Logitech Gaming Keyboard G710+

Permalänk
Medlem

helt OK recension på ett halvintressant tangentbord, men en grej störde mig rätt ordentligt: varför göra en videorecension och prata massor om hur tangentbordet låter, och då inte helt enkelt sätta sig och knacka ner några rader på tangenterna så vi själva kan höra lite om hur ljudet är??

Jag tycker det är ett intressant val att köra bruna, och jag kan hålla med dem som säger att de är bästa kompromissen, men jag undrar om dagens köpare kanske blivit för hjärntvättade att svarta och röda switchar är det enda som går att spela på?

Om jag skaffar en ny bräda nångång framöver från mitt rödbestyckade Corsair K60 så lär det nog bli en med bruna switchar!
Troligen inte Logitechs dock: jag behöver varken makros eller backlight, och jag ogillar verkligen den orangea accenten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Detta tangentbord kanske hade varit intressant om det kom för två år sedan, just nu ligger konkurrenterna mil före Logitech om man ska se till funktionerna. Att det inte är något inbyggt minne förstör ju hela idén med ett tangentbord av denna sort.

Skrivet av Igelkott:

Jag håller inte med om att bruna inte lämpar sig till spel. Definitivt inte.
Det finns fler spel än fps, där röda kanske är att föredra. Däremot är röda värdelösa i tex starcraft enligt mig.

Det (enda) jag inte gillar med detta tangentbordet är att det väljer wasd åt mig. Corsairs idé att välja helt själv vilka tangenter som lyser är kanon!

Det är väl ändå Ducky's idé om att man kan välja vilka knappar som ska lysa och inte. Eller har Corsair släppt något jag missat före Shine II från Ducky kom?

Skrivet av anon99339:

Det är inte bara brytarna, utan väsentlig skillnad i konstruktionen.

Det finns billigare mekaniska tangentbord, med lägre prispåslag. Följdaktligen är dessa av lägre kvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är verkligen inte priset som sätter kvalitén på mekaniska tangentbord. Tangentbord för 700kr kan vara bättre än tangentbord för 1500kr. Och det är nästan fler dyra tangentbord som är dåliga än billiga i dagsläget.

Antar att anledningen till detta är att dyra tangentbord oftast har massa bling, som gör att de ser påkostade ut, sedan visar det sig att de är tillverkade av den sämsta OEMen på marknaden för att hålla nere kostnaderna.

Permalänk
Medlem

Hej,

Mina två cent kring tangetbord med brown brytare. Tomten kom med detta:
http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3322

och jag är grymt nöjd, ville inte ha röda pga ljudet och trots att detta inte alls är tyst och det tom saknar den dämpning som detta Logitech bord har så jag är fruktansvärt nöjd när jag spelar med det. Grymt skönt till ex BF3 och att skriva så jag delar inte alls åsikten att brown inte är bra för spel. Smaken är som baken...osv

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

Macro-knappar till vänster är "no no"! Har haft ett G110 och dom macro-knapparna gjorde så jag kom fel på tangenterna hela tiden.. extremt irriterande!
Sen har jag tröttnat på alla spejsade tangentbord, ju renare och rakare desto snyggare.. less is more. Det ser bara väldigt plastigt ut det där G710+ (som dom flesta av Logitechs gaming-bord gör).
För 1300:- så är det ganska nära ett Ducky Shine II som nog är det bästa mekaniska bakgrundsbelysta tangentbordet som finns idag.. Och på Ducky Shine II så kan du kustomisera själv i två profiler vilka tangenter som ska lysa.. och du behöver ingen mjukvara heller.. OCH du har lite olika val på MX-brytare och vilken färg LEDs ska lysa. Så ingen aning hur nån skulle välja G710+ över ett Ducky Shine II. Det skulle vara för macro-knappar och medföljande handlovsstöd isåfall.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Intressant! men tycker det är lite väl dyrt för ett tangentbord + dom grejorna som var lite minus så nja...

Sitter just nu med ett Logitech G105 vilket jag tycker passar mig mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

och jag är grymt nöjd, ville inte ha röda pga ljudet och trots att detta inte alls är tyst och det tom saknar den dämpning som detta Logitech bord har så jag är fruktansvärt nöjd när jag spelar med det.

