Permalänk
Medlem

Kan man lita på Real Temp?

Testade mina temperaturer efter jag monterat nya fläktar till cpu´n. Enligt real temp då jag kör prime så ligger varmaste kärnan på 74 grader. Om jag kollar i Asus AI Suite II så ligger Cpu´n på 62 grader. Känns ju som jag litar mer på Asus än Real Temp. Har jag rätt eller fel?

mvh//Patrik

Permalänk
Medlem

Kolla med HWmonitor!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Kolla med HWmonitor!

Hur gör man för att lägga upp en bild till tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Hur gör man för att lägga upp en bild till tråden?

Ladda upp den på forumbilder.se och kopiera länken direkt in i inlägget.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Bilder på problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Testade mina temperaturer efter jag monterat nya fläktar till cpu´n. Enligt real temp då jag kör prime så ligger varmaste kärnan på 74 grader. Om jag kollar i Asus AI Suite II så ligger Cpu´n på 62 grader. Känns ju som jag litar mer på Asus än Real Temp. Har jag rätt eller fel?

mvh//Patrik

Så länge tj.max är rätt kan du lite på realtemp
Realtemp anger som du säger för indivduella cores. Medans AI suite anger allround temp för cpun. Dvs inte samma sensor.. Realtemp visar alltså det mest intressanta vid oc och stress.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Så länge tj.max är rätt kan du lite på realtemp
Realtemp anger som du säger för indivduella cores. Medans AI suite anger allround temp för cpun. Dvs inte samma sensor..

Okey. Tack för svar. Men jag tycker att temperaturen är hög. Har en Corsair H60 där jag kör med Push and pull. Är inte 76 grader mycket?

Permalänk
Medlem

Jag har väldigt svårt att se va du visar på bilden då den är ytterst liten och jag lyckas inte få bilden större.. hur som helst. Hur mycket har du clockt? 76 grader låter mycket, men det beror på hur mycket du clockat och vilken spänning du kör.
Du är säker på att du placerat cpukylaren korrekt och att den blåsar åt rätt riktning... samt, hur applicerade du kylpastan ?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Skrivet av crow2:

Jag har väldigt svårt att se va du visar på bilden då den är ytterst liten och jag lyckas inte få bilden större.. hur som helst. Hur mycket har du clockt? 76 grader låter mycket, men det beror på hur mycket du clockat och vilken spänning du kör.
Du är säker på att du placerat cpukylaren korrekt och att den blåsar åt rätt riktning... samt, hur applicerade du kylpastan ?

Hej. Jag köpte datorn av en kompis som redan hade monterat allt. Har klockat till 4,7gHz från standard Turbo som ligger på 3,8. Spänningen är oförändrad. Ligger på 1,352. Har aldrig ändrat den. Monterade 2 nya fläktar i helgen på kylaren. Den ena blåser genom och den andra suger ur luften ur kylare. Push and pull vad jag kan förstå.

Edit: Kylningen heter Corsair H60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalvfile:

Hej. Jag köpte datorn av en kompis som redan hade monterat allt. Har klockat till 4,7gHz från standard Turbo som ligger på 3,8. Spänningen är oförändrad. Ligger på 1,352. Har aldrig ändrat den. Monterade 2 nya fläktar i helgen på kylaren. Den ena blåser genom och den andra suger ur luften ur kylare. Push and pull vad jag kan förstå.

Edit: Kylningen heter Corsair H60

Tycker inte 76° är något att oroa sig för. Med en spänning på 1.352 tycker jag det verkar normalt.
Dessutom är prime95 otroligt krävande.
Sen är H60 inte mycket bättre än en riktigt bra luftkylare så man kan inte förvänta sig underverk med den.

Vad har du för maxtemp när du spelar t.ex?

Permalänk
Medlem

Kollar alltid några olika program, litar inte 100% på nått ^^

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Den klockningen med den kylaren och volten så stämmer nog temperaturen, står volen på auto eller är den manuellt inställd?

Kan nog vara ide att prova sänka den lite, sånt får ner tempen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Kollar alltid några olika program, litar inte 100% på nått ^^

Skrivet av ggustavsson:

Den klockningen med den kylaren och volten så stämmer nog temperaturen, står volen på auto eller är den manuellt inställd?

Kan nog vara ide att prova sänka den lite, sånt får ner tempen.

Jo jag är lika dan. Kört många program där jag få olika uppgifter. Men jag ligger i snitt vid ca 70-74 grader. Volten står på manuellt i bios men den är låst. Går ej att ändra. Vilken kylare rekommenderar ni om jag vill få ner temperaturen? Tacksam för svar.