Planet m.fl. Det är gratis att spela online till skillnad frå Microsoft som kräver pengar för det.
Personligen har jag ett Xbox 360, jag har haft ett PS3 men tycker att Xbox Live är bättre än PSN. Dessutom är jag helgalen i Gears of War 3 som bara finns till Xbox 360. Halo-spelen är mycket populära och finns inte till PS3.

Prova konsolerna, dess spel och onlinetjänster innan du köper någon ifall du är osäker. Du har nån polare med PS3 eller X360?

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Permalänk
Skrivet av thorsama:

Det där om bättre grafik är ju inte direkt sant dock.

Microsoft (xbox alltså) har alltid betalat för att få alla DLCs och övriga saker tidigare en vad sony får, och det som är problemet här, är att först görs det till PC, sen gör dom ihop alla filer till mindre filer och gör om dom så det kräver mindre prestanda ifrån konsolen, eftersom microsoft betalar för allt de här, görs det först till microsoft, sen görs det om återigen men inga större skillnader till ps3, och Xboxet har mer RAM-minne en ps3an och funkar betydligt mycket snabbare (just därför xbox har party chaten för ps3 har inte prestandan till att ha igång det i bakgrunden)
så de är ett stort problem inom tex borderlands 2, dom var tvungen att sänka ner FPS:en (eller running speeden) just för att konsolen i sig inte klarade av att prestera bra, och ändå frys laggar de lite snabbt när Angel kommer fram och ska prata.

Dock vet jag inte hur ps4an kommer vara, samt xbox 720, men jag älskar att ps3 har gratis online och det funkar tillräckligt bra så att jag kan köra online.
och samt deras erbjudande, dom har massor utav gratis saker som teman och spel, men Xbox har väldigt få.

en sak som jag där emot älskar med xboxen mer! de är kontrollerna! men jag kan inte bedöma hela konsolen efter mina egna behov hur bekvämt jag ska hålla en kontroll.

overall! tycker jag ps3an är bättre, bara att ps4an måste dom göra så att prestandan blir bättre! annars tror jag faktiskt microsoft kommer vinna med hela konsol delen, för de är tråkigt när det laggar och förstår gameplayet för dig

men om man kollar på de spel som endast är till ps3, märker man ju att det inte laggar i närheten utöver de spel som är gjorda för xbox och pc! så de spel för endast playstation! är ju awesome!

Permalänk
Medlem
Skrivet av arekusanda:

Microsoft (xbox alltså) har alltid betalat för att få alla DLCs och övriga saker tidigare en vad sony får, och det som är problemet här, är att först görs det till PC, sen gör dom ihop alla filer till mindre filer och gör om dom så det kräver mindre prestanda ifrån konsolen, eftersom microsoft betalar för allt de här, görs det först till microsoft, sen görs det om återigen men inga större skillnader till ps3, och Xboxet har mer RAM-minne en ps3an och funkar betydligt mycket snabbare (just därför xbox har party chaten för ps3 har inte prestandan till att ha igång det i bakgrunden)
så de är ett stort problem inom tex borderlands 2, dom var tvungen att sänka ner FPS:en (eller running speeden) just för att konsolen i sig inte klarade av att prestera bra, och ändå frys laggar de lite snabbt när Angel kommer fram och ska prata.

Dock vet jag inte hur ps4an kommer vara, samt xbox 720, men jag älskar att ps3 har gratis online och det funkar tillräckligt bra så att jag kan köra online.
och samt deras erbjudande, dom har massor utav gratis saker som teman och spel, men Xbox har väldigt få.

en sak som jag där emot älskar med xboxen mer! de är kontrollerna! men jag kan inte bedöma hela konsolen efter mina egna behov hur bekvämt jag ska hålla en kontroll.

overall! tycker jag ps3an är bättre, bara att ps4an måste dom göra så att prestandan blir bättre! annars tror jag faktiskt microsoft kommer vinna med hela konsol delen, för de är tråkigt när det laggar och förstår gameplayet för dig

men om man kollar på de spel som endast är till ps3, märker man ju att det inte laggar i närheten utöver de spel som är gjorda för xbox och pc! så de spel för endast playstation! är ju awesome!

Portade spel kommer alltid fungera sämre på plattformen som spelet portas till, det gäller för alla plattformar, pc, xbox 360 och ps3. Spelen som är exklusiva för xbox fungerar ju givetvis bättre än spel som inte är exklusiva för xbox 360. Jag säger inte att ps3 inte har potential för att ha bättre grafik än 360, men om den kapaciteten inte utnyttjas så är det inte direkt något som är en fördel.

Vad gäller de nya konsolerna så blir nog båda bra, alla kommer ha specifika fördelar och det är nog inte direkt någon som kommer gå "vinnande" ur striden om inte något av företagen gör ett stort misstag någonstans.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

PC

Visa signatur

[ i7 3930k @ 4,1GHz. Asrock x79 Extreme4. Team Group Red 16gb DDR3 2133MHz. EVGA GTX 1070 Hybrid. Adata 120gb SSD. Corsair AX850. Be Quiet! Dark Base Pro 900. Asus ROG Swift PG279Q. Harman Kardon 730. Fostex T20RP. Technics SL-1200MK3D]

Permalänk
Skrivet av roobiisha:

Hej!
Jag har ps3 just nu är rätt nöjd. Men måste fråga vad ni tycker är bäst och varför...
För snart kommer ju de nya ps4 och xbox 720. Så vet ni något om de nya konsolerna får ni gärna kommentera!