På vilket sätt skulle bruna vara ett tystare alternativ till röda?
Möjligen bruna har lite mer motstånd nere i botten, men kan inte tänka mig någon märkbar skillnad...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om ni ändå gör en videoreview kunde ni inte ha tryckt lite på några knappar så man kunde fått höra lite. Känns ju som rätt logiskt. Ni har ju fina podcast miccar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd

Dyr.
Massa Logitech och G710+ loggor och text överallt.

Programvara som antagligen tar hundratals megabyte och bara funkar i Windows.

Ända som är bra är att den har Cherry switchar.

Permalänk
Medlem

har beställt ett Logitech G710+ att drivrutinerna inte lagras bryr mig inte ett dugg, har aldrig hänt att jag bara sprungitiväg med mus å tangentbord till en polare lr lan har detta skett så har jag även haft med mig datorn. tangentbordet kanske inte e anpassat för proffs som spelar turneringar å måste spela på likvärdiga datorer men att säga att det inte är gaminganpassat är väl att ta i det är ju inte ergonomiskt delat tangentbord för kontorsmiljö.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Har precis köpt 90 st lösa brytare och det gick på ~700kr.
Ett fullsize tangentbord har 104. Logitech har väl 120 nåt.

Det var rätt så dyrt, jag köpte 105 brytare för ~450 kr (inklusive frakt) från 7bit på deskthority. Och då är det ju inte några stora kvantiteter som han köper in, så tillverkare av tangentbord lär få ett betydligt bättre pris än så. Själva brytarna på ett sånt här tangentbord kostar säkert inte mer än 200-300, om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var rätt så dyrt, jag köpte 105 brytare för ~450 kr (inklusive frakt) från 7bit på deskthority. Och då är det ju inte några stora kvantiteter som han köper in, så tillverkare av tangentbord lär få ett betydligt bättre pris än så. Själva brytarna på ett sånt här tangentbord kostar säkert inte mer än 200-300, om ens det.

Stämmer, jag som kom ihåg fel. $61 för 90st. Köpte också av 7bit.

Min poäng var dock att ett set brytare kostar som ett halvt tangentbord. PCB och skal står för minsta delen av kostnaden.

Om man jämför med rubber dome som är, tja, en fladdrig bit gummi... Kostar någon krona? Och då täcker det hela tangentbordet.

Tänker dock inte rättfärdiga Logitechs priser då de höjer med 500:- så fort de kan sätta "Gaming" på namnet.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Personligen ser inte jag någon skillnad på "Gaming" och "Vanligt" tangentbord. Om du tycker Bruna är sköna brytare så kommer du tycka det är skönt att spela på dom. Tangentbordet jag lärde mig spela på var IBM-M och idag använder jag Blå brytare MK-80 och är helnöjd. Men ärligt talat använder någon macro keys ? har haft det på två tangentbord men använde det max en väcka innan jag tröttna.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Avstängd

mk-85 för 900kr är nog bästa köpet jag kunde göra när de gäller tangentbord.

Körde innan med logitech g15 både blåa och oranga varianten i över 7år.

Tycker dock att dem borde ta bort numpadden som är totalt värdelös och endast används av ett antal människor som inte vill vänja sig med att använda en rad av siffror, varför ha samma knappar 2gånger på ett tangentbord, meninglöst och tar upp plats.

Logitech skulle gjort sitt mekaniska tangentbord med en liten LSD skärm, hade faktiskt varit trevligt.

Permalänk
Avstängd

Bättre sent än aldrig.

Välkommen in i matchen Logitech.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

mk-85 för 900kr är nog bästa köpet jag kunde göra när de gäller tangentbord.

Körde innan med logitech g15 både blåa och oranga varianten i över 7år.

Tycker dock att dem borde ta bort numpadden som är totalt värdelös och endast används av ett antal människor som inte vill vänja sig med att använda en rad av siffror, varför ha samma knappar 2gånger på ett tangentbord, meninglöst och tar upp plats.

Logitech skulle gjort sitt mekaniska tangentbord med en liten LSD skärm, hade faktiskt varit trevligt.

ja en liten lutande ips skärm och iom att ratten ligger å skräpar i garderoben för att den inte får plats på datorbordet så skulle man kunna ersätta piltangenterna med en liten forcefeedbackratt modell scrollhjul och size av en snusdosa gasa å bromsa på musknapparna

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knashatt:

Oj, undrar varför jag då har sett massor av tagentbord från Logitech med mekaniska brytare ända sedan 90-talet...
Och jag har nog inte sett ett enda tangentbord från Logitch med touchpanel som är motsatsen till mekaniska brytare...

