Ny skärm/dator allt är pixligt, hjälp mig!

Permalänk
Skrivet av glupsk:

Ska testa att ominstallera GPUn, köpa en ny kabel(eller ska ja?)

Laddar upp några bilderna tagna med in telefon(tinypic gjorde att alla bilder vart uppochner!)

http://tinypic.com/view.php?pic=2j14m4i&s=6 <- ingame QB ikoner

http://tinypic.com/view.php?pic=z47cj&s=6 <- sweclockers logga

http://tinypic.com/view.php?pic=10n9kl4&s=6 <- ikoner på skrivbord

http://tinypic.com/view.php?pic=ok7jnl&s=6 <- ingame max utzoom

http://tinypic.com/view.php?pic=351ebyo&s=6 <- start bild

Är det så här det ska se ut så ska jag fan aldrig lite på någon säljare igen. Att lägga mer än 4500kr på en skärm känns overkill.

Det enda jag reagerar på är den sista bilden du postade, Asus-textens kanter ser väldigt hårda ut. Men sedan igen kanske det helt enkelt är som så att den är lågupplöst och värdelöst. "startbilder" brukar vara det.

I övrigt ser det inte alls konstigt ut. Så där ser det ut när man fotar vilken skärm som helst. Det handlar bara om hur nära man behöver gå för att se pixlarna. Hur långt ifrån är det mellan dina ögon och skärmen, så som du brukar sitta?

Permalänk
Medlem

gör ett sista försök så ni värkligen förstår vad fan det är som händer.

Så här ser min chat ut i wow:

http://tinypic.com/view.php?pic=16pcsy&s=6

Så här ser min kompis chat ut som sitter bredvid mig (korten är tagna 1 med en minuts mellanrum):

http://tinypic.com/view.php?pic=16pcsy&s=6

Går nog inte att få det tydligare än så här. Jag har grundläst manualen för skärmen, kopplat in min 4½ år gamla laptop(som bokstäver och nummer ser bättre ut på sin skärm)

Jag vet inte vad ja ska ta mig till, äre någon inställning i windows som fuckar ur?

Får jag inte en förbättring snart så returnerar jag skärmen

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Samma länk..

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

edit: glömde citera

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Samma länk..

http://tinypic.com/view.php?pic=312hjpl&s=6 <- min väns dator

sorry mitt misstag

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Skrivet av glupsk:

alla kanter är "rough" och pixligt.

Jag har försökt felsöka dom inställningarna jag vet om på skärmen och allt ser bra ut. 144hz och 1920x1080. vad äre mer ja ska kolla upp?

Sen undrar jag om det går att ändra så det inte står "Allmän PnP-Bildskärm"? eller det kanske inte spelar någon roll?

"Allmän PnP-Bildskärm" brukar vara ett tecken på att drivisarna inte är korrekt installerade, skärmen ska identifieras av sig självt när allt fungerar.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misantropen:

"Allmän PnP-Bildskärm" brukar vara ett tecken på att drivisarna inte är korrekt installerade, skärmen ska identifieras av sig självt när allt fungerar.

högerklickar man på skrivbordet och trycker på "skärmupplösning" Så står det under "bildskärm: ASUS VG278HE"

Men inte i enhetshanteraren under bildskärm. Men är osäker på om jag någonsin har sett det stå där

OT: Har du kollat på dom två SS ja länkade? Ser ut som Monkey island(1) på min skärm

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Men duu! Har du testat att klicka på "AUTO" på din skärm? Jag hade exakt samma problem och det löste sig när jag klickade på den. Den är en fysisk knapp som brukar sitta med allt annat.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta en printscreen på valfri sak och ladda upp i fulla upplösningen som den blir sparad i? Den första du länkade i tråden är antingen nerskalad eller så har du ett mjukvaruproblem som orsakar pixligheten.

