Permalänk
Avstängd

Audio Technica ATH-M50

Kan få de till ett riktigt billigt pris, bör jag köpa de, har råd med bättre, vilka bättre alternativ finns det isf?

Permalänk
Medlem

Skriv om och skriv rätt är du bussig!

Skriv din budget.
Vad du ska använda hörlurarna till. Spel, musik eller film?
Skriv också vad du kommer driva hörlurarna. Datorn? Iphone etc.

Det är väldigt svårt för oss att ge konkreta råd utan att veta under vilka omständigheter du kommer att använda hörlurarna.

Permalänk
Avstängd

Datorn kommer att driva hörlurar,a XOnar phoebus har jag.

De till för spel och musik, lyssnar på båda lika mycket, ibland mer spel, ibland mer musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loggan08:

Datorn kommer att driva hörlurar,a XOnar phoebus har jag.

De till för spel och musik, lyssnar på båda lika mycket, ibland mer spel, ibland mer musik.

Okej, till vilket pris kan du få dem?

Jag fick mina som ett inbyte från en razer mamba 2012 och jag är väldigt nöjd. Jag driver mina med ett usb ljudkort från steelseries, vilket inte är det bästa. Jag har även kört dem med min samsung galaxy s2 och det lät helt okej ändå.

Jag nyttjar dem till bf3, spotify musik och lite filmer/serier. Jag är ingen audiophile, men till och med jag kände ett enormt lyft från mina gamla siberia hörlurar.

Hittar du dem till ett bra pris så kan jag rekommendera dem.

Permalänk
Avstängd

1190kr kan jag få de för, har budget på 1600kr just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Audio Technica ATH-M50 och jag tycker personligen att de är otroligt bra all-round hörlurar för sitt pris.

Permalänk
Skrivet av Androoid:

Jag har ett par Audio Technica ATH-M50 och jag tycker personligen att de är otroligt bra all-round hörlurar för sitt pris.

Instämmer helt! Det är ju Studio Lurar som är neutrala.

Permalänk
Medlem

Bättre enligt mig är DT770 - men det är nog en smaksak

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk

Jag har dessa och tycker dom inte är särskilt bra om dom, har spela in dom i säkert över 50 timmar nu, diskanten låter fortfarande skit, skrikigt, helt värdeslöst till rock som Guns N Roses.

Till Trance, dance å house funkar dom bättre. Den thighta basen är den starka sidan den är rapp och hänger med i svängarna.

Men diskanten är jobbig som fasen. Personligen gillar jag Akg`s öppna lurar mycket mer. Jag har ett xonar d2 om du undrar.

Mycket bra till musik som http://www.youtube.com/watch?v=g6pbU9zjJEc

Dåligt till http://www.youtube.com/watch?v=1w7OgIMMRc4

Jag kan inte förstå vad som är fel på diskanten, för har massa billigare lurar som spelar bättre. Diskanten blir väldigt metallisk eller hur man ska förklara det

siberia v2 som är ett skit-headset har ungefär 1000 gånger bättre diskant, men där suger basen hårt.

För perfekt diskant måste man ha öppna lurar?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av simmefinne:

Instämmer helt! Det är ju Studio Lurar som är neutrala.

Om dom är neutrala varför spelar diskanten så dåligt då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Nej det behöver inte vara öppna lurar för att få "bra" diskant, eller rättare sagt mindre/ljuvare diskant och/eller tex mer fokus på tex mellanregister i FR.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem

Har ett på ATH-M50's, tyvärr drivs de av min skitiga ASUS G73SW och dess "ljudkort". Försöker skaffa bättre drivrutiner till datorn men ändå tycker jag de är riktigt sköna. Har laddat ner en moddad version av mina Realtek drivrutiner så det börjar låta bättre. Gillar de starkt nu även om ljudet kommer ifrån en kotte, så de kan bara bli bättre.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk

Slå till, det hade nästan hela head-fi.org instämt om, till det priset

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Nej det behöver inte vara öppna lurar för att få "bra" diskant, eller rättare sagt mindre/ljuvare diskant och/eller tex mer fokus på tex mellanregister i FR.

