Permalänk

Tyst dator, Antec Kühler H2O 620?

Tjena! nu är det så att jag snart ska beställa min nya dator(http://www.inet.se/kundvagn/visa/2827718/2013-01-10). Vid sidan av prestanda har jag hela tiden varit beredd att betala en del för tystnad, då min nuvarande dator låter något extremt. Jag har läst recensioner om Antec Kühler H2O 620(http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620) och många verkar klaga rätt mycket på ljudnivån. Så jag tänkte helt enkelt kolla med er om det finns något tystare alternativ till denna, som förstås helst funkar med mitt paket. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

jag har en sådan och jag tycker att den går tyst, men vad jag tycker är tyst kanske du inte alls håller med om. men jag rekomenderar den.

Permalänk
Skrivet av Tjockdator:

Tjena! nu är det så att jag snart ska beställa min nya dator(http://www.inet.se/kundvagn/visa/2827718/2013-01-10). Vid sidan av prestanda har jag hela tiden varit beredd att betala en del för tystnad, då min nuvarande dator låter något extremt. Jag har läst recensioner om Antec Kühler H2O 620(http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620) och många verkar klaga rätt mycket på ljudnivån. Så jag tänkte helt enkelt kolla med er om det finns något tystare alternativ till denna, som förstås helst funkar med mitt paket. Tack på förhand!

Min 620 är knäpptyst med corsair sp120 quite edition. Många har haft problem med högljuda pumpar som låter som kaffekokare.
Men du bör byta ut originalfläkten då den inte är den tystaste

Permalänk
Medlem

Är du bered att betala extra för tystnad bör du inte köpa en Antec H20 eller någon annan vattenkylare för den delen. En tornkylare kommer alltid vara det bättre valet när tystand är prio 1. För några kronor till kan du få en Noctua NH-U12P, samma radiatoryta som H20 och mycket bättre fläktar http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2
Men när du ändå lägger så mycket pengar på datorn skulle jag rekommendera En NH-D14 http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14
Gillar du be-Quiet skulle du kunna ta en Dark Rock Pro men den presterar inte bra i förhållande till hur mycket mer än NH-D14 den kostar http://www.inet.se/produkt/6308768/be-quiet-cpu-cooler-dark-r...
Till de här kylarna vill du ha lägre minnen http://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8192mb-cl10...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Antec H20 620 och tyvärr så lät den som en kaffekokare så det blev att skicka tillbaka den och ville inte chansa på samma skit igen. Så jag köpte Noctua NH-U12P SE2 istället. Kylare lika bra och helt knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Har H20 620 + Noctua fläkt

Låter nästan ingenting men du får bättre kylning med tornkylare.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk

Tackar för svar! Då jag inte bygger själv är det ens möjligt att byta ut originalfläkten förövrigt? På tal om tornkylare, hur står de sig, vad ska man kalla det, 'pretandamässigt' gentemot en vattenkylare? Jag tycker de ser riktigt bra ut, är NH-D14 bättre och tystare, samt får den plats osv i mitt bygge? Varför vill jag byta ram?

Permalänk

Jag kan inte göra mer än att rekommendera be quiet! Dark Rock Pro 2. Knäpptyst och kyler som en dröm. Dock måste du byta till LP (low profile) minnen, fast den kyler inte lika bra. LP minnen kyler perfekt om du inte ska överklocka dem.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Tackar för svar! Då jag inte bygger själv är det ens möjligt att byta ut originalfläkten förövrigt? På tal om tornkylare, hur står de sig, vad ska man kalla det, 'pretandamässigt' gentemot en vattenkylare? Jag tycker de ser riktigt bra ut, är NH-D14 bättre och tystare, samt får den plats osv i mitt bygge? Varför vill jag byta ram?

En NH-D14 är bättre än alla 120mm vattenkylare vilket är fullt logiskt för den ha rdubbelt så mycket radiatoryta som en 120mm vattenkylare. H100i är bättre än NH-D14 men ska man få den tyst måste man betala nästan 1000kr för kylaren och nya fläktar, NH-D14 har redan några av de bästa fläktarna som finns och blir mycket billigare.
Du vill byta ram för att de du valt är väldigt höga och kommer att slå i fläktarna på alla två torns kylare.
Jag tänkte inte på att du inte bygger den själv, inet har satt en gräns på 650g på cpu-kylare för det är påfrestande för moderkortet att åka genom hela Sverige med ett kilo metal hängandes.
Du är nästan tvungen att välja en vattenkylare, hela deras vikt häger i chassit så den är inget problem för dem. Välj bara nya fläktar till den annars blir du inte nöjd med ljudnivån.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

En NH-D14 är bättre än alla 120mm vattenkylare vilket är fullt logiskt för den ha rdubbelt så mycket radiatoryta som en 120mm vattenkylare. H100i är bättre än NH-D14 men ska man få den tyst måste man betala nästan 1000kr för kylaren och nya fläktar, NH-D14 har redan några av de bästa fläktarna som finns och blir mycket billigare.
Du vill byta ram för att de du valt är väldigt höga och kommer att slå i fläktarna på alla två torns kylare.
Jag tänkte inte på att du inte bygger den själv, inet har satt en gräns på 650g på cpu-kylare för det är påfrestande för moderkortet att åka genom hela Sverige med ett kilo metal hängandes.
Du är nästan tvungen att välja en vattenkylare, hela deras vikt häger i chassit så den är inget problem för dem. Välj bara nya fläktar till den annars blir du inte nöjd med ljudnivån.

