Permalänk
Medlem

Q9550 c1 klock tips

Hej tänkte jag skulle klocka min q9550 till 3.5ghz och har lyckas fått den stabilt med domma settings som är här nere.
Men eftersom jag har en del på auto så undra jag om det går köra så här när det är stabilt i prime och memtest?
eller bör jag fixa NB,SB,FSP voltage me? har provat att mata in standard värde men då bootar den inte alls helt svart.

NB Voltage ......................... 1.3/1.4
FSP Termination Voltage............. 1.2
SB Voltage ......................... 1.5 (stog att det var standard i bios kan bara väljar det eller 1.7 med 0,20 intervaller) är den inte lite hög?

eller ska man bara skita i dom när man klocka en mindre klock som denna?

-----------------------------------------------

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
FSP Frequency....................... [412]
PCIE Frequency ..................... [100]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [825mhz]
DRAM Timing Control ................ [Manual]
DRAM Static Read Control ........... [Disabled]
DRAM Read Training ................. [Disabled]
MEM. OC Charger .................... [Enabled]
Ai Clock Twister ................... [Lighter]
Ai Transaction Booster ............. [Auto]

CPU Voltage ........................ [1.256]
DRAM Voltage ....................... [1.8]
NB Voltage ......................... [Auto]
FSP Termination Voltage............. [Auto]
SB Voltage ......................... [Auto]

____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enabled]
CPU GTL Reference................... [Auto]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]
____________________________________

Advanced > CPU Configuration

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Enabled]
CPU TM Function .................... [Enabled]
Execute Disable Bit ................ [Enabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]

Sen tänkte jag fråga om speedstep och c1e om man vill ha dom på auto igen måste jag höja vcore lite till då?
vad spara man mer en ström spara man på proccersorn me när den är på idle, eller hur funkar det?
om inte så kan man ju skita i den och slippa höja vcore antar jag.

EDIT: stängde av speedstep och körde bara med C1e funkade bättre.

alla tips är välkommna!

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

Du bör definitivt fixera FSB termination voltage (VTT), max 1.4 är att rekommendera. Det fanns ett par yorkies som dog till följd av hög VTT. NB är mer att du grillar moderkortet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Ska vid tillfälle ta reda på vad jag har för BIOS-inställningar på riggen i sign.
Sitter iofs på en E0 och lite annorlunda moderkorkort men de är så pass lika att det nog kan vara till lite hjälp iaf.

Om du känner dig modig och ditt moderkort stöds så kan du ju även uppdatera moderkortet till ett av KET's BIOS (förutsatt att du vet vad du håller på med, annars låt bli).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du bör definitivt fixera FSB termination voltage (VTT), max 1.4 är att rekommendera. Det fanns ett par yorkies som dog till följd av hög VTT. NB är mer att du grillar moderkortet.

okey men har testat lite med både vtt och NB och han vill inte boota alls svart screen

men normalt med 4 stickor ram på NB borde vara runt 1.4?
sen till FSB termination voltage standard tro jag är 1.2 har iofs inte testa mkt mer där kanske skulle testa se om den bootar på 1.4 eller nått?

men SB kan jag lämnar på auto antar jag?
har läst lite och hitta inte jätte mkt om mitt mobo men kan ställa SB i 2 lägen 1.5 , 1.7.. känns högt när man kolla andra p5q mobos

Skrivet av Johen:

Ska vid tillfälle ta reda på vad jag har för BIOS-inställningar på riggen i sign.
Sitter iofs på en E0 och lite annorlunda moderkorkort men de är så pass lika att det nog kan vara till lite hjälp iaf.

Om du känner dig modig och ditt moderkort stöds så kan du ju även uppdatera moderkortet till ett av KET's BIOS (förutsatt att du vet vad du håller på med, annars låt bli).

Har läst lite om det där nån stanns tro jag skiter i att göra det har nyaste bios på detta mobo hoppas jag klara mig xD

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk

Har du förresten kollat hur många volt dina minnen vill ha? 1,8 är trots allt rätt lågt för DDR2.

1.4v till NB är rätt normalt men det beror mest på hur högt du klockar och iom att du inte dragit upp fsb en massa klarar du dig nog med mindre än så.

Fungerar det inte så är det ju bara att ställa upp varje spänning en och en och prova sig fram.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Kolla in denhär tråden, du borde hitta mycket info här.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem

Se även:
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/805622-q9550-e0-fin...

Är några gamla bokmärken jag har sparade som hjälpte mig när jag höll på som mest med överklockningen av min Q9550 (var dock ett bra tag sen).

Permalänk
Medlem

har läst alla tråda tro jag på detta forum om q9550 och p5q bord har 2 olika minnen
och det ena ligger på 1.8 så har klockat ner dom andra 2 stickorna
2x cm2x2046-6400c5
2x cm2x2048 8500c5d

ska inte gå högre nu med FSB på 412 det är mitt mål
minnen som sakt körs i 825mhz
körde dom i memtest i 5 timmar utan problem med klocken ovanför med volten på auto

Edit: Har nu testat att mixtra med SB,NB,VTT men kan inte får det stabilt

provat
NB 1.3/1.4
VTT 1.2/1.3/1.4
SB auto/1.5

upplever också att när jag kör auto på volten så får jag inte lika mkt värme ökning på cpun i prime
kanske helt enkelt måste öka vcore ennu mera?

kan för mycket volt ledar till instabilitet?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Hmm. När du klockar så ska du aldrig ha volten på auto. Anledningen till det är för att i dom flästa lägen så ställs den in för hög.
Om du har läst dom tidigare trådarna så finns rekommendationer för max volt på dom olika komponenterna, gå inte över dessa för då kan du skada komponenterna eller rentav ta sönder dom. Blir dom skadade (degraderade som det heter) så kommer du få problem med stabiliteten när du ökar volten, kanske även rentav på orginalvolt så att du blir tvungen att köra på undervolt för att få den stabil.
Inte mer än 1,4v för prollen, dom andra komponenterna minns jag inte det får du läsa till dig själv som rekommenderas för ditt moderkort.

