Byte från GT420 till HD6870 i en HP-dator. Går det?

Permalänk
Medlem

Byte från GT420 till HD6870 i en HP-dator. Går det?

Hej!

Jag ska uppgradera min gamla HP dator (hpe-418sc) med ett XFX Radeon HD 6870 (från geforce gt 420) och med ett Samsung ssd basic 840-series 250gb och ett nytt nätaggregat såklart, för att ha tillräckligt mycket Åström till grejjorn. Det jag undrar Är om mitt nuvarande moderkort ms-7630 (iona-gl83) klarar av desså saker eller om det måste uppgraderas också?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jupp.

Du behöver nog inte uppgradera Nätagget heller, 460W räcker gott och väl.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Jupp.

Du behöver nog inte uppgradera Nätagget heller, 460W räcker gott och väl.

460 watt blir väll att den klarar det precis? och nätaggen i märkes datorer brukar inte direkt vara dom bästa.

Permalänk
Medlem

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c02616551...

Utan att utveckla det vidare så ska din nuvarande burk iaf klara av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

460 watt blir väll att den klarar det precis? och nätaggen i märkes datorer brukar inte direkt vara dom bästa.

Nej, 460w klarar det utan problem, en normal datorer drar bara runt 300watt max.
Kvalitén är nog inte den bästa, nej, men han får väl avgöra själv om han vill byta eller ej, nämnde bara att det kommer fungera utan nätagg byte.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har bara runt 4000spänn just nu, så att ha lite kvar borde fantastiskt, men samtidigt vill jag inte köpa nya delar för 3000 spänn och förstöra dem direkt med el problem. Så är du helt säker på att agget som följde med i hpe 418sc
räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arleij:

Jag har bara runt 4000spänn just nu, så att ha lite kvar borde fantastiskt, men samtidigt vill jag inte köpa nya delar för 3000 spänn och förstöra dem direkt med el problem. Så är du helt säker på att agget som följde med i hpe 418sc
räcker?

Ja, den har tillräckligt med WATT.
Jag kan dock inte svara för spänningskvalitén ut i kablarna, men det bör fungera att driva datorn.
Livslängden för datorn är dock längre med ett BÄTTRE nätagg.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag har bara runt 4000spänn just nu, så att ha lite kvar borde fantastiskt, men samtidigt vill jag inte köpa nya delar för 3000 spänn och förstöra dem direkt med el problem. Så är du helt säker på att agget som följde med i hpe 418scanpix räcker?

Permalänk
Medlem

Menar du att jag kan köpa ett agg senare när datorn får problem och då öka livslängden eller är det lika bra att köpa ett nu (har 460w btw) det är väll bra att ha lite mer än vad som behövs för att vara säker?

Permalänk
Medlem

www.inet.se/produkt/5409731/xfx-radeon-hd6870-1024mb

Säger 500 watt, klarar det sig verkligen på 460?

Permalänk
Medlem

Du sparar pengar på välja 120 gb ssd istället.

Permalänk
Medlem

Jo visst, men inte så mycket eller?

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Putsade till den lite.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

vad menar du med Putsade till den lite?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag satte in ett gtx 550 ti i en polares dator. Hans nätagg ligger på 300 watt. Han har någon gammal hp-dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Folk klagar på att deras katter ligger på deras tangentbord... Jag har ett större problem.
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/483001_550044225013573_934747650_n.jpg

Permalänk
Medlem

Menar ni då att det borde vara möjligt att dra ett HD6870 i en 460watt även fast det reomenderas att jag har ett 500w?

Vill också gärna veta om man kunde köra 2 hårdiskar, den 1tb som kommer med OCH Samsung SSD Basic 840-Series 250GB med ett ms-7630 (iona-gl83) moderkort?

Permalänk
Skrivet av Arleij:

Menar ni då att det borde vara möjligt att dra ett HD6870 i en 460watt även fast det reomenderas att jag har ett 500w?

Vill också gärna veta om man kunde köra 2 hårdiskar, den 1tb som kommer med OCH Samsung SSD Basic 840-Series 250GB med ett ms-7630 (iona-gl83) moderkort?