Så vilka andra slutna lurar rekommenderar du i samma prisklass då?

Men hur kan dom ha misslyckats så med diskanten på ATH-M50, alla säger att det är en smaksak, men mina polare har lyssna på mina ATH-M50 och ingen gillar det här skrälliga/disharmoniska soundet diskanten ger.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blue eyed devil:

Så vilka andra slutna lurar rekommenderar du i samma prisklass då?

Men hur kan dom ha misslyckats så med diskanten på ATH-M50, alla säger att det är en smaksak, men mina polare har lyssna på mina ATH-M50 och ingen gillar det här skrälliga/disharmoniska soundet diskanten ger.

Du har inte tänkt på att det kanske är fel på just dina hörlurar då?

Om alla andras låter bra, och dina på något sätt låter skit, då har du antingen fel på hörseln eller fått ett måndagsexemplar...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan tala om eftersom jag håller på med elektronisk musik själv och har lurar såsom HD 650 och Sennheiser HD-25-1 II tänkte testa dessa lurarna fick dom i torsdags från Dustin och har lyssnat kanske 6timmar sen dess, kan konstatera att diskanten är väldigt onaturlig jämfört med Sennheiser som jag är van vid sedan är dom ruskigt dåliga på "soundstage" alltså tex om du hör att ett piano i en låt är väldigt brett eller om en hihat är lagd något åt vänster tex som jag hör direkt i mina Sennheiser det känns nästan som ljudet kommer bakifrån/från sidorna och inte naturligt som vore framifrån.. Tycker också dom trycker nått enormt uppe på huvet och dom är inte stoppade tillräckligt tycker jag, jag känner fortf plastramen.. Föredrar till och med mina HD-25or som är on-ear istället på komfortsidan. Det som M50 har bättre än båda Sennheiser är bas den är riktigt fin utan att ta över dom andra registren.. Blir nog dock för min del att skicka tillbaks dom på måndag, har packat ner dom nyss för jag får huvudvärk av att ha dom på även fast jag haft dom på kartongen stretchade över två nätter.

EDIT: Dom har heller inte utbytbarkabel vilket är tråkigt för ett par så dyra lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så vilka andra slutna lurar rekommenderar du i samma prisklass då?

Men hur kan dom ha misslyckats så med diskanten på ATH-M50, alla säger att det är en smaksak, men mina polare har lyssna på mina ATH-M50 och ingen gillar det här skrälliga/disharmoniska soundet diskanten ger.

Jag har inte bäst koll på slutna hörlurar, speciellt i den prisklassen. Men jag har hört att Custom One Pro ska vara ganska bra allrounders med mindre diskant. I högre pisklass kan jag tänka mig ett par basslurar som inte har någon skärande diskant och det är Denon D5000/D7000.

Jag anar att många slutna hörlurar är utförda för att utmärka bass + detalj/diskant eftersom bass fungerar bäst på slutna. Mellanregister och nerdragen diskant på slutna funkar lika bra, men inte just för M50. Alternativt finns ATH-Pro700MKII, den ska också ha bättre bassrespons.

Edit.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Du har inte tänkt på att det kanske är fel på just dina hörlurar då?

Om alla andras låter bra, och dina på något sätt låter skit, då har du antingen fel på hörseln eller fått ett måndagsexemplar...