Är så satans trött på detta totalt felaktiga namn på den typ av tangentbord som artikeln syftar på.
Alla tangentbord där man trycker mer en knapp fysiskt och knappen rör sig neråt är per automatik mekanisk.
En brytare är benämningen på en elektronik komponent som bryter en ström.

Alternativet till mekanisk brytare är en touchpanel som varken är mekanisk eller en brytare utan mäter resistans på X och Y-led.

Nej.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Är detta verkligen Logitechs första med mekaniska brytare. Kände på ett tangentbord häromdagen från Logitech som kändes förvånandsvärt lika ett med mekaniska brytare. Hm.......Samma stunts liksom.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Tar Logitech fram en ny version av gametangentbordet G13 med mekaniska brytare så kommer jag iallfall att köpa direkt.

Det här testade tangentbordet verkar vara en rätt medioker historia även om det är rätt snyggt och antagligen har mycket bättre kvalitet än skiten Qpad släpper.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

En liten fråga... Har läst många atiklar om tangentord med mekaniska brytare. Vad är det som gör dem till ett bättre gaming-tangentbord? Fördelar/ nackdelar

Har aldrig använt ett mekaniskt, så övertala mig varför jag skall byta ut mitt tangentbord.

/ S2

stavning, gramatik
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

En liten fråga... Har läst många atiklar om tangentord med mekaniska brytare. Vad är det som gör dem till ett bättre gaming-tangentbord? Fördelar/ nackdelar

Har aldrig använt ett mekaniskt, så övertala mig varför jag skall byta ut mitt nuvadande tangentbord.

/ S2

Det är bara löjligt egentligen med mekaniska brytare när man spelar tycker JAG. Mekanisk är däremot fantastiskt om man skriver längre texter men till spel? njaaaaaa, får ju inte mer FPS precis och bättre gamer blir väl knappast) Bättre satsa på en riktigt bra mus om man e gamer så har man väl det redan..

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Förstår inte riktigt varför ni väljer att göra en text-review OCH en video-review. Antar inte man missar något genom att bara se videon?

Annars! Bra Jobbas Jonas, märks att video-vanan är inne och önskar ni släpper mer videos ..(och text ) men kanske inte samtidigt?

Rätt många som läser på ställen där man kanske inte kan se video?

Skrivet av huttala:

Det är väl ändå Ducky's idé om att man kan välja vilka knappar som ska lysa och inte. Eller har Corsair släppt något jag missat före Shine II från Ducky kom?

Det har ju funnits i många år känns det som, dock kanske inte på mekaniska.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

mk-85 för 900kr är nog bästa köpet jag kunde göra när de gäller tangentbord.

Körde innan med logitech g15 både blåa och oranga varianten i över 7år.

Tycker dock att dem borde ta bort numpadden som är totalt värdelös och endast används av ett antal människor som inte vill vänja sig med att använda en rad av siffror, varför ha samma knappar 2gånger på ett tangentbord, meninglöst och tar upp plats.

Logitech skulle gjort sitt mekaniska tangentbord med en liten LSD skärm, hade faktiskt varit trevligt.

Ojojoj, här hör jag direkt att du aldrig har jobbat på kontor där du behövt knappa mycket siffror. Numpaden hjälper mig otroligt mycket i mitt arbete och jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha ett vanligt tangentbord utan.
"ett antal människor som inte vill vänja sig..." du syftar alltså på alla som jobbar på kontor och behöver kunna skriva siffror snabbt? Ja det lär ju inte vara så många...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Ojojoj, här hör jag direkt att du aldrig har jobbat på kontor där du behövt knappa mycket siffror. Numpaden hjälper mig otroligt mycket i mitt arbete och jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha ett vanligt tangentbord utan.
"ett antal människor som inte vill vänja sig..." du syftar alltså på alla som jobbar på kontor och behöver kunna skriva siffror snabbt? Ja det lär ju inte vara så många...

