Låg spänning men tempen hög på en kärna

Permalänk

Låg spänning men tempen hög på en kärna

Hejsan.
Kör min processor (3570k) i 4.4ghz på 1.160v, avläst med cpu-z.. När jag kör prime95 så går en av kärnorna upp i 85C max och dom andra ligger runt 75C. Skulle vilja gå högre än 4.4ghz men problemet är den ena rackarns kärnan. Hur hög temp kan man köra med under ett stresstest som prime95?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

eftersom du aldrig i "verkligheten" kommer komma upp i så hög förbrukning som prime åstadkommer så är det intels egna gränser jag rekommenderar att följa vid dessa scenarier.. va nu de kan vara

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Förmodligen det legendariska problemet om dålig kontakt med IHS. Vågar du så skulle jag nog rekommendera dig att ta av och montera om IHSen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av all-seeing:

Hejsan.
Kör min processor (3570k) i 4.4ghz på 1.160v, avläst med cpu-z.. När jag kör prime95 så går en av kärnorna upp i 85C max och dom andra ligger runt 75C. Skulle vilja gå högre än 4.4ghz men problemet är den ena rackarns kärnan. Hur hög temp kan man köra med under ett stresstest som prime95?

67.5 på package, man mäter inte stationära på kärnorna eftersom Intel inte har speccat tempen för kärnorna just för att man har en skyddsplåt runt CPU. På bärbara däremot är det kärnorna man mäter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

67.5 på package, man mäter inte stationära på kärnorna eftersom Intel inte har speccat tempen för kärnorna just för att man har en skyddsplåt runt CPU. På bärbara däremot är det kärnorna man mäter.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändå trottlar den baserat på kärnornas temp

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

eftersom du aldrig i "verkligheten" kommer komma upp i så hög förbrukning som prime åstadkommer så är det intels egna gränser jag rekommenderar att följa vid dessa scenarier.. va nu de kan vara

Jag ska kolla upp det då:)

Skrivet av Rydisen:

Förmodligen det legendariska problemet om dålig kontakt med IHS. Vågar du så skulle jag nog rekommendera dig att ta av och montera om IHSen.

Är inte det avancerat?

Skrivet av Skuggan74:

67.5 på package, man mäter inte stationära på kärnorna eftersom Intel inte har speccat tempen för kärnorna just för att man har en skyddsplåt runt CPU. På bärbara däremot är det kärnorna man mäter.

Det som i vissa program kan kallas bara cpu-temp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Jag ska kolla upp det då:)

Är inte det avancerat?

Ptja, det är väl kanske inte det minst avancerade man kan göra, jag har dock aldrig gjort det, såg någon guide på youtube om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Ändå trottlar den baserat på kärnornas temp

Du har inte förstått tydligen, Intel har speccat maxtemp på ~67.5 för stationära, och det är packagetemp som gäller om du vill mäta hur nära max du är. Coretemp säger inte ett skit eftersom du inte har någon max mäta mot helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du har inte förstått tydligen, Intel har speccat maxtemp på ~67.5 för stationära, och det är packagetemp som gäller om du vill mäta hur nära max du är. Coretemp säger inte ett skit eftersom du inte har någon max mäta mot helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig det var 72,6 på package, men nåja det är lite olika från CPU till CPU, tempen är inte ett Max utan mer ett snitt värde som kan överskridas en hel del utan problem, men inte bör konstant vara över det, kan leta upp intels text om det kanske.

EDIT

Citat:
The TCase is a number established by Intel® as a point of reference in order to understand what could be expected as per normal processor temperature.

Anything from the Tcase and below will be the expected temperature of the processor in normal use, anything that doesn't stress out the processor (watching movies, burning CDs, browsing the internet, creating documents, etc.) When the processor is stressed out meaning that you are running heavy processor applications that take control of the CPU or uses it at 100% the temperature will go beyond the Tcase. It can perfectly reach 90 to 95 degrees and the processor will still be OK. The cooling fan is in charge to keep that temperature there.

If the processor temperature reaches 100°C or more it will send a signal to the motherboard to shut down to prevent mayor damages and most likely it won't be possible to turn the computer back in until it cools down.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du har inte förstått tydligen, Intel har speccat maxtemp på ~67.5 för stationära, och det är packagetemp som gäller om du vill mäta hur nära max du är. Coretemp säger inte ett skit eftersom du inte har någon max mäta mot helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det är du som inte riktigt förstått det här.

