Windwos Server 2012 VPN: Ingen lokal åtkomst på VPN nätverket?

Permalänk
Medlem

Windwos Server 2012 VPN: Ingen lokal åtkomst på VPN nätverket?

Hej!
Jag har lyckats få upp ett VPN mha. denna tutorial. Detta där inloggningrbart och jag har lyckats confa en klient på Windows 8 Pro att inte endast använda VPN adaptern.
Problemet är att även fast jag är ansluten på VPNet kommer jag inte åt någonting på lokala (remote) nätverket, inte ens servern. Vad behöver jag göra för att få detta att fungera? Känns som att jag skulle behöva peka någonting på antingen DNS Servern (har en AD) eller routern. Dock har jag ingen aning om hur eller var detta skall gå till.

Om någon vet hur jag skall få till detta eller känner till en tutorial som kan hjälpa mig skulle jag vara oerhört tacksam

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Når du något när du kör direkt mot ip? Bara för att utesluta problem med DNSen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Når du något när du kör direkt mot ip? Bara för att utesluta problem med DNSen.

Har provat på laptop med mobilt bredband att ansluta VPNet både på ip och dyndns domän samt på utom stående wifi med samma resultat, ie. ansuten men Windows beter sig som om den vore utan VPN. Det enda som indikerar på att jag är ansluten är att jag får "limited connection" på ethernet-adaptern om jag inte stänger av tvingad dns genom VPNet. Min känsla är att detta skulle kunna tyda på dns problem efter som det borde va möjligt att ha all kommunikation genom det. Dock ska tilläggas att ingen utav datorerna i ADn som kör dns genom servern har något som helst problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Vad gör du för inställningar på klientsidan? Är ditt VPN din default gateway?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Vad gör du för inställningar på klientsidan? Är ditt VPN din default gateway?

Inte vad jag vet...
Här är en stor (ful) bild på inställningarna

Dold text

EDIT:
VPN accsess är på slaget genom användar inställningarna för övrigt. Kan man göra det smidigare med GPO?

Dold text

Bilderna är klick-bara.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

sitter du på samma subnät när du vpn'ar som vpn-servern befinner sig på? Det kan ställa till problem.