Du kan skaffa en lös numpad isf, det är mycket mer ergonomiskt att ha tangentbord utan numpad, stor anledning till att jag föredrar det så ( Sen använder jag min numpad 1 gång per år också )

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Om Logitech hade släppt denna för ett halvår sedan så hade jag svalt den med hull och hår, då jag satt med ett G15 mk II.

"Tyvärr" så blev jag TKL-frälst av mitt Filco, men Logitech kanske släpper ett G710+ TKL också?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Du kan skaffa en lös numpad isf, det är mycket mer ergonomiskt att ha tangentbord utan numpad, stor anledning till att jag föredrar det så ( Sen använder jag min numpad 1 gång per år också )

Ja det är en lösning, men av alla jag känner som har provat den lösningen så är det ingen som föredrar den före ett fullstort tangentbord.
Smaken är som baken, jag fastnade bara lite på att du dömer ut andra efter dina egna preferenser. Bara för att du personligen föredrar det på ett sätt betyder inte att numpad-delen är "värdelös" och att de som föredrar den bara inte "vill vänja sig". Det kan ju faktist vara så att folk VILL ha numpad-delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Om Logitech hade släppt denna för ett halvår sedan så hade jag svalt den med hull och hår, då jag satt med ett G15 mk II.

"Tyvärr" så blev jag TKL-frälst av mitt Filco, men Logitech kanske släpper ett G710+ TKL också?

He he, det hade vatt nått: TKL + macroknappar!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ingen förlust då den ändå inte finns i ljus färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

mk-85 för 900kr är nog bästa köpet jag kunde göra när de gäller tangentbord.

Körde innan med logitech g15 både blåa och oranga varianten i över 7år.

Tycker dock att dem borde ta bort numpadden som är totalt värdelös och endast används av ett antal människor som inte vill vänja sig med att använda en rad av siffror, varför ha samma knappar 2gånger på ett tangentbord, meninglöst och tar upp plats.

Logitech skulle gjort sitt mekaniska tangentbord med en liten LSD skärm, hade faktiskt varit trevligt.

När man blivit drillad i skolan att använda numpad (är sjukt snabb på det även idag) och använder det dagligen trots att jag inte jobbar med siffror på det sättet. Man får sig en gratis dumstrut med den typen av uttalanden...

Skrivet av Ceogar:

Du kan skaffa en lös numpad isf, det är mycket mer ergonomiskt att ha tangentbord utan numpad, stor anledning till att jag föredrar det så ( Sen använder jag min numpad 1 gång per år också )

Mer ergonomiskt är att ha musen ungefär mitt framför tangtbordet egentligen men det fungerar tyvärr bara om man inte har sladd på den. Det är en bra poäng annars, men det är fasen svårt med 25 års vana...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Mer ergonomiskt är att ha musen ungefär mitt framför tangtbordet egentligen men det fungerar tyvärr bara om man inte har sladd på den. Det är en bra poäng annars, men det är fasen svårt med 25 års vana...

Nu är inte jag någon ergonomiexpert, men som jag har förstått det så är det statiska rörelser och ställningar som är ergonomiskt dåliga. Dvs det finns inga egentliga dåliga ställningar(förutsatt att man inte får direkt ont såklart), sålänge man ändrar rörelser och ställningar hela tiden. t.ex. växlar mellan touchpad och vanlig mus, kanske har olika typer av tangentbord, höjer sänker tangentbordet lite, etc.
Tyvärr så lever jag inte som jag lär, så jag brukar sitta otroligt oergonomiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brasse:

Nu är inte jag någon ergonomiexpert, men som jag har förstått det så är det statiska rörelser och ställningar som är ergonomiskt dåliga. Dvs det finns inga egentliga dåliga ställningar(förutsatt att man inte får direkt ont såklart), sålänge man ändrar rörelser och ställningar hela tiden. t.ex. växlar mellan touchpad och vanlig mus, kanske har olika typer av tangentbord, höjer sänker tangentbordet lite, etc.
Tyvärr så lever jag inte som jag lär, så jag brukar sitta otroligt oergonomiskt

Ja, när man håller armen längre ifrån en mer naturligt vilande hållning så blir det lätt fel/snedbelastning på både armar, axlar och nacke. Jag har blvit beordrad av två sjukgymnaster att ha musen framför tangentbordet, helst en äcklig moustrapper, men där gick gränsen för mig.

Samma här, jag slarvar en hel del, men å andra sidan ändrar jag ställning rätt mycket.