Samsung klättrar på topplistan över kontraktstillverkare inom halvledarindustrin

Permalänk
Melding Plague

Samsung klättrar på topplistan över kontraktstillverkare inom halvledarindustrin

Koreanska Samsung växer så det knakar och kan snart vara ikapp och förbi Globalfoundries. Framgångarna hotas dock av Apples sannolika flytt till TSMC.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Betyder det att Apples grejer blir bättre så JA!!! Betyder det att de också ska bli ännu dyrare eller sämre NEJ!!!
Btw hur många nanometer hade de innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Betyder det att Apples grejer blir bättre så JA!!! Betyder det att de också ska bli ännu dyrare eller sämre NEJ!!!
Btw hur många nanometer hade de innan?

Jag visste inte att Apples produkter var intressanta i annan form än diskussionsunderlag här på swec...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Apples processorer beräknas stå för 89 procent av Samsungs totala försäljning. En flytt till TSMC skulle således vara ett hårt slag mot den koreanska halvledarjätten. Korea Times rapporterar att Samsung försöker sälja in den egna Exynos-serien till kinesiska ZTE och Huawei för att kompensera ett eventuellt bortfall av Apple som kund.

Det kan väl ändå inte stämma? Ett stort företag som Samsung målar in sig så fullständig i ett hörn.
Hur kan Apple stå för 89% av försäljningen? gör inte Samsung sina egna CPUer? Apple säljer ju inte 10 gånger mer än Samsung.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det kan väl ändå inte stämma? Ett stort företag som Samsung målar in sig så fullständig i ett hörn.
Hur kan Apple stå för 89% av försäljningen? gör inte Samsung sina egna CPUer? Apple säljer ju inte 10 gånger mer än Samsung.

Om jag förstod det rätt så gäller detta endast vinster man tjänar i kontrakt till andra tillverkare, inte företagets totala vinst inkluderade egna försäljningar till konsumenter men jag kan ha missuppfattat. Dock trodde jag att skärmar stod för en betydligt större försäljningsandel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kaya:

Det kan väl ändå inte stämma? Ett stort företag som Samsung målar in sig så fullständig i ett hörn.
Hur kan Apple stå för 89% av försäljningen? gör inte Samsung sina egna CPUer? Apple säljer ju inte 10 gånger mer än Samsung.

Jag fick inte heller ihop det med tanke på att Samsung ensamma säljer fler smartphones än Apple sen något år tillbaks. Jag hade för mig att de körde sina egna SoC i alla sina produkter.

Fast de kanske bara tittat på det som faktiskt sålts till andra och inte det som tillverkas för eget bruk. Då kan det nog stämma för Samsung har ju inte lyckats sälja sin plattform till andra i någon större utsträckning. Fast det kommer kanske senare för den är ju helt klart konkurrenskraftig. Borde vara ännu mer intressant nu när Ti har lagt ner sin SoC för telefoner.

Jag är också lite nyfiken på vad som ingår här. Ligger till exempel tillverkningen av minnen med här eller räknas det som annan halvledarproduktion? Samsungs flash är ju inte så ovanligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Det kan väl ändå inte stämma? Ett stort företag som Samsung målar in sig så fullständig i ett hörn.
Hur kan Apple stå för 89% av försäljningen? gör inte Samsung sina egna CPUer? Apple säljer ju inte 10 gånger mer än Samsung.

Kan väl vara så att Apple står för 89% av intäkterna? Allt de producerar åt apple får de säkert bra betalt för. Det som produceras för egen räkning säljer de antagligen internt till respektive avdelning där kretsarna monteras. Beroende på hur de väljer att sätta priserna internt kan de själva bestäma på vilken avdelning intäkterna hämnar i slutändan.
Men det är bara en teori

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stn1337:

Om jag förstod det rätt så gäller detta endast vinster man tjänar i kontrakt till andra tillverkare, inte företagets totala vinst inkluderade egna försäljningar till konsumenter men jag kan ha missuppfattat. Dock trodde jag att skärmar stod för en betydligt större försäljningsandel.

Skärmarna ligger väl under ett annat dotterbolag som heter Samsung Display eller nåt i den stilen. Fast de är ju fortfarande Samsung. Inte lätt att hålla ordning på kaoset i hur de där enorma industrijättarna sitter ihop egentligen. Hur som helst klassas väl inte skärmar som halvledare hur man än vänder och vrider på det. Men jag är fortfarande lite nyfiken på om de har med Samsungs produktion av DRAM och Flash i de där siffrorna eller om de räknas som något annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av kaya:

Det kan väl ändå inte stämma? Ett stort företag som Samsung målar in sig så fullständig i ett hörn.
Hur kan Apple stå för 89% av försäljningen? gör inte Samsung sina egna CPUer? Apple säljer ju inte 10 gånger mer än Samsung.

