Overklockade nyss, ser det bra ut? Snabb hjälp tack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Jag var kanske lite otydlig.
Du skrev att max temp var 105° varpå iSw3de säger nej. Så då var min fråga till iSw3de, vad är max temp då?

Det var fler som sa att tj max är på 105 grader nu när vi snackar om 3570k (om du koller igenom en gång till i tråden ).

Dock bör man inte gå över 90 grader då den börjar throttla vid 95-100 grader och 105 grader stänger datorn ner sig direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Max är en variabel på hur snabbt du vill bränna din CPU, men att säga att en klockad processor på 4GHz + skulle ha en maxtemp på 105 är bara korkat, då har man läst på för lite...

Tackar för snabbt svar.
I ärlighetens namn så trodde jag att dödtemp(max temp) var 105° oavsett om den är stock eller OCad. Jag hade tydligen fel.
Kan du utveckla lite till, kan man räkna ut det? Vad pratar vi om för variabler och tider innan CPUn bränner så att säga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Max är en variabel på hur snabbt du vill bränna din CPU, men att säga att en klockad processor på 4GHz + skulle ha en maxtemp på 105 är bara korkat, då har man läst på för lite...

Det vill säga livslängd. Men att komma med fel info blir fel. Ett ord, fakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johodu:

Nu har jag kört Prime 95 i ungefär en timme och inga errors, max temp var 70°C.

Men en annan sak jag undrar över är att nu så har jag enligt Windows Experience Index i kontrollpanelen bara 5,9 i prestanda, tidigare hade jag 7,9 Det är Primär hårddisk som har sjunkit till 5,9. Dock vet jag inte om den har sänkts tidigare, eftersom det var 3 veckor sen jag kollade sist.

Jävligt skumt, samma sak har hänt mig med min primära SSD disk, kör en OCZ. Vet att jag hade 7,9 i Windows Experience Index och nu har jag 5,9.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550 2.83 GHz @ 3.71 GHz - Gigabyte P35-DS4 - Corsair 8192 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det vill säga livslängd. Men att komma med fel info blir fel. Ett ord, fakta.

Lugna ner dig lite nu. Jag har fullt förtroende för iSw3de, han har skrivit en mycket bra guide om just detta. Läs den så förstår du att iSw3de inte är random noob på OC.

Peace

Permalänk
Medlem

För att reda ut vad hälften säger fel på i detta fall.

tj max är en temperatur som Intel specifiecerat för Stockklock! Inget annat, så fort du rör klocken på CPUn så går du ifrån Intels regler och variabler.
Har även hört från överklockaren Xroo att allt över 30C på en klockad processor skadar den

För att svara på din fråga, för en klockad processor på 4.5GHz+ skulle jag aldrig gå över 80C i prime, 70C i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

För att svara på din fråga, för en klockad processor på 4.5GHz+ skulle jag aldrig gå över 80C i prime, 70C i spel

Men spänningen måste ju vara en viktig faktor också?
80° @ säg 1.35v måste vara hälsosammare än 80° @ säg 1.4v ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Går inte, inte i ie iaf.

DÄR Har du ditt problem

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

För att reda ut vad hälften säger fel på i detta fall.

tj max är en temperatur som Intel specifiecerat för Stockklock! Inget annat, så fort du rör klocken på CPUn så går du ifrån Intels regler och variabler.
Har även hört från överklockaren Xroo att allt över 30C på en klockad processor skadar den

För att svara på din fråga, för en klockad processor på 4.5GHz+ skulle jag aldrig gå över 80C i prime, 70C i spel

Isåfall är jag mycket intresserad av den formeln. Då jag vill kunna förstå det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men spänningen måste ju vara en viktig faktor också?
80° @ säg 1.35v måste vara hälsosammare än 80° @ säg 1.4v ?

Spänningen är självklart ett mycket viktig faktor, får du ner temperaturen tillräckligt så kan du dra upp en spänning på över 1.6v om du skulle vilja!
Det är värme kombinerat med hastighet kombinerat med spänning som påverkar livslängden.

till Alle22, kan du berätta vilket av mina påståenden som är fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mille666:

DÄR Har du ditt problem

Lyckades lösa med att spara bilden på datorn och sedan öppna upp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iSw3de:

Spänningen är självklart ett mycket viktig faktor, får du ner temperaturen tillräckligt så kan du dra upp en spänning på över 1.6v om du skulle vilja!
Det är värme kombinerat med hastighet kombinerat med spänning som påverkar livslängden.

till Alle22, kan du berätta vilket av mina påståenden som är fel?

