Stardock rapporterar tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8

Permalänk
Entusiast

Jag tror största problemet är att man inte vet var man ska trycka, ingenting är uppenbart, hovra här och hovra där.

Och inkonsekvensen.

Hovrar man längst ner i vänstra hörnet och sen flyttar muspekaren minsta lilla, så försvinner popupen. Hovrar man däremot i övre vänstra hörnet och flyttar muspekaren så får man upp ännu mer grejer.

Högerklick har alltid varit ens verktygslåda så att säga, som man har med sig överallt och ger en massor med möjligheter. Men helt plötsligt i Windows 8 så gör man även pimärfuktioner med den (t.ex. switcha mellan tabbar i Modern UI's Internet explorer).

Detta sammanfattar många av anledningarna till att jag tycker Windows 8 är användarovänligt.

Sen finns det mer personliga skäl till att jag väljer en startmeny-ersättare. Jag anser mig vara en power user, och något jag ofta gör är att starta ett program medan jag gör något annat. Det tar bara någon sekund att starta ett program med tangentbordet och jag kan fortsätta undertiden med det jag höll på med. Sen när jag väl ska använda programmet så är det igång och har laddat färdigt.

I Windows 8 tack vare Modern UI så blir det ett ofrivilligt avbrott som jag sen måste återhämta mig efter.
Visst, i tid räknat så gör det inte så mycket, men det är irriterande och ett operativsystem ska inte irritera användaren.

Får väll kanske tillägga att de flesta programmen jag använder är tunga program som CAD, video- och bildredigeringsprogram, som trots en 3570K @ 4,3GHz och SSD tar en liten stund att starta.

Permalänk
Medlem

Jag älskar metro. Är otroligt snabbt att jobba i, och allt man ofta använder finns snabbt att tillgå !.

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nytt är inte alltid samma sak som bättre. Det är rimligt att den förändring som man gjort i W8 gillas av en del men inte andra.

"Inte gilla" är inte nödvändigtvis samma sak som bakåtsträvan.

Skickades från m.sweclockers.com

Men herregud! Fixa och tweaka det som du vill ha det! Så som man gör med alla Windowsfamiljer!!!! Eller du körde kanske XP så som det var "inbox" ? Eller 7:an "inbox" ?

Finns hur många saker som helst som man ändrar, så att det blir som man trivs med sitt O S!!
Alla är vi olika och vill ha det som vi vill.

Man ska ändra och hålla på!

Så bara för att man "Inte gilla" det!
Så betyder det inte att man inte kan ändra det.

Jag vill ha det så som jag alltid har haft det, och det är inga problem
Så det du skriver kan jag bli så trött på, in och tweaka skitet så att du får det som du vill och ska ha det!!

Och det går lika bra att göra det på 8:an! Så jo, du är en bakåtsträvare!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Detta om något borde väl vara ett tecken för Microsoft att många av användarna inte vill ha metro i sina desktops?

Det blir väl som trängselskatten i göteborg.. folk protesterar högljutt och pamparna skiter i det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Det gäller att undersöka lite

Skrivet av m1ck3h:

jag kör start8 på min win 8 . men måste säga nu efter en tids användan "vad har man start menyn" till egentligen ? det ända jag använder knappen är väl för att komma åt kontrollpanelen och kommandetolken och det kunde man ju lika gärna höger klickat i hörnet egentligen

Börja gilla Modern UI mer och mer och använder mig mer och mer av det än den gamla start menyn.

Det gäller att lära sig var man kan klicka! Sedan jag fick reda på att just högerklick i rutan som kommer fram längst ner till vänster på skrivbordet genererade en fin meny med allehanda saker insåg att Start8 bara var onödigt. Tycker också att sökfunktionen via startskärmen bara äger! En del kan ha åsikten om att sökresultaten inte kommer i klump så att säga utan blir uppdelade per kategori till höger men det är ju bara en fördel tycker jag.

Win 8 är ju ett under skalet förbättrat Win 7 och dessutom med ett nytt extra GUI med många program dubblerade som appar. Jag tänker som så att det är ju kul att även vi utan pekskärm kan få ta del av det nya gränssnittet. De som inte klarar av att handha det nya gränssnittet med mus, tangentbord och kortkommandon kan ju välja att ständigt befinna sig i desktopmiljön. Jag är i desktop nu med Google Chrome så jag är ingen motståndare till att vara där men jag tycker samtidigt om IE 10 i det nya gränssnittet. Rent och snyggt är det i den webbläsaren.

