Böter för nedladdat material

Permalänk
Medlem

Böter för nedladdat material

Hejsan!

Jag bara undrar hur vanligt det är att folk blir fälda för innehav utav olagligt material? Hur långt går filmbolag i frågan när det gåller enskillda filmer? Hur mycket har folk fått böta per film?

Jag hörde på radion att det var en Finsk(?) flicka som hade köpt en skiva online hos en webbbutik (typ CDON.com). Undertiden som skivan fraktades hade hon blivit så sugen på att höra låtarna på skivan hon hade köpt och betalat, så hon hade laddat ner skivan och blivit fälld för piratkopiering. Detta kan ju vara maximal otur, men hur vanligt är det egentligen? Har någon annan hört liknande historier?

Hoppas det finns flera som också är intresserade utav frågor som dessa!

Mvh

Jag tycker inte att tråden strider mot;

§ 7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Men om någon moderator misstycker så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så går antalet bötfällda för nedladdat material i Sverige att räkna på en hand.
Kollar man globalt stiger väl siffran lite men den är knappast hög och de som ligger i den största farozonen är såna som sitter på DC och publika trackers. Sen hur mycket man kan bli skyldig att betala beror mer på lagarna i det land man befinner sig än något annat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är större risk att få en blixt i skallen.

Permalänk
Entusiast

Senaste fallet jag hörde om var en kille som blev polisanmäld av sin rektor då han laddat hem film på sin skoldator. Sällsynt osmidigt av alla inblandade parter.

Hur som helst är det ytterst få fall i Sverige då Pontén och hans gäng primärt jagar de som distribuerar och inte de som laddar hem. Ibland är det samma person så de som sitter på stora DC-hubbar fortfarande kan få problem. De har ju även jagat bort alla stora trackers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24