Testa gärna med en annan bildhost, t.ex. https://imageshack.us/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Men duu! Har du testat att klicka på "AUTO" på din skärm? Jag hade exakt samma problem och det löste sig när jag klickade på den. Den är en fysisk knapp som brukar sitta med allt annat.

har prövat den med alla möjliga varianter av kablar och datorer, D DVI, DVI, VGA, HDMI (vet att det inte fungerar) Men det händer aldrig nått. Så antingen äre fel på skärmen eller så är jag retarderad

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skulle du kunna ta en printscreen på valfri sak och ladda upp i fulla upplösningen som den blir sparad i? Den första du länkade i tråden är antingen nerskalad eller så har du ett mjukvaruproblem som orsakar pixligheten.

Testa gärna med en annan bildhost, t.ex. https://imageshack.us/

Det kan jag absolut göra ska bara starta om burken och byta till D DVI kabeln jag fick med datorn, har precis testat med en vanliga DVI kabel

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Skrivet av glupsk:

högerklickar man på skrivbordet och trycker på "skärmupplösning" Så står det under "bildskärm: ASUS VG278HE"

Men inte i enhetshanteraren under bildskärm. Men är osäker på om jag någonsin har sett det stå där

OT: Har du kollat på dom två SS ja länkade? Ser ut som Monkey island(1) på min skärm

Jag har svårt att se någon riktig skillnad.

Jag hade ett liknande problem med nyinstallation utav ett 7970 dock, jag var tvungen att gå in under AMDs drivisar och stänga av "Overscaling", både i drivisarna och skärmens egna inställningar.

Innan det var bilden suddig och hade f.ö svarta ramar.

Visa signatur

Asrock Z77 Pro4-M | Intel core i5 3450 | Gigabyte Radeon HD7970 | Fractal Design R2 550W | NZXT 410 Phantom | SteelSeries 7g

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min LG 277ISPL med HMDI kabel och en ytterliggare skärm inkopplad, det är skalningen som busar. Bilden stäkller sig som standard på "underscan" 10% när jag installerar nytt OS/Drivrutiner osv.

Jag kan ställa in i CCC (AMD) så att det blir rätt när jag har en VGA kabel iallafall, vet inte hur det fungerar med nvidia. Så här ser det ut för mig i CCC: http://i.imgur.com/7AE3dHI.png

Permalänk
Medlem
Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Finns ju en hel del du bör kolla, och du har fått en del goda tips i tråden, har du testat dessa?

Först gå till Nvidia kontrollpanelen och verifiera att Texturfiltrering står på kvalitet eller hög kvalitet
Detta finns på Hantera 3D inställningar, kolla igenom resten också så nått inte står helt galet.

Sen kollar du skalningsläge, och att den skalar på bildskärm, inte GPU då ser det ofta ut som det gör hos dig. (ställ in skrivbordets storlek och position)

Har det inte blivit bättre så drar du ner Hz till tex 120 om valbart, alternativt 60
blir det bra med det, nja då klarar inte skärmen riktigt av 144, alternativt medföljande DL DVI-D kabeln är dålig.

Du bör installera skärmens drivare också detta gör du i enhetshanteraren, men detta är långsökt att det skulle påverka, men du får bort det med allmän PNP skärm..

Tyckte väl att bilden på Windows såg ok ut tex på sweclockers, bara pixlig som alla 27" skärmar är med 1920x1080, men i wow såg det inte bra ut, det borde betyda att det är nått inställnings fel nånstans med 3D läget, inte att skärmen är dålig.

Såg dina sista bilder och det är väldigt typiskt att det ser ut så när nått är galet inställt, speciellt när skalning står fel.