Det finns 2 sätt att klocka på:

1.(för den erfarna) Ställa in alla volt på max vad komponenterna klarar och ställa in klocken på önskad frekvens, därefter minska volten till lägsta stabila.

2.(för den oerfarna) Ha volten på original och öka fsb med 5-10 och testa stabiiteten. Blir den instabil så är det bara att öka volten lite och fortsätta.

Prova någon av dessa metoder och säg till hur d går.

Visa signatur

Obsidian 800D | Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte 2x6990 (QuadfireX) | EVGA 780i | Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4096MB CL5 | OCZ 1250w

Permalänk
Medlem

Har testat mig fram lite nu och lyckades boota in och testa mig ner i på volten på NB,VTT och vcore.
Lyckade facktis sätta ner det och fick det stabilt med mindre vcore i prime med dommma settings nere.

Men om jag ska försöka sätta på speedstep och C1e igen måste jag höjja vcore igen då? (om det ens funkar)
och spara det nått på cpun eller är det bara ström man spara?
Har läst att folk har lyckas klocka med dom settings på Enable men fått sätta upp vcore (för dropps antar jag)
och för att får det ultimata och få ner värme under ide måste jag ju ha Load-Line Calibration på auto/disable me men frågan är om man inte får mer värme och kanske för hög/farlig vcore spikes då.. hm

Ai Overclock Tuner ................. [Manual]
FSP Frequency....................... [412]
PCIE Frequency ..................... [100]
FSB Strap to North Bridge .......... [333]
DRAM Frequency ..................... [825mhz]
DRAM Timing Control ................ [Manual]
DRAM Static Read Control ........... [Disabled]
DRAM Read Training ................. [Disabled]
MEM. OC Charger .................... [Enabled]
Ai Clock Twister ................... [Lighter]
Ai Transaction Booster ............. [Auto]

CPU Voltage ........................ [1.24375] ............(idle 1.224/1.232---Load 1.240 i CPU-Z)
DRAM Voltage ....................... [1.8]
NB Voltage ......................... [1.3]
FSP Termination Voltage............. [1.3]
SB Voltage ......................... [1.5]

____________________________________

Load-Line Calibration .............. [Enabled]
CPU GTL Reference................... [Auto]
CPU Spread Spectrum ................ [Disabled]
PCIE Spread Spectrum ............... [Disabled]
CPU Clock Skew ..................... [Auto]
NB Clock Skew ...................... [Auto]
CPU Margin Enhancement ............. [Optimized]
____________________________________

Advanced > CPU Configuration

CPU Ratio Setting .................. [Auto]
C1E Support ........................ [Disabled]
Max CPUID Limit .................... [Disabled]
Intel® Virtualization Tech ......... [Enabled]
CPU TM Function .................... [Enabled]
Execute Disable Bit ................ [Enabled]
Intel® Speedstep(TM) Tech .......... [Disabled]

ser det okey ut?

-----------------------

sen tänkte jag eftersom NB styr PCI slots alltså min gpu kan min gpu blir ostabil med låg NB senare i spel eller nått så jag kan behöva sätta upp den?
eftersom det tar ju mer ström i load eller hur funkar sånt? hittar ingen info om det.
Sitter ju en 6 pin till den så kanske inte har med det att göra?

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem

har nu testat 424 - 3.6ghz men kan inte får det stabilt har testat att ta upp vcore till 1.3 och lite till men endå inte stabilt
har satt NB vtt på 1.4 satt strap till 400 kollat med memtest och minnerna funkar som dom ska men prime failar efter några mintuter.

går bara inte får det stabilt fattar inte vad mer man kan göra, ska jag behöva köra med ennu högre vcore för den lilla ökningen från 412 till 424?
När jag hadde ca 1.25-1.26 på 3.5ghz stabilt.

har läst lite om cpu GTL refernce och det ska tydligen vara viktigt på quad cores men hittar välldigt lite info om detta.
Men som jag fattar det så är det % av vtt man lägger på och 63% ska tydligen vara bra.

men vad är igentligen säkert att ger den hur mkt vågar jag mixtra med detta?

i mitt bios har jag 4 olika värden 0.667x-0.66x-0.63x-0.615x läste att för mkt kan skada cpun så är lite osäker på detta är det nån som vet inom vilka gränser man ska ligga? märker att cpun blir lite mer stabil med högre vtt men då ger man den mer även i genom GTL eftersom det är % av vtt nån som kan sånt här?

EDIT: ville bara tilllägga det att den crashar enbart i prime blend test men funkar hur bra som hälls i IBT och i small fft i prime även spel och benchmark tests och sånt funkar. men i blend 1-10 min så får jag error

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE