Generationsskiftet till nästa Xbox "inte lika stort som föregående"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Witcher 2, Metro 2033 http://i565.photobucket.com/albums/ss94/TheGooner84/Random/Sm...

Bara för att nämna några av dom spelen som kan få den mest påkostade datorn att gå på knäna

Är det pc-spel eller har dom portats från konsol till pc?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

lame.
Mellan Xbox (2001)
och Xbox360 (2005) var det ju 4 år.
Mellan Xbox360 (2005)
och nästa Xbox (2013/2014?)
är det alltså 8-9 år. Kan man inte förvänta sig åtminstone en dubbelt så skillnad då, istället för en mindre än förra skiftet?

Tycker gott å väl att dom kan trycka in monsterhårdvara igen, men alla spelutvecklare behöver inte fokusera på världens bästa grafik bara för det. Det vore roligare om man fokuserade på hög upplösning och bra flyt, t.ex. minst 60fps för alla spel eller varför inte 120, nu när 3DTV/datorskärmar finns så kan ju en del av dessa köra 120hz i 2D mode.

Spel designade för 120FPS skulle nog kännas rätt underbart, det skulle ge mig mycket mer spelglädje än denna ständiga fokus på grafik..

Se bara på 360n, den må ha väldigt detaljrika spel trots den låga upplösningen, men fan va dåligt flyt och spelkänsla de kan va i en del spel. Stör mig även ofta på den fejkade uppskalade "1080p" den ofta kör.

Permalänk
Medlem

Ps4 kännas lockande, plus dessa rykten om dem nu stämmer eller ej säger att Ps4 ska ha en RadeonHD 7670gpu.
Hursom så väljer jag Ps före Xbox, då dem inte tvingar mig betala för att spela online när man redan betalar för sitt bredband.
Alltid föraktat Microsoft för det, bryr mig inte om dem har bättre service.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Folk kommer tappa intresset för deras konsoler väldigt snabbt om hårdvaran inte uppgraderas rejält. Det kommer bli en förlustaffär för dem..

För det har ju enbart sålts 10+ mille 360's under 2012...eller mer...ja visst finns det inget intresse...suck

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Witcher 2, Metro 2033 http://i565.photobucket.com/albums/ss94/TheGooner84/Random/Sm...

Bara för att nämna några av dom spelen som kan få den mest påkostade datorn att gå på knäna

Vad har det med vad jag skrev att göra? Prestandan hos datorer har ökat rätt rejält men rent grafikmässigt så ser spel idag inte påtagligt mycket bättre ut idag än 2007, vilket ligger i linje med det som sägs i artikeln. Det jag ville poängtera var att detta är inte ett problem som är exklusivt för konsoler som folk får det att låta här i tråden utan även gäller för PC (vi snackar ju om stora kliv inom visuellt synbar grafik här och inte hur krävande saker är).

Angående hårdvaran i nya xbox så säger de flesta nya ryktena att det faktiskt kommer komma med ett rätt hyfsat grafikkort (talas om nått i 8800-serien enligt rykten och inte 6670 som det ryktades om förra året), eftersom det börjar dra ihop sig inför presentationen så lär ryktena börja bli hyfsat pålitliga vid det här laget. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130109/hardvarurykten-sa-...

Permalänk
Inaktiv

Är jag en av de få som tycker att det är väldigt skönt att bara luta sig tillbaka i en soffa/fåtölj/sittsäck/sängen? Visst kan man göra det med en dator också, om man har den kopplad till en TV och har handkontroll/trådlös mus & t-bord.

Personligen så struntar jag i om grafiken till konsoller är begränsad till vad man kan få det på datorer. För det är de exklusiva titlarna jag vill åt på konsoller, även om de flesta titlar idag är tillgängliga till alla platformar.

Permalänk
Medlem

Mindre arbetssatsningar mindre försäljningar.

Illumroom verkar ball. Men gör inte en nintendo plz.

Permalänk
Medlem

Om inte GTA IV kommer till PC så blir iallafall jag tvungen att köpa ett PS4 ^^, sedan sälja skiten om det inte håller mina krav.