Kolla allt detta och återkom med resultat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av glupsk:

Tyckte det såg helt normalt ut, åtminstone Windows bilden. Har inte kört WoW själv så vet ej exakt hur det ska se ut, men text etc. ser bra ut, inte onormalt pixlig. Förmodligen något fel med skärmen (Antingen defekt eller helt enkelt dålig upplösning för storleken/dålig panel) och inte mjukvaran om jag skulle gissa.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att du helt enkelt bara är ovan med pixelstorleken på 27" efter att ha haft en 20" innan. Är ju en ganska dramatisk ökning. Vissa står helt enkelt inte ut med 1080 på den skärmstorleken. Tog en titt på bilderna, och det såg väl ganska normalt ut (iaf swecloggan. WoW såg lite pixligare ut, men svårt att säga om kameran har något med det att göra), med tanke på att bilderna var tagna på några centimeters avstånd. Man ser ju faktiskt pixlarna då, så är det bara.

Hur långt sitter du normalt från skärmen? Jag sitter minst en armslängd från min 27" @ 1080p, annars blir enskilda pixlar ganska tydliga.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Det kan ju vara så att du helt enkelt bara är ovan med pixelstorleken på 27" efter att ha haft en 20" innan. Är ju en ganska dramatisk ökning. Vissa står helt enkelt inte ut med 1080 på den skärmstorleken. Tog en titt på bilderna, och det såg väl ganska normalt ut (iaf swecloggan. WoW såg lite pixligare ut, men svårt att säga om kameran har något med det att göra), med tanke på att bilderna var tagna på några centimeters avstånd. Man ser ju faktiskt pixlarna då, så är det bara.

Hur långt sitter du normalt från skärmen? Jag sitter minst en armslängd från min 27" @ 1080p, annars blir enskilda pixlar ganska tydliga.

Jag sitter ca 1-1.2 meter ifrån skärmen. Jo det är en stor skillnad men vissa saker ser förbannat dåliga ut. Har försökt nu att ställa in vissa saker manuellt på skärmen men det går inte. Asus har ju sitt splendid som styr alla inställningar så vissa grejer går inte att ställa in själv. Eller så har ja missat nått, nä börjar bli less på det här nu. Är sugen på att returnera allt, har suttit i 2 dygn nu och försökt hitta en lösning men det blir inte bättre.

Nä om en moderator vill så stäng tråden ja ger upp.

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem

Din skrivbordsbild där på slutet ser normal ut hos mig. Bilden från WOW såg lite pixlig ut, men var troligen bara brist på antialias.

Bilderna innan var svårt att säga... Alltid svårt att bedöma från bilder!
Sweclioggan tyckte jag kanske ändå låg inom rimlighetens gräns?

---

Har du kollat overscan/underscan?
I nvidia kontrollpanelen tror jag det är under Display\Adjust desktop size and position\
Gå in i fliken size och se till att "enable desktop resizing" INTE är ibockad.

Du kan även gå in i scaling fliken och experimentera där. Säkrast är kanske att prova med "no scaling" först, för att minska risken för att den skalar om. Kolla även efter motsvarande inställningar i skärmen så den inte skalar om något där.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Din skrivbordsbild där på slutet ser normal ut hos mig. Bilden från WOW såg lite pixlig ut, men var troligen bara brist på antialias.

Bilderna innan var svårt att säga... Alltid svårt att bedöma från bilder!
Sweclioggan tyckte jag kanske ändå låg inom rimlighetens gräns?

---

Har du kollat overscan/underscan?
I nvidia kontrollpanelen tror jag det är under Display\Adjust desktop size and position\
Gå in i fliken size och se till att "enable desktop resizing" INTE är ibockad.

Du kan även gå in i scaling fliken och experimentera där. Säkrast är kanske att prova med "no scaling" först, för att minska risken för att den skalar om. Kolla även efter motsvarande inställningar i skärmen så den inte skalar om något där.

Tack tack och återigen tack för att folk orkar lägga ner sin tid på att hjälpa mig. Jag har läst runt lite ang WoW och det verkar som att man måste in i ini filen för GPU drivers.

Sen tror jag att ja bara får låta det vara, är besviken på kvaliteten på skärmen men men vad gör man. Ska testa att installera Windows 7 och se om det blir någon ändring.

