Asus introducerar magnetkontakt med Transformer Book

Permalänk
Melding Plague

Asus introducerar magnetkontakt med Transformer Book

I nya Transformer Book introducerar Asus en egen motsvarighet till Apples
Magsafe-kontakt. Höga kostnader sätter dock käppar i hjulen för bredare använding av tekniken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jo tack!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Kanske lite irrelevant, men har de standardiserat tangentbordsanslutningar till de här bärbara/tablet-hybriderna ännu? Det hade jag betalat mer för. Då hade man kunnat matcha lite som man ville.

Permalänk
Avstängd

Apples Magsafe är extremt användbar så detta är skitbra.

Betalar gärna extra!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fast "Magsafe prylen" är knappast något Apple kommit på...

Edit: Dock är det ju inte omöjligt att Apple sitter med patent på det i USA och därför kräver Asus licenspengar...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket extra man får betala om man är beredd till det. Tycker det verkar vara en bra idé. Men själv associerar jag till något helt annat när jag hör ordet magnetkontakt och det har med inbrottslarm att göra. Googla på ordet så förstår ni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Fast "Magsafe prylen" är knappast något Apple kommit på...

Vem mer använder det?

Permalänk
Medlem

Gör till en standard! Dessutom dyrare med en ny dator!

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Vem mer använder det?

Rättare sagt: Vem vågar använda det utan att bli stämd?

Permalänk
Medlem

Snart finns knappt någon anledning att köpa apples bärbara. ÄNTLIGEN Asus!

Permalänk
Medlem

apples magsafe är ju helt underbar så ja jag skulle kunna betala extra för det, dock kanske inte mer än 150kr men men

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vem mer använder det?

"Ganska" vanligt i Asien, kaffe/riskokare. Magsafe (iaf liknande) och väldigt många av Apples så kallade innovationer är det inte dom själva som kommit på. Kan dock inte skylla på Apple, dom utnyttjar bara det Amerikanska patentsystemet på ett "fiffigt"(rätt?) sätt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Fast "Magsafe prylen" är knappast något Apple kommit på...

Edit: Dock är det ju inte omöjligt att Apple sitter med patent på det i USA och därför kräver Asus licenspengar...

Var står det att dom betalar till Apple om jag får fråga?

Skrivet av MrNeikter:

Rättare sagt: Vem vågar använda det utan att bli stämd?

Ha-Ha... Kom på nå nytt om ni ska försöka vara roliga, det där är så extremt tråkigt vid det här laget imo..

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Det är relativt vanligt på köksredskap i ost Asien. Finns inga patent på det då idéen är relativt självklar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Fast "Magsafe prylen" är knappast något Apple kommit på...

Edit: Dock är det ju inte omöjligt att Apple sitter med patent på det i USA och därför kräver Asus licenspengar...

Precis.

Allt som finns i en Apple fanns i en annans produkt innan Apple började kalla det för sitt egna.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Var står det att dom betalar till Apple om jag får fråga?

Ha-Ha... Kom på nå nytt om ni ska försöka vara roliga, det där är så extremt tråkigt vid det här laget imo..

Står ju inte i artikeln men med tanke på att dom har patent på "uppfinningen" så känns det ganska självklart att dom tar betalt alt. stämmer Asus för att dom använder deras patenterade produkt. Förutsätter ju visserligen att Apple faktiskt bryr sig men dom har ju stämt företag för mindre saker såatteee...

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Fast "Magsafe prylen" är knappast något Apple kommit på...

Edit: Dock är det ju inte omöjligt att Apple sitter med patent på det i USA och därför kräver Asus licenspengar...

Har sagt det förut och säger det igen. Apple uppfinner kanske inte så mycket. Men om jag uppfinner massor av bra saker men aldrig börja sälja dom i större omfattning så kommer dom knappt till användning. Det här är något som Apple gör grymt bra. DÄRFÖR nämns Apples magnetkontakt i artikeln. Logiskt?

EDIT: Som prylen i inlägget en bit uppåt. Jag har aldrig sett en sån och kommer nog aldrig se det heller.

OnT: Kör på magnetkontakt! Finns nog inte någon annan kontakt som känns mer gedigen när man både sätter i den/drar ut den och som även fyller en bra funktion.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Snart kommer nyheten om att Apple stämmer Asus.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en USB Power Delivery port till datorn. Då kan man ladda 100W direkt till en vanlig USB port utan att behöva fancy pancy portar.

Men magnetisk kontakt är annars smidigt.

Permalänk
Medlem

Bara jag som får känslan att Asus sitter med ett patent för att kunna förhindra stämningar från Apple angående "kopierad design"?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Entusiast

Sladden ser rätt klen ut. Speciellt böjskydden i ändarna. Undrar om den håller samma ledsna kvalité som apples motsvarighet. I så fall klarar jag mig nog utan. Gillar inte konceptet med att hela nätagget sitter i en kloss direkt på kontakten heller. De har ju en jobbig förmåga att vara i vägen och blockera andra kontakter. Det gäller alla nätadaptrar. Har ett grenuttag bakom datorn med ett par uttag som inte går att använda för att olika prylar envisas med den där korkade designen. Värst är de som är så stora att de täcker kontakterna på båda sidorna. Borde vara nackskott på sånt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Själv kör jag den billiga sorten. Lägger man inga sladdar på golvet, så snubblar man inte på sladdar på golvet.

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

bara en tidsfråga tills apple stämmer Asus....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sladden ser rätt klen ut. Speciellt böjskydden i ändarna. Undrar om den håller samma ledsna kvalité som apples motsvarighet. I så fall klarar jag mig nog utan. Gillar inte konceptet med att hela nätagget sitter i en kloss direkt på kontakten heller. De har ju en jobbig förmåga att vara i vägen och blockera andra kontakter. Det gäller alla nätadaptrar. Har ett grenuttag bakom datorn med ett par uttag som inte går att använda för att olika prylar envisas med den där korkade designen. Värst är de som är så stora att de täcker kontakterna på båda sidorna. Borde vara nackskott på sånt.

Ledsen kvalitet på Apples kontakt?
Fast det där var ju en amerikansk laddare, tveksamt om den europeiska kommer se lika dan ut.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Luktar stämning.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Varför är alla andra tillverkare så förbannat långsamma på att lansera detta? Jag betvivlar att Apple fått patent på något så vitalt som magnetkontakt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av Tbax:

Fast "Magsafe prylen" är knappast något Apple kommit på...

"Tekniken" kommer från Japan

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Vid nästa nyhet så ska jag starta en tävling om hur många gånger Apple nämns i kommentarerna, spelar ju ingen roll vad nyheten handlar om känns det som

Come on and play!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jerkanftw:

Var står det att dom betalar till Apple om jag får fråga?

Ha-Ha... Kom på nå nytt om ni ska försöka vara roliga, det där är så extremt tråkigt vid det här laget imo..

Tack för din underbara och älskvärda feedback. <3

Permalänk
Medlem

Ojordad nätplugg i USA?