Synology laggar 1080p

Permalänk

Synology laggar 1080p

Hallå eller!

Köpte en synology ds212j då det fått sådana utomordentlia recensioner här på sweclockers och övriga sidor.
I den sitter det 2x3TB WD RED diskar i RAID0. Ut till det så går den till en sprillans 1GBIT router som går in i våra datorer.

Kommer åt innehållet på NASen utan problem, men att spela upp 1080p mkv filer är väldigt skakigt. Hittar ingen som har liknande problem från en riktig stationär dator (och inte en boxee box och rasberry), vet ej vad jag ska göra.

Har gjort port forwards och har ingen encryption på något.

Förslag?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Varför raid0?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Vad får du för överföringshastighet om du kopierar filer?

Kör du kabel eller trådlöst?

Har du filerna på ett vanligt SMB/CIFS share eller transcodar du via någon mediaserverapp? Det är inte så att du har någon mediaserverapp som håller på att indexera innehållet på volymen samtidigt?

Hur ser belastningen på CPU i NASen ut under tiden?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Upp till 40mbs/s får jag.
Kabel
Nej, ingen media app är installerad. Påtal om det, kan jag ha media station på typ... 1500GB, eller kommer den konvertera och ha sig med allt då? Bör jag ha några små filer åt gången?

Den ligger på runt 50% hela tiden känns det som då jag torrentar upp från den.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Skippa samba smb
och kör nfs.
Nätverksprotkollet är oftast tjuven.

Smb är slött som en ko.
Medan nfs är snabb som autoban.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Upp till 40mbs/s får jag.
Kabel
Nej, ingen media app är installerad. Påtal om det, kan jag ha media station på typ... 1500GB, eller kommer den konvertera och ha sig med allt då? Bör jag ha några små filer åt gången?

Den ligger på runt 50% hela tiden känns det som då jag torrentar upp från den.

Får du hyfsat stabil överföring då? Ang MediaStation kan jag inte svara, testade det bara som hastigast på min DS212j.

Menar du att du kör torrents samtidigt som du streamar? Isf KANSKE det skulle kunna vara boven, prova att streama utan något annat igång bara för att se om det lirar.

Skrivet av lang666:

Skippa samba smb
och kör nfs.
Nätverksprotkollet är oftast tjuven.

Smb är slött som en ko.
Medan nfs är snabb som autoban.

En DS212j ska orka streama "normal" 1080p även över SMB/CIFS - annars är något annat galet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Skippa samba smb
och kör nfs.
Nätverksprotkollet är oftast tjuven.

Smb är slött som en ko.
Medan nfs är snabb som autoban.

Jag får ut ca 115MB/sek i läs och 90MB/sek i skriv via CIFS, är det en trött kossa?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Problemet kvarstår trots jag gjorde ändringar med NFS där. Men problemet är bara på datorn med windows 7 på sig, så jag tror det är den som är problemet, inte NASen. Kan det vara någon inställning?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk

Utgår du har 1Gbit länkhastighet på din PC mot nätverket.

Det man ska ha i åtanke, är att trots ens router har 1Gbit på LANet specat, kan denna ändå bli "seg" och trötta ner sig om det väldigt mycket anslutningar. Nu tycker jag inte det borde vara så mycket på ditt lan i samband med streaming. Men man kan absolut prova köra datorn och NAS:en på eget lan, med endast "dumswitch".

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Utgår du har 1Gbit länkhastighet på din PC mot nätverket.

Det man ska ha i åtanke, är att trots ens router har 1Gbit på LANet specat, kan denna ändå bli "seg" och trötta ner sig om det väldigt mycket anslutningar. Nu tycker jag inte det borde vara så mycket på ditt lan i samband med streaming. Men man kan absolut prova köra datorn och NAS:en på eget lan, med endast "dumswitch".

Det är i princip en "dumswitch" på insidan av routern, den är separat från routingdelen och blir inte "seg" av anslutningar, den är precis lika bra som vilken switch som helst.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Det är i princip en "dumswitch" på insidan av routern, den är separat från routingdelen och blir inte "seg" av anslutningar, den är precis lika bra som vilken switch som helst.

Det borde vara så, men i felsökningssyfte kan man testa detta. Hade en router som blev tokseg på LAN'et om man tex laddade ned en film från internet (hade 100/10). Routerns passthrough var typ 70Mbit, vilket stämde. Men överföring på LAN-et mellan 2 datorer var betydligt lägre vid nedleddningen än innan. Misstänker det har att göra med prestandan i routern.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jag tror inte problemet är i routern. Jag tror det är någon knepig windows 7 setting. Det laggar att titta på bilder tillåmed nu, det tar lång tid att ladda och så.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Har datorn bara problem med trafik till och från NASen eller har nätverksproblem oavsett källa/mål? Provat att byta kabel? Bara för att utesluta den alltså.

Har du slagit på Jumbo Frames på NASen och på klienten men glömt kolla ifall switchen i routern supportar det?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Löste problemet med att installera windows 8 på den laggande datorn.. är inga problem nu längre, måste varit något nätverks drivrutinsaktigt...

Någon som vet hur media station fungerar? Jag har 1TB+ musik och jag skulle gärna nå det smidigt med appar etc, men som det såg ut med media station tidigare så ska den konvertera filerna eller något först?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Smb är slött som en ko.
Medan nfs är snabb som autoban.

hundra spänn på att det är något du bara citerar från en annan källa utan att faktiskt veta vad du pratar om.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]