Samsung har nog inte målat in sig i ett hörn medvetet, men det är en relativt färsk aktör inom kontraktstillverkning av halvledare som inte har hunnit plocka upp så många kunder än.

De där 89 procenten är det som Samsung säljer till externa aktörer, de egna processorerna är alltså inte inräknade. Det innebär att utöver Apple står andra företag bakom endast 11 procent av Samsungs försäljning. Det Korea Times säger är att Samsung vill använda mer fabrikskapacitet för de egna Exynos-processorerna för att minimera den ekonomiska inverkan det skulle få om de tappade Apple som kund.

Skrivet av stn1337:

Om jag förstod det rätt så gäller detta endast vinster man tjänar i kontrakt till andra tillverkare, inte företagets totala vinst inkluderade egna försäljningar till konsumenter men jag kan ha missuppfattat. Dock trodde jag att skärmar stod för en betydligt större försäljningsandel.

Det här gäller enbart företagets halvledardivision och har alltså ingenting med försäljning av skärmar m.m att göra. Ser vi till Samsung totalt beräknas förlusten i omsättning "bara" ligga på ~3 procent om de skulle tappa tillverkningen av Apples A-serie processorer. Det förutsätter att Samsung inte kompenserar genom att sälja exempelvis fler Exynos-processorer till andra aktörer, eller får in nya kontrakt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Skärmarna ligger väl under ett annat dotterbolag som heter Samsung Display eller nåt i den stilen. Fast de är ju fortfarande Samsung. Inte lätt att hålla ordning på kaoset i hur de där enorma industrijättarna sitter ihop egentligen. Hur som helst klassas väl inte skärmar som halvledare hur man än vänder och vrider på det. Men jag är fortfarande lite nyfiken på om de har med Samsungs produktion av DRAM och Flash i de där siffrorna eller om de räknas som något annat.

Tack för svaret!

Väldigt intressant detta men måste vara ärlig och säga att artikeln är väldigt luddig skriven. För en oinsatt förstår man ingenting.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Samsung har nog inte målat in sig i ett hörn medvetet, men det är en relativt färsk aktör inom kontraktstillverkning av halvledare som inte har hunnit plocka upp så många kunder än.

De där 89 procenten är det som Samsung säljer till externa aktörer, de egna processorerna är alltså inte inräknade. Det innebär att utöver Apple står andra företag bakom endast 11 procent av Samsungs försäljning. Det Korea Times säger är att Samsung vill använda mer fabrikskapacitet för de egna Exynos-processorerna för att minimera den ekonomiska inverkan det skulle få om de tappade Apple som kund.

Det här gäller enbart företagets halvledardivision och har alltså ingenting med försäljning av skärmar m.m att göra. Ser vi till Samsung totalt beräknas förlusten i omsättning "bara" ligga på ~3 procent om de skulle tappa tillverkningen av Apples A-serie processorer. Det förutsätter att Samsung inte kompenserar genom att sälja exempelvis fler Exynos-processorer till andra aktörer, eller får in nya kontrakt.

Räknas tillverkningen av DRAM och NAND in i halvledartillverkningen här? Eller de kanske inte tillverkar sånt på kontrakt utan enbart säljer färdiga produkter så det landar utanför ändå. Alltså att de säljer färdiga minneskapslar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Räknas tillverkningen av DRAM och NAND in i halvledartillverkningen här? Eller de kanske inte tillverkar sånt på kontrakt utan enbart säljer färdiga produkter så det landar utanför ändå. Alltså att de säljer färdiga minneskapslar.

NAND/DRAM som är räknas inte in här då det är Samsungs egna produkter, den här nyheten gäller enbart kontraktstillverkning av andras kretsar. Exempelvis Apple som är den klart största kunden, eller som annat exempel om Samsung skulle sköta tillverkningen av grafikkretsar åt AMD/Nvidia.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Jag visste inte att Apples produkter var intressanta i annan form än diskussionsunderlag här på swec...

