Permalänk
Medlem

Bra temperatur?

Tja, tänkte bara fråga er om min temperatur ser bra ut

CPU: i5 3570K
Kylare: Stock

Temps med CoreTemp

vanligt användande, surf:
Core #0: 20 garder
Core #1: 23 grader
Core #2: 28 grader
Core #3: 16 grader

Efter 2 timmar campain på BFBC2 (tempen blir något högre vid online)
Core #0: 58 grader
Core #1: 59 grader
Core #2: 61 grader
Core #3: 53 grader

Frågor: ser tempen bra ut för stockkylaren?
Är det normalt att tempen skiljer sig ca 10 grader på varmaste till "kallaste"?
Kommer det att märkas mycket skillnad om man byter ut stock mot en Cooler Master Hyper 212 Evo med en Cougar PWM fläkt?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2857916/kylare

Tack I förhand
//Emil

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

Tempsen ser mycket bra skulle jag säga!

Men skulle alla gånger byta ut stock kylaren, om inte annat bara för att få lägre ljudnivå.

Cooler Master Hyper 212 EVO är en mycket bra cpu-kylare för pengarna, hade dock testat med den medföljande fläkten först.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaret!

Har inte läst så mycket om cpu kylare, men finns det någon annan bra och prisvärd? Gärna luft! Max pris ca 500 kr (inte mer iallafall)

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling Freezer i30

Noctua NH-U9B SE2

Där har du två...

Annars kan du ju läsa ett test från Sweclockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Okej, tack för svaret!

Har inte läst så mycket om cpu kylare, men finns det någon annan bra och prisvärd? Gärna luft! Max pris ca 500 kr (inte mer iallafall)

Du har inga som helst problem med temperaturerna de är riktigt bra, låter kylaren mycket eller ska du överklocka? Är svaret nej finns det ingen anledning för dig att lägga pengar på en ny kylare, du skulle inte tjäna mycket prestanda på att överklocka och ska du överklocka vill du ha en rejäl kylare så du kan klocka på bra och fortfarande behålla en låg ljudnivå.
Men vill du köpa en ny kylare skulle jag rekommendera denna https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 ett väldigt bra torn, två sjukt bra och tysta fläktar. Sex års garanti på hela grejen också.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cruentusa:

Du har inga som helst problem med temperaturerna de är riktigt bra, låter kylaren mycket eller ska du överklocka? Är svaret nej finns det ingen anledning för dig att lägga pengar på en ny kylare, du skulle inte tjäna mycket prestanda på att överklocka och ska du överklocka vill du ha en rejäl kylare så du kan klocka på bra och fortfarande behålla en låg ljudnivå.
Men vill du köpa en ny kylare skulle jag rekommendera denna https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 ett väldigt bra torn, två sjukt bra och tysta fläktar. Sex års garanti på hela grejen också.

ganska onödigt dyr när en Artic Cooling Freezer gör minst lika bra jobb och kostar ganska mycket mindre

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thunderboy88:

ganska onödigt dyr när en Artic Cooling Freezer gör minst lika bra jobb och kostar ganska mycket mindre

Minst lika bra? Nej!
Billigare? Ja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Minst lika bra? Nej!
Billigare? Ja!

beror ju helt på vad som menas med bra också. bättre än stock: OJA bättre än Noctuha: Nope..

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

ganska onödigt dyr när en Artic Cooling Freezer gör minst lika bra jobb och kostar ganska mycket mindre

Ska TS inte överklocka men har problem med ljudnivån skulle en Artic Cooling Freezer funka lika bra men så fort kylningsbehovet ökar kommer Noctuan dra ifrån. Kvalitén på produkterna är också i olika klasser precist som priset. En bra kylare behöver man inte byta i första taget så hur mycket man än lägger så blir priset försumbart i längden.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Avstängd

Freezern funkar faktiskt jäkligt bra med tanke på att flesta jag umgås med aldrig haft några problem med temps med den.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

vanligt användande, surf:
Core #0: 20 garder
Core #1: 23 grader
Core #2: 28 grader
Core #3: 16 grader
//Emil

Verkar riktigt osannolikt att idle-temperaturen skulle ligga runt rumstemperatur, och i fallet med core 3 under(!) rumstemp. Skulle gissa på att temp-sensorn är felkalibrerad, så ta alla värden med en nypa salt (gäller även de under load). Skulle rekommendera dig att kolla upp idle-tempsen i bios/uefi för att antingen dra slutsatsen att sensorn är defekt eller för att se de riktiga temperaturerna.

