Byta kylpasta på laptop, behöver hjälp med rengöring

Permalänk

Byta kylpasta på laptop, behöver hjälp med rengöring

Hej

Monterade isär min laptop idag för den har varit extremt het och hade tänkt byta kylpasta. Har aldrig gjort det förut. Jag ,har läst lite om det på nätet men när jag fick bort kylaren så stämde inte riktigt det jag såg med bilderna från instruktionerna jag läste, vilket gjorde mig lite konfunderad.
Den gamla pastan (eller vad det nu är) ligger inte bara på själva den blanka delen av processorn som jag förväntat mig utan har också runnit över på kretskortet och över några små komponenter. Bifogar en bild för det känns som jag bara svamlar.

Måste jag ta bort det som ligger över kretskortet också eller ska jag bara ta bort det på den blanka kontaktytan?
Hade tänkt använda kaffefilter och Arctic Clean men hur gör jag på kretskortet, använder jag samma grejer där?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

"måste" och "måste" behöver du nog inte men skulle helt klart göra rent från all pasta.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Ta en tops och lite kemisk ren bensin/t-röd/aceton(vissa rekomenderar inte aceton) och ta bort det, ingen fara

Permalänk
Medlem

Ta bort allt. Det ska ju bara vara på de blanka ytan sen tar du jätte-jätte lite pasta. typ ett riskorn!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Henrik Hård:

Hej

Monterade isär min laptop idag för den har varit extremt het och hade tänkt byta kylpasta. Har aldrig gjort det förut. Jag ,har läst lite om det på nätet men när jag fick bort kylaren så stämde inte riktigt det jag såg med bilderna från instruktionerna jag läste, vilket gjorde mig lite konfunderad.
Den gamla pastan (eller vad det nu är) ligger inte bara på själva den blanka delen av processorn som jag förväntat mig utan har också runnit över på kretskortet och över några små komponenter. Bifogar en bild för det känns som jag bara svamlar.

http://i.imgur.com/jpV0r.jpg?1

Måste jag ta bort det som ligger över kretskortet också eller ska jag bara ta bort det på den blanka kontaktytan?
Hade tänkt använda kaffefilter och Arctic Clean men hur gör jag på kretskortet, använder jag samma grejer där?

Tacksam för svar!

Tops kan funka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tack för svaren.
Har läst en del trådar som avråder från tops för att de luddar av sig?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Henrik Hård:

Tack för svaren.
Har läst en del trådar som avråder från tops för att de luddar av sig?

Du kan använda tops till att börja med men om du gör så avsluta med ordentligt rengörande med t ex kaffefilter eller ännu hellre en mirofiberduk

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ok. Men jag har ingen aceton eller T-röd, och den enda alkohol jag har är Mackmyra whiskey och glögg. Det enda jag har att rengöra med är ArctiCleans tvåstegslösning: 'ArctiClean Thermal Material Remover' och 'ArctiClean Thermal Surface Purifier'.
Funkar det att använda det på kortet eller är det endast avsett för själva kontaktytorna?
Står inget på flaskorna om exakt vad de innehåller. Är väl lite nojig, vill inte smälta hål i kortet

Annars får jag köra på glöggen. Ska man har russin & mandel i då eller är det bäst att köra rent?

Permalänk
Skrivet av Henrik Hård:

Ok. Men jag har ingen aceton eller T-röd, och den enda alkohol jag har är Mackmyra whiskey och glögg. Det enda jag har att rengöra med är ArctiCleans tvåstegslösning: 'ArctiClean Thermal Material Remover' och 'ArctiClean Thermal Surface Purifier'.
Funkar det att använda det på kortet eller är det endast avsett för själva kontaktytorna?
Står inget på flaskorna om exakt vad de innehåller. Är väl lite nojig, vill inte smälta hål i kortet

Annars får jag köra på glöggen. Ska man har russin & mandel i då eller är det bäst att köra rent?

Om du kör glöggen så behöver du inte kylpastan...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Henrik Hård:

Ok. Men jag har ingen aceton eller T-röd, och den enda alkohol jag har är Mackmyra whiskey och glögg. Det enda jag har att rengöra med är ArctiCleans tvåstegslösning: 'ArctiClean Thermal Material Remover' och 'ArctiClean Thermal Surface Purifier'.
Funkar det att använda det på kortet eller är det endast avsett för själva kontaktytorna?
Står inget på flaskorna om exakt vad de innehåller. Är väl lite nojig, vill inte smälta hål i kortet

Annars får jag köra på glöggen. Ska man har russin & mandel i då eller är det bäst att köra rent?

det var allt roligt hehe

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik Hård:

Ok. Men jag har ingen aceton eller T-röd, och den enda alkohol jag har är Mackmyra whiskey och glögg. Det enda jag har att rengöra med är ArctiCleans tvåstegslösning: 'ArctiClean Thermal Material Remover' och 'ArctiClean Thermal Surface Purifier'.
Funkar det att använda det på kortet eller är det endast avsett för själva kontaktytorna?
Står inget på flaskorna om exakt vad de innehåller. Är väl lite nojig, vill inte smälta hål i kortet

Annars får jag köra på glöggen. Ska man har russin & mandel i då eller är det bäst att köra rent?

