Permalänk
Medlem

Vart tar RAM-minne vägen?

Det spelar ingen roll hur mycket minne jag sätter i utöver 4GB, datorn säger i alla fall att endast 3.68 GB kan användas. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perolof:

Det spelar ingen roll hur mycket minne jag sätter i utöver 4GB, datorn säger i alla fall att endast 3.68 GB kan användas. Varför?

Är det 32bit Windows du kör?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

32 bit os?

Permalänk
Entusiast

Som övriga nämner: För att nyttja mer än 4 gigabyte RAM, måste du använda ett 64 bitars operativsystem. (En del av dessa 4 gigabyte går åt till grafikkort och annan utrustning)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Har du ett 32bitars operativsystem?
Om ja, där är ditt problem. Byt till ett 64bitars system och problemet är borta.

Om nej. Har du ett 64bitars system?
Om nej, byt till 64bitars.
Om ja, då är troligen en eller flera av minnesplatserna trasig. Testa då varje minnesplats för sig med endast ett minne i datorn.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Tack för snabba och tydliga svar! Visst är det så att jag har kvar 32bit opsystem i denna datorn som jag använder med Photoshop.
Tyvärr finns det inte drivrutiner till 64bit för mina scannrar. Det kanske kommer?
Per Olof

Permalänk
Medlem
Skrivet av perolof:

Tack för snabba och tydliga svar! Visst är det så att jag har kvar 32bit opsystem i denna datorn som jag använder med Photoshop.
Tyvärr finns det inte drivrutiner till 64bit för mina scannrar. Det kanske kommer?
Per Olof

Finns det inga drivrutiner redan, så lär det aldrig komma. 64-bit har varit standard i många år vid det här laget.

Permalänk
Skrivet av perolof:

Tack för snabba och tydliga svar! Visst är det så att jag har kvar 32bit opsystem i denna datorn som jag använder med Photoshop.
Tyvärr finns det inte drivrutiner till 64bit för mina scannrar. Det kanske kommer?
Per Olof

Att drivrutinerna inte stödjer 64-bits innebär dock inte att de definitivt inte fungerar med ett 64bit operativsystem. De körs ofta i kompabilitetsläge utan att du märker något. Mer än hälften av alla program jag har igång nu (bl.a. webläsaren Chrome) körs i 32-bit trots att datorn är laddad med Windows 7 64-bit.

...Eller har jag fått allt runt bakfoten?

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Att drivrutinerna inte stödjer 64-bits innebär dock inte att de definitivt inte fungerar med ett 64bit operativsystem. De körs ofta i kompabilitetsläge utan att du märker något. Mer än hälften av alla program jag har igång nu (bl.a. webläsaren Chrome) körs i 32-bit trots att datorn är laddad med Windows 7 64-bit.

...Eller har jag fått allt runt bakfoten?

Det är olika med vanliga applikationer och drivrutiner, dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Det är olika med vanliga applikationer och drivrutiner, dock.

Surt...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Ofta när det inte finns X64 drivare till sin gamla scanner så kan man köra nåt tredje parts program som har X64 stöd för den, som tex VueScan http://www.hamrick.com/

Testa det först på befintligt os funkar den bra där så kommervden funka med X64 också då den har både x32 och x64 drivare för scanners

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av perolof:

Tack för snabba och tydliga svar! Visst är det så att jag har kvar 32bit opsystem i denna datorn som jag använder med Photoshop.
Tyvärr finns det inte drivrutiner till 64bit för mina scannrar. Det kanske kommer?
Per Olof

Är du säker på att du behöver 64bits drivisar då? För det funkar ofta med 32bitars.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)