Permalänk
Medlem

Är min processor stabil?!!!!

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

Hur länge har du kört Prime? Låter för mig som att det är stabilt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av macken88:

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

Det är stabilt om du anser att det är stabilt

Kör Prime95 imer än en timme så får du ett någorlunda korrekt svar om din dator är stabil.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Hur länge har du kört Prime? Låter för mig som att det är stabilt.

från 14.46 idag till 15.33 och den är fortfarande igång

Permalänk
Medlem

Om du verkligen vill vara säker på att din överklock är stabil så skulle jag köra Prime95 i 24 timmar.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Om du verkligen vill vara säker på att din överklock är stabil så skulle jag köra Prime95 i 24 timmar.

Tog du inte i lite nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Tog du inte i lite nu?

Nej. Vissa minnesfel kan visa sig efter 8-12 timmar, 24 timmar om du vill vara absolut säker på att det är stabilt.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Nej. Vissa minnesfel kan visa sig efter 8-12 timmar, 24 timmar om du vill vara absolut säker på att det är stabilt.

okej om man sänker klocken till 17 så blir den som vanligt igen?

Permalänk
Skrivet av macken88:

Tog du inte i lite nu?

Nej, man brukar göra så att man klockar lite, testar en timme, fortsätter så. När man är nöjd så låter man den stå iaf över natten.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej, man brukar göra så att man klockar lite, testar en timme, fortsätter så. När man är nöjd så låter man den stå iaf över natten.

okej om man sänker klocken till x17 så blir den som vanligt igen?

Permalänk
Skrivet av macken88:

okej om man sänker klocken till x17 så blir den som vanligt igen?

Ja.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Kan något vara sönder eller fel om jag sänkt den?

Permalänk
Skrivet av macken88:

Kan något vara sönder eller fel om jag sänkt den?

Hur menar du? Processorn kan inte ta skada av lägre spänningar och klockhastigheter, bara av höga.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

Kör inte prime95, 1 timme prime säger inte mycket. Kör occt cpu , och linpack i 5-8 timmar. Men som Thompan säger är 24timmar om du vill vara säker. Jag brukar kör 3-4 dagar när jag är nöjd.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Ibt är riktigt bra för att testa korta perioder.

(Intel Burn test)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Kör inte prime95, 1 timme prime säger inte mycket. Kör occt cpu , och linpack i 5-8 timmar. Men som Thompan säger är 24timmar om du vill vara säker. Jag brukar kör 3-4 dagar när jag är nöjd.

Vad är det för fel på prime95? Jag har alltid använt det. Brukar köra på "blend", ganska långa rundor.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Vad är det för fel på prime95? Jag har alltid använt det. Brukar köra på "blend", ganska långa rundor.

Fel och fel det fungerar men tar oftast 10xtiden jämfört mig linkpack eller occt att få en ostabil rigg på knä. Många gånger när prime tar på sig 5 timmar att fallera tar det 15 min för linkpack.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hur menar du? Processorn kan inte ta skada av lägre spänningar och klockhastigheter, bara av höga.

Om jag sänker klockningen till det den var innan när processorn inte var klockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Om jag sänker klockningen till det den var innan när processorn inte var klockad

Om du sätter multipliern till standard som den var innan, varför skulle det ta skada? Återställer du till standard blir det precis som innan du överklockade och inget kan gå fel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av macken88:

Om jag sänker klockningen till det den var innan när processorn inte var klockad

Menar du sänka klocken till standard men behålla spänningen på en nivå för överklockning?

Permalänk
Medlem

varför clockar du ner den igen? sa du inte att den var stabil?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Skrivet av macken88:

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

hur länge har du kört prime95? kan du köra det 4 timmar eller så utan problem så är det väl inget att oroa sig över? efter 2 timmar brukar det nog vara lugnt.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Hur menar du? Processorn kan inte ta skada av lägre spänningar och klockhastigheter, bara av höga.