Annars tycker jag det är själva känslan och enkelheten i en spelkonsoll som gör den eftertraktad, vill tex ha ett GameCube med 4 handkontroller för att kunna köra Super Mario Bros Melee och ett Wii kanske och koppla in GameCube kontrollerna till den och köra Super Mario Bros Browl, sedan ett Snes, Nes, Nintendo 68, Super Nintendo etc.

Behöver inte vara värsta grymma grafiken på en konsoll, bara det är billigt att köpa en konsoll (inte några 5-7000:-)för det ska vara ett gemenskapsspel som brädspelen Monopol, Risk, TP etc...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

För den intresserade:

http://www.vg247.com/2013/01/17/showtime-ps4-rumoured-at-1-84...

PS4 som enligt denna artikeln är den kraftfullare har endast beräkningskraft i klass med ett AMD 7870. Visserligen så är spel lättare att optimera till en viss hårdvara än till pc där det ska fungera på otaliga kombinationer.

Permalänk
Medlem

Tryck in en kontroll i en Dator, Vips?

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Samma sak sades inför lanseringen av XBOX och PS2, sedan återigen inför 360 och PS3. En stackars VD vädrar sin oro inför nya investeringar. Nuförtiden skickas väl sådant arbete till 3:e världen för att hålla priserna nere, dax för fairtrade märkning av spel snart kanske..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

För den intresserade:

http://www.vg247.com/2013/01/17/showtime-ps4-rumoured-at-1-84...

PS4 som enligt denna artikeln är den kraftfullare har endast beräkningskraft i klass med ett AMD 7870. Visserligen så är spel lättare att optimera till en viss hårdvara än till pc där det ska fungera på otaliga kombinationer.

PS3 har precis samma teoretiska beräkningskraft så nästa generation kommer inte att innebära några framsteg alls

Permalänk
Skrivet av cloned:

PS3 har precis samma teoretiska beräkningskraft så nästa generation kommer inte att innebära några framsteg alls

Om jag inte minns fel så ligger både XBOX360 och PS3 på ca ~2 GFLOP, alltså ~0,2 TFLOPS? Jag kan förstås ha fel.

EDIT: Alltså borde den nya generationen betyda en 8-10 gångers påökning i beräkningskraft. Förutsatt att jag har rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

det roliga är att Microsoft och Sony kan göra i princip vad dom vill, PC kommer fortfarande vara "king of the hill"

King of the hill = konsoll portar xD

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om jag inte minns fel så ligger både XBOX360 och PS3 på ca ~2 GFLOP, alltså ~0,2 TFLOPS? Jag kan förstås ha fel.

EDIT: Alltså borde den nya generationen betyda en 8-10 gångers påökning i beräkningskraft. Förutsatt att jag har rätt?

** 230 GFLOPS, teoretiskt iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Om jag inte minns fel så ligger både XBOX360 och PS3 på ca ~2 GFLOP, alltså ~0,2 TFLOPS? Jag kan förstås ha fel.

EDIT: Alltså borde den nya generationen betyda en 8-10 gångers påökning i beräkningskraft. Förutsatt att jag har rätt?

Nej, Terafloppar är det: http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm
(strax över 200 gflops enbart för cpu så runt 2 terafloppar)
och 360 ligger runt 1 teraflopp: http://hardware.teamxbox.com/articles/xbox/1144/The-Xbox-360-...

Det säger ju lite om exakt hur oviktiga sådana här spekulationer är. Kollar man blint på siffror skulle PS3 vara dubbelt så kraftfull som 360 och nästa generations konsoler skulle vara lika kraftfulla som dagens.

Handlar siffrorna enbart om CPU och inte total beräkningskraft så blir läget lite annorlunda

Permalänk
Skrivet av cloned:

Nej, Terafloppar är det: http://playstation.about.com/od/ps3/a/PS3SpecsDetails_3.htm
(strax över 200 gflops enbart för cpu så runt 2 terafloppar)
och 360 ligger runt 1 teraflopp: http://hardware.teamxbox.com/articles/xbox/1144/The-Xbox-360-...

Det säger ju lite om exakt hur oviktiga sådana här spekulationer är. Kollar man blint på siffror skulle PS3 vara dubbelt så kraftfull som 360 och nästa generations konsoler skulle vara lika kraftfulla som dagens.