Har testat ALLT som står i tråden nu utan förbättringar, har även satt mig ner och googlat mitt grafikkort och wow och det är många andra som har problem med just wow. Spel som Mortal Online, Skyrim osv spel som inte kommer från blizzard ser otroligt bra ut.

Men men jag får fortsätta leta

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Va? Jag har en 27-tummare med 1920x1080 och även om det självklart inte är Retina så är det verkligen inte störande på något sätt.

Har å göra med hur långt ifrån du sitter.
Han kanske har suttit för nära en 27" med 1080p och då ser det nog inte snyggt ut precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av glupsk:

Eftersom det är skärmdumpar så är bilderna helt opåverkade av skärmen. Skrivbordsbilden är perfekt på 15" 1680x1050.

Jag försökte räkna pixlar på objekt på din rep polarens bild, och det ser ut som att objekten byggs upp av färre pixlar på din bild. Ser ut som att du kör med mindre UI i wow. Kan det ställas?
Om du har en större skärm, med samma upplösning, och drar ner storleken på UI för att det inte ska bli för stora bokstäver, då ser det mycket sämre ut.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Eftersom det är skärmdumpar så är bilderna helt opåverkade av skärmen. Skrivbordsbilden är perfekt på 15" 1680x1050.

Jag försökte räkna pixlar på objekt på din rep polarens bild, och det ser ut som att objekten byggs upp av färre pixlar på din bild. Ser ut som att du kör med mindre UI i wow. Kan det ställas?
Om du har en större skärm, med samma upplösning, och drar ner storleken på UI för att det inte ska bli för stora bokstäver, då ser det mycket sämre ut.

Jag har dragit mer UI scalen i wow, men det samma har min polare, dock sitter han på en iMAC 27" med högre upplösning. Men jag tycker bara att skillnaden är för stor, verkar även som att det ska gå att lösa med ändringar i nvidias INI fil.

Jag struntar faktiskt lite i det nu, så länge man inte laggar i spel äre bra. Dock känns det drygt att man lagt sådana pengar i förhoppning at det ska se cleant ut

Men Hardware guy menar du indirekt att det inte spelar någon roll om du lägger 1500 eller 4700kr på en 27" skärm med 1920x1080 upplösning, det ser ut som duplo-klosssar oavsett?

Visa signatur

: ASUS P97x79 LE : i7 3820 : 16GB RAM : 680 GTX 2GB : LOGITECH g600/MX518 : ASUS VG278HE

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av glupsk:

Jag har dragit mer UI scalen i wow, men det samma har min polare, dock sitter han på en iMAC 27" med högre upplösning. Men jag tycker bara att skillnaden är för stor, verkar även som att det ska gå att lösa med ändringar i nvidias INI fil.

Jag struntar faktiskt lite i det nu, så länge man inte laggar i spel äre bra. Dock känns det drygt att man lagt sådana pengar i förhoppning at det ska se cleant ut

Men Hardware guy menar du indirekt att det inte spelar någon roll om du lägger 1500 eller 4700kr på en 27" skärm med 1920x1080 upplösning, det ser ut som duplo-klosssar oavsett?

Man brukar säga att vid 25ppi(varje pixel är 0.1mm bred) så kan man se pixeln.
Inte helt ovanligt på 27" skärmar om man bara har 1080p.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Lyckades du lösa detta? Jag har samma problem och det märks mest i just WoW. Har provat ändra allt som nämns i denna tråd utan att det blir bättre. Bifogar en kamerabild (eftersom screenshots verkar se bra ut).

(kolla på bokstaven y)

Kör asus geforce gtx 1060 6gb dual oc och har provat olika drivrutiner, avinstallerat med DDU och även provat asus rekommenderade drivrutiner.
Skärmen är en AOC 24" I2481FXH och det är 1920x1080@60Hz jag kör.
Man märker även av att fonten i windows (10) är ganska kantig, dock inte lika illa som den i wow!