Arcticlean bör fungera, använd först Thermal material remover och sen thermal surface remover då den garanterat inte leder ström el. dylikt.

Egentligen är det inte så noga utanför själva kärnan, det skulle räcka att bara torka bort med papper om du vill. (påverkar inte kylning)

T-röd eller Aceton som vissa rekommenderar bör inte användas då det kan förstöra alternativt smutsa ner kretskort. Isopropanol/isopropylalkohol eller elektronikrengöring skulle jag rekommendera för bäst resultat.

Permalänk

Har kört med Arcticlean nu och fått bort det mesta. Får dock inte bort allt som lagt sig mellan de små komponenterna.
Ska jag applicera pastan direkt efter rengöringen eller kan jag vänta tills imorgon?

Lossnar en del torkad pasta, tänker visserligen blåsa av kortet lite sen men om jag missar nåt så leder inte den ström eller?

Permalänk
Skrivet av Henrik Hård:

Har kört med Arcticlean nu och fått bort det mesta. Får dock inte bort allt som lagt sig mellan de små komponenterna.
Ska jag applicera pastan direkt efter rengöringen eller kan jag vänta tills imorgon?

Lossnar en del torkad pasta, tänker visserligen blåsa av kortet lite sen men om jag missar nåt så leder inte den ström eller?

Pastan leder oftast inte ström och är den torr bör den inte göra det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tack för alla svar och ett trevligt och civiliserat bemötande av ny medlem, det uppskattas!

Nu är det bara det här med appliceringen kvar. En del säger en liten pärla i mitten och sen på med kylaren så trycks det ut av trycket från kylaren. Andra säger smeta ut det men då säger en del att det kan bildas luftbubblor.

Gick in på Arctic Silvers hemsida och kollade upp deras rekommendationer för en laptop i7 processor som jag har. De tycker man ska först lätt färga kylaren något med pasta, och sedan applicera ungefär ett riskorn på processorn och smeta ut den med ett rakblad.
Nu har inte jag Arctic Silvers kylpasta iofs, jag har Arctic Cooling MX-4, spelar det nån roll?
Tänkte annars köra på den här metoden om den inte anses helt fel, förstår att det finns många uppfattningar om vad som är bäst.

Permalänk
Skrivet av Henrik Hård:

Tack för alla svar och ett trevligt och civiliserat bemötande av ny medlem, det uppskattas!

Nu är det bara det här med appliceringen kvar. En del säger en liten pärla i mitten och sen på med kylaren så trycks det ut av trycket från kylaren. Andra säger smeta ut det men då säger en del att det kan bildas luftbubblor.

Gick in på Arctic Silvers hemsida och kollade upp deras rekommendationer för en laptop i7 processor som jag har. De tycker man ska först lätt färga kylaren något med pasta, och sedan applicera ungefär ett riskorn på processorn och smeta ut den med ett rakblad.
Nu har inte jag Arctic Silvers kylpasta iofs, jag har Arctic Cooling MX-4, spelar det nån roll?
Tänkte annars köra på den här metoden om den inte anses helt fel, förstår att det finns många uppfattningar om vad som är bäst.

Jag skulle lagt på en klick som är lika stort som ett okokt riskorn i mitten sedan låta kylaren jämna ut det!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Ja, läste nyss lite mer. Kanske är det bäst med ett korn i mitten eftersom jag aldrig gjort det här förut. Smeta ut det med rakblad kanske är lite överkurs för mig?

Det där med ett riskorn förresten. Alla verkar säga det men jag tycker min processor ser så liten ut mot vad jag ser på de flesta bilder när folk lägger på kylpasta. De brukar se fyrkantiga ut men på min är själva kontaktytan avlång?

Permalänk
Skrivet av Henrik Hård:

Ja, läste nyss lite mer. Kanske är det bäst med ett korn i mitten eftersom jag aldrig gjort det här förut. Smeta ut det med rakblad kanske är lite överkurs för mig?

Det där med ett riskorn förresten. Alla verkar säga det men jag tycker min processor ser så liten ut mot vad jag ser på de flesta bilder när folk lägger på kylpasta. De brukar se fyrkantiga ut men på min är själva kontaktytan avlång?

Har alltid kört med en liten klick i mitten och låtit kylaren smeta ut det Jag tog på min laptop processor en liten klick som var lite mindre än ett okokt riskorn och det tuffar på

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

Då kör jag nog på det!
Ska lägga på GPU'n också och den är ungefär hälften så stor, så jag kör ett halvt riskorn där då.

Permalänk

Fixat och klart!
Blev mycket svalare. Tack för all hjälp!