Vill man inte se startskärmen finns ju alternativ programvara att hämta hem. Ett tips från mig är att lägga skrivbordsappen längst upp till vänster på startskärmen för då räcker Enter för att komma till skrivbordet efter inloggning.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Du trycker på WIN knappen för att öppna startmeny sen skriver du följande:

s
q
l

tryck enter.

Så har man kunnat gjort sen iaf Vista. - Vansinnigt långsamt att hålla på att peka med musen och klicka och vänta etc. Snabbsöken i Windows 8 är helt otroligt snabb.

Ja så kan man göra i win7 också, så det betyder egentligen att dom tagit bort ett alternativ i win8 som för mig ger en bra översikt över vad en random person har installert på sin dator. Men det är säkert en vanesak.

Ja det är långsamt att vänta, men samtidigt - vad ger win8´s "startmeny/förstasida" som inte win7 har? Allt ligger ju helt ogrupperat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Ja så kan man göra i win7 också, så det betyder egentligen att dom tagit bort ett alternativ i win8 som för mig ger en bra översikt över vad en random person har installert på sin dator. Men det är säkert en vanesak.

Ja det är långsamt att vänta, men samtidigt - vad ger win8´s "startmeny/förstasida" som inte win7 har? Allt ligger ju helt ogrupperat.

Du kan fortfarande komma åt den. Gå till modern ui. Högerklicka där du inte har något tryck på All Apps som dyker upp i menyn längst ner.

Önskar personligen man fick menyn vid musen men aja som sagt va funktionaliteten finns fortfarande där.

Går också att komma åt den genom Windowsknapp + Q ( snabbsök för program )

Edit: Allternativt dålda menyn till höger välj Sök.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det kan jag förstå, men jag förstår inte hur andra frivilligt lägger ut flera tusen på att skaffa ett operativsystem som de sen ska modifiera så att det ser ut som Windows 7. Vad jag har förstått är det en hel del människor som har gjort så.

Om det finns nån som lagt flera tusen så måste personen leva i nåt land där man inte får köpa windows 8 lagligt. Flera har sagt att dom köpt windows 8 för 279:- men det är mycket enkelt att lösa så man kan köpa det lagligt för 139:- istället. Jag har köpt 2 stycken licenser bara för det.

Att få de nya funktionerna i windows explorer gör det lätt värt. Jag lämnar nästan aldrig desktopmiljö och hade det inte varit för windows 8 med avsaknaden av startmenyn så hade jag aldrig upptäckt classic shell som jag nu tom installerat på min windows 7-burk som jag inte orkat uppgradera än. Jag kör en extremt minimalistisk xp-startmeny, inte att den ser ut som gamla XP utan att det bara är en kolumn med de få genvägar jag vill ha. Jag gillade inte startmenyn i windows 7 för den va så stor och plottrig och två kolumner = inte roligt.

Jag kör faktiskt både klassisk startmeny och modern UI. Modern UI är smidigare på tvn. Kör touchpad-app på min nexus 7 och det går mycket snabbare med modern UI eftersom man inte behöver klicka på lika små ikoner.

Tycker även att de som inte känner till leap motion ska kolla in det, för jag tror det kommer förbättra windows 8-upplevelsen markant för desktopanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Om det finns nån som lagt flera tusen så måste personen leva i nåt land där man inte får köpa windows 8 lagligt. Flera har sagt att dom köpt windows 8 för 279:- men det är mycket enkelt att lösa så man kan köpa det lagligt för 139:- istället. Jag har köpt 2 stycken licenser bara för det.

Att få de nya funktionerna i windows explorer gör det lätt värt. Jag lämnar nästan aldrig desktopmiljö och hade det inte varit för windows 8 med avsaknaden av startmenyn så hade jag aldrig upptäckt classic shell som jag nu tom installerat på min windows 7-burk som jag inte orkat uppgradera än. Jag kör en extremt minimalistisk xp-startmeny, inte att den ser ut som gamla XP utan att det bara är en kolumn med de få genvägar jag vill ha. Jag gillade inte startmenyn i windows 7 för den va så stor och plottrig och två kolumner = inte roligt.