Frekvens != Hastighet. Om din processor förflyttar sig en viss sträcka per klockcykel får du gärna kalla det för klockhastighet. Men om den, precis som alla processorer jag har sett, sitter stilla så heter det klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att köra prime95 mer en en timme, ganska uselt program att testa stabilitet med för övrigt,

Man kan se det så här med prime95 kan man se om datorn är stabil med 100 % jämn och snäll belastning, men det säger inget om datorn är stabil på lägre och varierande belastning, saker som core volt varierar med belastning, därför kan en prime95 stabil dator sen cracha hejvilt bara genom att starta ett program tex då volten är lägre men CPU växlar upp till full MHz.

Kör linpack istället både på låg och hög belastning, Linpack varierar också belastningen, samt när det går för fullt stressar CPU betydligt mer än prime95 så se upp med tempen.
Mer än ca 1 timme bör man inte köra Lipack, och oftast räcker 30 minuter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Frekvens != Hastighet. Om din processor förflyttar sig en viss sträcka per klockcykel får du gärna kalla det för klockhastighet. Men om den, precis som alla processorer jag har sett, sitter stilla så heter det klockfrekvens.

Tack. Vet att det heter så, var bara förbannad då jag skrivit ett mycket längre inlägg men det försvunnit iom tappad internetanslutning...
Skrev klockfrekvens från början.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow2:

varför clockar du ner den igen? sa du inte att den var stabil?

jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej, man brukar göra så att man klockar lite, testar en timme, fortsätter så. När man är nöjd så låter man den stå iaf över natten.

Bara för att vakna av att halva rummet står i lågor, när det visar sig att kylningen inte pallade trycket?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av macken88:

Hej jag har en amd phenom x4 be 3,4 ghz har höjt från x17 till x19 och 200,0 mhz och full load 54 grader. Är det stabilt har kört prime 95 och allt fungerar som det ska med vanliga volten.

Skrivet av macken88:

från 14.46 idag till 15.33 och den är fortfarande igång

Skrivet av Thompaam:

Om du verkligen vill vara säker på att din överklock är stabil så skulle jag köra Prime95 i 24 timmar.

Skrivet av macken88:

Tog du inte i lite nu?

Nej de finns de som får errors på sin Klock efter 47timmar.
Köra Prime 95 i minst 24h.
Märker du sedan att spel kraschar eller program inte riktigt startar eller stänger av sig oväntat/hänger sig så kan det mycket väl vara för låg spänning.

1h är absolut för lite.
Jag brukar köra 8-10h första prime omgången. sedan kör jag prime typ varje gång jag är iväg från datorn en längre tid.

Upplever jag inga problem varken med Prime eller under spelande/normalt användande efter en månad eller så, då anser jag att den är stabil.

Om ett spel kraschar en gång i månaden pga överklockningen så är den INTE stabil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av macken88:

Tog du inte i lite nu?

Jag skulle inte påstår att det där är att ta i, det är vad jag brukar rekommendera samt köra själv. Roligt är dock att jag hade kört Prime95 i 24 timmar en gång, då jag stängde av testet så kraschade datorn...

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej de finns de som får errors på sin Klock efter 47timmar.
Köra Prime 95 i minst 24h.
Märker du sedan att spel kraschar eller program inte riktigt startar eller stänger av sig oväntat/hänger sig så kan det mycket väl vara för låg spänning.

1h är absolut för lite.
Jag brukar köra 8-10h första prime omgången. sedan kör jag prime typ varje gång jag är iväg från datorn en längre tid.

Upplever jag inga problem varken med Prime eller under spelande/normalt användande efter en månad eller så, då anser jag att den är stabil.

Om ett spel kraschar en gång i månaden pga överklockningen så är den INTE stabil.

Låter som en paranoia om man skall anta att ett spel crachar i gång i månaden att det skulle bero på clockningen. Spel och program crashar rätt ofta, tror inte jag lirat ett enda spel 3h+ om dagen i en månad som inte crashat minst en gång... mycket som kan påverka en crash. Bästa är väl att testa en rad program och spel i någon vecka innan clockning.. sen prova dem igen nån vecka efter clockning. Crashar spelen/programmen inte oftare efter som före clock så är det stabilt. Upptäcker man däremot att spel och program börjat bete sig annorlunda (sämre) så kan det vara fel i clockningen/spänningen. Och ja.. kör lipak och prime95 är ett måste..

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv