Permalänk

Moderkortet blockerar vattenkylning?

Hej kära sweclockers medlemmar. Jag har precis köpt nya dator delar. en i5 3570k samt en corsair h70 slutenvattenkylning. är jag skulle installera vattenkylnignen så är de några saker som sticker upp på moderkortet som gör att jag inte kan trycka ner kylblocket så långt att den fastnar.
Det jag vill uppnå med denna tråden är att de som har samma moderkort som mig ( asus p8z77-v-lx) och har slutenvattenkylning ska skriva vilken vattenkylning de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

Hej kära sweclockers medlemmar. Jag har precis köpt nya dator delar. en i5 3570k samt en corsair h70 slutenvattenkylning. är jag skulle installera vattenkylnignen så är de några saker som sticker upp på moderkortet som gör att jag inte kan trycka ner kylblocket så långt att den fastnar.
Det jag vill uppnå med denna tråden är att de som har samma moderkort som mig ( asus p8z77-v-lx) och har slutenvattenkylning ska skriva vilken vattenkylning de har.

Får gärna ge en bild över hur det ser ut när du försöker få fast den, alternativt säga vad som sitter i vägen, de blåa kylflänsarna?

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem

Ja, en bild vore nog på sin plats.

Jag kan ärligt talat inte tänka mig att den inte skulle få plats runt sockeln. Mindre kylare får man väl leta efter och passar inte den lär ju inget göra det, Intels stockkylare inkluderad.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som sticker upp? Du kanske kan ta bild på problemet?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Tror det är samma moderkort som jag använder i en av datorerna, dock kör jag med riktigt vattenkylning i den men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att installera en h70 på det..

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Tror det är samma moderkort som jag använder i en av datorerna, dock kör jag med riktigt vattenkylning i den men kan inte tänka mig att det skulle vara något problem att installera en h70 på det..
http://www.asus.se/websites/Global/products/wUVREuJSCNu0ys0i/...

Jag var tvungen att maka lite på en av av kondensatorerna som syns fem ovanför och fem till höger om pocessorsockeln (hade iofs inte samma MB) som annars tog emot när jag monterade mitt vattenbock.

Permalänk

nej typ runda silvriga saker som ticker upp 1,5 centimeter?

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

nej typ runda silvriga saker som ticker upp 1,5 centimeter?

Är det inte elektrolytkondensatorerna som du beskriver då? de som syns på lanbondens bild av moderkortet, fem i en rad ovanför sockeln och fem till höger om sockeln?

Permalänk

jo det är det

Permalänk
Medlem

http://www.corsair.com/en/blog/faq-mounting-your-hydro-series...
verkar funka fint här. skulle tro att du gör något fel då det ser ut att vara ett liknande moderkort som du har. gå igenom manualen, läs igenom allt innan du försöker montera det.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av hermanlange:

jo det är det

Var försiktig men som sagt jag var tvungen att maka en av dem dem lite åt sidan med en skruvmejsel, typ en halv millimeter bara. De sitter ju fast i kretskortet med två ben som går att böja lite grand. Normalt ska dessa ben vara centrerade i mitten men vid tillverkningen så kan somliga bli lite asymetriska tillräckligt för att de ska hamna lite olika. Eftersom de inte är nedtryckta ända ner mot kretskortet finns lite böjmån. Om det rör sig om mer än en knapp millimeter är det något annat fel.

Permalänk

Kan man inte fila bort nån millimeter på fästet till vattenblocket istället?
En datorbyggares bästa vän = Dremel

Permalänk
Medlem

Provat att vrida blocket 90 grader?

Permalänk

det känns jäkligt sketchy att fila på vattenkylning:/

Permalänk

har testat funkar inte

Permalänk

jag tror jag ska köpa någon annan sluten vattenkylning och testa istället har n något tips på någon med liten yta vid blocket?

Permalänk
Medlem

H60/H80/H100 (eller H80i/H100i) har annat typ av block, och bättre fästen. Borde funka bättre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Hotcpu6:

H60/H80/H100 har annat typ av block, och bättre fästen. Borde funka bättre.

Dock hade jag inte köpt h100 då du har stor chans att få en skit pump.

Köp Antec 620 eller h80i.

Jag har 2x h100 hemma och en h70.

H70 Montering är katastrof.

H100 Båda låter.

H80i va sjukt enkelt att montera och är helt knäpptyst dock använder jag inte fläktarna som följer med.

H100i är ju dock lite dyrare och den kan ha ljud från pumpen med senaste firmware.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

jga hade tänkt h100i inte h100

Permalänk

gäller detta h100i också?

Permalänk
Administrativ avgift

Killen verkar montera helt fel.....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

hahah förstår din tanke men jag hade med 2 kompisar som hjälpte mig i 2 dygn men de funka inte då ja sålde h70 till min kompis när vi installera de på hans kort gick de på första försöket.