Handlar siffrorna enbart om CPU och inte total beräkningskraft så blir läget lite annorlunda

200 gflops = 0.2 teraflops

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr0cket boy:

200 gflops = 0.2 teraflops

plus 1.8 teraflops = ?

Permalänk
Medlem

Blir dom som en hyffsat kraftfull pc speldator i dagens läge hårdvaru mässigt så är det ok. Men dom måste tänka på framtida tekniker och göra dom uppgraderbara till nya standarder mjukvaru mässigt, det är det som fattas i dagens konsoller. Och för guds skull håll er till OpenGL microsoft den här gången så det blir lättare att porta till alla plattformar.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av bjoen:

Förstår inte detta alls, kommer ju vara en dominerande faktor inom spelvärlden länge och så gör de detta.
Kanske blir fler PC spelare då.

Det finns inget bättre än PC

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Om inte GTA IV kommer till PC så blir iallafall jag tvungen att köpa ett PS4 ^^, sedan sälja skiten om det inte håller mina krav.

Annars tycker jag det är själva känslan och enkelheten i en spelkonsoll som gör den eftertraktad, vill tex ha ett GameCube med 4 handkontroller för att kunna köra Super Mario Bros Melee och ett Wii kanske och koppla in GameCube kontrollerna till den och köra Super Mario Bros Browl, sedan ett Snes, Nes, Nintendo 68, Super Nintendo etc.

Behöver inte vara värsta grymma grafiken på en konsoll, bara det är billigt att köpa en konsoll (inte några 5-7000:-)för det ska vara ett gemenskapsspel som brädspelen Monopol, Risk, TP etc...

Gta IV finns till PC, det kom ut 2008 Men jag tror du menade Gta V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem

Bioware har ju inte lyckats utnyttja hårdvaran i dagens generation ens efter 10 år så vad dom anser om kommande generations grafik är ganska ointressant.

Permalänk
Medlem

PC har ju dragit om ganska skapligt på hårdvarufronten de senaste 8(?) åren, så pass att den kommande generationen konsoller inte ens kommer ifatt. Hur länge ska nya generationen hålla? 8 år? Var kommen pc'n vara om 8 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför petar man inte bara in några GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av suffix:

Varför petar man inte bara in några GTX 680

No joke, jag tycker faktiskt att man ska bygga vattenkylda konsoller
Då skulle du kunna trycka in ett superkraftfullt grafikkort, utan att det låter som f'*n.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

PC har ju dragit om ganska skapligt på hårdvarufronten de senaste 8(?) åren, så pass att den kommande generationen konsoller inte ens kommer ifatt. Hur länge ska nya generationen hålla? 8 år? Var kommen pc'n vara om 8 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken grafikkortsserie kommer efter GTX9xx / HD9xxx?

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem

Konsolerna behöver inte 10x mer detaljer säg till att kunna köra alla spel i minst 1080p@60fps alternativt 120fps bättre, AA och AF.
Bara detta kommer leda till markant snyggare spel och inte kosta något mer att utveckla. Inget värt att diskutera om i varje fall.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xapa112:

Vilken grafikkortsserie kommer efter GTX9xx / HD9xxx?

Permalänk
Skrivet av asconakille:

Så det kostar ca 12 miljarder att utveckla ett spel??

Verkar lite tilltaget då det snyggaste spelet to date, BF3, kostade ca 45 miljoner dollar att utveckla. Och jag tvivlar på att alla nya spel som görs till konsol har ambitionen att slå BF3 på fingrarna rent grafiskt

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Låter lite väl mycket men ryktena säger att det kostade ca 50 miljoner dollar att utveckla Modern Warfare 2. Med reklam och distributionskostnader är den totala budgeten uppskattad till 200 miljoner dollar. Så lägg till ett kommatecken mellan ettan och tvåan (tur att det inte är flashback) så stämmer det nog rätt bra med vad de stora titlarna kostar att utveckla idag.

Nu var iof cod 4 mw ett bra spel, men sedan dess har de ju i princip bara återanvänt samma grafiknivå i cod serien. Så pengarna har ju inte gått till någon extravagant grafik iallafall.

Dock konsolifierades cod serien så att det flyter sämre på pc trots samma "grafiknivå".

obs. detta är mina personliga erfarenheter, har inte källor på vad som verkligen hänt.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/