Om du inte överklockar så kan du ju behålla orginalkylaren ifall du inte stör dig på ljudet. Bättre kylare kan du ju oftast köra med tystare fläktar och ändå kyla bra.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du har inga som helst problem med temperaturerna de är riktigt bra, låter kylaren mycket eller ska du överklocka? Är svaret nej finns det ingen anledning för dig att lägga pengar på en ny kylare, du skulle inte tjäna mycket prestanda på att överklocka och ska du överklocka vill du ha en rejäl kylare så du kan klocka på bra och fortfarande behålla en låg ljudnivå.
Men vill du köpa en ny kylare skulle jag rekommendera denna https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 ett väldigt bra torn, två sjukt bra och tysta fläktar. Sex års garanti på hela grejen också.

Skrivet av thunderboy88:

ganska onödigt dyr när en Artic Cooling Freezer gör minst lika bra jobb och kostar ganska mycket mindre

Skrivet av thunderboy88:

beror ju helt på vad som menas med bra också. bättre än stock: OJA bättre än Noctuha: Nope..

Skrivet av MrNeikter:

Minst lika bra? Nej!
Billigare? Ja!

Skrivet av Cruentusa:

Ska TS inte överklocka men har problem med ljudnivån skulle en Artic Cooling Freezer funka lika bra men så fort kylningsbehovet ökar kommer Noctuan dra ifrån. Kvalitén på produkterna är också i olika klasser precist som priset. En bra kylare behöver man inte byta i första taget så hur mycket man än lägger så blir priset försumbart i längden.

Skrivet av thunderboy88:

Freezern funkar faktiskt jäkligt bra med tanke på att flesta jag umgås med aldrig haft några problem med temps med den.

Tack för alla svar och tips, #1, jag kommer nog klocka om 1 - 2 år, men i dags läget nej
Men original kylare låter mer än resten av datorn, så blir nog att byta rätt så snart
Är tveksam till artic, ser lite budget ut, plastig, vill ha något mer "kvalitativt", så tror mer på noctua

Skrivet av keffing:

Verkar riktigt osannolikt att idle-temperaturen skulle ligga runt rumstemperatur, och i fallet med core 3 under(!) rumstemp. Skulle gissa på att temp-sensorn är felkalibrerad, så ta alla värden med en nypa salt (gäller även de under load). Skulle rekommendera dig att kolla upp idle-tempsen i bios/uefi för att antingen dra slutsatsen att sensorn är defekt eller för att se de riktiga temperaturerna.

Om du inte överklockar så kan du ju behålla orginalkylaren ifall du inte stör dig på ljudet. Bättre kylare kan du ju oftast köra med tystare fläktar och ändå kyla bra.

Jag har kollat tempens med cortemp, men hur öppnar man bios när man är i datorn för att kolla bios tempen? Eller måste jag starta om och öppna bios?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

Gick nu in i Bios och kollade temperaturen och där ligger cpu på 30 grader, varför visar H/W monitor och CoreTemp olika? Är det sensorn det är fel på som keffing sa?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WallEm:

Gick nu in i Bios och kollade temperaturen och där ligger cpu på 30 grader, varför visar H/W monitor och CoreTemp olika? Är det sensorn det är fel på som keffing sa?

Njea. Förmodligen är det bara CoreTemp som ljuger lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Njea. Förmodligen är det bara CoreTemp som ljuger lite.

Okej, tack!
Tror jag kommer att köpa noctua kylaren, hur bra är den? Låter den mycket vid max rpm? Skulle man kunna få upp cpu:n i 4 ghz utan att den brinner upp?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WallEm:

Okej, tack!
Tror jag kommer att köpa noctua kylaren, hur bra är den? Låter den mycket vid max rpm? Skulle man kunna få upp cpu:n i 4 ghz utan att den brinner upp?

Alla fläktar låter en del vid max RPM men förmodligen så kommer inte fläkten behöva så hårt, inte heller vid 4GHz. Jag har en Thermalright Silver Arrow S-BE och jag har fläktarna på lägsta varv och i full load så blir den 55-60 grader på min 3770k. (vilket jag ändå inte är nöjd med då jag vet att den kan prestera bättre.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Okej, tack!
Tror jag kommer att köpa noctua kylaren, hur bra är den? Låter den mycket vid max rpm? Skulle man kunna få upp cpu:n i 4 ghz utan att den brinner upp?

Du kan förmodligen köra den på lägsta och fortfarande ha bra temperaturer vid 4ghz.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruentusa:

Du kan förmodligen köra den på lägsta och fortfarande ha bra temperaturer vid 4ghz.

Det beror på hur överklockningsvänlig din CPU är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Alla fläktar låter en del vid max RPM men förmodligen så kommer inte fläkten behöva så hårt, inte heller vid 4GHz. Jag har en Thermalright Silver Arrow S-BE och jag har fläktarna på lägsta varv och i full load så blir den 55-60 grader på min 3770k. (vilket jag ändå inte är nöjd med då jag vet att den kan prestera bättre.)

Skrivet av Cruentusa:

Du kan förmodligen köra den på lägsta och fortfarande ha bra temperaturer vid 4ghz.