Det är inge fel på dom, utan dom låter bara så, "alla andras"= min polare har akg lurar, känner ingen med ATH-M50 så kan inte jämföra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Kan tala om eftersom jag håller på med elektronisk musik själv och har lurar såsom HD 650 och Sennheiser HD-25-1 II tänkte testa dessa lurarna fick dom i torsdags från Dustin och har lyssnat kanske 6timmar sen dess, kan konstatera att diskanten är väldigt onaturlig jämfört med Sennheiser som jag är van vid sedan är dom ruskigt dåliga på "soundstage" alltså tex om du hör att ett piano i en låt är väldigt brett eller om en hihat är lagd något åt vänster tex som jag hör direkt i mina Sennheiser det känns nästan som ljudet kommer bakifrån/från sidorna och inte naturligt som vore framifrån.. Tycker också dom trycker nått enormt uppe på huvet och dom är inte stoppade tillräckligt tycker jag, jag känner fortf plastramen.. Föredrar till och med mina HD-25or som är on-ear istället på komfortsidan. Det som M50 har bättre än båda Sennheiser är bas den är riktigt fin utan att ta över dom andra registren.. Blir nog dock för min del att skicka tillbaks dom på måndag, har packat ner dom nyss för jag får huvudvärk av att ha dom på även fast jag haft dom på kartongen stretchade över två nätter.

EDIT: Dom har heller inte utbytbarkabel vilket är tråkigt för ett par så dyra lurar.

Haha precis som jag tycker då, jag får dock huvudvärk eller mer ont i mina stackars öron av att dom låter så dåligt. Dom låter skit rent ut sagt och borde inte få kallas studio-lurar.

Alla säger att dom låter bättre när man har spela in dom, 100+ timmar nu och diskanten låter fortfarande skit. Fast blir lite orättvist när du jämför 3000 krs lurar med 1300 krs lurar. Vad jag inte fattar är varför alla berömmer ATH-M50 överallt på nätet, till å med ljud-tidningar ger dom högsta betyg.. Är dom döva eller vad? Jag har blivit lurad, jag skulle ha lyssna på dom innan jag köpte dom. Varför är diskanten bättre på mina Siberia v2, den är mer varm, rund harmonisk och inte så stickig, kall och metallisk som på ATH-M50....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Anledningen till att dom är så populära och berömda är för att dom presterar väldigt bra för dess prisklass. Dom är bland några hörlurar som klassas som entry-level lurar till hi-fi världen, självklart är diskanten rivande ibland, men i andra andelar är dom väldigt bra så som i SQ, bass och ljudbild. Går du däremot över 2-2500kr och upp till 3000kr börjar riktiga referensklasser stiga fram så som HD650, HD600, DT880, K701. Och med dessa lurar tycker jag även man kommer längre med när man byter ut sin utrustning, varav dom andra billigare varianterna har minimal prestationsskillnad.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Anledningen till att dom är så populära och berömda är för att dom presterar väldigt bra för dess prisklass. Dom är bland några hörlurar som klassas som entry-level lurar till hi-fi världen, självklart är diskanten rivande ibland, men i andra andelar är dom väldigt bra så som i SQ, bass och ljudbild. Går du däremot över 2-2500kr och upp till 3000kr börjar riktiga referensklasser stiga fram så som HD650, HD600, DT880, K701. Och med dessa lurar tycker jag även man kommer längre med när man byter ut sin utrustning, varav dom andra billigare varianterna har minimal prestationsskillnad.

Ja du har så rätt så. Ingen större skilland mellan random philips lurar för 500kr+ och ATH-M50. Ångrar mig lite att jag inte köpte K701 på en gång, men 2500 kr känns så saftigt, men å andra sidan är det bättre å köpa bra saker på en gång som du säger än att köpa ett par halvdana saker flera gånger.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blue eyed devil:

Det är inge fel på dom, utan dom låter bara så, "alla andras"= min polare har akg lurar, känner ingen med ATH-M50 så kan inte jämföra.

"alla andras" = allt folk som hyllar dem på forum.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Det är i alla fall ett stort steg över dom billiga budget och/eller 'gaming' varianterna och kan anses som det första steget in i hi-fi. Men vill man ha riktigt örongodis får man förvänta sig att lägga ner en extra tusenlapp eller två och kanske även införskaffa en rimlig förstärkare. Jag lärde mig detta ett tag sen när jag trodde jag fortfarande kunde hålla mig 'under budget', även om ~3000 anses som mid-tier.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja du har så rätt så. Ingen större skilland mellan random philips lurar för 500kr+ och ATH-M50. Ångrar mig lite att jag inte köpte K701 på en gång, men 2500 kr känns så saftigt, men å andra sidan är det bättre å köpa bra saker på en gång som du säger än att köpa ett par halvdana saker flera gånger.

http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Blir under 1900kr med frakt

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Det var ett bra pris.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Newklear:

"alla andras" = allt folk som hyllar dem på forum.

