Permalänk

Chassi>Luftflöde>Överklockning

Tjenare gubbar nämligen så här att ja har titat runt på många olika ställen när de gäller Chassi:n men kan verkligen inte bestämma mig o skulle gärna vilja höra va ni tycker om de här 3 styckna, har ni egna förslag så skriv gärna.

vad ja har läst så har dom fåt väldigt bra recensioner av företag som har gjort reviews, och av folk som har dom
Cooler Master HAF 922 Mini (Svart)
antec 902
Corsair Carbide Series 300R

här är sakerna som är viktigt för mig att de ska ha
1. mycket bra luftflöde så att man får bra med luft i burken när man ska överklocka.
2. eventuellt bra med plats för att kunna gömma/lägga bakom, kablar osv för ännu bättre flytt i burken,

och ja för mig är de väldigt viktigt att burken ska ha mycket bra luftflöde, och bra med plats satt de blir super bra cirkulation i burken pga att ja kommer att överklocka datorn.

lite pc specs om ni vill veta.
920W-1600W AXP 1000W Supply with 140mm Fan
ASRock Z77 EXTREME4 Intel Z77 4xDDR3 SLI CrossFireX Socket 1155 ATX
G.skill Trident X 2x4GB DDR3 2400MHz (x2 styck
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box
Thermaltake Water 2.0 Extreme Liquid Cooling System

ps, Kanske inte kommer att svara direkt i tråden om ni frågar mig någonting, tillbaka runt 9:00-12:00 tiden 21 januari

ha de!
/Michel

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6911660/nzxt-switch-810-gunmetal

Mitt tips och jäkligt snyggt i verkligheten med !!

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Antar att jag missar något för jag kan inte se någon info om grafikkort, idag är bra luftflöde överskattat ett chassi som Fractal Design define R4 som är byggt för att vara tyst är ingen begränsande faktor när de kommer till överklockningspotential hos komponenter. Utvecklingen av chassin har kommit så långt att du klarar av att maxa dina komponenters potential i nästan vilket modernt chassi som helst.
Av de tre du har länkat är det bara 300r som har en modern design men det är ett budgetchassi och jag skulle rekommendera att du köper något bättre.
500R är mycket bättre men sidofläkten kommer att slitas ut väldigt snabbt, det finns bara ett chassi som jag rekommenderar till folk och det är Define R4. Ska du inte köra 2+ grafikkort finns det ingen anledning att stå ut med den högre ljudnivån som ett "chassi med högt luftflöde" innebär.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Utvecklingen av chassin har kommit så långt att du klarar av att maxa dina komponenters potential i nästan vilket modernt chassi som helst.

härligt att höra:D skulle gärna vilja höra vad andra säger med:D

Permalänk
Medlem

Håller med - de flesta moderna chassin har tillräckligt bra luftflöde. Kör själv R3 och överklockar rätt bra. Vill man överklocka riktigt högt ska man kika på vattenkylning, inte ett chassi med extrem luftgenomströmning.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Frågan är om R4 funkar med Thermaltake Water 2.0 som TS har.
Är ju en nackdel med R4 att det är begränsade möjligheter med alla typer av lite större vattenkylnings kit

FD arc midi skulle funka utmärkt däremot, men är inte speciellt tyst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av thompo:

Håller med - de flesta moderna chassin har tillräckligt bra luftflöde. Kör själv R3 och överklockar rätt bra. Vill man överklocka riktigt högt ska man kika på vattenkylning, inte ett chassi med extrem luftgenomströmning.

va ligger du på i temps då? ungefär/snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

va ligger du på i temps då? ungefär/snitt.

Strax över 70 i load, men då är jag också väldigt intolerant mot oljud, så jag har inga chassifläktar som gör över 1000 rpm. Men poängen är att klocken är stabil, både på prollen och på graffat

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Skrivet av thompo:

Håller med - de flesta moderna chassin har tillräckligt bra luftflöde. Kör själv R3 och överklockar rätt bra. Vill man överklocka riktigt högt ska man kika på vattenkylning, inte ett chassi med extrem luftgenomströmning.

men tror du inte att ett chassi som är ännu bättre kylning även hjälper andra komponenter som grafikort ram minne etc? men tillbaka till vattenkylning tror du att Thermaltake Water 2.0 Extreme Liquid Cooling System ens får plats i något av de här chassin:a som folk har linkat tex fratcal r4

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

men tror du inte att ett chassi som är ännu bättre kylning även hjälper andra komponenter som grafikort ram minne etc? men tillbaka till vattenkylning tror du att Thermaltake Water 2.0 Extreme Liquid Cooling System ens får plats i något av de här chassin:a som folk har linkat tex fratcal r4

Tror inte Thermaltake Water 2.0 Extreme Liquid Cooling System får plats. inte i taket iallafall
tar man bort 3,5 platserna och sen flyttar den nedersta HD buren till vänster, finns monteringshål för det, så kanske det går att ha det i fronten, men tveksam löning.
I Fractal Design arc midi finns inte dessa problem, men det är inte lika tyst.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

När jag har klockat i mitt r4 så har är det inte tempen som sätter stopp utan att mina komponenter inte har mer att ge

Permalänk
Medlem
Skrivet av slashnixx:

men tror du inte att ett chassi som är ännu bättre kylning även hjälper andra komponenter som grafikort ram minne etc? men tillbaka till vattenkylning tror du att Thermaltake Water 2.0 Extreme Liquid Cooling System ens får plats i något av de här chassin:a som folk har linkat tex fratcal r4

Det man uppnår med bra luftflöde i chassit är ju lägre temp inne i chassit, och då är det ju självklart att bra luftflöde kan kompensera för mindre bra kylare, men om man har minnen med riktiga flänsar och grafikkort med bra kylning tror jag inte man är hjälpt av att tempen i chassit är 22 istället för 25.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk

har ni några andra chassin att rekommendera? med bra luftflöde, tex kolla in den här videon http://www.youtube.com/watch?v=N6TtgtabCpU

Permalänk

nzxt switch 810 nuff said

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk

Maximalt luftflöde: Fractal Design Arc
Tystnad/mer balanserat: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av turboprocess:

nzxt switch 810 nuff said

Jo det är trevligt, och vill man vattenkyla ordentligt såväl heta CPU och grafikkort går det in massa i radiator yta
Är dock ett stort chassi.
Materialitet är nog ett snäpp upp också från fractal design, som är mera mainstream, och billigare.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Jo det är trevligt, och vill man vattenkyla ordentligt såväl heta CPU och grafikkort går det in massa i radiator yta
Är dock ett stort chassi.
Materialitet är nog ett snäpp upp också från fractal design, som är mera mainstream, och billigare.

funderar fortfarande på vad fan man ska köpa:s kanske finns de något annat snyggt gaming chassi som är ungefär som fractal? några förslag?
bra luftflöde, o bra med plats eller ja hyffsat..