Skrivet av MrNeikter:

Det beror på hur överklockningsvänlig din CPU är.

Najs! Blir till att inhandla en sådan! Tack för alla era svar och råd!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av WallEm:

Najs! Blir till att inhandla en sådan! Tack för alla era svar och råd!

Du kommer inte ångra dig.

Permalänk
Medlem

Tja! Nu var det dax igen, tänkte ta och inhandla enermax cluster 140mm fläktar om ett tag! Frågade inet om det kunde ta in 140 mm varianten, och hoppas att de lyssnar Annars så köper jag från något annat ställe!
Men min fråga, mitt moderkort stödjer inte mer än 4 chassi fläktar :/ Och skulle vilja ha 5 - 6 cluster i Arc, så tänkte nog köpa en fläktkontroller, adjust 108, kan man koppla in 4 pins (PWM) fläktar i den, eller är det bara 3 pin kontakter?
Eller ska man bara köpa en förgrening? typ denna? http://www.inet.se/produkt/8906278/adapter-splittkabel-for-4-...
Vad är bäst? För jag vill gärna kunna styra dem, antingen via PWM eller fläktkontroll och adjust passar väldigt bra in i mitt Arc vad jag har förstått

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

Hej igen på er!
tyvärr blev det aldrig någon shopping, sitter fortfarande på min stock kylare, och tänkte vänta tills sommaren med att köpa en ny, och tänkte då skaffa en dh-14 istället för u12p-se2, för jag tänker nog överklocka till runt 4,5

Men jag har en fråga!
Har hört rykten om att en ny nh-d14 ska vara på väg, med tjockare heatpipes, men jag hittade inget på noctuas hemsida om det :/
Stämmer det? Och är det då värt att vänta på den? Dh-14 är ju ändå några år gammal, men den slår fortfarande många kylare
Hittade på deras hemsida att de har börjat tillverka en ny u12s och en u14s kylare, och u12p släpptes väl samtidigt som dh14?

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill verka sur och förstöra för din överklockning men ifall du vill överklocka för att få bättre prestanda så är det knappt lönt pga att ditt grafikkort är endå så svagt i förhållande till CPUn, om du inte kör riktigt CPU krävande program förstås. Så om du inte verkligen vill överklocka så skulle jag sagt att du ska vänta med att köpa kylare och vänta på bättre. Men såklart, ditt val

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av WallEm:

Hej igen på er!
tyvärr blev det aldrig någon shopping, sitter fortfarande på min stock kylare, och tänkte vänta tills sommaren med att köpa en ny, och tänkte då skaffa en dh-14 istället för u12p-se2, för jag tänker nog överklocka till runt 4,5

Men jag har en fråga!
Har hört rykten om att en ny nh-d14 ska vara på väg, med tjockare heatpipes, men jag hittade inget på noctuas hemsida om det :/
Stämmer det? Och är det då värt att vänta på den? Dh-14 är ju ändå några år gammal, men den slår fortfarande många kylare
Hittade på deras hemsida att de har börjat tillverka en ny u12s och en u14s kylare, och u12p släpptes väl samtidigt som dh14?

Jag är helst säker på att en uppföljare till NH-D14 är på gång, jag kan inte tänka mig att de släpper uppdateringar till sin kylare med ett torn och inte ersätter den med två. Särskilt när NH-D14 tappade prestanda tronen för luftkylare för flera år sedan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GurreX:

Inte för att jag vill verka sur och förstöra för din överklockning men ifall du vill överklocka för att få bättre prestanda så är det knappt lönt pga att ditt grafikkort är endå så svagt i förhållande till CPUn, om du inte kör riktigt CPU krävande program förstås. Så om du inte verkligen vill överklocka så skulle jag sagt att du ska vänta med att köpa kylare och vänta på bättre. Men såklart, ditt val

Lugnt! Vet att grafikkortet är svagaste länken, men har tänkt byta det om ett - två år, och då ha kvar min ivy, överklockad förhoppningsvis

Skrivet av Cruentusa:

Jag är helst säker på att en uppföljare till NH-D14 är på gång, jag kan inte tänka mig att de släpper uppdateringar till sin kylare med ett torn och inte ersätter den med två. Särskilt när NH-D14 tappade prestanda tronen för luftkylare för flera år sedan.

Okej, känns bra att det inte bara är jag som tror/hoppas på en ersättare! Då är det bara att vänta och se!

Som sagt, kommer ändå inte skaffa förrän till sommaren och då kanske det finns mer info!

Visa signatur

Samsung 250 gb ssd, 2x Msi gtx 660, i5 3570K, FD Arc

JVC JA-s31, Mirsch OM 3-28, Micro seiki mb-15

iPhone 5, iPad air

Beats solo HD red, Supra Nitro black