Intel har satt trottelgränsen på 105c för IB cpuerna, 10 grader högre än SB. Om inte detta är de temperaturerna man skall jämföra med så bet jag inte vad som är.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jekean:

Tror det är du som inte riktigt förstått det här.

Intel har satt trottelgränsen på 105c för IB cpuerna, 10 grader högre än SB. Om inte detta är de temperaturerna man skall jämföra med så bet jag inte vad som är.

Intels dokument på att det är 105c på en mainstream CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Intels maxtemp på stockvolt ib är 105 innan den stängs av men intels rekommenderade nivå är runt 72. Men när vi krämar på med volt så bör man hålla sig till max 80 grader på kärnorna(under full load då). Just på grund av slitage, jag skulle säga att så länge din cpu inte går över 70-72 vid spelande är det bra men personligen vill jag ha den runt 65. ^^

Ska skriva bättre när jag kommer hem.

Permalänk

Tack för alla svar.

Jag jag ska mäta lite bättre hur varmt det blir när jag spelar istället för att hänga upp mig på ett stresstest som man bara använder medans man klockar. Ska lira lite BF3 och Far cry 3.

RealTemp eller HWMonitor går bra att mäta med va?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Skrivet av all-seeing:

Tack för alla svar.

Jag jag ska mäta lite bättre hur varmt det blir när jag spelar istället för att hänga upp mig på ett stresstest som man bara använder medans man klockar. Ska lira lite BF3 och Far cry 3.

RealTemp eller HWMonitor går bra att mäta med va?

coretemp är bra ochså.

Permalänk
Medlem

maxtemepen är 105 grader på denna cpun.
Men på fulload är väl 60-70 grader normalt.

Kolla kylpastan . Skall endast vara ett tunt lager utrstrycket med kreditkort typ. Är det för mycket blir det klumpar och till slut blir det dålig kontakt mellan cpu och fläkt = ökad värme. Skulle tippa de räcker och göra rent under fläkten så har du bra temps sen.

Eftersom du verkar köra på stockvolt borde inte värmen öka menar jag.

Permalänk
Skrivet av lang666:

maxtemepen är 105 grader på denna cpun.
Men på fulload är väl 60-70 grader normalt.

Kolla kylpastan . Skall endast vara ett tunt lager utrstrycket med kreditkort typ. Är det för mycket blir det klumpar och till slut blir det dålig kontakt mellan cpu och fläkt = ökad värme. Skulle tippa de räcker och göra rent under fläkten så har du bra temps sen.

Eftersom du verkar köra på stockvolt borde inte värmen öka menar jag.

Fasen tycker jag gjorde det noga och bra när jag tog bort krämen som satt på kylaren från början (H80i) och satte dit egen, arctic silver 5.. Kanske är värt att prova igen då.

Ja det är därför jag är lite besviken eftersom den är stabil på så jäkla låg vcore, vill egentligen klocka mer men det kanske bara är att acceptera om jag nu inte får ordning på tempen

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Skrivet av lang666:

maxtemepen är 105 grader på denna cpun.
Men på fulload är väl 60-70 grader normalt.

Kolla kylpastan . Skall endast vara ett tunt lager utrstrycket med kreditkort typ. Är det för mycket blir det klumpar och till slut blir det dålig kontakt mellan cpu och fläkt = ökad värme. Skulle tippa de räcker och göra rent under fläkten så har du bra temps sen.

Eftersom du verkar köra på stockvolt borde inte värmen öka menar jag.

Man bör inte smeta ut det med ett kreditkort pga. det kan skapa luftbubblor:

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Man bör inte smeta ut det med ett kreditkort pga. det kan skapa luftbubblor:
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_461720&...

Det fanns en beskrivning på Arctics hemsida hur man skulle göra med den kylpastan till ivy bridge sockeln och så gjorde jag. Ett tunt sträck i mitten bara sen montera på kylaren. Så jag smetade inte det tror jag inte heller att man ska göra

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Skrivet av all-seeing:

Det fanns en beskrivning på Arctics hemsida hur man skulle göra med den kylpastan till ivy bridge sockeln och så gjorde jag. Ett tunt sträck i mitten bara sen montera på kylaren. Så jag smetade inte det tror jag inte heller att man ska göra

Heh. Man vet aldrig.