Jaså? Du kanske ska ta och kolla här lite oftare.
Apple gör ju trots allt såna produkter som vi "nördar" är intresserade av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jaså? Du kanske ska ta och kolla här lite oftare.
Apple gör ju trots allt såna produkter som vi "nördar" är intresserade av

Hade alltid trott att det var tvärtom. Det är ju produkter för "vanliga människor", snarare, typ motsatsen till nicheprodukter. Om man är informerad och sakkunnig är det väl nästan självklart att man väljer bättre och billigare alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Hade alltid trott att det var tvärtom. Det är ju produkter för "vanliga människor", snarare, typ motsatsen till nicheprodukter. Om man är informerad och sakkunnig är det väl nästan självklart att man väljer bättre och billigare alternativ?

Vadå bättre? Om du nu är så kunnig förklara gärna för mig vad som är så mycket bättre och samtidigt billigare
med andra mobiler? Det handlar inte om hur många Megahertz processorn har på pappret och hur många kärnor.
Många mobiler/plattor har 4-kärniga cpu'er men ändå är de inte snabbare än Apples som har två.
En stor del av dem "kunniga" som jag ser har även en iPhone till exempel, varför?
Inte för att den är världens snabbaste mobil utan för att dom känner sig bekväma med mobilen och operativsystemet.

Här talar vi om allt som har med teknik att göra, oavsett vilket företag som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Vadå bättre? Om du nu är så kunnig förklara gärna för mig vad som är så mycket bättre och samtidigt billigare
med andra mobiler? Det handlar inte om hur många Megahertz processorn har på pappret och hur många kärnor.
Många mobiler/plattor har 4-kärniga cpu'er men ändå är de inte snabbare än Apples som har två.
En stor del av dem "kunniga" som jag ser har även en iPhone till exempel, varför?
Inte för att den är världens snabbaste mobil utan för att dom känner sig bekväma med mobilen och operativsystemet.

Här talar vi om allt som har med teknik att göra, oavsett vilket företag som gör det.

Fair enough. Jag trodde att fördelarna med öppna operativsystem var rätt så uppenbara, men som sagt är ju smaken som baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Fair enough. Jag trodde att fördelarna med öppna operativsystem var rätt så uppenbara, men som sagt är ju smaken som baken.

Jo, men alla använder sig inte av de fördelarna, väldigt många har ingen användning för det alls.
Jag till exempel kanske är något av en nörd men jag köper ändå inte Android bara för att den har massa grejer
och är "öppet" för jag skulle ändå inte använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valvar:

Fair enough. Jag trodde att fördelarna med öppna operativsystem var rätt så uppenbara, men som sagt är ju smaken som baken.

Det är därför Linux är herren på toppen på folks skrivbord? Folk i gemene man skiter fullständigt i ifall systemet är öppet.. Det är helt andra saker så som priset som spelar större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det är därför Linux är herren på toppen på folks skrivbord? Folk i gemene man skiter fullständigt i ifall systemet är öppet.. Det är helt andra saker så som priset som spelar större roll.

Uppenbarligen inte priset, eftersom Linux är gratis, men varken Mac OS eller Windows är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcznarf:

Uppenbarligen inte priset, eftersom Linux är gratis, men varken Mac OS eller Windows är det.

Ifallet Android så är det givetvis priset på hårdvaran man talar om..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det är därför Linux är herren på toppen på folks skrivbord? Folk i gemene man skiter fullständigt i ifall systemet är öppet.. Det är helt andra saker så som priset som spelar större roll.

Jag talade visserligen inte om gemene man.

Permalänk
Citat:

Apples processorer beräknas stå för 89 procent av Samsungs totala försäljning.

J*vlar!!!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av HElephant:

J*vlar!!!

Det är väl inte så många fler än apple o samsung som använder exynos? O de säljer väl inte cpuer till sig själva?
Samsung kan ju inte klämma fram hur stort antal som helst. Eftersom de är värdens största telefontillverkare med s3an som mest sålda telefon och apple som kränger rätt bra med iphones och ipads så har de nog haft fullt upp.

Långt ifrån alla samsungs telefoner har ju samsung exynos soc.

Det aktiveras runt 1.3milj nya android lurar varje dag (kanske ännu fler nu, ökar i otrolig takt hela tiden), samsung står för nästan 50% av detta. Så det är nog lugnt. De höjde ju priset till apple nyss också.

Låter dramatiskt men de är säkert inte så bedrövade över att bli av med apple.

http://appleinsider.com/articles/12/10/22/samsung-plans-to-te...