Ja. Det ska gå bra, rekomendationerna de ger är alltid 100-200W mer än du egentligen behöver.

Permalänk
Medlem

men min 460w nätagg är från en färdigbyggd hp data så många har sagt att den inte presterar med alla 460w som den säger, är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arleij:

men min 460w nätagg är från en färdigbyggd hp data så många har sagt att den inte presterar med alla 460w som den säger, är det sant?

Det kommer funka med ditt nätagg men om du vill sova lugn om nätterna, köp ett nytt.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Det kommer funka med ditt nätagg men om du vill sova lugn om nätterna, köp ett nytt.

Eller så stänger han bara av datorn på nätterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Eller så stänger han bara av datorn på nätterna?

Kanske kör prime?

Permalänk
Medlem

okej, skönt att höra att jag kan klara av grafikkortet och ssdet med mitt låga nätagg, ska kolla runt lite om det verkligen är så att det funkar, vill inte riskera något. Vad händer föresten om mitt nätagg inte ger tillräckligt mycket för grafikkortet?

ps. Om någon vet 100% säkert att det kommer funka helt riskfritt, snälla skicka pm till mig och berätta varför, skulle spara en massa tid!

Permalänk
Medlem

grafikkortet är inte så strömslukande men vill du har ett lite strömsnålare kort med samma prestanda kika upp hd 7850 det presterar nästintill identiskt men använder mindre ström
och en ssd disk drar ungefär lika mycket som två - tre usb minnen gör så den är strömsnålare än allt annat i din burk just nu

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Arleij:

okej, skönt att höra att jag kan klara av grafikkortet och ssdet med mitt låga nätagg, ska kolla runt lite om det verkligen är så att det funkar, vill inte riskera något. Vad händer föresten om mitt nätagg inte ger tillräckligt mycket för grafikkortet?

ps. Om någon vet 100% säkert att det kommer funka helt riskfritt, snälla skicka pm till mig och berätta varför, skulle spara en massa tid!

http://www.sweclockers.com/recension/12873-amd-radeon-hd-6870...

Som du ser drar kortet som mest 322w i sweclockers test, och där med en mycket kraftigare processor.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

Okej, tack, enda problemet nu är ssdet. Tydligen begränsar mitt moderkort ssdet till 250mb/s istället för 520mb/s. och för att byta moderskort måste jag byta nätagg, och för det chassi.

Finns det nått kort som bara löser 250mb/s för ett billigare prs så slipper jag pröjsa 1.5k för ett kort som bara använder hälften av sin styrka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arleij:

Okej, tack, enda problemet nu är ssdet. Tydligen begränsar mitt moderkort ssdet till 250mb/s istället för 520mb/s. och för att byta moderskort måste jag byta nätagg, och för det chassi.

Finns det nått kort som bara löser 250mb/s för ett billigare prs så slipper jag pröjsa 1.5k för ett kort som bara använder hälften av sin styrka?

det kommer du inte märka så mycket skillnad på iallafall det är just accestiden som påverkar mest på ssd diskarna du har liksom tillgång till filerna på en gång så de kan ladda snabbare i just den hastigheten den sägs klara dvs 520 mbs men att du får 250 mbs är fortfarande en enorm skillnad mot hårddiskarnas accestider och hastigheter (mellan ssd disken jag har och en 250 gb disk som är ganska ny så får jag upp den i 70 mb/s som mest och då är det i några sekunder innan den saktar ner då den måste skriva ner datan på rätt plats för att inte överskriva annan data på magnetdisken hårddisken har (komprimerad 7 zip fil jag testade med btw) )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

är helt ny med detta så fattar inte.

visst 250mb/s är snabbt jämfört med en vanlig hårddisk men det är så mycket kraft man betalar för som inte används? kan ni förklara så en idiot förstår?

eller Menar du att även om jag har ett nytt moderskort så används inte 520mb/s eller?

för att använda hälften av styrkan som den har känns onödigt. Eller är det så att skillnaden på dem 250mb/s inte kommer va så stor? för mitt vill jag ha mest för att öka windows starttiden, öka kopierings tiderna men framförallt att öka fpsen i World of warcraft.