Inget just nu men är intresserad utav den fomeln som du tog upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Lugna ner dig lite nu. Jag har fullt förtroende för iSw3de, han har skrivit en mycket bra guide om just detta. Läs den så förstår du att iSw3de inte är random noob på OC.

Peace

Det förstår jag ju vill ha mer bevis först innan jag kan tro det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men spänningen måste ju vara en viktig faktor också?
80° @ säg 1.35v måste vara hälsosammare än 80° @ säg 1.4v ?

Absolut
Sen är ju CPU temp och core temp väldigt olika.
80 på coretemp är det jag har som gräns på min dator medans cpu temp aldrig passerar 70

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Men spänningen måste ju vara en viktig faktor också?
80° @ säg 1.35v måste vara hälsosammare än 80° @ säg 1.4v ?

Japp det har den. Den största faktorn är den ökande MHz. Det som fläskar upp watten mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Japp det har den. Den största faktorn är den ökande MHz. Det som fläskar upp watten mest

Nja, spänningen ökar effektutvecklingen snabbare än vad frekvensen gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det förstår jag ju vill ha mer bevis först innan jag kan tro det.

Det är bra att fråga och ifrågasätta om man inte håller med. Gör det på ett snyggt sätt bara.
Jag är också intresserad av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eidos-:

Jävligt skumt, samma sak har hänt mig med min primära SSD disk, kör en OCZ. Vet att jag hade 7,9 i Windows Experience Index och nu har jag 5,9.

Mm, mycket märkligt Verkar som att fler har samma "problem"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Nja, spänningen ökar effektutvecklingen snabbare än vad frekvensen gör.

Inte när jag har last-testat. Källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johodu:

Mm, mycket märkligt Verkar som att fler har samma "problem"

Kollade min nu. också 5.9

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Lyckades lösa med att spara bilden på datorn och sedan öppna upp

Du undvek problemkällan alltså Rekommenderar denna:

http://tinyurl.com/bqgtntg

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Sen är ju CPU temp och core temp väldigt olika.

Vilken temp är det man ser i RealTemp då t.ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Inte när jag har last-testat. Källa?

Här t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vilken temp är det man ser i RealTemp då t.ex?

Det vet jag inte eftersom jag inte använder Realtemp.
Speedfan har alltid fungerat fint och med det kan jag övervaka allt, olika charts osv. System,gpu1gpu2,cpu, core 1 2 3 4, aux osv. rpm på fläktar.
Du kan också styra några fläktar med speedfan och göra profiler. Ser inte så flashy ut men Get the job done

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Skulle ju inte rekommendera någon att gå på CPU temp eftersom det ändå är högsta tempen som "processorn" uppnår som är intressant.
Kärnorna kan ligga 10° över cpu temp

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av eidos-:

Jävligt skumt, samma sak har hänt mig med min primära SSD disk, kör en OCZ. Vet att jag hade 7,9 i Windows Experience Index och nu har jag 5,9.

Läste någonstans att indexet värderades om med en av windows uppdateringar.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle ju inte rekommendera någon att gå på CPU temp eftersom det ändå är högsta tempen som "processorn" uppnår som är intressant.
Kärnorna kan ligga 10° över cpu temp

Ja precis. Men RealTemp verkar iaf läsa av den "riktiga" core tempen. För när jag startar om datorn och går in i BIOS så är min CPU temp 10-12° svalare än vad RealTemp precis visade i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja precis. Men RealTemp verkar iaf läsa av den "riktiga" core tempen. För när jag startar om datorn och går in i BIOS så är min CPU temp 10-12° svalare än vad RealTemp precis visade i Windows.

kanske därför det hete REALTEMP
core temp will show the temperature of the core internally, whereas CPU temp will show the temperature of the external shell, so in terms of overclocking, I would use core temp

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

kanske därför det hete REALTEMP

You never know, you never know.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det vet jag inte eftersom jag inte använder Realtemp.
Speedfan har alltid fungerat fint och med det kan jag övervaka allt, olika charts osv. System,gpu1gpu2,cpu, core 1 2 3 4, aux osv. rpm på fläktar.
Du kan också styra några fläktar med speedfan och göra profiler. Ser inte så flashy ut men Get the job done

speedfan är väl ändå kännt för att kunna ge konstiga värden

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F