Jag kör faktiskt både klassisk startmeny och modern UI. Modern UI är smidigare på tvn. Kör touchpad-app på min nexus 7 och det går mycket snabbare med modern UI eftersom man inte behöver klicka på lika små ikoner.

Tycker även att de som inte känner till leap motion ska kolla in det, för jag tror det kommer förbättra windows 8-upplevelsen markant för desktopanvändare.

Du, precis som flera andra, borde lära er att läsa igenom trådar lite mer innan ni svarar. Det finns ju en chans att detta har pratats om senare.
En uppgradering som man laddar ner från Microsofts hemsida kostar 279 kr t.o.m 31 januari, men om du vill köpa det på skiva som fullversion kostar det minst 1200 kr. Detta för OEM, retail har inte kommit ut än. Även om det verkar vara ett populärt alternativ här på Sweclockers så tror jag inte att de flesta köper en sån nedladdning faktiskt. Det finns många människor som föredrar att köpa OS på skiva och då gärna fullversion.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Du, precis som flera andra, borde lära er att läsa igenom trådar lite mer innan ni svarar. Det finns ju en chans att detta har pratats om senare.
En uppgradering som man laddar ner från Microsofts hemsida kostar 279 kr t.o.m 31 januari, men om du vill köpa det på skiva som fullversion kostar det minst 1200 kr. Detta för OEM, retail har inte kommit ut än. Även om det verkar vara ett populärt alternativ här på Sweclockers så tror jag inte att de flesta köper en sån nedladdning faktiskt. Det finns många människor som föredrar att köpa OS på skiva och då gärna fullversion.

Man kan tro vad man vill och kanske är folk gammelmodiga... Nedladdning är ju bara så praktiskt och varför ska man ha ett fysiskt medium i dessa dagar? Klantar man till det så är det bara till att hämta hem det igen eftersom man har sin nyckel och nerladdningslänk som man fått på mejlen. Och även den digitalt nerladdade går att installera separat utan att uppgradera det operativsystemet man har. Det gäller att ha en legal kopia av Windows från början bara (jag hade en piratkopia av Win 7 och det gick ändå) men sen är det bara till att välja att installera helt separat på en annan partition. En utmärkt guide följer då om hur man installerar från en usb-sticka. Sen kan man dumpa det andra operativsystemet om man vill. Och man har en fullversion av Win 8 för 279 kr, eller i mitt fall 10% billigare för att jag gillade Win 8:s facebooksida.

Tror nog att den 31 jan kommer att förlängas. Att sätta ett datum och lågt pris är ett sätt att sätta fart på försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Man kan tro vad man vill och kanske är folk gammelmodiga... Nedladdning är ju bara så praktiskt och varför ska man ha ett fysiskt medium i dessa dagar? Klantar man till det så är det bara till att hämta hem det igen eftersom man har sin nyckel och nerladdningslänk som man fått på mejlen. Och även den digitalt nerladdade går att installera separat utan att uppgradera det operativsystemet man har. Det gäller att ha en legal kopia av Windows från början bara (jag hade en piratkopia av Win 7 och det gick ändå) men sen är det bara till att välja att installera helt separat på en annan partition. En utmärkt guide följer då om hur man installerar från en usb-sticka. Sen kan man dumpa det andra operativsystemet om man vill. Och man har en fullversion av Win 8 för 279 kr, eller i mitt fall 10% billigare för att jag gillade Win 8:s facebooksida.

Tror nog att den 31 jan kommer att förlängas. Att sätta ett datum och lågt pris är ett sätt att sätta fart på försäljningen.

Som sagt, gemene man kommer att köpa en fysisk kopia av operativsystemet. De flesta människor föredrar det fortfarande. Hur gammalmodigt du och andra medlemmar på Sweclockers än må tycka att det är. Att sätta ett datum för lägre pris kanske är precis så som det ser ut att vara - tidsbegränsat, av samma anledning som du angav. Microsoft har inte precis gjort sig kända för att rea ut sina grejer.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Du kan fortfarande komma åt den. Gå till modern ui. Högerklicka där du inte har något tryck på All Apps som dyker upp i menyn längst ner.