Ja det är ju kanske inte omöjligt att det är något fel på mina, men å andra sidan dom spelar rätt bra det är bara diskanten som är dålig.

Men ska testa med andra ljudkort/stärkare och se om jag här någon skillnad.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ja det är ju kanske inte omöjligt att det är något fel på mina, men å andra sidan dom spelar rätt bra det är bara diskanten som är dålig.

Men ska testa med andra ljudkort/stärkare och se om jag här någon skillnad.

Oroa dig inte, M50 är ganska kända för sin diskant och jag tyckte också att dom var väldigt ljusa. Och jag håller med att diskaten på dessa är 'vassare' än på Beyers 770+990 där diskanten fortfarande är hög men ljuvare och inte lika rivande.

Ganska billiga lurar tjänar inte så mycket på förstärkning då såna hörlurar är generellt lättdrivna, om du inte är ute efter 'färgade' förstärkare som är en aning varma, så som tex M-Stage, V200 eller till och med OTL rörförstärkare som kan bli väldigt mörka/varma beroende på vilka rör man använder. Och dessa skillnader är små när det kommer till diskant, det handlar mer om att ha bättre kontroll över bass, ljudbild och mellanregister. Diskant kommer fortfarande finnas (kanske i lite mindre mängd) men dess 'rivande' och 'metalliska' karaktär är något som kommer sitta kvar. Man kan inte förvänta sig att helt göra om ett par hörlurar genom andra komponenter i systemet. Förstärkare är enbart till för att driva vissa svårdrivna hörlurar och i vissa fall ge små tweaks åt sidan. Och ska du köra förstärkare så uppgradera dina hörlurar först

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Oroa dig inte, M50 är ganska kända för sin diskant och jag tyckte också att dom var väldigt ljusa. Och jag håller med att diskaten på dessa är 'vassare' än på Beyers 770+990 där diskanten fortfarande är hög men ljuvare och inte lika rivande.

Ganska billiga lurar tjänar inte så mycket på förstärkning då såna hörlurar är generellt lättdrivna, om du inte är ute efter 'färgade' förstärkare som är en aning varma, så som tex M-Stage, V200 eller till och med OTL rörförstärkare som kan bli väldigt mörka/varma beroende på vilka rör man använder. Och dessa skillnader är små när det kommer till diskant, det handlar mer om att ha bättre kontroll över bass, ljudbild och mellanregister. Diskant kommer fortfarande finnas (kanske i lite mindre mängd) men dess 'rivande' och 'metalliska' karaktär är något som kommer sitta kvar. Man kan inte förvänta sig att helt göra om ett par hörlurar genom andra komponenter i systemet. Förstärkare är enbart till för att driva vissa svårdrivna hörlurar och i vissa fall ge små tweaks åt sidan. Och ska du köra förstärkare så uppgradera dina hörlurar först

Tack för det svaret, menade mest att jag skulle testa på några "stero" stärkare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Funderar på att komplitera min samling med ett par Beyerdynamic DT 770 Pro Limited Edition. Kör för nuvarande m50 som huvudlur och har inte något problem med diskant i dem. Kör dem ur en DAC/AMP kombo iofs och endast flac eller nu på sistone lite reggae på Spotify, fungerar ypperligt med bass boosten på slagen
Nu läste jag här att 770 har lite rundare diskant.. undrar om jag tycker de låter för tråkigt då.. hmm

Permalänk
Medlem

Akg k550 är också ett alternativ, 1600ish från Thomann plus frakt. Har själv de och tycker de är bra, dock att tänka på om du spelar mycket fps är att med öppna hörlurar hör du lättare vart "fienden" är än med slutna hörlurar.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550