Tack i förväg /////Robin

Här kan du inhandla PS 4

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/playstation_3/135975-play...

Permalänk
Lego Master

Har båda hemma, använder PS3an bara som media/bluray-spelare. 360n må ha vissa nackdelar, men framförallt tycker jag bättre om handkontrollerna till den, och en del unika spel gör det värt det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Föredrar PS3.

1. Deras kontroller är skönare imo + deras unika speltitlar tilltalar mig mer.
2. Bättre grafik.
3. Grattis nätverk.

Du kan ju läsa om PS4 i PS4 tråden.

Smaksak, men jag tycker inte att PS3 kontrollerna är sköna, sedan när det kommer till grafiken så är oftast multiplattformsspelen snyggare på 360. Sedan när det kommer till PSN/Xbox Live så är väl 25kr i månaden inte något att bråka om

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Smaksak, men jag tycker inte att PS3 kontrollerna är sköna, sedan när det kommer till grafiken så är oftast multiplattformsspelen snyggare på 360. Sedan när det kommer till PSN/Xbox Live så är väl 25kr i månaden inte något att bråka om

Jag skrev ju "imo" = in my opinion alltså menade jag smaksak? sa inget annat.
Och jag håller inte med på multiplayerplattformsspelen. Xbox håller tillbaka PS3 där då de bara kan ha 720. Och om vi jämför t ex BLOPS2 så är de riktigt mycket sämre grafik på Xbox.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk

Båda är likabra och dåliga, de komplementerar varandras för o nackdelar.
Kontrolen är mer trevligare på 360 och bättre triggers, men spakarna och dpaden är bätre på ps3, en sidosmäll kommer från wii för pro kontrollen känns bätre en båda på nästan alla punkter, saknar 2 knappar och låg användnignsområde som drar ner den.

Spelen, 360 hadde många bra i början medan ps3 var väldigt svag då, men senare tiden har ps3 domienra med bra exlusiva medan 360 har snubblat ordentligt på den delen.

Permalänk
Skrivet av thorsama:

Portade spel kommer alltid fungera sämre på plattformen som spelet portas till, det gäller för alla plattformar, pc, xbox 360 och ps3. Spelen som är exklusiva för xbox fungerar ju givetvis bättre än spel som inte är exklusiva för xbox 360. Jag säger inte att ps3 inte har potential för att ha bättre grafik än 360, men om den kapaciteten inte utnyttjas så är det inte direkt något som är en fördel.

Vad gäller de nya konsolerna så blir nog båda bra, alla kommer ha specifika fördelar och det är nog inte direkt någon som kommer gå "vinnande" ur striden om inte något av företagen gör ett stort misstag någonstans.

det enda jag inte gillar är microsft girighet att de måste ta betalt för att köra online, jag tycker personligen det är väldigt snålt, jag vet inte vad dom lägger ut dom pengarna på, men de är ju ofantligt höga summor det handlar om, och de är väl bland annat varför deras online tjänst är bättre (samt att microsoft har en riktigt bra budget medans ps3 sitter i en ganska stor ekonomisk kris för tillfället)
jag hoppas i alla fall att nästa konsol i PS serien kommer klara av starkare grafik, och inte lagga så mycket det gör i dagens spel på ps3.
Xbox kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte äger något, men jag har funderat på om xbox har blueray spelare? för då tycker jag ju det är ett stort plus för ps3an!

men jag hoppas i alla fall nästa konsol ifrån båda sidorna kommer kunna mäta sig med dagens grafik i spel

Permalänk
Medlem

Beror på vilka spel du vill spela. PS3 har dock föredelen av att den kan spela bluray + har fler intressanta exklusiva spel.
Sen släpps det här om ca 2 veckor
http://www.gamereactor.se/recensioner/87081/Ni+no+Kuni%3A+Wra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av topfuel:

Föredrar PS3.

1. Deras kontroller är skönare imo + deras unika speltitlar tilltalar mig mer.
2. Bättre grafik.
3. Grattis nätverk.

Du kan ju läsa om PS4 i PS4 tråden.

Skrivet av Bra Hemsida:

Ps3 all The way bättre grafik högre upplösning om jag inte minns fel
Gratis live och man kan dela med sig av sina map packs som jag inte man också bara
Kan göra på ps3

Haha nästan kul att se folk tycka att det är nån skillnad på grafiken dom är lika suddiga i jämförelse med PC.
Hur som helst så vet vi inte hur Nästa generation ser ut och det är möjligt att Xbox (vilket jag nog föredrar men äger inget av de) är snabbare och bättre än PS4. Sen har ju Xbox Halo

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Om du är ute efter en välfungerande online-del och du har råd med 33 kronor i månaden så är xbox live oslagbart.
Tänker du inte spela online så kan du välja vilken som. Handkontrollern till PS3 är väl lite sisådär dock.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Föredrar PS3 kontrollen, 360 kontrollen är för stor IMO.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

PS3 är överlägset bättre med exclusiva titlar. Xbox har inget som är intressant och jag hatar Microsoft, har Win7 för man är mer eller mindre tvungen.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev tidigare. Kolla upp vilka spel du vill spela. Det är totalt avgörande för vilken konsoll man väljer.