Önskar personligen man fick menyn vid musen men aja som sagt va funktionaliteten finns fortfarande där.

Går också att komma åt den genom Windowsknapp + Q ( snabbsök för program )

Edit: Allternativt dålda menyn till höger välj Sök.

Aha. Tack för det!

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Som sagt, gemene man kommer att köpa en fysisk kopia av operativsystemet. De flesta människor föredrar det fortfarande. Hur gammalmodigt du och andra medlemmar på Sweclockers än må tycka att det är. Att sätta ett datum för lägre pris kanske är precis så som det ser ut att vara - tidsbegränsat, av samma anledning som du angav. Microsoft har inte precis gjort sig kända för att rea ut sina grejer.

Tycker inte om att du är tvärsäker på att folk vill ha ett fysiskt medium bara för att du verkar vilja ha det. När du är så tvärsäker kan du ju komma med en källhänvisning annars kan du ju vara lite mer ödmjuk. Gå till http://microsoft.se och vad du möts av där? En sida med Win 8 och en stor röd klickbar fyrkant som ingen kan missa. Med tanke på den otroligt ökade näthandeln så är det inte otroligt att även ett operativsystem inhandlas på det sättet. Dessutom är det ju så otroligt billigt och praktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Om det finns nån som lagt flera tusen så måste personen leva i nåt land där man inte får köpa windows 8 lagligt. Flera har sagt att dom köpt windows 8 för 279:- men det är mycket enkelt att lösa så man kan köpa det lagligt för 139:- istället. Jag har köpt 2 stycken licenser bara för det.

139kr, hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men herregud! Fixa och tweaka det som du vill ha det! Så som man gör med alla Windowsfamiljer!!!! Eller du körde kanske XP så som det var "inbox" ? Eller 7:an "inbox" ?

Finns hur många saker som helst som man ändrar, så att det blir som man trivs med sitt O S!!
Alla är vi olika och vill ha det som vi vill.

Man ska ändra och hålla på!

Så bara för att man "Inte gilla" det!
Så betyder det inte att man inte kan ändra det.

Jag vill ha det så som jag alltid har haft det, och det är inga problem
Så det du skriver kan jag bli så trött på, in och tweaka skitet så att du får det som du vill och ska ha det!!

Och det går lika bra att göra det på 8:an! Så jo, du är en bakåtsträvare!

Du verkar inte förstå vad den du svarade på menade...

Varför ska man förändra tillbaka Windows 8 så att det ser ut som Windows 7, när W8 inte ger speciellt många fördelar över W7?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Nedladdning är ju bara så praktiskt och varför ska man ha ett fysiskt medium i dessa dagar? Klantar man till det så är det bara till att hämta hem det igen eftersom man har sin nyckel och nerladdningslänk som man fått på mejlen.

Har man bara en dator, som dessutom kanske är nybyggd eller nyformaterad, så kan man ha så många nycklar och länkar man vill, en vanlig DVD är miljoner gånger enklare ändå.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Skrivet av BlackBird:

Har man bara en dator, som dessutom kanske är nybyggd eller nyformaterad, så kan man ha så många nycklar och länkar man vill, en vanlig DVD är miljoner gånger enklare ändå.

Så sant så men 99% av alla bygger inte sin egen dator utan har köpt en med ett (oftast) windows-operativsystem i. Och då är en digital nerladdning av Win 8 bekvämt. Alla blir vi nöjda på vårt lilla sätt och jag är nöjd!

Permalänk
Skrivet av aliassund:

139kr, hur?

Ja det undrar jag med. ?_?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Du verkar inte förstå vad den du svarade på menade...

Varför ska man förändra tillbaka Windows 8 så att det ser ut som Windows 7, när W8 inte ger speciellt många fördelar över W7?

Klart jag förstår vad den jag svarade menade. Annars hade jag ju inte svarat!
Men jag undrar om du läste vad jag skrev?

Du skriver: "Varför ska man förändra tillbaka Windows 8 så att det ser ut som Windows 7"

Ja varför ska man ändra tillbaka Windows 7 (?) Så att det ser ut som Windows XP?