Så jag kan inte beställa med torn kylarena alltså? Vilken kylare rekommenderar du då om jag vill ha det ganska tyst men samtidigt inte vill förlora prestanda på något sätt? Är beredd att lägga några fler slantar för detta. Kan jag välja nya fläktar till en kylare även om jag låter de bygga ihop den åt mig? tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tystare än TR Silver Arrow blir det nog inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Så jag kan inte beställa med torn kylarena alltså? Vilken kylare rekommenderar du då om jag vill ha det ganska tyst men samtidigt inte vill förlora prestanda på något sätt? Är beredd att lägga några fler slantar för detta. Kan jag välja nya fläktar till en kylare även om jag låter de bygga ihop den åt mig? tack på förhand!

Jag har ändrat ditt paket med nya kylare och fläktar så det blir lättare för dig att inte missa något.
Jag valde en tornkylare från coolermaster som inte är för tung på den ska två Noctua fläktar monteras.
För chassi kylning blev det tre 140mm fläktar från Noctua. Dessa ska kopplas in i chassits fläktkontroller.
Bytte hårddisken till en Western Digital för min Seagete 7200rpm låter mycket mer än mina fem WD Green
Bytte ram till low-profile, jag gjorde även en ändring som du kan ske inte håller med om men som jag ändå skulle rekommendera. Jag bytte ditt 7970 som inte finns i lager till ett 7950, det är 30% billigare och presterar 20% sämre, anledningen till bytet är att ditt 7970 inte finns i lager och Asus 7970 tar upp tre pci platser vilket inte är bra för temperaturerna om du planerar att köra crossfire i framtiden.
Jag kan gå i god för kylaren på msi kortet det är väldigt tyst och 7950 ska klocka sjukt bra.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2858271/2013-01-17
Du kan skicka ett meddelande till inet där du ber dem göra vad jag har skrivit om fläktarna, original fläktarna från chassit och kylaren som blir över kan de skicka med men de ska inte monteras i chassit.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Tystare än TR Silver Arrow blir det nog inte.

vilken är det? Funkar den inför det som skrevs tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

vilken är det? Funkar den inför det som skrevs tidigare?

För tung dock väldigt bra.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

vilken är det? Funkar den inför det som skrevs tidigare?

Aha, nä det funkar nog inte.
Men går det inte att be inet lägga kylaren bredvid och så kan du sätta fast den sen?
Det är definitivt inget svårt eller så.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Jag har ändrat ditt paket med nya kylare och fläktar så det blir lättare för dig att inte missa något.
Jag valde en tornkylare från coolermaster som inte är för tung på den ska två Noctua fläktar monteras.
För chassi kylning blev det tre 140mm fläktar från Noctua. Dessa ska kopplas in i chassits fläktkontroller.
Bytte hårddisken till en Western Digital för min Seagete 7200rpm låter mycket mer än mina fem WD Green
Bytte ram till low-profile, jag gjorde även en ändring som du kan ske inte håller med om men som jag ändå skulle rekommendera. Jag bytte ditt 7970 som inte finns i lager till ett 7950, det är 30% billigare och presterar 20% sämre, anledningen till bytet är att ditt 7970 inte finns i lager och Asus 7970 tar upp tre pci platser vilket inte är bra för temperaturerna om du planerar att köra crossfire i framtiden.
Jag kan gå i god för kylaren på msi kortet det är väldigt tyst och 7950 ska klocka sjukt bra.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2858271/2013-01-17
Du kan skicka ett meddelande till inet där du ber dem göra vad jag har skrivit om fläktarna, original fläktarna från chassit och kylaren som blir över kan de skicka med men de ska inte monteras i chassit.

Tack så mycket! Kommer detta paket kyla bra osv och ändå vara relativt tyst tror du? Vad innebär Low-profile RAM för prestanda? Tack i övrigt, angående grafikkortet så tror jag det kan vara en god ide, men är inte helt hundra ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Tack så mycket! Kommer detta paket kyla bra osv och ändå vara relativt tyst tror du? Vad innebär Low-profile RAM för prestanda? Tack i övrigt, angående grafikkortet så tror jag det kan vara en god ide, men är inte helt hundra ännu.

Jag kan säga att både den tornkylaren och grafikkortet kommer väsnas mycket. Välj en noctue tornkylare och ett grafikkort av asus direct cuii serie.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-...
Välj detta nätaggregat, den är semipassiv vilket innebär att fläkten är helt stilla vid lägre laster. Men som sagt, byt ut grafikkortet du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockdator:

Tack så mycket! Kommer detta paket kyla bra osv och ändå vara relativt tyst tror du? Vad innebär Low-profile RAM för prestanda? Tack i övrigt, angående grafikkortet så tror jag det kan vara en god ide, men är inte helt hundra ännu.

Low-profile har noll effekt på prestandan, ram har inget behov av kylning det är bara för att de ska bli snyggare. Den kommer att vara riktigt tyst, du kan köra fläktarna på lägra läge på fläktkontrollen utan att få problem med temperaturerna, baserat på om du ska överklocka direkt kan du be inet koppla in fläktarna till cpu-kylaren med low noise eller ultra low niose adaptern. Ultra om du ska vänta med överklockning. De vet vad jag menar så säg bara det till dem. Gällande grafikkortet tänker jag såhär, de 1000kr går till att köpa ett kort till så snart som möjligt. När 8000-serien kommer kommer priserna på 7000- serien sjunka och folk kommer vilja byta ut sina kort så det kommer säkert att gå att få tag på ett 7950 för under 2000kr om några månader.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Ett bygge, en tråd. Se §3.3 i reglerna, samt tidigare tillsägelser.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.