Finns många fördelar med att uppdatera sig med ett nyare Win O S. Att få det som man vill, och är van vid, det fixar man lätt om man vill.

Sen att man får alla fördelar som det nya O S ger en, säger sig själv.

felstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

139kr, hur?

http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows/upgrade-offer

Antar att detta är vad som nämns.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan känns lite konstig. "Startmeny-ersättare" är ju standard i Win8. Startmeny är vad man får om man kör Start8.

Skrivet av strejf:

Det är som vanligt när det kommer nya förändringar. Ge det lite tid och färre och färre kommer använda startmenyersättare tror jag. Standardinställningen i Windows vinner nästan alltid har jag lärt mig genom åren, lika bra att vänja sig direkt.

Gamla förändringar is the shit.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

1. Jup funkar lika dant i Windows 8, förutom att du kan gruppera o.s.v. så du ser och hittar dom snabbare, dock sök funktionen är ju ändå snabbast, ingen skillnad här i win 8 för att söka program.

2. Söka bland filer går prima i Win 8 med, dock behöver du trycka ett extra knapptryck så minimalt sämre där, åt andra si dan behöver du trycka extra i Win 7 ifall du får för många resultat i Win 8 ser du fler resultat då man kan enbart kan se en kategori åt gången. +- mer eller mindre.

3. Lika lätt som innan, högerklicka längst ner till vänster, eller öppna upp dolda settings menyn till höger.

4. Detta funkar ju bara på de vanligaste startade programmen oftast är dessa redan pinnade i taskbaren, vad du behöver göra här är att högerklicka på den pinnade ikonen i taskbaren så har du samma åtkomst, funkar lika dant i Win 7.

5. Den ger jag dig, de har dålt den lite väl mycket i Windows 8, åt andra sidan inte något man gör för många ggr per dag eller alls.

6. Beroende på vad det är för program i helskärms läge så kan du trycka längst uppe i vänstra hörnet för att växla, start knappen för att nå modern UI skärmen för att se tid ( och nu möjlighet med ennu mer tack vare Live tiles ), men vist taskbaren blir svårare att komma åt på en gång beroende på program. Sedan funkar Windows tangenten + T eller CTRL + Shift + ESC. Inte precis världens bästa där men det går.

Jag tackar för upplysningen (något sent medger jag ) men vidhåller ändå att startmenyn är ett bättre alternativ. Att ha alla funktioner på ett ställe är bättre än att sprida ut dem över allt.

Angående punkt fem så är avstängningsalternativen verkligen idiotiskt undangömda. Första gången jag provade Windows 8 i en virtuell maskin på min Mac så blev jag sittande i ett någon minut medan jag letade efter var i hela h-e avstängningen fanns. Att vifta in muspekaren i ett hörn, vänta någon sekund, klicka på Settings och sedan Power får mig att undra vad som gick fel i beslutsprocessen på Microsoft. Tanterna på jobbet klarar av att klicka på startknappen och sedan stäng av. Tangentkommandon är bara att glömma, såvida de inte ska tapetsera monitorn med postitlappar.

Skrivet av henkiii:

5) #1 WINKEY+I -> Power
#2 CTRL-ALT-DEL -> Power
#3 WINKEY+R -> Skriv shutdown -r -f -t 0 eller shutdown -s -f -t 0

Vila går datorn ner i automatiskt efter ganska kort tid per default.
Grundtanken är ju att man inte ska stänga av datorn utan låta den gå ned i viloläge, kanske feltänk från MS men det är antagligen är därför Poweralternativen är lite dolda.
Jag tycker att det även borde finna ett Power val på WINKEY+X menyn, kanske går att hacka till det på något vis?

6) WINKEY+C tar upp klockan, dock ej andra programs status.
Om du Trycker ALT+TAB en gång och fortsätter hålla nere ALT knappen så får du upp en snabb överblick över andra öppna fönster, klickar du utanför 'ALT-TAB-rutan' så återgår du till din fullskärms applikation.

Jag tackar även dig för informationen (även om alt-tabb är långt ifrån en nyhet). Jag brukar stänga av min hemmaserver med shutdown -s när jag kör fjärrskrivbord mot den, men nu har jag lärt mig några nya flaggor.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak